همه چیز درباره بیماری هیدروسل

هیدروسل عبارتست از مایع اطراف بیضه که باعث تورم در بیضه می شود. بیماری هیدروسل در بچه های زیر یک سال زیاد دیده می شود و معمولا بدون درمان در سال اول زندگی، خود به خود از بین می رود.

سایر کودکان و بالغین، معمولا به دنبال التهاب و ضربه و تروما به بیضه مبتلا به هیدروسل می شوند. افراد مبتلا به سرطان بیضه، 10 درصد در خطر ابتلا به هیدروسل قرار دارند.

بیماری هیدروسل چیست؟

هیدروسل یک ساختمان ایجاد شده از مایع آب مانند، اطراف یک یا دو بیضه می باشد که باعث می شود اسکروتوم، پوست بیضه یا ناحیه کشاله ران متورم شود. این بزرگی و تورم، ناراحت کننده و معمولا بدون درد است و بطور کلی خطرناک نیست. اگر چه هیدروسل بیشتر در بچه های زیر یکسال دیده می شود، ولی در هر سنی از زندگی ممکن است اتفاق افتد.

علت بیماری هیدروسل

علت اکثر هیدروسل ها نامشخص است. هیدروسلی که در بچه های زیر یکسال بوجود می آید، به معنای باز بودن ارتباط شکم با اسکروتوم می باشد و قبل از یکسالگی و یا موقع تولد بطور طبیعی این ارتباط بسته می شود و هیدروسل خود به خود محو می گردد.

هیدروسلی که بعدا در طول زندگی بوجود می آید به علت ضایعه، ضربه و جراحی اسکروتوم یا ناحیه کشاله ران می باشد و ممکن است به علت التهاب یا عفونت بیضه یا اپی دیدیم بوجود می آید.

بیماری هیدروسل ممکن است 10 درصد به علت سرطان بیضه یا سرطان کلیه بوجود  آید. این فرم از هیدروسل در هر سنی بوجود می آید ولی بیشتر در سنین بالای 40 سالگی بوجود می آید.

عدم خروج منی

علائم بیماری هیدروسل

بیماری هیدروسل معمولا علامت خاصی ندارد. هنگامیکه هیدروسل بزرگ شود، از نظر شکل و ظاهر بدشکل می شود و احساس سنگینی در بیضه فرد ایجاد می کند و راه رفتن فرد را با اشکال مواجه می کند. گاهی باعث درد، تورم و قرمزی پوست بیضه شده و باعث فشار در قاعده آلت می شود.

راه های تشخیص بیماری هیدروسل

تشخیص بر اساس معاینه بالینی می باشد. در معاینه بیضه، بزرگی آن قابل مشاهده است و پزشک از پشت بیضه نور به پوست بیضه می تاباند که به آن (TRANSILLUMINATION) گویند. این معاینه به منظور بررسی وجود توده در بیضه (سرطان بیضه) صورت می گیرد. وقتی نور به پوست بیضه تابیده می شود، مایع اطراف بیضه روشن می شود و وجود توده در این حالت رد می گردد. اگر توده یا سرطان وجود داشته باشد، نور از مایع رد نمی شود و مایع روشن نمی شود. تشخیص قطعی با انجام سونوگرافی بیضه می باشد.

عوارض هیدروسل

بطور کلی هیدروسل خطرناک نیست و معمولا بر باروری تأثیر نمیگذارد. با این حال، ممکن است هیدروسل با یک بیماری زمینه‌ای در بیضه مرتبط باشد و منجر به عوارض جدی شود. بیماری‌های زمینه‌ای بیضه عبارتند از:

# عفونت یا سرطان بیضه

در هر دو صورت ممکن است تولید اسپرم کاهش یابد.

# فتق مغبنی

اگر بخشی از روده در دیواره شکم گیر کرده باشد، می‌تواند به عوارض مهلک و کشنده‌ای منجر شود.

جراحی پروستات

درمان بیماری هیدروسل

بیماری هیدروسل معمولا خطرناک نیست و درمان زمانی صورت می گیرد که بیماری باعث ایجاد درد، اضطراب و خجالت شده باشد. در صورت کم کردن گردش خون بیضه نیز درمان باید انجام شود. اگر هیدروسل از نظر اندازه تغییر نکند یا کوچک شود، درمان ضرورتی ندارد.

کوچک شدن بیضه به چه دلیل است؟

تخلیه مایع هیدروسل از فرم های درمانی نمی باشد، چون اگر با سوزن مایع کشیده و هیدروسل کاملا تخلیه شود، مجددا عود می کند. چند دهه قبل هر مقدار مایع را تخلیه می کردند به همان مقدار داروی تتراسیکلین وارد ساک بیضه می کردند، ولی چون اثر درمانی بالایی نداشت و عود می کرد، این روش درمانی ادامه پیدا نکرد.

روش استاندارد و رایج امروزه، باز کردن پوست بیضه و لایه های مختلف روی بیضه و تخلیه مایع و لایه ای که در آن مایع جمع شده است می باشد. دوره استراحت بعد از عمل 2 روز بوده و عمل به طور سرپایی انجام می شود.

بیماری هیدروسل در افراد کمتر از 65 سال نیازی به درمان ندارد، اما در افراد مسن تر نباید از نظر درمان بی توجه گذشت. کشیدن مایع هیدروسل فقط در مردانی که از نظر جسمانی ضعیف اند و قادر به عمل جراحی نیستند، باید صورت گیرد. اگر هیدروسل بزرگتر شود و موجب ناراحتی بیمار گردد، عمل جراحی هیدروسلکتومی باید صورت گیرد.

مراقبت‌های بعد از هیدروسلکتومی

پس از جراحی هیدروسل، شما احتمالا به مدت چند روز نیاز به درناژ و تخلیه مایع و پانسمان خواهید داشت. برای تسکین درد و ناراحتی، پزشک ممکن است این موارد را به شما توصیه کند:

❇ استفاده از محافظ بیضه

❇ برای کمک به کاهش تورم، اعمال بسته‌های یخ بر منطقه تحت درمان

پزشک معمولا معاینه بعدی را به شما توصیه می‌کند، زیرا هیدروسل ممکن است مجددا برگردد.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر ح.م جمعه ۱۲ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر، عرض ادب وقتتون بخیر،
    بنده 28 سالمه و حدود 2 ماه پیش به مدت طولانی تحریک شده بودم (1 ساعت شاید) اما ارضا نشدم، آلتم رنگش به طرفی کبودی رفت و شل شد. حدود نیم ساعت بعد متوجه شدم که چیزای اضافی به هر دو بیضه چسبیده. چون چند سال پیش این حالت برام پیش اومده بود بازم ( در شرایط مشابه اما بدون کبودی و شل شدن ) و خودش خوب شده بود گفتم این بار هم خودش اوکی میشه، اما این بار تا الان خوب نشده.
    توی این مدت بعضی اوقات انگار ناپدید میشد اما دوباره بعد چند ساعت نگاه میکردم میدیمشون تیکه های اضافی رو، درد خیلی کمه ، اندازه ی بیضه ها تغییری نکرده و با هم برابره، وقتی یکم فشار میدم تیکه های اضافی رو درد نداره، قسمت های اضافی در قسمت بالایی پشت بیضه هاست.
    حدودا 5 روز پیش رابطه داشتم، بعد رابطه انگار درد یکم بیشتر شده و بعضی اوقات داخل کشاله هم درد داره، همچنین بالای آلت (قسمت رویش مو ) درد خفیف.
    میخواستم جسارتا بدونم تشخیص شما چیه؟ با توجه به شرایط کرونایی منطقیست به پزشک مراجعه کردن یا خیر؟ یا اینکه بازم صبر کنم ؟
    واقعا ازتون تشکر میکنم که تو این شرایط کرونایی همچنین محیطی رو فراهم کردید، خدا خیرتون بده.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      بايد معاينه شويد

    2. تصویر کاربر ح.م چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      نگران کنندست جناب دکتر ؟! امکانش هست تا آخر ماه صبر کنم یا زودتر باید به پزشک مراجعه کنم ؟
    3. تصویر کاربر ح.م چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      نگران کنندست جناب دکتر ؟ امکانش هست تا آخر ماه صبر کنم تا شرایط بهتر شه یا باید زود به دکتر مراجعه کنم ؟
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      تا أخر ماه اشكالي ندارد

    5. تصویر کاربر ح.م چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      خیلی ممنون، تا آخر ماه رابطه (عمل جنسی ) داشته باشم برای رفع این موضوع بهتر است یا خیر ؟ از انجام دادن چ کارهای منع هستم ؟
      لطف میکیند اگر جواب آخرین سوالاتم را هم بدید
      با تشکر فراوان
    6. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      رابطه جنسي داشته باشيد

    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر پیمان جمعه ۱۲ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 505 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من بیضه چپم درد میکنه رفتم جای متخصص و جراح کلیه و مجاری ادرار که تست های بالینی انجام داد گفت مشکلی نداری برام سونو هم نوشتم رفتم سونوانجام دادم ولی هیچی نبود ومشکلی ندارم ولی من همچنان درد دارم باید چیکار کنم دارویی چیزی نیست
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۸ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد شياف ديكلوفناك صد ميلي گرم استعمال كنيد ،،. عمل جنسي داشته باشيد ،،. استراحت مطلق يك هفته ،،. روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود بيست روز

    2. تصویر کاربر پیمان دوشنبه ۸ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      اقای دک
    3. تصویر کاربر پیمان دوشنبه ۸ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      اقای دکتر شیاف دیکلوفناک چند روز مصرف کنم راستی یکمم بیضه سمت چپم احساس میکنم رفته به سمت بالا
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      يك هفته ،، بيضه اشكالي نداره

    5. تصویر کاربر پیمان پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      اقای دکتر من رفتم دوباره سونو دادم که مشخص شد واریکوسل دارم در سونو گرافی دکتر گفت در حالت ایستاده بینیت فشار بده و زور بزن که مشخص شد واریکوسل در سمت چپ دارم الانم احساس میکنم بیضه راستم سنگین شده وکمی هم درد میکنه باید چیکار کنم لطفا راهنماییم کنید
    6. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      همان دستوراتي كه دادم براي درمان درد بيضه مي باشد

    7. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      همان دستوراتي كه دادم براي درمان درد بيضه مي باشد

    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر میلاد یکشنبه ۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من دو ماه پیش خدممتون رسیدم..درد بیضه سمت راست به دلیل ضربه و فشار که با دست انجام داده بودم داشتم.. بعد از معاینه فرمودین بیضه سمت راستت ورم داره و شیاف ایندومتاسین 100 روزی یکبار و قرص سیپروفلوکساسین 250 برام نوشتین..آقای دکتر خییییییلی دردمو خوب کرد..
    یک ماه پیش بهتون اینجا پیام دادم که گفتم احساس میکنم کامل خوب نشدم و فرمودین یک بار دیگر هم تکرار کنم و این کارم کردم..درسته نسبت به قبل حالم خیلی خوب شده اما باز احساس درد دارم..قبلا سونوگرافی هم کرده بودم و چیزی نشون نداده بود
    چی دستور میفرمایین آقای دکتر؟
    1. تصویر کاربر میلاد شنبه ۶ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      در ضمن یادم رفت بهتون بگم جلوی بیضه مخصوصا وقتی بیضه به سمت بالا میاد نوعی سفتی و رگ به رگ شدن دیده میشه.. یجور چروک مانند
    2. تصویر کاربر میلاد یکشنبه ۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      ببخشید من کد پیگیریمو گم کردم نمیدونم جواب دادین یا نه؟ اگه امکانش هس کد پیگیری رو در اختیار قرار بدین یا جواب رو به شماره تماس اس کنین ممنون
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ديكلوفناك استعمال كنيد ده روز و عمل جنسي داشته باشيد

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مسیح چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    وقت بخیر جناب دکتر...بنده بعد از معاینه بیضه سمت چپم متوجه شدم یک توده دربالای بیضه و یک توده کوچک درکنار همان بیضه سمت چپ دارم..خواستم بدونم سرطانیه یا خیر و این دو توده چیه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سونوگرافي كنيد و سرطان نيست

    2. تصویر کاربر مسیح سه شنبه ۹ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      تقریبا چند سال پیش ازمایش اسپرم دادم گفتن واریکوسل دارم ولی رفتم ی دکتر دیگ گفت برو سونوگرافی رفتم گفت واریکوسل نداری و منم دیگ عمل نکردم..
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سونوگرافي از بيضه ها براي توده ها انجام شود

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر عبدی پنجشنبه ۲۸ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    پروستاتم 42 است وسنگ گلیه چپ6 دارم قرص پروستات وفیناید 5 مصرف می کنم چند روز پیش درد شدید مثانه وکلیه چپ کرفتم فرص فیناید را قطع کردم وتامسون خوردم بهتر شدم بهتر شدم تا امروز صبح در خواب که چرخیدم روی دست چپ درد شدیدی درناحیه کلیه چپ ومثانه کرفتم وبه به سختی درچند مرحله ادار ومدفوع م را انجام دادم لوله گذ اشتم ادار کمی بود حال درد شدید درنااحیه مثانه وکلیه چپ دارم مربو ط به پروستات یا سنگ چه داروی مصرف کنم ایا خطر ناک تا 3 روز دیگر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۸ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد شياف ايندومتاسين ١٠٠ استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر فرزاد چهارشنبه ۲۷ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    من ۳۱ سالمه و نزدیک به ۱۰ سال است که بیضه چپم واریکوسل داره ولی مشکلی به به وجود نیاورده بود
    چند ماه قبل یک ضربه با دست به بیضه راستم برخورد کرد که یه مقدار درد گرفت
    تا یه مدت بیضم دردناک بود پیش ۴ یا ۵ تا متخصص اورولوژی رفتم بعد از معاینه بالینی گفتم سمت راستت که مشکل نداری و سمت چپت هم خفیفه و نیاز به درمان نداره
    یکیشون بهم تست اسپرم داد و سونوگرافی که تست اسپرم خوب بود ولی دوبار سونو دادم که جواباش باهم فرق داشت
    دومی معتقد بود هر دو طرف واریکوسل دارم که جوابشو براتون میزارم
    اما دکترها بعد از معاینه بالینی همه گفتن مشکل نداری و اصلا نیاز به درمان نیست
    حالا مشکلم اینه که وقتی زیاد میشینم و یا پشت فرمونم‌ بیضه هام داغ میکنن و کلافم میکنه به نظرتون باید چه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۷ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      راهكاري ندارد

  • تصویر کاربر سانی جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    با سلام همسر من حدود ده سال پیش سرطان بیضه داشته و یکی از بیضه ها را برداشته اصلا میل جنسی ندارد و به زور و اصرار و فشار زیاد من شاید تو این مدت ده سال شش بار رابطه برقرار کرده که اونهم با دیدن فیلم پورن و به صورت فیزیکی هم خیلی ضعیف
    آیا درمانی وجود دارد و امیدی هست؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      درمان دارد يك ساعت قبا از رابطه يك عدد قرص تادالافيل  ميل كنيد

  • تصویر کاربر علیرضا دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 284 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشد وقتتون بخیر
    ببخشید من عمل فتق کشاله ران سمت چپ انجام دادم الان دقیق۵۶ روز هست که عمل کردم متاسفانه بعد ۱۸ روز خونریزی کرد و عفونت داشت خلاصه الان خونریزی نداره ولی جایه عمل یه خورده ورم داره حالا هم متاسفانه بعضی وقتا درد میگیره و بیضه هام درد میگیره شبیه ب تیری میاد و میره و ورم داره و بیضه سمت چپیم پایین تره الانم دارم از قرص های سفیکسیم ۴۰۰ و ناپروکسن ۵۰۰ استفاده میکنم ۱۲ ساعت وخیلی دیر زخمم خوب شده الانم یه خورده مونده ک خوب شه و میلنگم هنوز ومتاسفانه بخاطر بیماری کرونا ن دکتر خودم هستن ن جای هست ک سونو گرافی انجام بدم
    ممنون آقای دکترراهنمایی کنید خیلی نگرانم.
    ایا این اعلائم عادیه هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      به پزشك خود مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر ارزو چهارشنبه ۱۳ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    سلام وخداقوت. من پسرم 4سالش و چندوقتی میگفت نمیتونه مدفوع کنه وداخل مقعدش یه چیز کیسه ای مامانند زده بود بیرون که من حوله داغ واین چیزاروگذاشتم که ازتورمش کم شد که فرداش دیدم بیضه هاش متورم شده وقرمز شده. وبیشتر تورم سمت راستش. میخواستم ببینم چرااینجوری شده.؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۳ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      نمي دانم

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۳ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      نمي دانم

    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۳ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      نمي دانم

    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۳ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      علت نامشخص است

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دکتر بنده 9 سال پيش جراحي واریکوسل سمت چپ انجام دادم و با این وجود در اسپرموگرافی با تحرک و تعداد. بسيار. پایین اسپرم مواجه هستم در معاينه خانگی حس می کنم توده های شبیه به رگ های متورم بر روی بیضه سمت چپم وجود دارد و بیضه را قدری بزرگتر کرده و مقداری مايع نیز به اندازه بیضه حجم داده است ایا موضوع عادی است یا نیاز به درمان دارد. تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      ممكن است عود كرده بايد عمل كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر