کجی آلت مادرزادی چیست؟

درجاتی از کجی آلات تناسلی بطور طبیعی ممکن است وجود داشته باشد. در بسیاری از موارد، آلت بهنگام نعوظ بطور خفیف بطرف راست یا چپ خم یا کج می رود.

کجی آلت تناسلی زمانی مشکل ساز است که باعث درد شود و رابطه جنسی را بعلت کجی زیاد غیر ممکن سازد، بدین معنی که دخول به دستگاه تناسلی زن صورت نمی گیرد.

کجی آلت مادر زادی

انحنای آلت تناسلی مادرزادی ، که به آن “آکوردی” نیز گفته می شود، بیماری است که در بدو تولد پسر وجود دارد. والدین ممکن است در اوایل زندگی کودک خود در هنگام پوشک کردن متوجه انحنا شوند. بعضی از پسران تا پس از بلوغ متوجه مشکل نمی شوند. انحنا معمولاً فقط با نعوظ قابل مشاهده است.

انحنای مادرزادی (انحنای آلت تناسلی مرد از بدو تولد) بسیار نادر است. کمتر از حدود 1٪ از مردان بدون بیماری Peyronie انحنای آلت را تجربه می کنند.

در کجی مادرزادی، کجی به هنگام تولد دیده می شود. بعضی کجی ها بهنگام تولد قابل توجه بوده، بطوری که در همان دوره اولیه زندگی عمل و اصلاح می شود. سایر کجی ها ممکن است بعد از دوران بلوغ خود را نشان دهند و فرد متوجه آن شود. بطور معمول کجی آلت به هنگام نعوظ ، مشخص می شود.

علت کجی آلت نامشخص است ولی عقیده بر اینست که رشد حفره های آلت یکسان نبوده و باعث کجی می شود.

بیماری پیرونی با کجی آلت مادرزادی چه تفاوتی دارد؟

بیماری پیرونی که با کجی الت همراه می باشد، به علت ناشناخته با ایجاد نسج یا بافت غیرطبیعی در یکی از لایه های پوشاننده آلت، باعث کجی آلت می گردد. این بیماری بعد از سن 40 سالگی بعلت نامعلومی که تاکنون مشخص نشده بوجود می آید، اکثر اوقات آلت به طرف پایین کج و خمیده می گردد. این بیماری با گذشت زمان روند پیشرونده ای دارد و در معاینه بالینی بیمار یک نسج سفت (SCAR TISSUE) در یک قسمت از آلت قابل لمس می باشد. در کجی مادرزادی آلت هرگز پلاک غیرطبیعی وجود ندارد و نیز روند پیشرونده هم ندارد و آلت معمولا به طرف پایین و گاهی به طرف چپ و راست ممکن است کج شود.

این عارضه با ایجاد اسکارهایی (جای زخم) بر روی بافتی تشکیل می‌شود که بدنه جسم غاری آلت تناسلی را می‌پوشاند، ساختاری که tunica albuginea (سفید پرده) نام دارد علت بیماری پیرونی نامعلوم است.

 

سرطان بیضه

درمان کجی آلات تناسلی

درمان کجی آلت تناسلی در اغلب افراد با روش جراحی است اما روش های غیر جراحی دیگری نیز وجود دارد. شرایط بیمار مهم ترین دلیل برای انتخاب روش درمان کجی آلت تناسلی است.

در ابتدا این سوال پیش می آید که، عمل جراحی مناسب چه افرادی است؟

در افرادی که انحنای آلت تناسلی آنها بیشتر از ۳۰ درجه است و افرادی که در روابط جنسی خود مشکل دارند یا کسانی که از نظر زیبایی برایشان خوشایند نیست، درمان جراحی انتخاب می شود که شامل چند نوع مختلف است:

  • بریدن و برداشتن قسمت هایی از پوشش اجسام غاری
  • استفاده از پیوند در طرف مقابل کجی
  • چین دادن پوشش اجسام غاری

کجی مادرزادی نیازی به درمان ندارد، مگر اینکه مرد قادر به رابطه جنسی رضایت بخش نباشد، در این حالت اصطلاح کجی توسط عمل جراحی ضرورت پیدا می کند. یکی دیگر از روشهای درمانی که صد درصد نمی باشد استفاده از محلول تستوسترون (DHT) روزانه به مدت 2 تا 3 ماه برروی آلت، باعث اصطلاح کجی آلت تناسلی می شود.

  • اورولوژیست ها تجربه زیادی در مورد روش های ترمیمی انحنای نعوظ مادرزادی دارند. اصلاح انحنای نعوظ مادرزادی با جراحی آلت تناسلی مرد، به منظور کوتاه شدن طرف آلت تناسلی مقابل خمیدگی و مطابقت با طرف دیگر، انجام می شود. این منجر به نعوظ صاف می شود. این روش موفقیت بالایی دارد و می تواند در شرایط سرپایی انجام شود.

انحنای آلت تناسلی چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما یک سابقه پزشکی و جنسی می گیرد که به طور معمول برای تشخیص خمیدگی آلت تناسلی مادرزادی کافی است. همچنین ممکن است برای پزشک مفید باشد که آلت تناسلی مرد شما را در حالت ایستاده معاینه کند. این کار را می توان پس از تزریق داروهای وازوکاتیو برای ایجاد نعوظ انجام داد.

آیا آلت تناسلی خمیده طبیعی است؟

درجه خاصی از خم شدن در آلت تناسلی مرد طبیعی دیده می شود. در بسیاری از موارد  آلت تناسلی مرد هنگام قائم می تواند کمی به چپ یا راست منحنی شود. آلت تناسلی مرد خمیده وقتی مشکل ایجاد می کند که باعث درد و یا جلوگیری از رابطه جنسی مرد شود.

شیوع و شانس گرفتاری کجی مادرزادی آلت (CPC)

مشکل است که کجی آلت تناسلی را پیش بینی و گزارش کرد. بعضی مطالعات بین المللی ، شیوع آنرا 10 درصد در جمعیت دنیا می دانند. بعضی محققین عقیده دارند کاهش هورمون جنسی (تستوسترون) در آلت، باعث کجی آلت می شود. گاهی کجی به طرف پایین در حدود 60 درجه می باشد که در چنین حالتی عمل جنسی ناراحت کننده و دخول به سختی امکان پذیر است.

انواع کجی آلت تناسلی

  1. نوع اول بسیار شدید بوده و بافت های پوشاننده آلت نظیر اسپونژیوم، فاشیای BUCKS و COLLS وجود ندارند.
  2. نوع دوم که کورپوس اسپونژیوم وجود دارد و فاشیای BUCKS وCOLLS وجود ندارد و جای آنرا نسج غیرطبیعی گرفته است.
  3. در نوع سوم فقط لایه یا فاشیای دارتوس (DARTOS) وجود نداشته و جای آنرا نسج غیرطبیعی گرفته است.

کج بودن اندام تناسلی در کودکان

برخی از کودکان پسر و نوجوانان، به دلیل عوامل ژنتیکی، با انحنای آلت تناسلی متولد می‌شوند، با این وجود، این عارضه تنها در دوران بلوغ، با رشد آلت و آغاز زندگی جنسی قابل مشاهده است. برای جلوگیری از عوارض ناشی از کجی آلت تناسلی، تشخیص زود هنگام آن حائز اهمیت است.

 

 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر ابوالفضل شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 109 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    بنده دچار کجی الت به سمت چپ هستم
    از نظر شما هنگام نزدیکی مشکلی به وجود میاره؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      با سلام عمل جنسي انجام مي شود نگران نباشيد

  • تصویر کاربر اکبری شنبه ۲۰ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 126 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر، بنده مقداری آلتم خم شده به سمت پایین و مقدار خیلی کمی هم چرخید به سمت چپ ، یعنی به صورت کلی مستقیم نیست و یه ۱۰ درجه کلا آلتم به سمت چپه ،تشخیص داده شده که کوردی هست و بیماریه پیرونی نیست، خواستم ببینم آیا این کجی آلتم ممکنه به مرور زمان بیشتر بشه؟؟؟؟ و آیا نیاز به عمل داره ؟ یا که مشکل جدی نیست و میتونم باهاش سپری کنم؟؟
    نظر شما چیه من باید چی کار کنم؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۰ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      با سلام عكس را ديدم كجي بيشتر نمي شود نيازي به عمل جراحي نيست

  • تصویر کاربر Abolfazl جمعه ۸ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 141 مشاهده پرسش
    سلام بنده ۱۶ سالمه و دچار کجی الت به سمت چپ هستم
    لطفا توضیح دهید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۸ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      با سلام كجي زياد نيست نيازي به عمل جراحي نيست

  • تصویر کاربر بابک شنبه ۲۵ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    با سلام وعرض خسته نباشید بنده 53سال سن دارم
    1-مدتی است هنگام نعوظ با درد آلت تناسلی مواجه شدم
    2-هنگام نعوظ آلت به سمت راست کج(انحنا)می شود
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۵ دی ۰( 2 سال پیش)

      با سلام احتمالا مبتلا به بيماري پيروني هستيد به اورولوژيست جهت معاينه مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر Ashkan سه شنبه ۱۴ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 299 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر…من از بچگی انحنای آلت داشتم و موقع ادرار دچار مشکل میشدم و الان موقع رابطه طرف مقابل احساس درد میکنه…انحنای آلتم از ابتدای آلت شروع میشه و بافت روبه روی احنا ضخیم تره…به نظرتون به غیر از عمل راه حل دیگه‌ای داره؟عکس رو براتون بارگذاری کردم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۴ دی ۰( 2 سال پیش)

      با سلام بايد عمل كنيد

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۵ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    نوزاد ما عمل کجی آلت و هیپوسپادیس را انجام داده است که بعد از خارج کردن سوند برای ادرار کردن مشکل دارد مثل اینکه چسبندگی دارد .برای رفع این مشکل چه باید کرد...باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۵ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام قسمت فلزي تب گير را بعد از اينكه پماد بتامتازون روي أن گذاشتيد وارد مجرا كنيد روزي دو بار

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۲ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 418 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر.من ۳۳ سالم است و ۲ ماه پیش عمل اصلاح کوردی انجام دادم(به صورت مادرزادی این عارضه رو داشتم و همچنین هیپوسپادیاس خفیف که دکتر گفت سوراخ سر الت رو نمیشه سر جای خودش گذاشت احتمال داره عمل جواب نده ولی ترمیم شده)
    الان بعد از گذشت ۲ ماه ۲ نقطه زخم کوچک روی الت دارم و درد خیلی مختصر و اینکه هنگام نعوظ نصف الت با پوست پوشیده است.یکم نگرانم اقای دکتر،ایا این شرایط طبیعی است؟ سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      با سلام عكس رويت شد طبيعي است

  • تصویر کاربر مریم جمعه ۱۲ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    سلام چند ماه پیش قسمت پایین دلم درد میکرد دکتر زنان رفتم گفتند مشکلی نداری چون شیر میدم دارویی نداد و گفتند آب زیاد بخورم الان دچار خشکی واژن شدم و هیچ حسی ندارم و صبح ها هم ادرارم بو میده و احساس میکنم چیزی تو مجاری اداری گیر کرده الان سوزش و درد ندارم ولی تو رابطه مشکل پیدا کردم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد

  • تصویر کاربر میگل جمعه ۱۲ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    مادری ۷۵ ساله دارم که ۱۰ سال اخیر گاه که از خونه بیرون می رفت تا برگرده گاهی خودش رو خیس می کرد یا صبح که از خواب پا می شد تا برسه به دستشویی ادرارش می ریخت .اما مدتیه این حالت بیشتر شده و امروز در حالیکه روی مبل نشسته بود خودش و خیس کرد.نگرانم چه کنم؟ ضمنا مادرم شهرستان هستن و امکان اومدن به تهران و ندارن
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم يك ماه ميل كنند و نوار مثانه هم بايد گرفته شود

  • تصویر کاربر حسن پنجشنبه ۴ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 346 مشاهده پرسش
    سلام پسری ۲۲ساله هستم دچار کجی آلت به سمت بالا هستم قابل درمان می‌باشد ؟؟؟الت بنده رشدی ندارد و چند سالی هست که در یک سایز مانده
    ممنون میشم کمک کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۴ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      با سلام اگر شديد باشد با عمل قابل اصلاح است اندازه ألت درماني ندارد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر