درمان تنگی مجرا چیست؟

مجرا یک تیوب(لوله) است که ادرار را از مثانه به خارج هدایت می کند. مجرا معمولا به اندازه کافی، عریض و پهن است که ادرار  به راحتی و آزاد از آن به خارج جریان یابد. زمانی که مجرا باریک و تنگ شود به طوریکه خارج شدن ادرار محدود و کند شود، به آن تنگی مجرا(urethral stricture )گویند.

تنگی مجرا یک حالت و وضعیت پزشکی است که اساسا مردان را مبتلا می کند.

چه عواملی باعث تنگی مجرا می شوند؟

تنگی مجرا باعث می شود که مجرا باز نشود، این حالت معمولا به علت التهاب بافت مجرا و ایجاد بافت غیر طبیعی در مجرا به نام اسکار باعث تنگی می گردد. بافت اسکار می تواند به علت های متعددی بوجود آید. بچه هایی که جراحی برای عمل هیپوسپادیاس (مجرا در محل غیر طبیعی) داشته اند و مردانی که سابقه عمل جراحی گذاشتن وسیله نعوظ در آلت داشته اند، شانس ابتلا به تنگی مجرا را خواهند داشت. کسانی که از ارتفاع بلند می افتند، در معرض تنگی مجرا هستند. از مثال های فوق می توان از روی زین اسب افتادن یا ضربه به نزدیک کیسه بیضه (اسکروتوم) را نام برد.

سایر علل تنگی مجرا

  1. شکستگی لگن به علت تصادف
  2. گذاشتن سوند در مجرا بمدت طولانی
  3. اشعه درمانی به ناحیه لگن
  4. جراحی پروستات

 

عوامل تشدید کننده تنگی مجرا کدامند؟

بعضی مردان شانس بیشتری برای ابتلا به تنگي مجرا دارند، بخصوص آنهایی که:

  • دارای یک یا چند بار بیماری مقاربتی بوده اند.
  • اخیرا سوند در مجرا گذاشته باشند، برای تخلیه ادرار از مثانه
  • عفونت مجرا، احتمالا به علت عفونت که باعث التهاب و تحریک مجرا می شود.
  • بزرگی پروستات

علایم تنگی مجرا

تنگی مجرا باعث علائم متعددی می شود. این علائم از خفیف تا شدید می باشند. بعضی علائم تنگی مجرا شامل:

  • کاهش فشار ادرار یا کاهش حجم ادرار
  • بطور ناگهانی برای ادرار کردن به توالت رفتن
  • درد یا سوزش موقع ادرار کردن
  • درد در ناحیه لگن یا پایین شکم
  • ترشح مجرا
  • تورم و درد آلت
  • وجود خون در منی یا ادرار
  • عدم توانایی در ادرار کردن که نیاز به دخالت پزشکی ضروری می باشد

در معاینه بیمار، پزشک ممکن است چند نکته را متوجه شود، ترشح مجرا، وجود سفتی در آلت(مجرا)، قرمزی پوست آلت در محل تنگی

آزمایشات تشخیصی تنگی مجرا

بمنظور دست یابی به تشخیص تنگي مجرا در بیمار، پزشک ممکن است چند آزمایش را انجام دهد که شامل:

  1. آزمایش برای وجود میکروب سوزاک (گنوره) و کلامیدیا که باعث تنگی مجرا می شود.
  2. بررسی میزان خروج ادرار در ثانیه در مجرا
  3. بررسی وجود میکروب و خون در ادرارو معاینه بالینی آلت برای بررسی تنگی مجرا
  4. دیدن مجرای ادرار با دستگاه دوربین دارکه دقیقا تنگی مشخص می شود.
  5. عکس گرفتن از مجرا(رتروگردیورتروگرافی)، تنگی و طول آنرا نشان می دهد.
تنگی مجرا در بیمار
این عکس مربوط به پسر ۱۸ ساله ای است که ۳ بار مبتلا به تنگی مجرا شده بود. بار چهارم مجرا را باز کردم و برای جلوگیری از عود مجدد تنگی استنت در مجرا گذاشته شد که ان را در ردیف اخر عکس سمت راست مشاهده می کنید. فیلم جراحی تنگی مجرا در ادامه مطلب گذاشته شده است.

روش های درمان تنگی مجرا

اولین قدم تنگی مجرا، روش غیرجراحی می باشد. در این روش طول تنگی را مشخص باید کرد و درصورت امکان با وسایل دیلاتاتوزتنگی آن را بازکرد. این روش بطور سرپایی انجام می شود و معمولا بستگی به شدت تنگی و تعداد دفعات ابتلا فرد به تنگی مجرا دارد. روش دیگر رد کردن یک وایر(سوند باریک) از محل تنگی  وسپس باز کردن تنگی مجرا با دستگاهی که دوربین داردکه به این کار یورتروتومی (URETHROTOMY) گویند.

پس از باز کردن تنگی که معمولا این نوع تنگی ها که با این روش باز می شوند، تنگی های شدید هستند و برای جلوگیری از تنگی مجرا چند روز سوند در مجرا باید گذاشته شود و پس از خارج کردن سوند مجرا، برای جلوگیری از تنگی مجدد در آینده، بیمار هفته ای دو بارخودش سوند را ازمحل تنگی رد کند که مجددا تنگی ایجاد نشود و اینعمل به مدت 6 ماه، هفته ای دو بار  انجام شود.

دو عکس بالا مجرای ادرار بیمار میباشد که یکی دچار تنگی مجرا و دیگری سالم است. مجرا از ۲ قسمت تشکیل شده: قسمت جلو یا قدامی و مجرای عقب یا خلفی . بیشتر تنگی ها در قسمت جلوی مجرا ایجاد می شود مثلا به علت گذاشتن سوند در مجرا. ولی قسمت خلفی مجرا به علت شکستگی لگن باعث تنگی مجرا می شود. ضمنا بزرگی پروستات هم باعث تنگی مجرای خلفی می شود.

عکس ها مربوط به بیماری است که به علت گذاشتن سوند فولی به مدت یک هفته در مجرا بعد از یک سال دچار تنگی مجرا شده که این تنگی با دستگاه باز گردیده است.

عمل تنگی مجرا بوسیله جراحی

در این روش تنگي مجرا باید مشخص شود و سپس تنگی را باید کاملا برداشت و دو قسمت سالم مجرا به هم دوخته شود و سپس یک سوند بمدت 7 تا 10 روزدر مجرا گذاشته می شود تا محل عمل (آناستاموز) جوش بخورد. پیش آگهی این نوع درمان بسیار عالی است و غالبا تنگی مجدد ایجاد نمی گردد.

مجرا دو قسمت دارد:

  • قسمت قدامی(جلو)
  • قسمت خلفی(عقب)

قسمت خلفی مجرا از گردن مثانه شروع و تا مجرای ممبرانوس ادامه دارد. تنگی این قسمت معمولا به دنبال عمل پروستات و افتادن از ارتفاع، در حالیکه پاها باز می باشند که به آن SRADDLE گویند و شکستگی لگن رخ می دهد. اگر تنگی به دنبال شکستگی لگن و یا به روش SREADDLE باشد ممکن است مجرا کاملا قطع شود و فرد در این صورت قادر به ادرار کردن نخواهد بود که در این صورت باید داخل مثانه برای خروج ادرار سوند گذاشته شود.

در تنگی های بدنبال عمل جراحی پروستات، الزاما باید از روش یورتروتومی و یا وسیله دیگری به نام TUR  استفاده کرد. در تنگی های جلو یا قدام مجرا که بعد از مجرای ممبرانوس بوجود می آیند، معمولا به علت سوند گذاشتن در مجرا و ضربه مستقیم به آلت و در حالت سوم ضربه مجرا به صورتی که فرد روی جسمی از ارتفاع بیافتد رخ می دهد.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر مهرداد شنبه ۸ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 389 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما آقای دکتر من یک ماهی هست که درد کلیه و درد بیضه چپ و درد مقعد دارم و سوزش ادرار هم دارم وقتی بخوام زور بزنم سوزش دارم سنو و آزمایش دادم گفتن چیزی نیس سنم ۳۶ سال هست دکتر بهم قرض پروستات داده آیا مصرف کنم یا نه علت چیه.آزمایش پروستات 047/بود و حجم۱۶و ۲۷*۳۰*۳۷ و آزمایش psA0.2وpsAratio 0.43
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۸ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي استعمال كنيد ده روز 

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۰ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما دکتر گرامی اینجانب سابقه عفونت اداری داشته که متاسفانه با پیگیری های زیاد وتشخیص پزشکان محترم این بیماری برطرف نشد و در سال۹۶ اولین جهت باز شدن مجرای اد ار به روش لیزری صورت گرفته و تا کنون سه بار دیگری نیز این عمل صورت گرفته آخرین مرتبه خرداد امسال لطفا راهنمایی فرمائید درمان قطعی چه می باشد ضمنا سن بنده ۵۳ سال می باشد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      عمل باز بايد انجام شود

  • تصویر کاربر حسن سه شنبه ۴ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    دکتر جان سلام حدود 12 سال پیش عمل تنگی مجرا داشتم الان مدتیه ادرارم فشارش کم شده و احساس سنگینی مثانه دارم وبرای تخلیه ادرار باید زمان بیشتری صبر کنم ومثانه خوب تخلیه نمیشه وتکرر ادرار هم دارم که دکتر گفته مجرات تنگ شده. به نظر شما بهترین روش چیه؟ ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام اولين اقدام درماني انجام عكس از مجرا مي باشد تا تصميم گرفته شود

  • تصویر کاربر ایرج شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    با سلام، من ۴۵ سال سن دارم از لحاظ دفع ادرار مشکلی نداشتم و سنگ کلیه هم نداشتم ولی در سونوگرافی اخیر دکتر گفت یه چیزهایی دیده میشه و سنگ کلیه نیست، سمت راستم به صورت نواری بعضی مواقع درد دارم و احساس ادار هم در این مدت زیاد شده و زمان دفع هم سوزش و درد ندارم، واریکوسل بیشتر در سمت چپ دارم و بیضه راستم سفت تر از چپ هست. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید. سپاس فراوان از شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      سونوگرافي از بيضه ها انجام شود و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر علیرضا شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    سلام دکتر هسته نباشید من ۲۰ سالم هست تنگی مجرا دارم و یک بار دیلاتاسیون انجام دادم ولی نتیجه نگرفتم ، خواستم بدونم عمل استنت انجام بدم رفع میشه جواب میده ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      اگر تنگي با دستگاه باز نشود بايد عمل باز انجام شود

  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید اقای دکتر من حدود۲سال هست سوزش شدید دارم هر لحظه فقط موقع ادرار کردن نیست هر لحظه این سوزش دارم و دیگه کلافه شدم و همچنین تکرر ادرار دارم و احساس میکنم مثانه ام کامل تخلیه نشده چند تا دکتر رفتم نوار مثانه رفتم گفتن مثانه عصبی داری و اصلا درمان درست وحسابی نگفتن فقط گفتن باید ژل دیسپورت تزریق کنیم که اونم کردیم ولی اثر نکرد این سوزش منو واقعا عذاب میده واقعا درمانی نیست برای این درد؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      بايد  سيستوسكوپي انجام شود

  • تصویر کاربر h جمعه ۲۰ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت دکتر
    دکتر احساس درد در ناحیه مثانه و الت دارم درد جوری هستش که احساس دفع ادرار وپربودن مثانه دارم به صورت مداوم چند شبه که خواب رو ازم گرفته البته سنگ کلیه هم دارم یه سنگ هم دفع کردم و ادرارم غلیظ بود الان رنگش خوب شده یه سونو هم انجام دادم یه ماه پیش دکتر گفت یه سنگ دیگه داری و پروستاتتم یه کم بزرگه الان نمیدونم این درد و احساس ادرار به کلیه م ربط داره یا مثانه یا پروستات چه دارویی مصرف کنم لطفا خواب ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۰ فروردین ۰( 2 سال پیش)

      التهاب پروستات داريد روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد ده روز

  • تصویر کاربر جمشیدی دوشنبه ۲۰ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    پسرم بعد تصادف لگن دچار تنگی مجرا شده دوساله چهاربار عمل تنگی مجرا بسته با سیستوسکوپی انجام داده تو این دوسال هرروز سوند میزده بازم نتیجه نداده دکترش میگن عمل باز ریسک داره اسیب به مجرایی میزنه که اسپرم وخارج میکنه عمل گذاشتن استنت به درد پسرم میخوره جواب دهی داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۰ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      استنت خوب است

  • تصویر کاربر روشن شنبه ۱۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    باسلام دکتر
    اولا ازاینکه وقت می گذارید وبه سوالات پاسخ می دهید وازجانب خودم وسایر سوال کنده تشکرکنم
    دوما:من حدود 60سال سن دارو دیابت هم دارمودارو استفده میکنم و ازخیلی سال هاپیش مشکل زود انزالی داشته ودارم بطوری هنوز هم برخی مواقع درخواب هم انزال میشوم ویااین روزهایانگاه به همسرم به صرف کمترین حرف زدن واینکه آمده یک برنامه زناشویی شوم به انزال می رسم
    درپایان ازاینکه راهنمایی می فرماییدپیشاپیش تشکرمیکنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۰ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص فلوكستين٢٠ ميلي سه ماه ميل كنيد

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۰ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص فلوكستين٢٠ ميلي سه ماه ميل كنيد

    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص فلوكستين٢٠ ميلي سه ماه ميل كنيد

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بنده ۲۶ سالمه سه هفته اس اختیاس ادرار داشتم سیستوسکوپی انجام دادن گفتن تنگی خیلی خفیفه قرص های ترازوسین و باکلوفن دادن چون یهویی اینجوری شدم بهتر شدم ولی میزان ادرارم کمه بنظر شما قرص دیگه ایی هست که بخورم و زودتر بهتر شم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      بكلوفن را قطع كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر