عوارض بالا رفتن کراتینین و اوره

کراتینین چیست؟

creatinine چیست؟ کراتینین و اوره دو ماده زائد در خون هستند که باید توسط کلیه ها دفع شوند. چون این دو ماده فقط توسط کلیه ها قادر به دفع می باشند، می توان گفت که دفع یا عدم دفع این دو ماده توسط کلیه ها از طرفی عملکرد و یا عدم کارائی و سلامت کلیه ها را نشان می دهد.

معمولا بعد از 50 سالگی مقدار این دو ماده هر 10 سال مقداری از مقدار طبیعی بالاتر می رود، که نشان دهنده کاهش عمل کلیه ها می باشد که با افزایش سن بطور طبیعی به علت کاهش عمل کلیه ها می باشد و لذا اهمیت خاصی نباید به آن داده شود. کراتینین و اوره با آزمایش خون قابل اندازه گیری می باشد.

اوره و کراتنین دو ماده سمی در خون هستند که بدنبال سوخت و ساز مواد غذائی در بدن به وجود می آید. این دو ماده سمی فقط از طرق کلیه ها دفع می شوند.

کراتینین نرمال

مقدار طبیعی کراتینین و اوره

مقدار طبیعی کراتینین خون در مردان ۰٫۸-۱٫۲ mg/dl (در برخی موارد تا ۱٫۵ mg/dl ) و در زنان ۰٫۶-۰٫۹ mg/dl می باشد. مقدار طبیعی اوره خون در بالغین 15-45 mg/dl و در کودکان 10-40 mg/dl می باشد. اگر کراتینین و اوره از این مقدار بالا رود نشان دهنده بیماری کلیه می باشد.

دکتر هوشنگ قوامی : ” کراتینین بالا نشانه بیماری کلیه می باشد.”

مقدار کراتینین خون و اوره وقتی که عملکرد و کارائی دو کلیه از 30 درصد پایین بیاید، در خون بالا می رود و بنابراین می توان نتیجه گرفت مقدار کراتینین و اوره تا زمانیکه کلیه ها تا 30 درصد کار کنند، طبیعی است، در حالیکه عملا” اختلال در عملکرد کلیه ها” وجود دارد.

بنابراین باید برای بررسی عملکرد دقیق کلیه ها در صورت ضرورت، از اسکن ایزوتوپ کلیه ها استفاده کرد که آزمایش بسیار دقیقی است و کار کلیه ها را جداگانه بررسی می کند. افراد مسنی هستند که کراتینین آنها بیشتر از حد طبیعی است که جای نگرانی نخواهد بود و پدیده طبیعی است.

ولی این افراد محدودیت در خوردن گوشت، نمک وجود دارد و اگر دیابت  و یا فشارخون دارند باید کنترل شود. اگرچه بسیاری از مردان در این سن مبتلا به هیچگونه بیماری نیستند. بسیاری از مردانی که کراتینین بین 2-3 دارند، بدون هیچگونه بیماری و با کنترل مصرف گوشت و نمک، زندگی و فعالیت روزانه خود را انجام می دهند.

اوره چیست

اوره نخست به صورت آمونیاک بوده که از تجزیه آمینواسید ها ساخته شده، آمونیاک به دلیل سمیت زیاد برای بدن مضر است؛ آمونیاک ها در کبد با دی اکسید کربن (توسط یاخته های کبد ایجاد شده) واکنش نشان می دهند و به اوره تبدیل میشود. این عمل باعث کم شدن سمیت آن می شود تا بدن آن را بتواند در خود نگه دارد و در کلیه توسط نفرون ها دفع می شود. اوره، در متابولیسم ترکیبات حاوی نیتروژن در بدن حیوانات نقش مهمی ایفا می‌کند.

عدم دفع کراتینین و اوره

 در مواقعی که کلیه ها بعلت بیماری دچار کم کاری شوند، دیگر قادر نخواهند بود که اوره و کراتنین را کاملاً از خون دفع کنند و در نتیجه مقدار این دو ماده در خون بالا میروند.

كراتينین بالا در كليه

بیماری های کلیوی متعددی هستند که اگر کلیه ها به آنها مبتلا شوند، قادر نیستند که اوره و کراتنین را دفع کنند و میزان آنها در خون بالا میرود، و از طرفی بعضی بیماری ها هستند که باعث می شود کلیه ها کاملاً کار خود را از دست بدهند.

علائم کراتینین بالا

علائم کراتینین خون بالا می تواند سرگیجه، حالت تهوع، خستگی، خشکی پوست، تنگی نفس و ورم باشد.

کراتینین خون بالا چه خطراتی دارد؟

در بالا رفتن کراتینین خون کلیه ها قادر به دفع این دو ماده سمی (کراتینین و اوره) نخواهند بود و در نتیجه مقدار آنها در خون بالا میرود و بیمار نیاز به دیالیز و نهایتاً پیوند کلیه پیدا می کند.

درمان کیست کلیه

کراتینین چند نیاز به دیالیز دارد؟

بیماران به‌طور معمول زمانی که مواد زائد بدنشان زیاد می‌شود، نیاز به انجام دیالیز پیدا می‌کنند؛ سطح مواد زائد معمولاً کم کم در بدن افزایش می‌یابد، پزشکان مواد شیمیایی مختلفی را در خون اندازه گیری می‌کنند تا ببینند چه زمان دیالیز برای بیمار لازم می‌شود.

۲ مورد از مهمترین مواد شیمیایی موجود در خون که برای این مورد اندازه گیری می‌شوند، کراتینین و نیتروژن اوره خون است؛ وقتی مقدار این ۲  ماده در خون بالا می‌رود، نشاندهنده این است که توانایی کلیه‌ها برای تصفیه بدن از مواد زائد پایین آمده است.

علت بررسی میزان کراتینین خون

کلیه ها میزان کراتینین خون را در سطح نرمال نگه می دارند. از این‌ رو میزان کراتینین نمایانگر عملکرد کلیه ها است. بالا بودن میزان کراتینین دلیلی از اختلال در عملکرد کلیه یا بیماری های کلیوی است.

آسیب به کلیه ها باعث افزایش سطح کراتینین در خون می شود. این امر به خاطر عدم دفع کراتینین توسط کلیه اتفاق می افتد. بالا بودن میزان کراتینین که به وسیله آزمایش خون مشخص می ‌شود، علتی از نارسایی های کلیه است.

بالا رفتن سریع کراتینین و اوره

در بررسی عملکرد کلیه، اندازه گیری کراتینین خون ارزش بیشتری نسبت به اوره دارد. افزایش کراتینین و اوره بر حسب ضایعه به کلیه تقسیم بندی می شود.

# دسته اول آسیب به کلیه

آسیب کلیه ها که از طریق خون باعث ضایعه کلیه ها می شود. برای مثال فردی که دچار خونریزی شدید می شود، بدنبال آن دچار کاهش فشارخون شده و چنانچه بمدت 10 دقیقه کاهش فشار خون ادامه دار شود، کلیه ها از کار می افتند.  مصرف بعضی داروها نیز اثر سمی روی کلیه ها دارد و باعث از کار افتادن کلیه ها می شود که ممکن است برگشت ناپذیر باشد.

# دسته دوم آسیب به کلیه

دسته دوم بیماریهای خود کلیه ها می باشد که باعث بالا رفتن کراتینین و اوره می شود. این بیماری ها مثل عفونت های کلیه، سنگ های متعدد دو طرفه کلیه ها و یا بیماری کیستیک کلیه ها که می توانند باعث نارسائی کلیه (ESRD) شوند و فرد مجبور به پیوند کلیه شود.

# دسته سوم آسیب به کلیه

دسته سوم بعد از کلیه می باشد. معمولا” اگر حالب ها که لوله های برنده ادرار به مثانه هستند، دچار انسداد شوند و این انسداد طولانی شود، کلیه ها دچار نارسائی خواهند شد. مثلا” سنگ های دو طرفه حالب ها که باعث انسداد شده باشد و گاهی بدون سرو صدا این اتفاق رخ می دهد. یا تنگی های مادرزادی محل کلیه به حالب ها که بیشتر در بچه ها دیده می شود و مورد دیگر برگشت ادرار به کلیه ها است که اگر اصلاح نشود باعث نارسائی کلیه می شود.

یکی دیگر از این موردها، بزرگی پروستات می باشد که 10 درصد موارد باعث نارسائی کلیه و بالا رفتن سریع کراتینین و اوره می شود.

کمبود کراتینین خون

در مواقعی وجود دارد که ممکن است مقدار کراتنین  از میزان طبیعی که در بالا ذکر گردید، پایین بیاید، این حالت بخصوص در خانمهای حامله دیده می شود، چون در حاملگی بخصوص در سه ماهه دوم و سوم کار کلیه ها در خانم های حامله دو برابر می شود و کلیه ها نیز بزرگ می شوند.

وقتی عملکرد و کار کلیه افزایش یابد در نتیجه کراتنین زیادتری از کلیه ها دفع می شود و گاهی کراتنین به میزان 8/0 تا 6/0 می رسد و 6 هفته بعد از زایمان کار کلیه ها به حالت طبیعی بر می گردد. در کودکان هم مقدار کراتنین نسبت به افراد بالغ و بزرگترها پایین تر می باشد.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر یاوری پنجشنبه ۵ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر
    خانمی44 ساله ام که 20سال پیش دچار عفونت کلیه شدم و چند روز در بیمارستان بستری و درمان شدم
    در حال حاضر آزمایش و سونو گرافی کلیه دادم که عکساش در پیوست فرستادم.
    ضمنا به تازگی خشکی وخارش پوست، احساس لرز و استرس هم دارم گاهی اوقات.آزمایش قند105 و چربی217 هم تا حدودی بالاتر از حد مجازه.
    آقای دکتر بنظر شما مشکل و بیماری من چیست؟درمان آن چیست؟(آیا کلیه م رو از دست دادم یا امیدی بهش هست؟)
    دکترم برام اسکن کلیه تجویز کرده.بنظر شما با توجه به عوارض احتمالی اسکن بر روی کلیه آیا این اسکن رو انجام بدم؟آیا اسکن فایده ای دارد؟؟باید سریع انجام بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۵ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      مشكلي نداريد،،نگران نباشيد

  • تصویر کاربر امین سه شنبه ۱۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    باسلام آقای دکتر
    بنده نزدیک به ده روزه تکرر ادرار دارم البته بیشتر شبا خیلی اذیتم
    سونگرافی انجام دادم کلیه هام سنگ ریزه داره و دکتر گفت این سوزش و تکرر ادرارت مال سنگه و عفونت کرده
    برام قرص اکسی بوتینین واسه سوزش و سیفیکسیم 400 واسه عفونت تجویز کرده و گفت با مایعات دفع میشه سنگ
    ولی الان سه چهار روزه تغییری نکردم و گرفتگی خفیفی پهلوهام و بالای باسنم داره آیا این قرصا رو ادامه بدم ؟تکرر ادرارم مال سنگه؟چه راهی و قرصی واسه درمان سوزش وتکرر ادرارم پیشنهاد میکنین که راحت شم ازین درد ؟ (آزمایش و سونوگزافی هم فرستادم)
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص توزيكر ميل كنيد

    2. تصویر کاربر امین سه شنبه ۱۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      داروهای قبلی رو هم مصرف کنم یا نه اقای دکتر؟این قرص توزیکر رو چند روز استفاده کنم؟
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      قرص وزيكر را تا ده روز ميل كنند

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر الف.میم سه شنبه ۱۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 285 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    بنده ۴۳ دارم طی سه بار آزمایشی که دادم کراتینم به ترتیب 1.8 و ۱.۵ و ۱.۷ بود و BUN هم ۱۶و۱۴و۱۷ البته اوره ام حدود ۹.۵ بود و یکی دو بار دچار حمله نقرسی شدم که الان دارم آلوپرینول ۳۰۰ میخورم به تجویز پزشک البته نفرویت هم نوشته میخواستم بدونم کلیه هام در چه وضعیتیه اگه جواب بدین و از نگرانی در بیام ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      مصرف گوشت م نمك را كم كنيد

  • تصویر کاربر الهام یکشنبه ۱۷ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    باسلام.
    درسال ۹۷ بدلیل ابتلا به بیماری
    موکورمایکوزیس (ناشی ازقندکنترل نشده)
    بمدت ۴ماه در بیمارستان خاتم الانبیا بستری و
    دقیقا ۹۰ روزآمپول آمفوتریسینB بمن تزریق شد
    و متاسفانه باتاثیربرروی عملکرد کلیه ها
    کراتینین خون به ۱.۳ و چندماه بعد به ۱.۴ و اخیراً
    ۱.۵ شده است .
    دستور شما برای این مورد خاص چیست دکتر جان
    اگر ازطریق پیامک
    راهنمایی بفرمایید ممنونم(gmail)متعلق به همسرم میباشد. بااحترام
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۶ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      مصرف گوشت و نمك محدود شود

    2. تصویر کاربر الهام شنبه ۱۶ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      دکتر جان سلام مجدد.
      .
      مصرف گوشت و نمک را
      بطور کلی قطع کرده
      .
      آیا میزان مصرف مایعات در دفع کراتینی
      چقدرتاثیری دارد؟
      روزانه چقدر آب بنوشد؟
      آیا امیدی به بهبودی در دراز مدت هست؟
    3. تصویر کاربر الهام شنبه ۱۶ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام مجدد دکتر جان
      مصرف گوش و نمک را بطورکلی قطع کرده
      .
      آیا مصرف مایعات تاثیری در دفع کراتینین داره؟

      برای روان شدن کار کلیه چقدر باید درروز آب بنوشد؟
      آیا امیدی به بهبودی کامل در درازمدت هست؟
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۷ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      أزمايش در اين حد نرمال است و أب هم نقشي ندارد

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۶ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر پدری دارم۶۵ ساله که ۲۰سال به سنگ سازی کلیه دچاربوده که خودش دفن میکرده وبعضی مواقع بانظرمتخص باسرم دفن میشدولی پارسال به دلیل داشتن سنگ باسایزبزرگتر به متخص مراجعه کرده وبعدازچندروزبهبودی به حالت ضعف وخستگی دچارشدن وسریعا به بیمارستان جم بردیم که متوجه شدیم کراتین خونش۱۴ هستش بعداز چندروز بستری با دیالیز به ۴کراتینش تغییرکرد واورش۷۱رسید گفتن باید ی مدتی دیالیزشن الان ۱۰ماه که دیالیز میشن کراتین درحال بالا وپایین اومدن بین۳.۴تا۵.۶درحال تغییره واوره بین ۷۰تا۹۶بالا پایین میشه یک ماه قبل هم سنگ کلیه دفن کردن وادار هم دارن میخواستم ببینم نظرتون درباره دیالیز همیشگی هستش ممنون از پاسختون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۶ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      امكان دارد بعد از ٤ هفته خوب شوند

  • تصویر کاربر فهیمه شنبه ۱۶ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من شوهرم بخاطر چکاپی ک دادن متوجه شدن که ی مدتیه ک کراتین و پروتئین دفع میکنه کراتینش رو ۱/۸ بود با دارو اومد رو ۱/۲ باز الان دوباره ازمایش دادیم رفته رو ۱/۵ گفتن احتمال سنگم داره ایا بخاطر سنگ کلیه است ک کراتینشون رفته بالا یانه ؟درضمن دفع پروتئینشونم رو چهار هزاره؟و فشارشونم رو ۱۳ یا ۱۴ است باید چیکا کنیم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۶ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      بايد از كليه نمونه برداري شود

  • تصویر کاربر دهقان شنبه ۱۶ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت دکتر بزرگوار.پدر بنده دیابتی میباشن.۳ماه پیش دچارعفونت پا شد و پاش آمپوته شد.اون زمان کراتینین ۳.۹ و اورش ۱۶۰ بود .بعد از آمپوته شدن پاش تقریبا یکماه ویال سیپرو فلوکساسین و کلیندا مایسین تزریی استفاده کردن .وبعد از اون تا به الان قرص سیپرو فلوکساسین و کپسول کلیندامایسین استفاده میکنن چون کامل زخمشون خوب نشده و تازگی ازمایش دادن و کراتینین ۲.۹ شده و اوره ۱۰۰ شده چیکار کنیم که بیشتر پایین بیاد ممنون دکتر پدرم ۷۰ سالشه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۶ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      كنترل ديابت و محدوديت مصرف مواد شيرين

  • تصویر کاربر روشنك شنبه ۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام جناب دكتر.پدر من ٧٧سالش هست .حدودا ١٠ سال پيش عمل قبل باز كرده .دو مرتبه. ef قلبش حدودا ٢سال هست كه بين ١٥ تا ١٨ هست.
    حدودا يك ماه پيش با ورم پا و شكم و جواب آزمايش اوره ١٢٠ برديمش و بستريش كرديم .ريه اش آب آورده بود و ...
    بعد از ٥روز بستري شدن حالش خوب شد و آب بدنش تخليه گرديد.اوره ايشان هم به حدود ٣٦رسيد.در كل حال عموميش خوب شد و مرخص شد. حدودا ٣روز بعد از مرخصي پاهاش مجدد ورم كرد .
    الان ٣هفته از مرخص شدنش مي گزوه و حدود ٣روزه بيحال و بي اشتهاست و هنش ميخواد بخوابه.پاهاش از هميشه بيشتر ورم داره. مجدد آزمايش داديم ،اوره ايشان ١٦٠و كراتين ٢بود.از ورم شكم و تنفسش هم معلومه كه شكمش دوباره كمي آب آورده.ممنون مي شوم من رو راهنمايي كنيد كه بايد چكار كنم. سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      با نفرولوژيست مشاوره كنيد ممكن است نياز به دياليز داشته باشد

  • تصویر کاربر علی شنبه ۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    پدر بنده ۶۸ سال دارد و سه سال است که به مولتیپل مایلوما مبتلا است. الان کلیه هاش زیر ۳۰ درصد کار میکنه و داره دیالیز میشه. کراتین خونش بین ۵ تا ۹ متغیر هستش و پایین تر نمیاد. به نظرتون چکار میشه کرد?
    در ضمن جدیدا هم دکترا میگن آنفلوانزا مرغی گرفته گرفته و داروی کلیستمتات سدیم بهش تزریق کردن که ادرارش خیلی کم شده و در ۲۴ ساعت ادرارش ۲۵۰ سی سی بوده کلا. به نظرتون چکار کنیم?
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      درمان دياليز است

  • تصویر کاربر فریاد پنجشنبه ۲۳ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 315 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر من مادر زادی یه کلیه دارم ۲۷سالمه و از بچگی کراتین کلیه م ۵ بوده الان رفتم آزمایش شده ۷ و فقط رنگ و روم زرد شده به نظر شما خوب میشم آخه میگن اگه پیوند بزنی ده سال جواب میده تو روخدا یه راهی بزارید جلوم و بگید که میشه برای طرف چپم که کلیه نداره یه کلیه پیوند بزنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۳ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      بايد پيوند كليه انجام شود 

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر