سنگ مجاری ادراری چیست؟

سنگ مجاری ادراری (URETHRAL STONE) در کشورهای پیشرفته بخصوص در خاور دور و نزدیک به طور قابل توجهی شایع و فراوان گزارش شده است. به نظر می رسد که شیوع سنگ مجرا در بچه ها و در کشورهای پیشرفته بیشتر دیده می شود.

بروز سنگ مجرای ادراری در زنان به ندرت اتفاق می افتد.

انواع سنگ مجاری ادراری

بیشتر سنگ های مجرا در کشورهای پیشرفته سنگ های عفونی، اسیداوریکی و کلسیم اوگزالات و یا سیستین هستند.

قسمت مجرائی که در جلو و قسمتی در خلف و عقب قرار گرفته، شایع ترین محل سنگهای مجرا می باشند. مجرای خلف یا عقب جایی است که پروستات قرار دارد و مجرا از بین پروستات رد می شود.

بند آمدن ادرار بعلت سنگ مجاری ادراری ، به شکل مکرر و یا گاهگاهی و گاهی بدون بندآمدن ادرار گزارش شده است. سنگهای مجرا در  رادیولوسنت هستند بنابراین در 40 درصد موارد در عکس دیده می شوند.

سنگهای مجرا نسبتا” شایع و در بچه ها گزارش شده است، بخصوص در کشورهای پیشرفته به علت شیوع بالای تشکیل سنگ مثانه. طبق یک گزارش ارائه شده در یک گروه از افراد مبتلا به سنگ مجرا 78 درصد مبتلا به بندآمدن ادرار شده اند.

سنگ مثانه

تشخیص و درمان سنگ مجاری ادراری

درمان سنگ مجاری ادراری ، بستگی به اندازه سنگ، شکل و محل قرار گرفتن سنگ در مجرا دارد. ولی همه عقیده به این موارد ندارند و هرکس طبق سلیقه خود عمل می کند. سنگهای خلف یا عقب مجرا زیاد دیده نمی شود. فقدان سنگ در مجرای زنان به علت گزارشهای متعددی است که در گذشته ارائه شده است.

تشخیص ابتدایی با رادیوگرافی می باشد که متاسفانه درصد کمی سنگ مجاری ادراری را نشان می دهد. در صورت عدم دیدن سنگ در عکس، از دستگاه سیستوسکوپی استفاده می کنیم. این دستگاه را وارد مجرا کرده و با دیدن مجرا محل سنگ را مشخص می کنیم. معمولا” سنگهایی که در قسمت جلو مجرا (مجرا در آلت) قرار دارند با تزریق مواد ژله مانند که به آن لوبریکنت گفته می شود، مکیده می شود و سنگ خارج می گردد.

سنگهای خلفی را نیز با تزریق ماده ژله مانند و وارد کردن سوند به آرامی وارد مثانه می کنیم. در هر شرایطی که سنگ در مجرای قدامی یا خلفی باشد و با ژل خارج نشود با پنوموهیدرولیک سنگ را خرد می کنیم.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر فاطمه یکشنبه ۲۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    تکررادار وبوی ماهی مرده میگیره انگار دهنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      قرص وزيكر ٥ ميلي گرم روزي يك عدد
  • تصویر کاربر صابرخانی چهارشنبه ۲۴ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    اقای دکتر من زمانی ک ادرار میکنم قطره قطره میاد و خیلی شدید باسوزش میاد همراه با خونابه و تکرر ادرار دارم و هر سی ثانیه باید برم دستشویی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۴ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      قرص تاوانكس روزي يك عدد ميل كنيد وقرص وزيكر ١٠ ميلي گرم هر ١٢ ساعت يك عدد
  • تصویر کاربر نادر چهارشنبه ۲۴ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    Nader Fahimi:
    سلام آقای دکتر قوامی خسته نباشید. چندی پیش تنگی مجاری ادرار داشتم و به آقای دکتر سیروس کبیری متخصص اورولوژی مراجعه کردم ایشان سری اول به من قرض تامسور و افلوکساسین تجویز کردند ولی فقط یک هفته بعد از مصرف قرصها خوب بودم سری دوم پیش ایشان رفتم و قرص افلوکساسین و تامسور و پروستا باریج را برایم تجویز کردند و به من گفتند که باید سیستوسکپی بشوم. ولی بعد از یک هفته و انجام دادن این عمل و همینطور داشتن سوند به آلت تناسلیم با مراجعه به ایشان سوند را برایم خارج کردند و به من گفتند که مجاری ادرارم خیلی باریک است و باید هر دو هفته یکبار خودم به روشی که ایشان قرار شد بهم بعد از دو هفته دیگر بگویند سوند بذارم تا تنگی آن رفع شود و این عمل را برای هر دو هفته یکبار تا آخر عمرم ادامه دهم و یا بجای این کار یک فنر در داخل مجرای ادرارم کار بگذارند برای یکسال که آن هم باید هرسال عوض شود و مبلغ هربار عوض شدن آن هم سی میلیون تومان برای هربار میشود. آقای دکتر من فقط ۴۱ سال دارم و اینکار را باید تا آخر عمرم ادامه دهم راه دیگری برای از بین بردن این معضل هست اگر هست عاجزانه درخواست دارم که به من بگوئید من یک کارگر معمولی هستم و حقوق چندانی ندارم لطفا در این مورد من را راهنمایی کنید. از شما خیلی متشکرم. شب تون خوش
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۴ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      همچنين توصيه درماني اصلا علمي نمي باشد به مطب مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲۴ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 270 مشاهده پرسش
    به مدت 2 روز هست که هنگام خروج ادرار کمی سوزش دارم و بعد از ادرار قطره قطره خون از الت تناسلی من خارج میشود گاهی اوقات به جای خون لخته خون خارج میشود
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۴ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      بايد سيستوسكوپي شويد
  • تصویر کاربر م چهارشنبه ۲۴ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و ادب . جناب دکتر بنده 58 سالمه . کراتین من 1.2 است و مشکلی ندارم ولی هوا که که سرد میشه روزی چندین بار تکرر ادار دارم . در صورتیکه در تابستان این مشکل را ندارم . لطفا راهنمایی فرمایید تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۴ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      اين امر طبيعي است چون پروستات بزرگ است مثانه در سرما تحريك مي شود وباعث تكرر ادرار مي شويد
  • تصویر کاربر مرجان چهارشنبه ۲۴ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    42سال دارم و مجرد هستم سالهاست که تکرر ادرار از نوع خفیف دارم 5 ماهی است که مشکل من زیاد شده ابتدا وقتی به دستشویی می رفتم مثانه ام کامل تخلیه نمی شد و پس از دستشویی باز مشکل چکه کردن داشتم . به پزشک مراجعه کردم قرص ویسول 5 و پرازوسین 1 میلی تجویز نمود یک ماه مصرف کردم و بعد از ان مثانه ام کامل تخلیه میشود ولی بی اختیاری ادرار رو دارم خصوصا بعد از دستشویی رفتن مثانه من یک مثانه کاملا عصبی است در ضمن شکم دارم و مشکل دیسک کمر هم دارم با زیاد شدن درد کمرم مشکلم بیشت ر می شود دارویی که سری دوم دکتر به من داد قرص vesicare10می باشد ورزشهای کف لگن و ممنوعیت در خوردن برخی از خوراکیها و نوشیدنیها . دکتر گفت اگر با این داروها نتیجه نگرفتی عصب های مثانه را لیزرمیکنم لطفا در مورد این لییزر کردن برایم توضیح دهید چگونه است عوارضی ندارد وایا 100در صد مشکلم برطرف می شود خطری برای نخاعم ندارد لطفا توضیحات لازمه را بدهید پیشاپیش از شما سپاسگزارم .
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۴ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      اصطلاحوعمل يصب هاي مثانه وجود ندارد آنچه مسلم است شما بايد مورد بررسي بيشتر قرار گيريد و سعي بر اين بايد بر اين باشد كه در اين سن عمل جراحي صورت نگيرد . مي توانيد به مطب مراجعه كنيد .
  • تصویر کاربر Amir پنجشنبه ۱۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 325 مشاهده پرسش
    سلام
    بنده ۳۰ ساله هستم همیشه سوزش ادرار دارم که با مصرف مایعات زیاد بهتر میشه و دوباره برمیگرده.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      سونوگرافي مثانه پر وخالي انجام شود
  • تصویر کاربر پیمان پنجشنبه ۱۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام.حدود یک سال هست که در ابتدای ادرار سر آلت احساس سوزش دارد و در انتهای ادرارکه ادرار قطع شده جهت خروج باقیمانده آن با فشار ادرار خارج میشود که در این زمان در ادرار خون مشاهده میشود که رویت خون حدود یک هفته است.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      بايد سيستوسكوبي شويد
  • تصویر کاربر رضایی پنجشنبه ۱۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 279 مشاهده پرسش
    باسلام
    جناب دکتر خانمم گرفتگی مجاری ادرار داره تابحال سه بار سیستوسکپی کرده اما خوب نشده آیا ممکنه شما استنت بگذارید. آخه خیلی موقع تخلیه ادرار عذاب میکشه کلا چکه چکه ادرار میکنه . کگل انجام میده، قرص بتانکول و باکلوفن هم میخوره اما تاثیری ندارد. قبلا که فیزیوتراپی و عصب مثانه چندبار سنوگرافی و عکس رنگی گرفتیم هیچیک کمکی نکرد فقط بعد از سیستوسکپی ۴ ماه راحت بودکه دوباره شروع شد.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      به مطب مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر ایمان پنجشنبه ۱۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    با سلام وخسته نباشید،مدتی میشه که بنده از سوزش وخارش مقعد و دردو سوزش وتکرر ادرار وسوزش نوک عالت تناسلی رنج میبرم چند بارم دکتر رفتم ولی جواب نگرفتم خواهش میکنم راهنماییم کنید؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۲ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      بله پروستاتيت داريد شبي يك عدد كپسول ميل كنيد ودر آب گرم بنشينيد عمل جنسي هم داشته باشيد
    2. تصویر کاربر ایمان جمعه ۱۲ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      ممنون که جواب دادید اما من سونو دادم گفت اندازه پروستات طبیعی هستش بعد دوباره پیش یه دکتر دیگه رفتم گفت واریکوسل داری و عفونت بهم کپسول سولفات روی و داکسی کیم 100 و ده تا آمپول ایپاسین 500 داد اما اصلا خوب نشدم همچنان تکرر ادرار دارم واز ناحیه نوک عالت به سمت مقعد احساس سوزش و درد دارم ده دقیقه یکبار باید برم دستشویی خواستم بدونم میتونه مرتبط باشه؟؟؟ متشکرم
    3. تصویر کاربر ایمان جمعه ۱۲ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      ممنون که جواب دادید اما من سونو دادم گفت اندازه پروستات طبیعی هستش بعد دوباره پیش یه دکتر دیگه رفتم گفت واریکوسل داری و عفونت بهم کپسول سولفات روی و داکسی کیم 100 و ده تا آمپول ایپاسین 500 داد اما اصلا خوب نشدم همچنان تکرر ادرار دارم واز ناحیه نوک عالت به سمت مقعد احساس سوزش و درد دارم ده دقیقه یکبار باید برم دستشویی خواستم بدونم میتونه مرتبط باشه؟؟؟ متشکرم
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      خير ارتباط ندارد
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر