دلیل بروز بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات

بزرگترین نگرانی و ترس بیماران مبتلا به بزرگی پروستات که به علت علائم ادراری شدید حتما باید مورد عمل جراحی قرار گیرند، دو عارضه اختلال جنسی (ناتوانی جنسی) و بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات است.

بر خلاف تبلیغات موجود در سراسر دنیا به خصوص در اینترنت دو عارضه بعد از عمل به ندرت بعد از عمل اتفاق می افتد. طبیعی است اگر عمل جراحی توسط جراحان کم تجربه ای انجام شود، این دو عارضه بیشتر اتفاق می افتد. عمل جراحی پروستات چه به صورت عمل باز و یا بسته انجام شود، نیاز به تجربه زیاد پزشک دارد. چون هر دو بسیار سخت بوده و تجربه کافی پزشک شرط اصلی می باشد.

این دو عارضه بعد از عمل در حدود 6 درصد ممکن است، اتفاق افتد و در دست جراحان با تجربه هرگز اختلال نعوظ و بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات دیده نمی شود، طبق آمار 1000 بیمار عمل شده توسط اینجانب یک مورد بی اختیاری ادرار نداشته ام.

بی اختیاری ادرار بعد از جراحی باز پروستات

وقتی بیمار تحت عمل جراحی باز قرار می گیرد، چنانچه جراح پروستات را با تجربه و دقت کافی پروستات را از مجرا جدا نکند و باعث آسیب مجرا شود، فرد بعد از عمل دچار بی اختیاری ادرار می شود.

اگر آسیب و صدمه به مجرا شدید نباشد بی اختیاری ادرار بعد از عمل با سرفه کردن، خندیدن و کار سنگین اتفاق می افتد و معمولاَ بعد از چند ماه بهبودی حاصل می شود. ولی اگر صدمه به مجرا و عضله کنترل ادرار در مجرا شدید باشد. در این صورت بی اختیاری کامل و نیاز به گذاشتن پوشک تا آخر عمر است که این فاجعه ای بزرگ و قابل گذشت نیست. پس پزشک خود را درست انتخاب کنید.

بی اختیاری ادرار بعد از جراحی بسته پروستات

در عمل بسته که رزکسیون پروستات یا TUR-P می باشد و پروستات به صورت قطعات متعدد خارج می گردد حتما باید برای جلوگیری از بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات ، پزشک جراح تجربه کافی را داشته باشد. بی اختیاری ادرار در این عمل جراحی به علت صدمه به عضله کنترل ادرار در مجرا می باشد، که بر حسب اینکه آسیب خفیف یا شدید باشد، بی اختیاری موقت و بهبودی حاصل می شود و یا دائمی که باید از پوشک استفاده شود.

 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر میباد سه شنبه ۲۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 266 مشاهده پرسش
    باسلام
    پدر بنده نزدیک سه سال قبل با تشخیص تومور سیستوسکپی شدن و ۶ جلسه bcg زدن.در این مدت تحت نظر بودن که در شهریور ماه تومور دوباره عود کرده بود. دکترشون پیشنهاد برداشت مثانه رو دادن. ۶ جلسه شیمی درمانی کردیم و دکتری که شیمی درمانی کردن اعلام رضایت از جواب دهی به بیماری داشتند. با توجه به جواب پاتولوری و mri های قبل و بعد از شیمی درمانی ادامه روند درمان را چگونه پیشنهاد میکنید. مثانه باید برداشته بشه یا امکان حفظ مثانه هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      راديوتراپي هم بايد انجام شود

  • تصویر کاربر سهراب شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 1283 مشاهده پرسش
    سلام دکتر با عرض معذرت بابت عکسا چون چاره ای نداشتم جز اینکه از یک متخصص ببرسم.من دچار انحنای آلت به سمت پایین هنگام نعوظ هستم اما نمیتونم تشخیص بدم زاویه اش چقدره و درد هم اصلا ندارم..میخواستم فقط بدونم این حد از انحنا در آینده باعث مشکل در دخول میشود یا نه و رابطه جنسی رو سخت یا غیر ممکن میکنه یا طبیعیه و نرمال ؟ و اینکه مادرزادی هم هست و بیماری پیرونی نیست...

    و سوال دومم هم اینه که اندازه آلتم طبیعیه دکتر؟
    من برای این دو موضوع خیلی نگرانم.

    خواهشا جواب بدید ممنونم ازتون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      بيماري پيروني نداري ،، طول ألت طبيعي در أينده هم مشكلي نخواهيد داشت

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      بيماري پيروني نداري ،، طول ألت طبيعي در أينده هم مشكلي نخواهيد داشت

    3. تصویر کاربر سهراب جمعه ۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      ممنونم دکتر عزیز.
      خیالمو راحت کردید بابت ازدواج و رابطه چون از نظر طول و انحنا که نکنه جفتش باعث مشکل بشه نگران بودم..
      خیالم راحت شد.ممنونمم
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      خواهش مي كنم

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر محمدحسین شنبه ۱۴ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام وعرض ادب؛آقای دکتر پدرم ۷۲ سالشه،مدت سه ماهه که عمل پروستات انجام داده توسط دکتر امیر زرگر؛ولی بی اختیاری ادراری داره اذیتش میکنه،این بی اختیاری تا کی ادامه داره ؛ممنون میشم دارویی برای کنترلش بهمون معرفی کنید(از روستاهای اطراف کردستان)
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۴ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      ممكن است تا يك سال  بعد از عمل طول به كشد

  • تصویر کاربر Armin شنبه ۱۴ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر قوامی خسته نباشید
    من 14 ساله هستم.متاسفانه 2 سالی است که خودارضایی میکنم و پس از به اوج رسیدن در خودارضایی التم سفت میشود و از ان1 یا 2 قطره مایع بی رنگ که نمیدونم منی است یا نه از من خارج میشوم و بعضی از علائم بلوغ را دارم مثلا دور التم مو رشد کرده و اینکه بیشتر هم سن های من هم منی دارند و هم جهش دارد منی ان ها ولی من نمیدانم چرا منی کم و قطره ای دارم و جهش هم ندارد .و بیشتر اوقات هم زود ارضا میشوم کمتر از 1 یا 2 دقیقه و ایا این در اینده من تاثیر دارد؟ و ایا درمانی میشود؟و کی درمان میشوم و با چه درمان میشوم؟ لطفا کمکم کنید دکتر خیلی نگرانم😢😞
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۴ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      نگران نباشيد مشكل شما زود گذر است و درماني نياز نمي باشد

  • تصویر کاربر سهراب جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    ۳۸ ساله هستم تقریبا ۵ ماه پیش برای استخدام برای خارج از کشور تست کامل سونوگرافی از کل شکم داشتمتو ایران هیچ مشکلی نداشتم حتی آزمایشات کامل خون و ادرار. بعد از ۲ روز و رسیدن به کشور مقصد مجدد تست انجام شد که همه تستها سالم فقط تو سونوگرافی هیدرونفروز کلیه سمت راست اعلام شد که باید برمیگشتم درمان میشدم مجدد مراجعه کردم دکتر سونوگرافی کردن هیچ چیزی نبود ! گفتن اشتباه تشخیص دادن با اصرار من برای بررسی بیشتر تست IVP تزریقی انجام دادن که جواب همه چی نرمال بود. از این موارد ۳ ماه میگذره سوزش ادرار و درد خفیف سمت راست داشتم رفتم دکتر آزمایش کشت ادرار نوشتن که سالم بود ماینه ی بالینی مجاری رو کردن گفتن کمی التهاب دارم گفتن مایعات بخور عصبی هستش اصرار به سونوگرافی کردم گفتند نیاز نیست سوزشم بهتر شده بود که لان باز شروع شده کمی سوزش سمت راست شکمم و هر از گاهی درد کم سمت راستم دارم خیلی استرس دارم اینجا هم دسترسی به دکتر ندارم ممنون میشم راهنمایی کنین چند روز آینده تست دارم خیلی استرس دارم در ضمن خیلی وسواس فکری بیماری دارم همش تو اینترنتها دنبال مشکلات بیماریم متاسفانه.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      شما تمام أزمايشات را انجام داده ايد مشكلي نداريد نگران نباشيد

  • تصویر کاربر Saeid جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    باعرض سلام خدمت اقای دکتر.اقای دکتر بنده ۲۳سالمه مجردم ۲ماهه ونیمه دچارتکرر ادرار شدم بعدازهر بارتخلیه احساس میشه ادرار خوب تخلیه نمیشه انگاریه چیزی سرراهشو گرفته نمیزاره خارج بشه واحساس ادراردارم به سختی میشه کنترلش کرد خیلی اذیت میشم بعضی مواقع زیر التم تیرمیکشه ومجاری ادراریم قسمت زیر مثانه بعضی مواقع میسوزه پهلوهامم دردمیگیره بعضی مواقع.قرص های عفونت هم استفاده کردیم مثل سیپرو فلوکساسین ۵۰۰ و فنازومکس ۱۰۰ و داکسی سایکلین۱۰۰ ازمایشات هم رفتم موردی نبودگفتن سالمی ولی نمیدونم چراخوب نمیشم ممنون میشم بنده رو راهنمایی کنیدوبفرمایید چه قرصی استفاده کنیم.تشکرازلطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول تامسولوزين ميل كنيد

  • تصویر کاربر سورنا سه شنبه ۲۱ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 262 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر...
    یک سال پیش پدرم دچار تومور مثانه با مشخصات زیر شد: high grade carcinoma urothelium bladder....muscular tissue not seen been
    بعد از جراحی و انجام چکاب سه و شش ماهه ..تومور بازگشتی نداشت..بعد از یک سال الان تومور عود نکرده اما مجرای ادراری تنگ شده و درد خفیفی هم در کمر دارند..خواستم پرسم امکان متاستاز هست یا چیز دیگه ایه؟ بی نهایت سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۱ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      خير متاستاز نيست

  • تصویر کاربر Sahari جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 364 مشاهده پرسش
    باسلام

    خانمی ۲۵ ساله و متاهل هستم، بیش از ۱/۵ ساله که سوزش ادار واحساس پری مثانه هستم و به انواع و اقسام متخصصین(کلیه و زنان) مراجعه کردم، هربار هم کشت ادرار و آزمایش ادرار دادم که گفتن عفونت ادراری دارم ودکتر کلیه واسم قرص لاکتوفم و کرانبری ویه سری انتی بیونیک ازقبیل تاوانکس و...واسم تجویز کردن و وقتی اونا رو استفاده میکردم سوزشم واحساس پری مثانه ام بهتر میشد ولی کامل نه و وقتی یه دونه از این قرصا تموم میشد دوباره برمیگشتم به حالت اولیه،الان نزدیک دوهفته اس دوباره اینجوری شدم و دو سه روز پیش دوباره به دکتر کلیه مراجعه کردم که باز همون قرصا رو نوشتن با یه انتی بیوتیک که دیگه انگار اثری نداره الان من چی کنم آقای دکتر خواهش میکنم جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥دقيقه در أب گرم نشسته شود ،، عمل جنسي نداشته باشيد به مدت دو هفته

  • تصویر کاربر باگراد دوشنبه ۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 443 مشاهده پرسش
    بإسلام و احترام
    تصوير إرسالي از سونوگرافي مثانه ميباشد آيا نياز به عمل دارند ؟ و با توجه به جواب سونو آيا شكاف خفيف در مثانه ديده شده خطرناك ميباشد ؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سونوگرافي طبيعي است

  • تصویر کاربر محسن سه شنبه ۷ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من در بعضی شبها بعد از دستشویی یا در حالت عادی یک دفعه بعد از دستشویی چند دقیقه ای که میگذرد احساس قلقلک در الت تناسلیم میکنم و همش احساس میکنم ادرار دارم و با این که چند بار تشنج شدم دکتر به من قرص فنو باربیتال و تگنوتل و لاموتریژین بهم داده گفتم که بدونین اگر راه حلی داره با اینا تداخل نداشته باشه و اگر امکان داره در ففط شما بدونید نگذارید تو مردمی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۵ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد شياف ايندومتاسين استعمال كنيد و روزي دو هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود

    2. تصویر کاربر محسن یکشنبه ۵ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      اقای دکتر شیاف به چه دردی میخوره این شیاف
    3. تصویر کاربر محسن یکشنبه ۵ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      اقای دکتر ایا بغیر شیاف هم هست استفاده کنم
      ایا ربطی به خود ارضایی داره که در چند سال پیش بوده
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      ارتباطي خود ارضايي ندارد و شياف براي  از بين بردن التهاب پروستات است

    5. تصویر کاربر محسن دوشنبه ۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      مگر در این سن هم پروستات میگیریم
    6. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۷ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      بله 

    7. نمایش سایر 5 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر