همه چیز درباره بیماری هیدروسل

هیدروسل عبارتست از مایع اطراف بیضه که باعث تورم در بیضه می شود. بیماری هیدروسل در بچه های زیر یک سال زیاد دیده می شود و معمولا بدون درمان در سال اول زندگی، خود به خود از بین می رود.

سایر کودکان و بالغین، معمولا به دنبال التهاب و ضربه و تروما به بیضه مبتلا به هیدروسل می شوند. افراد مبتلا به سرطان بیضه، 10 درصد در خطر ابتلا به هیدروسل قرار دارند.

بیماری هیدروسل چیست؟

هیدروسل یک ساختمان ایجاد شده از مایع آب مانند، اطراف یک یا دو بیضه می باشد که باعث می شود اسکروتوم، پوست بیضه یا ناحیه کشاله ران متورم شود. این بزرگی و تورم، ناراحت کننده و معمولا بدون درد است و بطور کلی خطرناک نیست. اگر چه هیدروسل بیشتر در بچه های زیر یکسال دیده می شود، ولی در هر سنی از زندگی ممکن است اتفاق افتد.

علت بیماری هیدروسل

علت اکثر هیدروسل ها نامشخص است. هیدروسلی که در بچه های زیر یکسال بوجود می آید، به معنای باز بودن ارتباط شکم با اسکروتوم می باشد و قبل از یکسالگی و یا موقع تولد بطور طبیعی این ارتباط بسته می شود و هیدروسل خود به خود محو می گردد.

هیدروسلی که بعدا در طول زندگی بوجود می آید به علت ضایعه، ضربه و جراحی اسکروتوم یا ناحیه کشاله ران می باشد و ممکن است به علت التهاب یا عفونت بیضه یا اپی دیدیم بوجود می آید.

بیماری هیدروسل ممکن است 10 درصد به علت سرطان بیضه یا سرطان کلیه بوجود  آید. این فرم از هیدروسل در هر سنی بوجود می آید ولی بیشتر در سنین بالای 40 سالگی بوجود می آید.

عدم خروج منی

علائم بیماری هیدروسل

بیماری هیدروسل معمولا علامت خاصی ندارد. هنگامیکه هیدروسل بزرگ شود، از نظر شکل و ظاهر بدشکل می شود و احساس سنگینی در بیضه فرد ایجاد می کند و راه رفتن فرد را با اشکال مواجه می کند. گاهی باعث درد، تورم و قرمزی پوست بیضه شده و باعث فشار در قاعده آلت می شود.

راه های تشخیص بیماری هیدروسل

تشخیص بر اساس معاینه بالینی می باشد. در معاینه بیضه، بزرگی آن قابل مشاهده است و پزشک از پشت بیضه نور به پوست بیضه می تاباند که به آن (TRANSILLUMINATION) گویند. این معاینه به منظور بررسی وجود توده در بیضه (سرطان بیضه) صورت می گیرد. وقتی نور به پوست بیضه تابیده می شود، مایع اطراف بیضه روشن می شود و وجود توده در این حالت رد می گردد. اگر توده یا سرطان وجود داشته باشد، نور از مایع رد نمی شود و مایع روشن نمی شود. تشخیص قطعی با انجام سونوگرافی بیضه می باشد.

عوارض هیدروسل

بطور کلی هیدروسل خطرناک نیست و معمولا بر باروری تأثیر نمیگذارد. با این حال، ممکن است هیدروسل با یک بیماری زمینه‌ای در بیضه مرتبط باشد و منجر به عوارض جدی شود. بیماری‌های زمینه‌ای بیضه عبارتند از:

# عفونت یا سرطان بیضه

در هر دو صورت ممکن است تولید اسپرم کاهش یابد.

# فتق مغبنی

اگر بخشی از روده در دیواره شکم گیر کرده باشد، می‌تواند به عوارض مهلک و کشنده‌ای منجر شود.

جراحی پروستات

درمان بیماری هیدروسل

بیماری هیدروسل معمولا خطرناک نیست و درمان زمانی صورت می گیرد که بیماری باعث ایجاد درد، اضطراب و خجالت شده باشد. در صورت کم کردن گردش خون بیضه نیز درمان باید انجام شود. اگر هیدروسل از نظر اندازه تغییر نکند یا کوچک شود، درمان ضرورتی ندارد.

کوچک شدن بیضه به چه دلیل است؟

تخلیه مایع هیدروسل از فرم های درمانی نمی باشد، چون اگر با سوزن مایع کشیده و هیدروسل کاملا تخلیه شود، مجددا عود می کند. چند دهه قبل هر مقدار مایع را تخلیه می کردند به همان مقدار داروی تتراسیکلین وارد ساک بیضه می کردند، ولی چون اثر درمانی بالایی نداشت و عود می کرد، این روش درمانی ادامه پیدا نکرد.

روش استاندارد و رایج امروزه، باز کردن پوست بیضه و لایه های مختلف روی بیضه و تخلیه مایع و لایه ای که در آن مایع جمع شده است می باشد. دوره استراحت بعد از عمل 2 روز بوده و عمل به طور سرپایی انجام می شود.

بیماری هیدروسل در افراد کمتر از 65 سال نیازی به درمان ندارد، اما در افراد مسن تر نباید از نظر درمان بی توجه گذشت. کشیدن مایع هیدروسل فقط در مردانی که از نظر جسمانی ضعیف اند و قادر به عمل جراحی نیستند، باید صورت گیرد. اگر هیدروسل بزرگتر شود و موجب ناراحتی بیمار گردد، عمل جراحی هیدروسلکتومی باید صورت گیرد.

مراقبت‌های بعد از هیدروسلکتومی

پس از جراحی هیدروسل، شما احتمالا به مدت چند روز نیاز به درناژ و تخلیه مایع و پانسمان خواهید داشت. برای تسکین درد و ناراحتی، پزشک ممکن است این موارد را به شما توصیه کند:

❇ استفاده از محافظ بیضه

❇ برای کمک به کاهش تورم، اعمال بسته‌های یخ بر منطقه تحت درمان

پزشک معمولا معاینه بعدی را به شما توصیه می‌کند، زیرا هیدروسل ممکن است مجددا برگردد.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر محمداخلاقی یکشنبه ۲ اردیبهشت ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
    توی منی که به واسطه استمناء خارج شده بود خون دیدم
    خطرناکه؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲ اردیبهشت ۹۷( 6 سال پیش)
      نگران نباشيد خود به خود خوب مي شود چون درمان ندارد و خطرناك نيست
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲ اردیبهشت ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 307 مشاهده پرسش
    سلام من ٢١سالمه و امشبًدرون مايع منى لخته خونى ديدم از صبحم يه درد خفيفى در بيضه هام احساس كردم و فكر كردم اگر خود ارضايى كنم شايد از دردم كم شه كه درد از بين رفت اما موقع انزال در داخل مايع منى من لخته خون بود كه واقعاً و به شدت ترسيدم .من نياز به مراجعه به پزشك دارم يا خير؟ با تشكر و سپاس از شما دكتر عزيز در ضمن اين را هم بگويم كه اصلا سوزش ندارم و بعد از تخليه مايع منى احساس درد من هم كاملاً از بين رفت
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲ اردیبهشت ۹۷( 6 سال پیش)
      خون دكر مني خود به خود خوب مي شود نگران نباشيد
  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۲۱ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    باعرض سلام وشادباش نوروز باستانی
    دکتر جان من 51 ساله هستم الان نزدیک به 4 مرتبه در سال گذشته وامسال دچار شب ادراری در خواب شده ام و این امر باعث نگرانی من شده است لطفا راهنمایی فرمائید . لازم به ذکر است که بنده به خاطر فشار خون روزانه یک عدد قرص لوزار 25 و مقدار نصف قرص مترال 50 وهمچنین یک عدد آسپرین 80 میخورم که همگی این قرص هارا در شب میخورم و همچنین یک عدد کپسول فلکستین 20 روزانه میخورم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۱ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      سونوگرافي كليه ها و مثانه پر وخالي انجام دهيد و نتيجه را ارسال كنيد
  • تصویر کاربر صدوقی یکشنبه ۱۹ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    ببخشید ازروزی که من یادم میاد منی که ازم خارج میشود خونی است الانم ۲۳سالمه
    ممنون میشم اگه جوابمو بدین
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۹ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      حتما بايد مرجعه كنيد با عرض پوزش
  • تصویر کاربر صادقی سه شنبه ۲۱ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 1449 مشاهده پرسش
    به نام خدا
    سلام اقای دکتر خسته نباشید سال نوتون مبارک باشه
    من بیمارتون هستم صادقی قبلا مراجعه کرده بودم پیشتون گفتم سرباز هستم و مشکلم رو مطرح کردم قبلا عمل هرنی سمت چپ و هیدروسل بسیار بسیار خفیف سمت چپ عمل کردم ولی تصمیم عمل بسیار اشتباه بود چون قبلش مشکلی از لحاظ درد و احساس جنسی و نعوظ نداشتم ولی الان بعد عمل بد تر شدم به طوری که من اصلا واریکوسل نداشتم و بعد از این عمل ها واریکوسل هم گرفتم و الان بعد از ۹ ماه بیضه ام درد دارد و کشاله رانم تا باسنم حتی درد تیر میکشد و در ضمن من مادرزادی بیضه سمت راستم داخل شکمم بود و عمل کردم الان کوچیک تره و بالاتر از بیضه چپ هست و با این تفاسیر من نزد شما اومدم که درد بیضه ها و میاندوراه و مقعد که تجویز شما ویتامین e سیپروفلوکساسین ۲۵۰ و شیاف دیکلوفناک بود به مدت ۴ هفته استفاده کردم قرص رو و اب گرمم اگر میشد مینشستم چون سربازم تهران همیشه وقت نیست الان یه مقدار بسیار کمی بهترم ولی من چندین ماهه که الت و بیضه هایم را مثل یه گوشت بی مصرف و شل که هیچ حس و کنترلی روشون ندارم و دائما تیر میکشن و سوزش دارن تا خود مقعد و مخصوصا کشاله ران هایم .
    چند روز پیشم پیش نامزدم رفتم و تحریک شدم و رگ هایی که به بیضه وصل هستند در ناحیه کشاله رانم و زیر شکمم بسیار درد ناک شدن و احساس کردم زیر شکمم باد کرده یه مقدار و نعوظ سفت بدون لذتی دارم که بسیار هم حساس هست سریع ارضا میشم نمیدونم چم شده بعد این عمل ها خدا از دکترم نگذرد زندگیم را ۹ ماهه نابود کرده
    الان چن تا آزمایش پروستات و ادرار و ازمایش اسپرم چکاپ کامل سونوگرافی رو براتون میفرستم
    الانم همش این درد ها رو دارم و دوس دارم ادرار کنم ولی ادراری ندارم یا اگر دارم بسیار کم مثل سوزش آلت و بیضه ها مخصوصا بیضه چپ که چند رگ درد ناک داخلش هست
    وقتی هم میخوام نعوظ کنم شل هست و با زور عضلات کمر و باسن خون داخل آلت میارم که سفت شه ولی تا عضلات رو شل میکنم خون بر میگرده
    خواهش میکنم ازمایشات رو میفرستم براتون با دقت ببینید در ضمن اون موقع کا ازمایش ادرار و گرفتم قرص سیپروفلوکساسین و مترو نیدازول مصرف میکردم گفتم بگم که دقیق برسی کنید ممنونم.
    1. تصویر کاربر صادقی جمعه ۱۷ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      آقای دکتر آیا بلاک عصبی بیضه چپ رو پییشنهاد میدید
      چون بیضه هام کوچیکه و بیصه راستمم مادرزادی تو شکمم بوده و کوچیک هست و چندین دکتر گفتن اگر واریکوسلتم عمل کنی بیضه ات کلا کوچیک میشه و عقیم میشی پس بهتره که برای درد بلاک عصبی کنی نظرشما برام مهمه آقای دکتر ممنون
    2. تصویر کاربر صادقی شنبه ۱۸ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      آقای دکتر یادم رفت بگم سنم ۲۴ و نامزد کردم
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۹ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      بلوك عصبي نكنيد درمان اينجاب را يك بار ديگر تكرار كنيد در مورد زود انزالي روزي يك قرص پاروكستين به مدت سه ماه ميل كنيد و براي عمل جنسي يك ساعت قبل از عمل جنسي يك عدد قرص تادالافيل ميل كنيد
    4. تصویر کاربر صادقی یکشنبه ۱۹ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      سلام آقای دکتر الان بیشترین دقدقه من درد رگ های بیضه چپ و کشاله های رانم هست آیا قرص factiv مناسب من هست به جای سیپروفلوکساسین مصرف کنم
      از همه مهم تر آزمایشات من را دیدید فرستادم اسپرمم با این که واریکوسل دارم چجوره نیاز به عمل هست باقی آزمایشات رو بهم میگید چجوره ممنون
    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۱ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      أزمايش اسپرم طبيعي است نيازي به عمل واريكوسل نداريد
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر یاشار شنبه ۱۱ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید، من آلتم به طور مادر زادی هنگام نعوض به سمت پایین می باشد که چند سالی است فکرمو بدجور مشغول کرده و باعث شده در شرایط روحی بدی قرار داشته باشم و شرایط عمل جراحی رو نیزندارم میخواستم بدونم محلول تستوسترون در چه حد تاثیر داره و اثر بخش هست یا نه؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۱ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      درمان فقط جراحي است
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۵ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من ۲۰ سالمه اما مایع منی ازم خارج نمیشه سریع تحریک میشم اما مایع منی خارج نمیشه ازم چیکار باید بکنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۵ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      بايد مراجعه كنيد چون تشخيص طولاني مي باشد
  • تصویر کاربر علی جمعه ۴ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 295 مشاهده پرسش
    سلام، من 40 سالمه و 2-3 سال پیش با عفونت پروستانم 18 سی سی شد و دوره درمان رو تکمیل کردم، در آزمایش جدید هیچ نکته منفی در پروستاتم نبود و در سونو هم 13 سی سی حجم دارم، اما امروز در منی خروجیم 2 لکه کوچک خون دیدم، میخواستم بدونم با وجود اینکه آزمایشاتم خوبه این به چه معناست؟ سپاسگزارم🙏
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۴ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      خون در مني مهم نيست و خود به خود خوب مي شود ولي اين دستورات را انجام دهيد ١- گذاشتن شياف ايندومتاسين ١٠٠ ميلي گرم به مدت ١٠ روز ٢- روزي دو بار در آب گرم بنشينيد ١٠ روز
  • تصویر کاربر هادی دوشنبه ۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    با سلام .اینجانب آزمایش اسپرم انجام داده ام که نتیجه آن به شرح پیوست می باشد ودکتر متخصص برایم دارو نوشته که لیست داروها نیز پیوست میباشد. خواهشمند است درخصوص ازمایش و داروها اظهارنظر فرمایید و آیا خوردن این داروها لازم است یا خیر. ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      آزمايش شما طبيعي است و نيازي به هيچگونه دارويي نمي باشد ولي براي بررسي باروري دو بار بايد آزمايش انجام شود
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲۷ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    mohammad esfahani:
    الت تناسلی بنده بسیار کوچک بوده و من ٢٣سالم هست و از ازدواج خجالت میکشم خاستم بدونم ایا روش درمانی برای بزرگ کردن الت در حد متوسط ک برای شریک جنسی و خودم قابل تایید باشد وجود دارد ؟ اگر هست چه روشی؟ و چقدر هزینه دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۷ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      هيچ روشي وجود ندارد
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر