درمان بیماری پیرونی در مردان

بیماری پیرونی یک بیماری غیر سرطانی ناشی از بافت اسکار فیبروزیس می باشد که بر روی آلت تناسلی ایجاد می شود و باعث نعوظ دردناک و کج شدن آلت می شود. اندازه و شکل آلت ها با هم متفاوت است و داشتن یک نعوظ کج، ضرورتاً موجب نگرانی نمی شود. اما بیماری پیرونی باعث خم شدن یا درد قابل توجهی در برخی از مردان می شود.

این بیماری می تواند مانع برقراری رابطه جنسی شود و یا حتی دستیابی به نعوظ یا حفظ آن را سخت کند (اختلال نعوظ). برای بسیاری از مردان، بیماری پیرونی می تواند باعث استرس و اضطراب شود. کوتاه شدن آلت از دیگر عوارض شایع می باشد.

بیماری پیرونی، به ندرت خود به خود از بین می رود. در اکثر مردان مبتلا به بیماری پیرونی، شرایط به همان صورت باقی می ماند یا بدتر می شود. درمان زودهنگام پس از بروز بیماری ممکن است از بدتر شدن شرایط جلوگیری کند و یا حتی علائم را بهبود بخشد. حتی اگر شما مدت زمان زیادی است که به این بیماری مبتلا شده اید، درمان ممکن است به علائم آزاردهنده، همچون درد، کجی و یا کوتاه شدن آلت کمک کند.

بیماری پیرونی

علائم و نشانه های بیماری پیرونی ممکن است ناگهانی یا به تدریج ظاهر شوند. شایع ترین علائم و نشانه ها به این ترتیب می باشند.

بافت اسکار

 بافت اسکار مربوط به بیماری پیرونی – پلاک نامیده می شود اما با پلاکتی که در رگ های خونی جمع می شود متفاوت است – می تواند زیر پوست به صورت توده های صاف یا نواری از بافت های سفت احساس شود.

خم شدن قابل توجه آلت

 آلت شما ممکن روبه بالا، روبه پایین یا به یک طرف کج شود.

مشکلات نعوظ

 بیماری پیرونی ممکن است موجب مشکلاتی در دستیابی به نعوظ یا حفظ آن شود (اختلال نعوظ). اما اغلب مردان اختلال نعوظ را پیش از شروع علائم بیماری پیرونی گزارش می کنند.

کوتاه شدن آلت تناسلی

 آلت تناسلی شما ممکن است بر اثر بیماری پیرونی کوتاهتر شود. به عبارتی جمع شدن دستگاه تناسلی مردان می تواند یکی از علائم بیماری پیرونی است. 

درد در آلت تناسلی

 شما ممکن است در آلت خود چه با وجود نعوظ و چه بدون آن درد داشته باشید.

 

درمان قطعی میکروپنیس در کودکان

دیگر ناهنجاری آلت تناسلی

 در برخی از مردان مبتلا به بیماری پیرونی، یک آلت نعوظ یافته ممکن است باریک شدگی، تورفتگی یا حتی ظاهری شبیه به یک ساعت شنی با یک نوار باریک و محکم در اطراف تنه آلت داشته باشد.

دیگر علائمی که نشان دهنده ی بیماری پیرونی هستند عبارتند از:

  • آلت کج یا خمیده
  • توده هایی در آلت تناسلی
  • نعوظ های دردناک
  • نعوظ های نرم
  • داشتن مشکل در رابطه ی جنسی بعلت یک آلت خمیده یا کج

علائم و نشانه های بیماری پیرونی

بیماری پیرونی می تواند کیفیت زندگی شما را با مشکل مواجه کند. از هر 100 مرد مبتلا به بیماری پیرونی، بیش از 75 نفر دچار افسردگی و استرس ناشی از این بیماری هستند. متأسفانه، بسیاری از مردان مبتلا به بیماری پیرونی خجالتی هستند و ترجیح می دهند که در سکوت رنج ببرند به جای اینکه از کسی کمک بخواهند.

انحنا و کوتاه شدن آلت تناسلی مرتبط با بیماری پیرونی ممکن است به تدریج بدتر شود. گرچه این بیماری،  پس از 3 تا 12 ماه تا یک حد خاصی تثبیت می شود.

درد در طول نعوظ ها معمولاً در یک تا دو سال درمان می شود، اما بافت اسکار، کوتاه شدن آلت و انحنا معمولاً باقی می مانند. در برخی از مردان، هم انحنا و هم درد مرتبط با بیماری پیرونی بدون درمان بهبود می یابند.

کوچک شدن بیضه به چه دلیل است؟

علل بیماری پیرونی

بیماری پیرونی احتمالاً ناشی از آسیب جزئی به آلت تناسلی می باشد. این نوع آسیب، اغلب ناشی از رابطه ی جنسی خشن (مانند کج شدن آلت در طول نزدیکی یک فشار از سوی استخوان شرمگاهی شریک جنسی)، می باشد، گرچه، این آسیب ممکن است ناشی از ورزش یا دیگر تصادفات باشد.

آسیب به تونیکا آلبوژینا (غشای سخت در رویه خارجی بیضه‌ها) ممکن است ناشی از بافت اسکار شکل گرفته در سلولها( فیبروزیس) باشد. این بافت اسکار پلاک های بیماری پیرونی را تشکیل می دهد. بیماری پیرونی ناشی از مشکل در نحوه بهبودی زخم ها توسط بدن می باشد.

علل بیماری پیرونی

مراحل بیماری پیرونی

بیماری پیرونی اغلب به 2 مرحله تقسیم بندی می شود: مرحله حاد و مرحله مزمن. در طول هر دو مرحله ، آلت کج شده/خم شده ممکن است باعث مشکلاتی در رابطه ی جنسی شود.

مرحله حاد

 مرحله حاد معمولاً 5 تا 7 ماه طول می کشد، اما در موارد نادر تا 18 ماه طول می کشد. در طول این مدت زمان، پلاک ها در آلت تناسلی تشکیل می شوند، خم شدن/کج شدن آلت تناسلی بدتر می شود و وقتی که آلت تناسلی شما سفت می شود ممکن است احساس درد داشته باشید.

مرحله مزمن

 مرحله مزمن در زمانی می باشد که رشد پلاک ها متوقف می شود و آلت تناسلی دیگر خم نمی شود. اگر در مرحله حاد، در حین نعوظ درد داشته باشید، این حالت، اغلب در مرحله مزمن تمام خواهد شد.

آیا واکسن گارداسیل باعث نازایی می شود؟

مردانی با اختلالات بافت همبند و مردانی که یکی از خویشاوندان نزدیکش مبتلا به بیماری پیرونی بوده است، احتمال بیشتری دارد که به این بیماری مبتلا شوند. بیماری های خاص، همچون فشار خون بالا، استفاده از تنباکو، یا آسیب به لگن در گذشته ممکن است منجر به مشکلات بهبود زخم شود و موجب بیماری پیرونی شود.

درمان بیماری پیرونی

درمان بیماری پیرونی

در موارد بسیار اندکی (تقریباً 13 نفر از هر 100 نفر)، بیماری پیرونی بدون درمان خود به خود رفع می شود. اکثر متخصصان عرصه سلامت درمان بیماری را بدون جراحی در 12 ماه اول بیماری توصیه می کنند. مردانی با پلاک های کوچک و خم شدگی اندک آلت، بدون درد و بدون وجود مشکلاتی در رابطه ی جنسی ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند. اگر شما نیاز به درمان دارید، انتخاب های بسیاری وجود دارند.

داروهای خوراکی

درمان دارویی ممکن است به مردانی که به شدت تحت تأثیر این بیماری در طول مرحله حاد قرار گرفته اند کمک کند. اکثر پزشکان داروهای خوراکی را توصیه نمی کنند چرا که مطالعات طولانی مدت هیچ مزایای قانع کننده ای را دررابطه با مصرف این دارو نشان نداده اند.

ویتامین  E خوراکی

ویتامین  E یک آنتی اکسیدان است که بعلت عوارض جانبی خفیف و قیمت پایین، معروف است. مطالعات در سال 1948 نشان می دهند که مصرف ویتامین  Eممکن است پلاک ها را کوچکتر کند و به صاف شدن آلت تناسلی کمک کند. اما اکثر این مطالعات، افرادی را که از ویتامین  E استفاده کرده بودند و کسانی را که از ویتامین  E استفاده نکرده بودند (گروه کنترل)، مقایسه نکرده اند. مطالعات اندکی در رابطه با ویتامین  E که از گروه کنترل استفاده کرده بودند، نشان دادند که ویتامین  E بهتر از پلاسیبو عمل نمی کند (پلاسیبو قرصی است که هیچ دارویی در آن ندارد – یک “قرص قند”)

آمینو بنزوات پتاسیم

تحقیقات کمی در رابطه با کنترل های پلاسیبو نشان می دهند که این ویتامین  ب کمپلکس به کاهش اندازه پلاک کمک می کند، اما در انحنای آن تأثیری ندارد. متأسفانه این دارو بسیار گران قیمت است و بیماران باید به مدت 3 تا 6 ماه 24 قرص مصرف کنند. این دارو همچنین می تواند معده ی شما را ناراحت کند، بنابراین بسیاری از مردان مصرف آنها را قطع کرده اند.

تاموکسیفن

این یک داروی ضد استروژن غیر استروئیدی است که برای درمان تومورهای دسموئید می باشد که شبیه به پلاک ها در بیماری پیرونی هستند. پژوهش های کنترل شده اندکی در مورد این دارو وجود دارد و آنها نشان نداده اند که تاموکسیفن بهتر از پلاسیبو اثر می کند.

کلشی سین

کلشی سین یک ماده ضد تورم می باشد که تا حدی در درمان این بیماری مفید می باشد. بسیاری از بیمارانی که از کلشی سین استفاده می کنند، دچار مشکلات معده می شوند و این دارو را قطع می کنند. هنوز ثابت نشده است که این دارو بهتر از پلاسیبو عمل می کند.

کارنیتین

کارنیتین یک داروی آنتی اکسیدان می باشد که التهاب را پایین می آورد تا به بهبود زخم کمک کند. تحقیقات،  مزایای اندکی را نشان می دهند. اما تحقیقات کنترل شده ی اخیر نشان نمی دهند که این دارو اثر بیشتری نسبت به داروی پلاسیبو (دارونما دارد).

تزریقات آلت تناسلی

تزریق دارو مستقیماً به پلاک، نسبت به داروی خوراکی، دوزداروی بیشتری را به محل مورد نظر وارد می کند. تزریق پلاک اغلب برای مردانی استفاده می شود که بیماری پیرونی در آنها زود تشخیص داده شده یا مطمئن نیستند که می خواهند عمل جراحی انجام دهند. اغلب اوقات، پوست، پیش از تزریق بی حس می شود.

تزریقات وراپامیل

تزریقات وراپامیل اکثراً برای درمان فشار خون بالا استفاده می شوند. برخی از تحقیقات نشان می دهند که تزریقات وراپامیل ممکن است برای درد آلت و کج شدن آن نیز تأثیر داشته باشند. وراپامیل، یک گزینه ی درمانی خوب و کم هزینه برای درمان بیماری پیرونی می باشند. تحقیقات کنترل شده بیشتری برای اثبات تأثیر این دارو مورد نیاز است.

تزریق کلاژناز

کلاژناز در بدن ساخته می شود و بافت های اسکار خاصی را می شکند. تحقیقات نشان داده اند که تزریق کلاژناز به پلاک ها به ترمیم بیماری پیرونی کمک می کند. این دارو توسط سازمان غذا و دارو در آمریکا برای درمان مردان مبتلا به کج شدگی آلت تناسلی بیشتر از 30 درجه تأیید شده است.

همه چیز درباره پیچ خوردگی یا تورشن بیضه

دیگر درمان ها

برخی از تحقیقات نشان می دهند که کشش آلت تناسلی روزانه حداقل به مدت 6 ماه ممکن است به بازیابی طول و حالت آلت تناسلی کمک کند. درمان آلت تناسلی با سونوگرافی، اشعه، امواج شوک و وراپامیل بر روی پوست نیز مورد بررسی قرار گرفته است. این موارد، ثابت نشده اند و توسط متخصصان در این زمینه ثابت نشده اند.

جراحی برای بیماری پیرونی

جراحی برای مردانی با مشکلات شدیدتر و ناهنجاری های آلت تناسلی که رابطه ی جنسی را برای آنها سخت می کند، انجام می شود. اکثر پزشکان پیشنهاد می کنند که جراحی را زمانی انجام دهند که تشکیل پلاک ها و کجی آلت متوقف شده باشند و به مدت حداقل 9 تا 12 ماه شرایط بیمار بدتر نشود.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر رضا جمعه ۲۰ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 27 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من حدودیکسال به آلتم فشار اونده والان کوتاهتر و در وسطهاش ورم تر و کلاهک کوچکتر شده و از کلاهک تا کمی پاییترش خوب سفت نمیشه...سونوگرافی دادم دوتا پلاک هست چکارکنم سونو رو هم فرستادم واستون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۰ بهمن ۲( 1 ماه پیش)

      با سلام بايد مورد معاينه كلينيكي قرار گيريد

  • تصویر کاربر حمید یکشنبه ۹ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 108 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشین
    من ۲۶ سال سن دارم از بچگی دچار کجی آلت هستم تاالانم به خاطر خجالت برای درمان اقدام نکردم ولی در حالت نعوظ دردی احساس نمیکنم واختلال در نگه داشتن حالت نعوظ دارم تمامی مطالب و سوالات پیج شما رو بررسی کردن متوجه شدم که درمان های خوراکی و تزریق تأثیری ندارد و شما فرمودین کسی پلاک پیرونی رو جراحی نمیکنه به خاطر عارضه داشتن ؟ لطفا میشه عارضه های بعد عمل رو بگین ؟ و یک راه حل برای بنده که بتونم بهبود پیدا کنم ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۹ مهر ۲( 5 ماه پیش)

      با سلام ممكن است بعد از عمل دو سانت طول ألت كم شود

  • تصویر کاربر علیرضا چهارشنبه ۳۱ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 115 مشاهده پرسش
    سلام
    وقت بخیر از بندرعباس مزاحم میشم آقای دکتر میخواستم بدونم که عمل جراحی پلاکت پیرونی
    کجی الت تناسلی
    نیاز به همراه دارد و چجوری بایدوقت عمل جراحی بگیرم الان نزدیک به 18 ماه با این مشکل روبرو هستم دیابت دارم انسولین استفاده میکنم و هزینه عمل جراحی چقدر هست
    49 سالمه
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۳۱ خرداد ۲( 9 ماه پیش)

      با سلام بايد از بيمارستان دولتي شهدا تجريش در تهران نوبت گرفته شود هزينه ٢٠ ميليون مي شود 

  • تصویر کاربر ماهان جمعه ۵ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 74 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید. بنده 25 سالمه و از زمانی که یادم میاد التم به سمت پایین کج بوده انگار که بافت اسفنجی التم از قسمت پایین و انتهای الت نقص داره و همین باعث شکستگی التم به سمت پایین میشود . و هنگام برقراری رابطه مشکل ساز میشه ولی هیچ گونه دردی نداره . باید چیکار کنم؟؟؟ و اگر عمل کنم تا چه حد مشکل برطرف میشود ؟ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۵ خرداد ۲( 10 ماه پیش)

      با سلام اگر عمل كنيد بهبودي كامل خواهد بود

  • تصویر کاربر بهروز جمعه ۱۵ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 119 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان سونوگرافی رفتم پیرونی نشان داده به اندازه یک ونیم میلی لطفا برام دارو تجویز می کنی آخه منطقه ما پارس اباد محروم متخصص نداریم.ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۵ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)

      با سلام بيماري پيروني دارو ندارد بايد عمل كنيد

  • تصویر کاربر محسن یکشنبه ۲۳ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 90 مشاهده پرسش
    درود برشما خسته نبا‌شید
    دکتر ببخشید من مشکلم کج شدن آلتم هست نا گفته نباشدمدت 6 سال هست نزدیکی نداشتم میگن بیماری پیرونی هست درمانی دارد بادا و مشکل برطرف بشه یا جراهی داره سپاس از پاسخ شما آلتم سرش به پاین میشه هنگام درست گفته باشم نعوظ
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      با سلام درمان دارويي ندارد بايد عمل كنيد

  • تصویر کاربر مهران دوشنبه ۱۴ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 136 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من مادر زادی دچار کجی آلت به سمت چپ را دارم ۵۰ سال سنم هست چند سالی هست افتادگی آلت دارم ودر هنگام نزدیکی دچار درد میشوم ضمنا از بچگی ادرار بصورت پیچ خارج می‌شود لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۴ آذر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام  اگر درد به علت كجي ألت مي باشد بايد عمل كنيد وخروج ادرار به صورت پيچ ممكن است به علت تنگي مجرا باشد

  • تصویر کاربر حسين چهارشنبه ۱۱ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 82 مشاهده پرسش
    دكتر سلام مريضي پيروني دارم ميخواستم ببينم چه راهي واسه درمان هست
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۱ آبان ۱( 1 سال پیش)

      با سلام درمان جراحي است

  • تصویر کاربر احسان دوشنبه ۱۸ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 295 مشاهده پرسش
    سلام لطفا یک دکتر خوب در خراسان رضوی معرفی کنید چون شرایط آمدن به تهران را ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۸ مهر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام متاسفانه پزشكي را نمي شناسم روزي يك عدد قرص ويتامين E سه ماه ميل كنيد

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 284 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من حین رابطه ظربه به التاتم خورد دو ماه پیش که بعر از ۱۵ روز متوجه کجی الت شدم شش جلسه شوک ویو انجام دادم احساس کوچکتر شدن دارم‌ولی حسم کم و هنوز درمان نشدم چند مدت بع شوک ویو نتیجه مشخص میشه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      با سلام يك ماه بعد اثر مي كند 

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر