عوارض بالا رفتن کراتینین و اوره

کراتینین چیست؟

creatinine چیست؟ کراتینین و اوره دو ماده زائد در خون هستند که باید توسط کلیه ها دفع شوند. چون این دو ماده فقط توسط کلیه ها قادر به دفع می باشند، می توان گفت که دفع یا عدم دفع این دو ماده توسط کلیه ها از طرفی عملکرد و یا عدم کارائی و سلامت کلیه ها را نشان می دهد.

معمولا بعد از 50 سالگی مقدار این دو ماده هر 10 سال مقداری از مقدار طبیعی بالاتر می رود، که نشان دهنده کاهش عمل کلیه ها می باشد که با افزایش سن بطور طبیعی به علت کاهش عمل کلیه ها می باشد و لذا اهمیت خاصی نباید به آن داده شود. کراتینین و اوره با آزمایش خون قابل اندازه گیری می باشد.

اوره و کراتنین دو ماده سمی در خون هستند که بدنبال سوخت و ساز مواد غذائی در بدن به وجود می آید. این دو ماده سمی فقط از طرق کلیه ها دفع می شوند.

کراتینین نرمال

مقدار طبیعی کراتینین و اوره

مقدار طبیعی کراتینین خون در مردان ۰٫۸-۱٫۲ mg/dl (در برخی موارد تا ۱٫۵ mg/dl ) و در زنان ۰٫۶-۰٫۹ mg/dl می باشد. مقدار طبیعی اوره خون در بالغین 15-45 mg/dl و در کودکان 10-40 mg/dl می باشد. اگر کراتینین و اوره از این مقدار بالا رود نشان دهنده بیماری کلیه می باشد.

دکتر هوشنگ قوامی : ” کراتینین بالا نشانه بیماری کلیه می باشد.”

مقدار کراتینین خون و اوره وقتی که عملکرد و کارائی دو کلیه از 30 درصد پایین بیاید، در خون بالا می رود و بنابراین می توان نتیجه گرفت مقدار کراتینین و اوره تا زمانیکه کلیه ها تا 30 درصد کار کنند، طبیعی است، در حالیکه عملا” اختلال در عملکرد کلیه ها” وجود دارد.

بنابراین باید برای بررسی عملکرد دقیق کلیه ها در صورت ضرورت، از اسکن ایزوتوپ کلیه ها استفاده کرد که آزمایش بسیار دقیقی است و کار کلیه ها را جداگانه بررسی می کند. افراد مسنی هستند که کراتینین آنها بیشتر از حد طبیعی است که جای نگرانی نخواهد بود و پدیده طبیعی است.

ولی این افراد محدودیت در خوردن گوشت، نمک وجود دارد و اگر دیابت  و یا فشارخون دارند باید کنترل شود. اگرچه بسیاری از مردان در این سن مبتلا به هیچگونه بیماری نیستند. بسیاری از مردانی که کراتینین بین 2-3 دارند، بدون هیچگونه بیماری و با کنترل مصرف گوشت و نمک، زندگی و فعالیت روزانه خود را انجام می دهند.

اوره چیست

اوره نخست به صورت آمونیاک بوده که از تجزیه آمینواسید ها ساخته شده، آمونیاک به دلیل سمیت زیاد برای بدن مضر است؛ آمونیاک ها در کبد با دی اکسید کربن (توسط یاخته های کبد ایجاد شده) واکنش نشان می دهند و به اوره تبدیل میشود. این عمل باعث کم شدن سمیت آن می شود تا بدن آن را بتواند در خود نگه دارد و در کلیه توسط نفرون ها دفع می شود. اوره، در متابولیسم ترکیبات حاوی نیتروژن در بدن حیوانات نقش مهمی ایفا می‌کند.

عدم دفع کراتینین و اوره

 در مواقعی که کلیه ها بعلت بیماری دچار کم کاری شوند، دیگر قادر نخواهند بود که اوره و کراتنین را کاملاً از خون دفع کنند و در نتیجه مقدار این دو ماده در خون بالا میروند.

كراتينین بالا در كليه

بیماری های کلیوی متعددی هستند که اگر کلیه ها به آنها مبتلا شوند، قادر نیستند که اوره و کراتنین را دفع کنند و میزان آنها در خون بالا میرود، و از طرفی بعضی بیماری ها هستند که باعث می شود کلیه ها کاملاً کار خود را از دست بدهند.

علائم کراتینین بالا

علائم کراتینین خون بالا می تواند سرگیجه، حالت تهوع، خستگی، خشکی پوست، تنگی نفس و ورم باشد.

کراتینین خون بالا چه خطراتی دارد؟

در بالا رفتن کراتینین خون کلیه ها قادر به دفع این دو ماده سمی (کراتینین و اوره) نخواهند بود و در نتیجه مقدار آنها در خون بالا میرود و بیمار نیاز به دیالیز و نهایتاً پیوند کلیه پیدا می کند.

درمان کیست کلیه

کراتینین چند نیاز به دیالیز دارد؟

بیماران به‌طور معمول زمانی که مواد زائد بدنشان زیاد می‌شود، نیاز به انجام دیالیز پیدا می‌کنند؛ سطح مواد زائد معمولاً کم کم در بدن افزایش می‌یابد، پزشکان مواد شیمیایی مختلفی را در خون اندازه گیری می‌کنند تا ببینند چه زمان دیالیز برای بیمار لازم می‌شود.

۲ مورد از مهمترین مواد شیمیایی موجود در خون که برای این مورد اندازه گیری می‌شوند، کراتینین و نیتروژن اوره خون است؛ وقتی مقدار این ۲  ماده در خون بالا می‌رود، نشاندهنده این است که توانایی کلیه‌ها برای تصفیه بدن از مواد زائد پایین آمده است.

علت بررسی میزان کراتینین خون

کلیه ها میزان کراتینین خون را در سطح نرمال نگه می دارند. از این‌ رو میزان کراتینین نمایانگر عملکرد کلیه ها است. بالا بودن میزان کراتینین دلیلی از اختلال در عملکرد کلیه یا بیماری های کلیوی است.

آسیب به کلیه ها باعث افزایش سطح کراتینین در خون می شود. این امر به خاطر عدم دفع کراتینین توسط کلیه اتفاق می افتد. بالا بودن میزان کراتینین که به وسیله آزمایش خون مشخص می ‌شود، علتی از نارسایی های کلیه است.

بالا رفتن سریع کراتینین و اوره

در بررسی عملکرد کلیه، اندازه گیری کراتینین خون ارزش بیشتری نسبت به اوره دارد. افزایش کراتینین و اوره بر حسب ضایعه به کلیه تقسیم بندی می شود.

# دسته اول آسیب به کلیه

آسیب کلیه ها که از طریق خون باعث ضایعه کلیه ها می شود. برای مثال فردی که دچار خونریزی شدید می شود، بدنبال آن دچار کاهش فشارخون شده و چنانچه بمدت 10 دقیقه کاهش فشار خون ادامه دار شود، کلیه ها از کار می افتند.  مصرف بعضی داروها نیز اثر سمی روی کلیه ها دارد و باعث از کار افتادن کلیه ها می شود که ممکن است برگشت ناپذیر باشد.

# دسته دوم آسیب به کلیه

دسته دوم بیماریهای خود کلیه ها می باشد که باعث بالا رفتن کراتینین و اوره می شود. این بیماری ها مثل عفونت های کلیه، سنگ های متعدد دو طرفه کلیه ها و یا بیماری کیستیک کلیه ها که می توانند باعث نارسائی کلیه (ESRD) شوند و فرد مجبور به پیوند کلیه شود.

# دسته سوم آسیب به کلیه

دسته سوم بعد از کلیه می باشد. معمولا” اگر حالب ها که لوله های برنده ادرار به مثانه هستند، دچار انسداد شوند و این انسداد طولانی شود، کلیه ها دچار نارسائی خواهند شد. مثلا” سنگ های دو طرفه حالب ها که باعث انسداد شده باشد و گاهی بدون سرو صدا این اتفاق رخ می دهد. یا تنگی های مادرزادی محل کلیه به حالب ها که بیشتر در بچه ها دیده می شود و مورد دیگر برگشت ادرار به کلیه ها است که اگر اصلاح نشود باعث نارسائی کلیه می شود.

یکی دیگر از این موردها، بزرگی پروستات می باشد که 10 درصد موارد باعث نارسائی کلیه و بالا رفتن سریع کراتینین و اوره می شود.

کمبود کراتینین خون

در مواقعی وجود دارد که ممکن است مقدار کراتنین  از میزان طبیعی که در بالا ذکر گردید، پایین بیاید، این حالت بخصوص در خانمهای حامله دیده می شود، چون در حاملگی بخصوص در سه ماهه دوم و سوم کار کلیه ها در خانم های حامله دو برابر می شود و کلیه ها نیز بزرگ می شوند.

وقتی عملکرد و کار کلیه افزایش یابد در نتیجه کراتنین زیادتری از کلیه ها دفع می شود و گاهی کراتنین به میزان 8/0 تا 6/0 می رسد و 6 هفته بعد از زایمان کار کلیه ها به حالت طبیعی بر می گردد. در کودکان هم مقدار کراتنین نسبت به افراد بالغ و بزرگترها پایین تر می باشد.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر احمد یکشنبه ۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پدر من چهار ماه پیش آزمایش داده بودند وکراتنیین خون نرمال ۱/۵بود ده روز پیش دچار نفس نفس زدن شدن بردیم بیمارستان وآزمایش گرفتند گفتند کارتنین خون واوره بالا رفته ودو کلیه از کار افتاده فشار خون هم بالا نمی رفت لذا دیالیز هم نمودن توفیقی نکرد هیچ گونه علایمی از قبل نداشتن فقط چند روز پیشش اضهال شده بودند و وبعد خوب شده بود البته ایشان دیابت داشتند وپاها هم از مچ به پایین ورم داشت و تعادل نداشتن ودکتر قلب داروی اندانسترون ۴ صبح نصف واسپیروتولاکتون ۲۵ صبح یکی برای ورم پاها داده بودن دوهفته مصرف ودچار نارسایی کلیه واز کار افتادن آن شدند لطف کنید بفرمایید آیا داروها مذکورمیتواند باعث از کار افتادن کلیه ها وبالا رفتن کراتنیین واوره شده باشد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      خير داروها باعث نشده

  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۷ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 380 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر محترم و خیر خواه
    مردی 68 ساله که یک کلیه چندین سال است که کاملا از کار افتاده و یک کلیه که چند ماهی کراتین ان بالا رفته طبق اخرین ازمایش2/29 همین سال شده 2 ایا این خطرناک است ؟( عمل قلب باز و گرفتگی رگ قلب و دارای باتری نیز هست ) و همچنین این چند وقت باعت بیماری کم خونی نیز شده هست ایا به هم مرتبط هست ؟ این بالا رفتن کراتین در عرض چند ماه اتفاق افتاده و قبلا و در طی این سال ها که بدون کلیه بودن کراتین بالا نرفته بود و کنترل میشد
    چند وقت پیش انژیو انجام دادن و موادی وارد رگ کردن که گفته بودن برای کلیه ضرر داره ایا این به این کراتین مربوط هست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      بالا رفتن كراتينين از خيلي وقت شروع به بالا رفتن كرده

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      بالا رفتن كراتينين از خيلي وقت شروع به بالا رفتن كرده

    3. تصویر کاربر محمد یکشنبه ۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      یک ماه هست که بالا رفته است
    4. تصویر کاربر محمد یکشنبه ۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      یک ماهی هست که زیر 2 بوده ولی چند روی بعد از انژیو گرافی بالای 2 شده
    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۵ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      به هر حال الان اين مقدار خطرناك نيست

    6. تصویر کاربر محمد دوشنبه ۵ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      اقای دکتر دکتر بهمون گفته که چه چیز های ضرر داره براشون اما نگفته چی براشون خوبه یعنی چه چیز های بخور براش خوبه؟
      این عدد به چند برسه خطر داره؟
    7. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۷ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      به ٤ برسد خطر دارد دارو هم وجود ندارد كه أنر كنترل كند

    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 266 مشاهده پرسش
    سلام..آقای دکتر کراتنتین ام 1.7هست درکلیه چپ سنگ 4 م م متری دارم مصرف نمک بالاست هنگام آزمایش تقریبا یه مقداری غذا خورده بوده بودم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      مصرف. گوشت و نمك را محدود كنيد 

  • تصویر کاربر فرزین پنجشنبه ۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    با سلام و تشکر از لطفتان
    55سال سن و مرد میباشم از سال 95 تشخیص بیماری cll داده شد که تحت نظر انکولوژیست میباشم .مدت 3ماه است که کپسول آمنیک مصرف میکنم در آزمایشات روتین 4 ماهه (فایل پیوست)مقدار creatinine =1.37 وurea=44 ومیزان psa در تاریخ 980723 مقدار 2.49 ودر تاریخ 990222 به مقدار 3 افزایش داشته و در آزمایش ادرار مقدار خون (trace) مشاهده شده .از شما تقاضا دارد راهنمایی فرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      أزمايش ها طبيعي است

  • تصویر کاربر سید شنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 306 مشاهده پرسش
    باعرض سلام خدمت اقای دکتر .ببخشید من ۳۲ سال سن دارم و باشگاه میرم و کراتین و گینر مصرف میکنم وزنم ۶۸ کیلو و ازمایش خون دادم کراتینه خونم ۱.۸هست و در سونوگرافی کلیه هام سالم بودن و مثانه هم سنگ یا چیزی نداشتن میشه لطفا بفرمایید چقد کراتین خونم بالاست و چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      أزمايش را تكرار كنيد و اگر بدن شما عضلاني باشد طبيعي است و گوشت و نمك كمتر مصرف كنيد

  • تصویر کاربر z.a جمعه ۱۹ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 445 مشاهده پرسش
    سلام جناب آقای دکتر قوامی
    من بیماری هستم 39 ساله که بدنم مدت 5تا 6سال هست شروع به ورم کردن کرده که البته از پا شروع شددر مواقع حاد و وقتی حرکت ندارم صورت و دستها و بقیه بدنم هم متورم می شود پاهایم طوری شدند که اگر با انگشت فشار دهم جایش سوراخ می شود و به مرور برمی گردد. چندین مرتبه دکتر رفتم 3بار با شک به غده تیروئید، آزمایش تیروئید دادم ولی مشکلی نبود نهایت جواب گرفتم تودرحال چاق شدن هستی وزن خودت را کم کن. تا اینکه بدون سابقه تشنج، تشنج کردم. متخصص مغز و اعصاب یدون هیچ سئوال و جوابی و علت جویی تشنج قرص لاموتریژین رو داد که مصرف کنم بعد از این 2 بار دیگر تشنج کردم یکبار بعد از تصادف با ماشین و شک حاصله، تا 10 ساعت به شده سردرد بودم و وقتی قرص ژلوفن که کمی سرم رو بهتر میکرد خوردم با آرام شدن سردردم بخواب مب رفتم درخواب تشنج کردم این دفعه 3 تا 4 ساعت بیشتر طول نکشید دفعه سوم در ماه رمضان 5 روز روزه گرفتم زیاد ضعف میکردم یک روز که اتفاقاً روزه نبودم ولی به علت دوندگی زیاد در گرما و کارهای اداری که داشتم بعد از اتمام کارم در اداره در بازار تره بار آمدم خرید کنم که همانجا افتادم وقتی به هوش آمدم حدود 30 ساعت و در روز بعد در بیمارستان بودم ظاهرا وقتی افتادم سرم بجایی خورده و سوراخ شده بود که گفتند باز هم تشنج بوده.
    در نهایت آمدم مشهد پیش دکتر مغز و اعصاب آنجا دکتر در پی علت تشنجهایم گشت چکاپ کامل نوشت آزمایشها رو انجام دادم دکتر گفت یه شده دفع پروتئین داری و فشار مغزت هم بالاست. تو باید کلیه هایت رو درمان کنی نامه ای برای متخصص کلیه نوشت و برگشتم زاهدان ضمناً داروی لاموتریژین رو هم عوض کرد با لوبل و کلونازپام. گفت لاموتریژین فشار بیشتری به کلیه می آورد. این دارو کلیه هایت را راحت تر می کند ورم پاهایم رو که دید مطمئن گفت آره ماهیچه هایت آب جمع کرده.
    آمدم زاهدان متخصص فشار خون وداخلی کلیه آزمایش مشهد رو و نامه دکتر رو بهش دادم وقتی دید گفت آره اینقدر وضع کلیه هایت بد هست که باید بستری شوی. ولی یک آزمایش 24 ساعت دفع پروتئین می نویسم انجام بده نتیجه رو که آوردم گفت نه هیچ مشکلی نداری گفتم خانم دکتر پس چرا اینقدر بدنم که شاید مقداری چاق باشم ولی پاهایم ورم شدید دارند و دچار خوردگی مفاصل شده ام تقریبا تماما مفاصل یدنم درد دارند غضروف بین مفصل زانوانم از بین رفته
    آقای دکتر بشدت ماهیچه هایم درد می کنند همسرم دست به بدنممی زند جیغم بلند می شود از شدت درد. برای اینکه مقداری دردهایم کمتر شود و البته با رهنمایی نادرست شخصی متادون 5 میلی می خورم که البته بعضی اوقات که فشار کارم زیاد هست یا درد زیاد دارم ممکن هست 5 تا 6 عدد بخورم.
    الان داروهای تشنج یک وعده در روز آنهم شب لوبل 1000 یکی، کلونازپام 1میلی نصف. البته یکنوبت هم ظهر داشتم ولی لوبل هم نصف با نصف کلونازپام. و قرار بود 3 ماه یعد دوباره پیش دکترم بروم مشهد. ولی پشت سرهم مشکلاتی برایمان پیش آمد برادرشوهرم کشته شد مشکلات روحی شوهرم و بعد هم کرونا. نتوانستم مشهد بروم دکتر کلیه زاهدان دوباره رفتم آزمایشات را کامل تکرار کردم مقداری دارو داد. گفت هم عفونت معده داری هم عفونت کلیه چون داروهایم زیاد شدند و معده ام ورم می کرد نوبت ظهر قرص تشنج رو حذف کردم برای کلیه یک قرص ریز بنام فکر کنم سیپرولاوین یا چنین چیزی داد که هر روز نصف یک عددش را بخورم داروها را خوردم کمی ورم پاهایم بهتر شد ولی قرص 2 بسته بود تمام شد و دوباره همان شدم.
    حالا روزانه مقداری نرمشهای آرام تا مشکل در خانه انجام می دهم تا خون به تمام بدنم برسد ولی با این وضعیت کلیه و ادمی که دارم متادون هم مضر هست. حقیقتا وابسته اش شدم به دکتر کلیه هم گفتم قرص متادون هم روزی دوبار می خورم.
    از بچگی سل در بدنم مخفی مانده در 21 سالگی سل چشمی با تاری شدید چشم برایم ایجاد شد. درمان دارئی کردم الیته در 15 سالگی هم مچ پاهایم ورم کرد که دکتر به پدرم گفت اصلا نباید راه برود آرتریت دارد. الان 39 سال دارم دو بار در 25 سالگی و 28 سالگی سزارین شده و دفعه دوم لوله هایم را هم بستم.
    جناب آقای دکتر استدعا دارم راهنمایی بفرمایید وضعیت کلیوی من و اوضاعی که دارم با قرص متادونی (5میلی گاهی 5 تا 6 عدد)که می خورم همراه قرص تشنج و البته یک قرص آمریکایی برای درمان غضروف مفاصل و آزمایشهایی که یکبار بد و یکبار خوب هستند و ورم پا ناراحتی مفاصل باید چکار کنم. کارمند و ساکن زاهدان هستم.
    خواهش می کنم راهنمایی بفرمائید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۹ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      مشكل شما مربوط به رشته من نمي شود

  • تصویر کاربر امیر جمعه ۱۹ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام عرض میکنم خدمت شما آقای دکتر لطف میکنید جواب مردم رو میدین خداخیرتون بده بنده ۳۷سالمه و کراتینم ۱.۳هست حدود دو ساله برای اینکه بتونم کراتینم پایین بیارم راهی هست دارویی چیزی یا آیا ورزش تاثیر داره ممنون میشم راهنمایی کنید چیکار کنم بالا نره ک ی عمر طبیعی داشته باشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۹ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      كراتينين شما طبيعي است ،، راهي براي پايين أوردن نيست

  • تصویر کاربر جمشیدی چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    با سلام. پدرم ۶۹ ساله هست.دیابت نوع دو کنترل شده داره... از دو ماه قبل هماجوری واضح بدون درد داشته...اما تو دو تا بازه زمانی دو روزه...الان ادرارش طبیعی هست... به علت کراتینی ۱.۷ نتونست انجام بده با کانتراست... اما تشخیص سی تی اینه ک مشکوک ب TCC یا RCC هست... بیوپسی انجام داده شد و نتیجه این اومد ک بافت نکروز شده... و یورین سایتولوژی هم جوابش منفی آمد... برای تشخیص بهتر ام ار ای انجام داد ک منتها باز ب علت کراتینین ۲ نتونست با ماده حاجب انجام بده... و جواب ام ار ای هم مثل سی تی آمد... با این وضعیت نظر شما درباره پلن درمانی بیمارمون چیه؟؟؟ جراحی کنیم؟ یا اینکه ب خاطر کراتینین نزدیک ب ۱.۸ تا ۲ و bun 30 تا ۳۵ دست نگه داریم...با این وضعیت از نظر شما بیمار ما ب دیالیز نیاز داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۹( 4 سال پیش)

      كراتينين زياد بالا نيست عمل قابل انجام است

  • تصویر کاربر حسینی دوشنبه ۸ اردیبهشت ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    یکی از آشنایان من که مردی 32 ساله ساکن شهر میلان در ایتالیا است وبه تازگی مبتلا به کرونا شده و پس از دو هفته با استراحت و مصرف داروهای متداول این بیماری یعنی آزیترومایسین و هیدروکسی کلرو کین بهبود نسبی یافته. البته در دوران بیماری کلیه درد داشته است و هم اکنون بیحالی با خواب فراوان داشته و همچنین رنگ پوستش تغییر کرده و کلا بقول خودش یه چیزیش هست و با پزشکان آنجا که فقط قادر به تماس اینترنتی می باشد در میان گذاشته و آنها میگویند فقط استراحت کن و مایعات بخور. حال سوال من اینست که احتمال دارد به کلیه هایش آسیب رسیده باشد و سموم دفعی مثل کراتینین و اوره بدلیل مشکلی در کلیه دفع نشوند و این اثرات را بر جای گذاشته باشند. ضمنا بیمارستانهای آنجا و حتی پزشکان از ویزیت بیماران حداقل خارجی ها تا زمانیکهاورزانسی نباشند خودداری می نمایند و احتمالا شاید آزمایشگاه هایش هم همینطور . با این اوصاف لطفا راهنمایی فرموده و اگر دارویی دارد بفرمایید.متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۸ اردیبهشت ۹۹( 4 سال پیش)

      فكر نمي كنم كليه ها أسيبي ديده باشد ،، دارو نيازي نيست

  • تصویر کاربر داود یکشنبه ۷ اردیبهشت ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    بنده یک مرد ۵۰ ساله ام‌ از ۴۰ سالگی متوجه شدم که‌ کراتینینم‌ حدود از ۱/۳تا ۱/۶ درنوسان است البته بیشتر ۱/۴ بوده و درطی این سالها مرتب با پزشک متخصص مراجعه کرده ام وایشان دیلتیازم ۶۰ رانصف صبح و‌نصف شب تجویز کرده اند میخواستم نظر شما را داشته باشم آیا روشی بر کم کردن کراتنین با داروی دیگر وجود دارد و آیا این‌دارو‌را ادامه دهم ممنون میشوم راهنمایی فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۷ اردیبهشت ۹۹( 4 سال پیش)

      همين روش درماني را ادامه بدهيد و مصرف گوشت و نمك را كم كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر