بیماری کیست کلیه خطرناک است؟

در این مقاله سعی شده است در ارتباط با بیماری کیست کلیه اطلاعات جامعی در اختیار مردم قرار گیرد. لطفا مارا همراهی کنید.


کیست کلیه چیست؟

بیماری کیست کلیه ، یک بیماری ارثی است که در آن تعداد زیادی کیست در کلیه ها بوجود می آید. این کیست ها سرطانی نیستند و به صورت ساک های گردی پر از مایع آب مانند می باشند.

اندازه کیست های کلیه

اندازه کیست کلیه مختلف است و هرچه مایع در آن بیشتر شود، اندازه آنها نیز بزرگتر می شود. کیست ها گاهی یک یا دو عدد در کلیه بوجود می آیند و اندازه آنها کوچک می باشند و بندرت ممکن است عارضه ای به کلیه برساند. این نوع کیست ها را کیست های ساده می گویند.

آیا کیست های کلیه خطرناک است؟

این کیست ها معمولا در سنین بالا بوجود می آیند. 50 درصد افراد بالای 40 تا 50 ساله، دارای این کیست ها هستند. معمولا” کیست ها هیچگونه درمانی نیاز ندارند، مگر اینکه کیست بزرگ شود و باعث درد یا آسیب کلیه شود، در غیر اینصورت تخلیه کیست، ضرورت پیدا می کند.

بیشتر اوقات این کیست ها را با سونوگرافی، هر سه ماه باید پیگیری شود و اهمیت خاصی ندارد و بیمار نباید نگران این کیست ها باشد. اگرچه معمولا” کلیه ها بیشتر به این کیست ها دچار می شوند ولی در ارگانهای دیگر بدن مثل کبد نیز ممکن است بوجود آید.

علائم کیست کلیه

کیست های ایجاد شده در کلیه، دو نوع آن ژنتیکی بوده و یک نوع آن اکتسابی می باشد. درمان قطعی برای بیماری کیست کلیه، وجود ندارد ولی درمان ها فقط قادر به کنترل علائم بیماری می باشد.

این بیماری ممکن است باعث اختلال در عملکرد کلیه ها شود و سرانجام منجر به نارسائی و از کار افتادن کلیه ها شود. این بیماری، چهارمین علت از کار افتادن کلیه ها و یا نارسائی کلیه می باشد.

برخی از کیست ها نیز در خارج از کلیه تشکیل می شوند و به انها کیست کورتیکال کلیه گفته می شود.

اندازه کیست‌های کلیه و معنی هر کدام از آنها

بعضی از کیست‌ها بسیار کوچک هستند و بدون میکروسکوپ دیده نمی‌شوند. بعضی دیگر به اندازه یک توپ تنیس رشد می‌کنند. با بزرگ شدن کیست‌های کلیه، این ضایعات می‌توانند بر اعضای مجاور فشار وارد کنند و موجب ایجاد درد شوند.

کیست‌های کلیه به طور معمول گرد هستند، دیواره ظریف و شفافی دارند و در ابعاد مختلفی یافت می‌شوند. معمولا قطر کیست‌ها از ابعاد میکروسکوپی تا پنج سانتی متر متغیر است.

این کیست ‌ها ممکن است به واسطه مشکلات جدی سلامتی ایجاد شوند، مسائلی که می‌توانند به اختلال عملکرد کلیه بیانجامند، با این حال در بیشتر موارد کیست‌ها مشکلات سلامتی حاد به همراه ندارند.

علائم کیست های کلیه

بسیاری از افراد مبتلا به کیست کلیه، سالها ممکن است بدون علامت باشند. کیست باید به حدی بزرگ شود که باعث علائم زیر شوند:

  • درد و حساسیت در شکم
  • خون در ادرار
  • تکرر ادرار
  • درد پهلوها
  • سنگ کلیه
  • درد و یا احساس سنگینی در پشت
  • خستگی
  • درد مفاصل
  • فشارخون
  • عفونت کلیه

کیست کلیه

عوامل ایجادکننده کیست کلیه

یک نوع ارثی آن که اتوزومال می باشد و بعضی اوقات کیست کلیه جوانان نامیده می شود و 90 درصد، از این نوع کیست هستند. فردی که پدر یا مادر وی مبتلا به بیماری کیست کلیه باشد، 50 درصد شانس ابتلا به این نوع کیست را خواهد داشت.

معمولا علائم در 30 یا 40 سالگی خود را نشان می دهد، به هر حال در بعضی، علائم در دوران جوانی تظاهر می کند. نوع دیگر ارثی این بیماری (RECESSIVE) کمتر دیده می شود و هر دو پدر و مادر باید ژن این بیماری را داشته باشند. دارای علائم نمی باشند.

کیست کلیه در کودکان

کيست کلیه در کودکان

چهار نوع از بیماری کیست کلیه دربچه ها دیده می شود. یک فرم که موقع تولد تشخیص داده می شود، فرم یا نوع دوم که در ماه اول تشخیص داده می شود و نوع سوم که از 3 تا 12 ماهگی تشخیص داده می شود و نوع چهارم در سال اول دیده می شود.

کیست های اکتسابی معمولا در سنین بالا بوجود می آیند و ارثی نیستند و در افرادی که قبلا مشکلات کلیوی دیگری داشته اند، بوجود می آید. بطور شایع و فراوان در افرادی که نارسائی کلیه دارند و یا تحت درمان با دیالیز هستند بوجود می آید.

تشخیص بیماری کیست کلیه(PDK)

چون این بیماری ارثی می باشد، پزشک موظف است که از بیمار شرح حال فامیلی این بیماری را بپرسد. آزمایش خون باید برای بررسی کم خونی و آزمایش ادرار برای وجود عفونت یا پروتئین در ادرار انجام شود. آزمایشات تصویری برای وجود کیست های کلیه و کبد باید صورت گیرد. آزمایشات تصویری با انجام سونوگرافی، سی تی اسکن و MRI می باشد.

عوارض بیماری کیست کلیه

این کیست ها عوارض بسیار جدی متعددی برای کلیه ها بوجود می آورد. شایع ترین و بیشترین عارضه ای که بوجود می آورند فشارخون است و در درجه دوم نارسائی کلیه یا از کار افتادن کلیه می باشد. عارضه و عوارض ایجاد شده، بستگی به شدت و بزرگی کیست ها دارد.

درمان باعث کاهش ضایعه به کلیه می شود. از سایر عوارض کیست های کلیه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضعیف شدن جدار شریانها که به آن آنوریسم گفته می شود و در شریان مغز و آئورت دیده می شود.
  • کیست در کلیه
  • کیست در بیضه ها و پانکراس
  • وجود حفره در روده که به آن دیورتیکول گفته می شود.
  • کاتاراکت و کوری
  • بیماری کبدی و نارسائی دریچه قلب
  • کم خونی و کاهش گلبولهای قرمز خون
  • خونریزی در کیست
  • فشارخون
  • از کار افتادن کبد
  • سنگ کلیه
  • بیماری قلبی عروق

درمان کیست کلیه

درمان بیماری کیست کلیه

هدف از درمان کیست های درون کلیه، کنترل علائم و جلوگیری از بوجود آمدن عوارض می باشد. مهم ترین اصل درمان، کنترل فشارخون می باشد.

درمان ها شامل:

  • تجویز داروی ضد درد
  • تجویز داروی ضد فشارخون
  • تجویز دارو برای کنترل فشارخون
  • رژیم کم نمک
  • تجویز داروهای زیاد کننده ادرار
  • جراحی تخلیه کیست ها برای تسکین درد

وقتی بیماری پیشرفت کند، منجربه از کار افتادن کلیه ها می شود و دراین صورت درمان، پیوند کلیه خواهد بود.

در ادامه توضیحات بیشتری در رابطه با راه های درمان این بیماری داده شده است.

اگر کیست های کلیه هیچ علائم یا مشکلی ایجاد نکند و با عملکرد معمول کلیه تداخلی نداشته باشد، فرد ممکن است به درمان نیاز نداشته باشد. در این شرایط، پزشک معالج ممکن است برای فرد تصویر برداری‌هایی نظیر سونوگرافی پیشنهاد کند و از وی بخواهد این تصویر برداری‌ها را به صورت دوره ای تکرار کند تا از بزرگ نشدن کیست ها اطمینان حاصل شود.

اگر کیست کلیه تغییر کند و موجب علائم و مشکلات دیگر شود، احتمالا فرد به درمان کیست نیاز پیدا می‌کند. در بعضی مواد کیست‌های ساده کلیه به صورت خود به خود محو می‌شوند.

درمان کیست‌های دارای علائم و مشکل

اگر کیست در بدن بیمار علائمی ایجاد کند، پزشکان معمولا استفاده از روش‌های درمانی را پیشنهاد می‌کنند. گزینه‌های در اختیار افراد عبارتند از:

1- سوراخ و تخلیه کردن کیست و سپس پر کردن آن با محلول الکل.

در بعضی موارد، پزشکان یک سوزن باریک و بلند را از طریق پوست وارد بدن بیمار می‌کنند و سوزن را از دیواره کیست عبور می‌دهند. در ادامه این فرآیند پزشک مایع موجود در درون کیست را تخلیه می‌کند. پزشک می‌تواند درون کیست را با محلولی الکلی پر کند تا از شکل گیری مجدد کیست جلوگیری کند.

2- جراحی برای برداشتن کیست.

کیست‌های بزرگ یا علامت دار ممکن است برای تخلیه و برداشتن نیاز به جراحی داشته باشند. در این حالت برای دست یابی به کیست، جراح چندین برش کوچک بر روی پوست ایجاد می‌کند و ابزارهای ویژه ای را به همراه یک دوربین فیلم برداری کوچک وارد بدن می‌کند.

پزشک ضمن تماشای فرآیند بر روی مونیتور اتاق جراحی، ابزارها را به سمت کلیه هدایت می‌کند و از آنها برای تخلیه مایع درون کیست استفاده می‌کند. در ادامه دیواره‌های کیست سوزانده یا بریده می‌شوند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر سعید چهارشنبه ۲۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام خدمت اقای دکتر خسته نباشید
    بنده ۳۸ سال سن دارم ۱۳ ساله ک تصادف کردم به منجر ب مشکل عصبی در دست و شکستگی شدید در پا شده پلاتبن پام التهاب شدید داره ب علت عفونت که بخاطر کلیه هام انتیبیوتیک میترسم بخورم و انتیبیوتیک گیاهی استفاده میکنم
    به خاطر مصرف زیاد انتی بیوتیک و مسکن دچار نارسایی کلیه شدم ک چندین ساله ک تحت درمانم طبق اخرین ازمایشم دفع پروتوین ۲۷۱۰و کراتین ۲/۱۴ هستم و تا
    حدودا یکسال پیش میل جنسیم طبیعی بود ولی الان میل جنسیم خیلی کم شده تحریک ب سختی میشم ب سختی ب نعوظ میرسم اقای دکتر قصد ازدواج دارم ایا با این شرایط میتونم ازدواج کنم ایا درمانی برای مشکل جنسیم هست این موضوع خیلی ناراحتم‌کرده چون میخام ازدواج کنم لطفا بنده رو راهنمایی کنید ک میتونم ازدواج کنم یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      حتما ازدواج كنيد درمان وجود دارد
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      درمان وجود دارد مراجعه شود
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      مراجعه شود
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر چاپاری دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 602 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر قوامی بنده 65 ساله هستم 15 الی 20 روز قبل جراج کلیه آقای دکتر انسان نژاد فنر در دو کلیه من گذاشته درد امانم را برید امروز هم آزمایش خون دادم کراتین در حد 13.6 و اوره بالا بود قبل از عمل کراتین 1.8 بود در سونوگرافی هم کلیه چپ کوچک شده کلیه راست متورم شده گویا پزشک جراح دیالیز موقت را پیشنهاد داده است اگر با این درد بمانم حتما قلبم ازکارمی افته مرا راهنمایی فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      هيچ راهي جز دياليز نداريد
  • تصویر کاربر محمدحسین دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    با سلام و خیته نباشید. در سونوگرافی و عکس رنگی مادر اینجانب در متن گزارش دقیقا دو مطلب ذکر شده است که خواهشمند است درمورد آنها تو ضیح و بفرمایید جهت درمان چه اقداماتی باید انجام دهیم.
    متن گزارش
    پس از تزریق 100سی سی ماده حاجب omnipaque
    1-کلیه راست با تاخیر ترشح نموده و دارای هیدریورترونفروزیس نسبتا شدید (g3) می باشد و دیلاتاسیون حالب تقریبا تا زائده عرضی l5 ادامه دارد
    2- با سونوگرافی کنترل شده دانسیته حاجب مطرح کننده سنگ به طول 12میلیمتر در داخل حالب راست درفاصله 70 میلیمتری از lt.upjرویت شد.
    نقص پرشدگی در مثانه رویت نشد.
    با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سنگ بايد سنگ شكن شود
  • تصویر کاربر ... سه شنبه ۲۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    سلام، حدود یک ماه پیش به علت درد شدید پهلو و زیر شکم به پزشک مراجعه کردم و طی سونوگرافی سنگ حالب انسدادی 7 میلیمتری و هیدرونفروز خفیف کلیه ی همان سمت تشخیص داده شد، از اون روز تا حالا سنگ دفع نشده، در قسمت گرفتگی درد ندارم ولی کلیه ام به شدت درد دارد، ادرار تیره و غیر شفاف است، هیچ دارویی به من داده نشده، از از کار افتادن کلیه نگرانم، چه کار باید بکنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      عكس رنگي از كليه ها گرفته شود

  • تصویر کاربر محمدی دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    باسلام و عرض ادب
    من حدودا 35 روز پیش بطور ناگهانی ادرارم قرمز رنگ شد و تا 3 روز گاهی قرمز و گاهی زررد بود اما دردی نداشتم. بعد از 3 روز درد زیادی در پهلوی چپ شروع شد. آزمایش دادم در آن موقع bun 13
    creatinine 1.13
    دکتر سونوگرافی تجویز کرد من چون حالم خوب بود عقب انداختم دو هفته بعد انجام دادم مشخص شد سنگ حالب 8 در ابتدای حالب چپ و هیدرونفروز متوسط دارم دکتر گفت برو یک هفته ورزش و مایعات بعد بیا اگر بالا بود سنگ شکن و گرنه tul
    دیروز آزمایش دادم کراتینین 1.4 شده و EGFR 63
    یه دردی هم در ناحیه چپ دارم احتمال آسیب شدید کلیه هست؟
    مرسی
    الان گهگاهی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      چه بلايي به سر سنگ أمد
    2. تصویر کاربر محمدی شنبه ۱۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      باسلام
      انشالله امروز عکس میگیرم به اطلاعتون میرسونم
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      تشكر
    4. تصویر کاربر محمدی دوشنبه ۱۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام مجدد جناب قوامی
      وقتتون بخیر
      شنبه عکس kub گرفتم دکتر عکس را مشاهده و به سنگ شکن ارجاع داد. دیروز صبح سنگ شکست و دکتر گفت 2هفته بعد ککه سنگ دفع شد با عکس جدید و قدیم بیا مطب. درد خفیفی در پهلو دارم اما هنوز نگران سلامتی کلیه چپ هستم
      ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
    5. تصویر کاربر محمدی شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      لطفا
    6. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      تا يك ماه طول مي كشد سنگ ها دفع شود
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر سیما جمعه ۱۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 341 مشاهده پرسش
    با سلام به دکتر گرامی....بنده ۶۰ ساله هستم بیست سال پیش با دفع پروتیین ۶ گرم در روز ...با بیوپسی از کلیه تشخیص نفروپاتی ممبرانوس....دادن که درمان با کورتون ۵۰ شروع وطی سه سال بتدریج کم وقطع کردم...وکاملا درمان شدم البته از اول اوره وcr نرمال بود وهر شش ماه تحت نظر دکتر بودم وهمه چی نرمال پیش میرفتهر چند بعضی مواقع کلیه درد داشتم ....تا اینکه یکماه پیش بطور ناگهانی دفع پروتیین با ۲۷۰۰ در روز مواجه شدم الان کورتون ۲۵ میل میخورم وآزمایشام نرماله....دکتر عزیز لطفا به سوال من پاسخ دهید آیا با این شرایط به نارسایی کامل میرسم ؟ برام کابوس شده.....واینکه تا کی کورتون بخورم آیا تا آخر عمر این بیماری قابل کنترل است...بیصبرانه منتظر جواب جنابعالی هستم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      نفروپاتي درمان دارد ولي گاهي عود هم مي كند نگران نارسايي نباشيد
  • تصویر کاربر اکبر جمعه ۱۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    با سلام٬ ۳۵ سالمه کلیه راستم با عکس ایزوتوپی که گرفتم کار نمیکنه الانم کراتین ۱/۵ و اوره ۲۱/۶ هست میخاستم بپرسم روزه گرفتن برای کلیه چپم مشکل ایجاد میکنه ؟ البته قبلا سه بار عمل pcnl شدم که موفقیت آمیز نبوده ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      خير اثري ندارد
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    موقعی که ادرار کردن وقتی فشار می دهم مایع غلیظی که فکر می کنم خونی است خارج میشود
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سن خود را ذكر نكرده ايد
  • تصویر کاربر لیلاعسکری جمعه ۱۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    پدرم ۶۷سالش هست هیچ دردی نداشته خیلی اتفاقی سونوداده گفتن یه توده توکلیه چپش هست نمونه ازش گرفتن جوابش گفته تومورکارسینوماداره ولی پخش نشده سایزشم زده تونمونه زده سه دهم دردودهم درسه دهم سانتی متردرمانش چیه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      فقط غده بايد در أورده شود
  • تصویر کاربر وحید سه شنبه ۸ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    من دختر حدود 3 ساله هست بعد از سنگ شکن وآنالیز سنگ مشخص گردد از نوع مگنزیوم امونیوم فسفات می باشد قبل از مشخص شدن نوع سنگ دکتر ش بهش داروی محلول سیترات پتاسیم منیزیوم براش تجویز کرد آیا این دارو روی این سنگ اثر بخشی دارد؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۸ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      بله موثر است
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر