عوارض بالا رفتن کراتینین و اوره

کراتینین چیست؟

creatinine چیست؟ کراتینین و اوره دو ماده زائد در خون هستند که باید توسط کلیه ها دفع شوند. چون این دو ماده فقط توسط کلیه ها قادر به دفع می باشند، می توان گفت که دفع یا عدم دفع این دو ماده توسط کلیه ها از طرفی عملکرد و یا عدم کارائی و سلامت کلیه ها را نشان می دهد.

معمولا بعد از 50 سالگی مقدار این دو ماده هر 10 سال مقداری از مقدار طبیعی بالاتر می رود، که نشان دهنده کاهش عمل کلیه ها می باشد که با افزایش سن بطور طبیعی به علت کاهش عمل کلیه ها می باشد و لذا اهمیت خاصی نباید به آن داده شود. کراتینین و اوره با آزمایش خون قابل اندازه گیری می باشد.

اوره و کراتنین دو ماده سمی در خون هستند که بدنبال سوخت و ساز مواد غذائی در بدن به وجود می آید. این دو ماده سمی فقط از طرق کلیه ها دفع می شوند.

کراتینین نرمال

مقدار طبیعی کراتینین و اوره

مقدار طبیعی کراتینین خون در مردان ۰٫۸-۱٫۲ mg/dl (در برخی موارد تا ۱٫۵ mg/dl ) و در زنان ۰٫۶-۰٫۹ mg/dl می باشد. مقدار طبیعی اوره خون در بالغین 15-45 mg/dl و در کودکان 10-40 mg/dl می باشد. اگر کراتینین و اوره از این مقدار بالا رود نشان دهنده بیماری کلیه می باشد.

دکتر هوشنگ قوامی : ” کراتینین بالا نشانه بیماری کلیه می باشد.”

مقدار کراتینین خون و اوره وقتی که عملکرد و کارائی دو کلیه از 30 درصد پایین بیاید، در خون بالا می رود و بنابراین می توان نتیجه گرفت مقدار کراتینین و اوره تا زمانیکه کلیه ها تا 30 درصد کار کنند، طبیعی است، در حالیکه عملا” اختلال در عملکرد کلیه ها” وجود دارد.

بنابراین باید برای بررسی عملکرد دقیق کلیه ها در صورت ضرورت، از اسکن ایزوتوپ کلیه ها استفاده کرد که آزمایش بسیار دقیقی است و کار کلیه ها را جداگانه بررسی می کند. افراد مسنی هستند که کراتینین آنها بیشتر از حد طبیعی است که جای نگرانی نخواهد بود و پدیده طبیعی است.

ولی این افراد محدودیت در خوردن گوشت، نمک وجود دارد و اگر دیابت  و یا فشارخون دارند باید کنترل شود. اگرچه بسیاری از مردان در این سن مبتلا به هیچگونه بیماری نیستند. بسیاری از مردانی که کراتینین بین 2-3 دارند، بدون هیچگونه بیماری و با کنترل مصرف گوشت و نمک، زندگی و فعالیت روزانه خود را انجام می دهند.

اوره چیست

اوره نخست به صورت آمونیاک بوده که از تجزیه آمینواسید ها ساخته شده، آمونیاک به دلیل سمیت زیاد برای بدن مضر است؛ آمونیاک ها در کبد با دی اکسید کربن (توسط یاخته های کبد ایجاد شده) واکنش نشان می دهند و به اوره تبدیل میشود. این عمل باعث کم شدن سمیت آن می شود تا بدن آن را بتواند در خود نگه دارد و در کلیه توسط نفرون ها دفع می شود. اوره، در متابولیسم ترکیبات حاوی نیتروژن در بدن حیوانات نقش مهمی ایفا می‌کند.

عدم دفع کراتینین و اوره

 در مواقعی که کلیه ها بعلت بیماری دچار کم کاری شوند، دیگر قادر نخواهند بود که اوره و کراتنین را کاملاً از خون دفع کنند و در نتیجه مقدار این دو ماده در خون بالا میروند.

كراتينین بالا در كليه

بیماری های کلیوی متعددی هستند که اگر کلیه ها به آنها مبتلا شوند، قادر نیستند که اوره و کراتنین را دفع کنند و میزان آنها در خون بالا میرود، و از طرفی بعضی بیماری ها هستند که باعث می شود کلیه ها کاملاً کار خود را از دست بدهند.

علائم کراتینین بالا

علائم کراتینین خون بالا می تواند سرگیجه، حالت تهوع، خستگی، خشکی پوست، تنگی نفس و ورم باشد.

کراتینین خون بالا چه خطراتی دارد؟

در بالا رفتن کراتینین خون کلیه ها قادر به دفع این دو ماده سمی (کراتینین و اوره) نخواهند بود و در نتیجه مقدار آنها در خون بالا میرود و بیمار نیاز به دیالیز و نهایتاً پیوند کلیه پیدا می کند.

درمان کیست کلیه

کراتینین چند نیاز به دیالیز دارد؟

بیماران به‌طور معمول زمانی که مواد زائد بدنشان زیاد می‌شود، نیاز به انجام دیالیز پیدا می‌کنند؛ سطح مواد زائد معمولاً کم کم در بدن افزایش می‌یابد، پزشکان مواد شیمیایی مختلفی را در خون اندازه گیری می‌کنند تا ببینند چه زمان دیالیز برای بیمار لازم می‌شود.

۲ مورد از مهمترین مواد شیمیایی موجود در خون که برای این مورد اندازه گیری می‌شوند، کراتینین و نیتروژن اوره خون است؛ وقتی مقدار این ۲  ماده در خون بالا می‌رود، نشاندهنده این است که توانایی کلیه‌ها برای تصفیه بدن از مواد زائد پایین آمده است.

علت بررسی میزان کراتینین خون

کلیه ها میزان کراتینین خون را در سطح نرمال نگه می دارند. از این‌ رو میزان کراتینین نمایانگر عملکرد کلیه ها است. بالا بودن میزان کراتینین دلیلی از اختلال در عملکرد کلیه یا بیماری های کلیوی است.

آسیب به کلیه ها باعث افزایش سطح کراتینین در خون می شود. این امر به خاطر عدم دفع کراتینین توسط کلیه اتفاق می افتد. بالا بودن میزان کراتینین که به وسیله آزمایش خون مشخص می ‌شود، علتی از نارسایی های کلیه است.

بالا رفتن سریع کراتینین و اوره

در بررسی عملکرد کلیه، اندازه گیری کراتینین خون ارزش بیشتری نسبت به اوره دارد. افزایش کراتینین و اوره بر حسب ضایعه به کلیه تقسیم بندی می شود.

# دسته اول آسیب به کلیه

آسیب کلیه ها که از طریق خون باعث ضایعه کلیه ها می شود. برای مثال فردی که دچار خونریزی شدید می شود، بدنبال آن دچار کاهش فشارخون شده و چنانچه بمدت 10 دقیقه کاهش فشار خون ادامه دار شود، کلیه ها از کار می افتند.  مصرف بعضی داروها نیز اثر سمی روی کلیه ها دارد و باعث از کار افتادن کلیه ها می شود که ممکن است برگشت ناپذیر باشد.

# دسته دوم آسیب به کلیه

دسته دوم بیماریهای خود کلیه ها می باشد که باعث بالا رفتن کراتینین و اوره می شود. این بیماری ها مثل عفونت های کلیه، سنگ های متعدد دو طرفه کلیه ها و یا بیماری کیستیک کلیه ها که می توانند باعث نارسائی کلیه (ESRD) شوند و فرد مجبور به پیوند کلیه شود.

# دسته سوم آسیب به کلیه

دسته سوم بعد از کلیه می باشد. معمولا” اگر حالب ها که لوله های برنده ادرار به مثانه هستند، دچار انسداد شوند و این انسداد طولانی شود، کلیه ها دچار نارسائی خواهند شد. مثلا” سنگ های دو طرفه حالب ها که باعث انسداد شده باشد و گاهی بدون سرو صدا این اتفاق رخ می دهد. یا تنگی های مادرزادی محل کلیه به حالب ها که بیشتر در بچه ها دیده می شود و مورد دیگر برگشت ادرار به کلیه ها است که اگر اصلاح نشود باعث نارسائی کلیه می شود.

یکی دیگر از این موردها، بزرگی پروستات می باشد که 10 درصد موارد باعث نارسائی کلیه و بالا رفتن سریع کراتینین و اوره می شود.

کمبود کراتینین خون

در مواقعی وجود دارد که ممکن است مقدار کراتنین  از میزان طبیعی که در بالا ذکر گردید، پایین بیاید، این حالت بخصوص در خانمهای حامله دیده می شود، چون در حاملگی بخصوص در سه ماهه دوم و سوم کار کلیه ها در خانم های حامله دو برابر می شود و کلیه ها نیز بزرگ می شوند.

وقتی عملکرد و کار کلیه افزایش یابد در نتیجه کراتنین زیادتری از کلیه ها دفع می شود و گاهی کراتنین به میزان 8/0 تا 6/0 می رسد و 6 هفته بعد از زایمان کار کلیه ها به حالت طبیعی بر می گردد. در کودکان هم مقدار کراتنین نسبت به افراد بالغ و بزرگترها پایین تر می باشد.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر رويا جمعه ۲۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و احترام،جناب اقاي دكتر قوامي محترم،
    پدر اين جانب به تازگي ازمايش خون و ادرار داده اند.خدا رو شكر تا كنون مشكلي نداشته اند ولي در طي چند سال اخير كمي اوره ايشان بالا بوده است كه البته پزشك ايشان گفته بودند مصرف گوشت قرمز را كم كنند.اخيرا هم ازمايش خون داده اند و متاسفانه مقدار اوره و كراتين ايشان از حد نرمال بالاتر بوده است.خواهش مي كنم ملاحظه بفرماييد و اين جانب را راهنمايي كنيد...لطفا اگه حتي امكان مشكلي هم هست بفرماييد.عكس ها رو در پيوست خدمتتون فرستادم.ممنون مي شم راهنمايي بفرماييد.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      مشكلي ندارند

  • تصویر کاربر جاسم سه شنبه ۲۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    ایا مصرف قرص سیلد نافیل می تونه باعث بالا رفتن کراتین واوره در خون شود .
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      خير

  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر قوامی وقت بخیر.
    میزان کراتین بنده در جواب آزمایش 1/20 و میزان اوره خون 58 بنظرتون این میزان مشکل ساز هست.چون ما در خانواده دو تا از خواهر و برادرام ناراحتی کلیه داشتن بعد هم پیوند شدن.ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      خير طبيعي است

  • تصویر کاربر سامان سه شنبه ۲۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    با سلام من امروز ازمایش اتفاقی دادم کهگفتن اوره شما ۱۱۰ میباشد الان شوکه شدم من۳۲ سالم مجرد و تاکنون هیچ مشکلی نداشتم ایا کلیه هام مشکل دارن با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      به نفرولوژيست مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر مهدیه پنجشنبه ۱۸ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 318 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید اقای دکتر همسر من ۲۸سال سن دارن ب علت درد کلیه ب دکتر رفتیم و تشخیص سنگ کلیه دو طرف دادن در ازمایش خون اول اوره ۳۹و کراتین ۲.۹بود و فردا ازمایش تکرار شد اوره ۲۲و کراتین ۲.۵شدن باید چه کاری انجام شود ینی نیاز ب پیوند کلیه هست ؟
    1. تصویر کاربر مهدیه چهارشنبه ۱۷ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      اقای دکتر سایز کلیه ها نرمال و سنگ کلیه سمت راست باعث انسداد شده ایا با عمل جراحی سنگ ها کراتین خون نرمال میشود ؟؟یا نیاز ب پیوند کلیه هست خواهش میکنم کمکم کنید
    2. تصویر کاربر مهدیه چهارشنبه ۱۷ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام مجدد اقای دکتر ینی کلیه ها خدایی نکرده از کار افتادن ؟؟
    3. تصویر کاربر مهدیه پنجشنبه ۱۸ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      اقای دکتر در این مدت ک متوجه سنگ شدیم سعی کردیم با دارو عطاری دفعشون کنیم ممکنه سم دارو عطاری کراتین رو برده باشه بالا و الان ک دارو عطاری رو قطع کردیم شروع ب پایین اومدن بکنه ؟؟
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۸ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      كليه ها كم كار شده نيازي به پيوند نيست

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر عطیه پنجشنبه ۱۸ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    سلام. پدرم 68 سال داره و فشار خون بالا که دارو مصرف میکنه و الان 17/7 هست. در آزمایش خون کراتین 1.6 بود به نظرتون طبیعیه یا باید به پزشک مراجعه بشه و معمولا درمان نارسایی کلیه در این سن جواب میده؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۸ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      طبيعي است

  • تصویر کاربر محسن پنجشنبه ۱۸ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 332 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقتتون بخیر پدرم 61 سالشه تو ازمایش ادرارش لکه خونی وجود داره بعد از سی تی اسکن متوجه یک ضایعه تو کلیشون شدیم که عکس و اطلاعات رو براتون ارسال کردم میشه بفرمایید ایا یک کیست ساده است یا احتمال خطرناک تری وجود داره چون پزشک خودشون نظرش مبنی بر نمونه برداری جهت خوش خیم یا بدخیم بودن توده هستش ممنون از راهنماییتون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۸ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      بايد نمونه برداري شود 

  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۱ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    سلام دکتر بنده آزمایش خون دادم که اوره ۴۶ و کراتین ۱/۴۲ بود نظرتون چه باید چکار کنم.بنظرتون خیلی بالاس علتش جی می‌تونه باشه۳۹سال سن دارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۱ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      طبيعي است

  • تصویر کاربر مهری سه شنبه ۹ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    سلام ازمایش پیر من سه سال و نیم bun رو زده ۱۹/۸ نرمالش باید ۱۶.۸ باشه این نشان چیست ؟ این چکاب ۳؟سالگی هست بقیه چیزها خوب بوده با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۹ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      به نفرولوژيست مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر آلا شنبه ۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام دکترخسته نباشیدمادرم 74سالشِ الان یک سال که کلیه دردشدیدمیگیره وبردم بیمارستان گفتن اورهءکلیه هاش بالاست دارودادن وگفتن اگردردشدیدگرفت زودببرینش بیمارستان براش خطرناک هست ناگفته نماندکه مادرم چندسال داره بافشارخون بالازندگی میکنه یعنی فشارخونش به 23رسیده که تورختخواب خفه شدالان مجدددردکلیه هاش شروع شدچکارکنیم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      به متخصص نفرولوژيست مراجعه كنند 

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر