اورولوژی چیست و متخصص اورولوژی کیست؟

اورولوژی چیست؟

اورولوژی شاخه ای از علم پزشکی است که با جراحی و درمان سیستم دفع ادراری مردان و زنان و همچنین اورگان های تولید مثل مردان سروکار دارد ولی در زنان اورولوژی دخالتی در دستگاه ژنیتال و تولید مثل زنان ندارد. به پزشکی که در این شاخه پزشکی تخصص دارد اورولوژیست یا متخصص اورولوژی می گویند.

اورولوژیست یا متخصص اورولوژی کیست؟

یک متخصص اورولوژی پس از پایان دانشکده پزشکی حداقل 5 سال باید دوره رشته اورولوژی را طی نماید تا به درجه اورولوژیست نائل شود. بعد از این 5 سال متخصص می تواند دوره فوق تخصص را که 1 تا 3 سال دیگر طول می کشد در شاخه های مختلف اورولوژی بگذراند.

متخصص اورولوژیست با چه اندام هایی سر و کار دارد؟

اورگان هایی که متخصص اورولوژیست با آنها سروکار دارد عبارتند از:

  • کلیه ها
  • غدد آدرنال
  • حالب هاف مثانه
  • پروستات
  • مجاری ادرار
  • بیضه ها
  • اپی دیدیم
  • VAS و کیسه های منی
  • آلت تناسلی

سیستم دستگاه ادراری و دفع ادرار و تولید مثل خیلی با هم در ارتباط هستند و مشکل در یک سیستم خیلی مواقع می تواند سیستم دیگری را هم دچار اختلال نماید. به همین دلیل خیلی از بیماری ها در این شاخه پزشکی دستگاه سیستم ادراری تناسلی، بیماری های تناسلی ادراری نام گرفته اند.

بزرگی پروستات

جراحی اورولوژی

در این رشته هم عمل های جراحی زیادی صورت می گیرد. این جراحی ها شامل جراحی سرطان پروستات، سنگ کلیه، ناهنجاری های مادرزادی سیستم دستگاه ادراری می باشد. همینطور بیماری هایی به صورت غیر جراحی با دارو درمان می شود مانند پروستات خوش خیم و عفونت های مجاری ادرار که 40 درصد با دارو درمان می شوند .

جراحی هایی که در رشته اورولوژی صورت می گیرند بسیار زیاد هستند و در بسیاری از مواقع از تکنولوژی پیشرفته در جراحی استفاده می شود. این جراحی ها می توانند به صورت باز باشند که قسمتی از بدن به وسیله تیغ جراحی باز می شود و به صورت بسته که با دستگاهی به نام لاپاروسکوپ انجام می شود و این دستگاه از سوراخ کوچک وارد بدن بیمار می شود و جراحی با این دستگاه انجام می شود،

اگرچه در مقایسه با جراحی باز و لاپاروسکوپی، از نظر شانس موفقیت درمانی تفاوت چشمگیری ندارد و فقط بیمارانی که با لاپاروسکوپ عمل می شوند،  از بیمارستان در مقایسه با عمل باز زودتر ترخیص می شوند. در مواردی از تکنولوژی دیگری به نام روباتیک هم در عمل ها استفاده می شود، که این دستگاه ها می تواند دقت بالایی داشته باشند.

متخصص ارولوژی کودکان چه کاری انجام می دهد؟

متخصص اورولوژی کودکان جراحانی هستند که مشکلات ادراری و تناسلی کودک را تشخیص، درمان و مدیریت می کنند. متخصصین اورولوژی کودکان به طور کلی خدمات زیر را ارائه می دهند:

✔ ارزیابی و مدیریت اختلالات تخلیه 

✔ ریفلاکس وزیکوورترال

✔ عفونت های دستگاه ادراری که نیاز به جراحی دارند.

اگر کودک شما به بیماری دستگاه تناسلی یا مجاری ادراری (کلیه ها، حالب، مثانه) مبتلا است، یک متخصص اورولوژی کودکان در زمینه درمان کودک شما صلاحیت های لازم را دارد و اقدامات لازم جهت درمان را انجام می دهد.

حال ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که:

از چه سنی باید به متخصص ارولوژی مراجعه کنید؟

در هر سنی می توانید به یک متخصص ارولوژی مراجعه کنید، اما اغلب اوقات، مشکلات ادراری پس از 50 سالگی ایجاد می شود. وقتی وارد مطب می شوید، پزشک در مورد علائم و نگرانی هایتان با شما صحبت می کند و ممکن است آزمایشات خاصی بر اساس علائم شما تجویز کند.

 

 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر Aliyam یکشنبه ۵ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید پسری ۲۴ ساله هستم ک مدت ۳ سال است ماهانه حداقل صدو پنجاه بار ارضا میشم حدود میانگین 20بار از طریق رابطه و بقیش خود ارضایی میشه راهنمایی بکنید راهی هست یا چاقو تیز کنم ببرمش 😔
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۵ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      راهي نيست

  • تصویر کاربر احمد پنجشنبه ۲ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    سلام جوانی سی ساله (مذکر) هستم از ۱۴ سالگی صبحها که از خواب بیدار می شدم یک قطره از مجرای ادرارم بی اختیار خارج می شد ولی حدود یک ماه است که این مشکل در طول روز چندین دفعه اتفاق می افتد اگر راهنمایی کنید ممنون میشم ...
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      طبيعي است

  • تصویر کاربر عباس پنجشنبه ۲ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشیدخدمت آقای دکتر .ببخشید من رو آلته تناسلیم جای بخیه ختنه هست که آزارم میده یعنی این که پوست تنه آلت به کلاهک وصله که بینشون سوراخه .میخاستم بدونم میشه از هم جدا بشن ؟چون فقط همین قسمت وصله بقیه جاها کاملا جدا وخوب هستش .
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      بله مي شود

  • تصویر کاربر الی پنجشنبه ۲ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشیدببخشیدآقای دکترچندوقتی میشه بعدازاینکه تخلیه ادرارانجام میدم بعدش یه سوزش وحالت ناخوشایندی دارم که نمیتونم بعدش بشینم وتکررادرارمیگیرم بعضی اوقات اصلانمیتونم خودموکنترل کنم وبه سرویس بهداشتی برسم اگه راهنمایی کنیدممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص وزيكر ميل كنيد

  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    با سلام وخسته نباشید من پسری هستم 28 ساله ک شکل آلت در حالت نعوظ روب پایین است قسمت پایینی دوبرابرکمتر از بالایی هست ایا میشه نسبت ب اندازه پایینی کاری کرد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۸ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      با عمل مي شود

    2. تصویر کاربر علی شنبه ۲۸ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام ممنون از جوابتان ولی من درشرکت مشغول کارم عمل و طول درمان چن روز طول میکشه و هزینش چ قد میشه
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      عمل وطول درمان دو روز است و هزينه ٥ ميليون است

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر جمعه ۲۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    دکتر عزیز من امیر 39 سالمه شدیدا میل جنسی ام کاهش پیدا کرده و اصلا آلت تناسلی ام برای سکس آماده نمیشه، میشه لطفا راهنمایی کنین چیکار کنم ؟؟ در ضمن مریضی و مشکل بدنی خاصی ندارم دو ماهه اینجوری شدم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      يك ساعت قبل از نزديكي يك عدد قرص تادالافيل ميل كنيد

  • تصویر کاربر سارا شنبه ۲۸ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 493 مشاهده پرسش
    اقای دکتر من یه خانم ۲۶ ساله هستم که یک هفته ای میشه ادرار من به طور کامل تخلیه نمیشه البته من تکرر ادرار یا ریزش ادرار ندارم منظورم از تخلیه نشدن این هست ک فقط چند قطره ادرار باقی مونه که تخلیه کردن یا نکردنش کاملا ارادی هستش و در هر دوصورت این من رو به شدت اذیت می کنه و مجبورم می کنه هر بار برگردم سرویس بهداشتی حتی بعد تخلیه اون چند قطره بازم اون احساس بسیار بسیار ناخوشایند رو دارم که مجبورم با فشار اب یکم خودم رو اروم کنم که فقط همون لحظه جواب میده و کلا زندگیم رو مختل کرده ممنون میشم اقای دکتر اگر راهنماییم کنید .
    خیلی ممنون از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۸ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      بايد سيستوسكوپي شويد

  • تصویر کاربر شیوا یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    ببخشید من نامزدم فک میکنم ناتوانی در نعوظ داره خیلی این مسله زجرم میده نمیتونم به خودشم بگم بریم دکتر روم نمیشه. معتاد نیس فک نکنم بیماری خاسی هم داشته باشه فقط یه کم لاغره و قد بلنده.سوالم اینه چکار کنم خوب بشه؟ یعنی قابل درمان هستش یا نه؟ واقعا نمیدونم نامزدیمو بهم بزنم یا نه معذرت میخام ارضا میشه ولی نعوظش مشکل داره. لطفا بهم کمک کنین خیلی برام مهمه ممنون 🙏
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      جواب دادم

  • تصویر کاربر hsh53 شنبه ۲۸ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت آقای دکتر مدت خیلی زیادیه که در زیر شکم احساس سفتی وپر بادی دارم وهر روز هم قرص مسکن مصرف میکنم لطفا منو راهنمائی بفرمائید چکار کنم-باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۸ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      بايد معاينه شويد

  • تصویر کاربر ورزان جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکترمن یک پسر۱۲ساله دارم که الت تناسلی وبیضه هاش خیلی کوچیکه والت تناسیلش مثل یک دکمه داخل میمونه باید براش چکارکنم?
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      ممكن است چاق باشد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر