عوارض و نحوه مصرف انواع قرص عفونت ادراری

در این مقاله در رابطه با چندین مورد قرص عفونت ادراری که معمولا تجویز می شود صحبت کرده ایم.

توجه: در این مقاله فقط اسم دارو ها آورده شده و هیچ تجویزی صورت نگرفته است

پزشک شما برای تائید تشخیص عفونت ادرار، انجام آزمایش کشت ادرار را تجویز می کند.

شما نمونه ی ادرار خود را به آزمایشگاه می دهید و سپس آزمایشگاه میکروب ها را در ظرفی مخصوص برای چند روز رشد می دهد تا بفهمد شما به کدام نوع باکتری آلوده شده اید. 

به این کار کشت میکروب در آزمایشگاه گفته می شود. نتایج این آزمایش به پزشک شما می گوید که چه نوع میکروبی باعث عفونت شما شده است. 

تا زمانی که جواب آزمایش آماده شود، پزشک احتمالا مصرف یکی از آنتی بیوتیک های زیر را برای شما تجویز می کند:

نحوه ی مصرف قرص عفونت ادراری

دوز مصرفی قرص سوزش ادرار

این که چه دارو و چه دوزی دریافت می کنید بستگی به پیچیده بودن یا ساده بودن شرایط عفونت دارد.

شرایط ساده و بدون عارضه یعنی این که دستگاه ادراری شما طبیعی است. شرایط پیچیده یعنی این که شما در دستگاه ادراری خود بیماری یا مشکلی دارید. 

ممکن است باریک شدن مجاری ادراری (لوله هایی که ادرار را از کلیه ها به مثانه منتقل می کنند) و مجاری انتقال ادرار به خارج از بدن، دچار تنگی و یا انسداد (مانند سنگ کلیه یا بزرگ شدن پروستات در مردان) شده باشند.

برای درمان عفونت ادراری ، پزشک ممکن است دوز بیشتری از آنتی بیوتیک ها را تجویز کند. 

اگر عفونت ادراری شما شدید باشد یا عفونت در کلیه ها باشد، ممکن است لازم باشد در بیمارستان یا مطب پزشک، آنتی بیوتیک هایی را با دوز بالا و به صورت وریدی دریافت کنید. 

پزشک شما همچنین در انتخاب قرص عفونت ادراری ،عوامل ذکر شده در زیر را در نظر خواهد گرفت:

علت سوزش ادرار در مردان و زنان + درمان

چرا باید دوز کامل مصرف کنید

آنتی بیوتیک ها به خوبی در درمان عفونت های ادراری عمل می کنند. ممکن است بعد از چند روز مصرف دارو، احساس بهتری داشته باشید. ولی حتی در این صورت، باید داروی خود را به طور کامل مصرف کنید. 

اگر مصرف آنتی بیوتیک های خود را خیلی زود متوقف کنید، تمام باکتری های دستگاه ادراری از بین نخواهند رفت و این میکروب ها می توانند در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم شوند. 

این بدان معناست که پزشکان دیگر در آینده قادر به از بین بردن آنها نخواهند بود. بنابراین اگر دوباره به یک عفونت ادراری دیگر مبتلا شوید، دارویی که مصرف می کنید نمی تواند آن را درمان کند. 

دوره کامل دارو را طی کنید تا مطمئن شوید که همه باکتری ها از بین رفته اند.

عکس قرص عفونت ادراری

در این قسمت تصویر چند عدد قرص عفونت ادراری نشان داده شده است.

چه مدت باید از قرص برای سوزش و عفونت ادرار مصرف کرد؟

مدت زمان مصرف قرص عفونت ادراری را پزشک تعیین می کند. ولی به طور معمول، برای درمان یک عفونت بدون عارضه و ساده، آنتی بیوتیک را برای ۲ الی ۳ روز مصرف خواهید کرد. 

برخی از افراد باید ۷ تا ۱۰ روز از این داروها را استفاده کنند. برای درمان یک عفونت پیچیده، ممکن است لازم باشد تا ۱۴ روز و یا حتی بیشتر هم آنتی بیوتیک مصرف کنید.

آزمایش پیگیری ادرار پس از اتمام دوره ی درمان می تواند از بین رفتن میکروب ها را نشان دهد. اگر هنوز عفونت داشته باشید، لازم است که مدت زمان بیشتری آنتی بیوتیک مصرف کنید.

اگر به طور مداوم به عفونت ادراری مبتلا می شوید، ممکن است نیاز باشد تا یک دوره ی طولانی آنتی بیوتیک مصرف کنید و اگر رابطه جنسی باعث عفونت مجاری ادراری شما می شود، باید یک دوز از دارو را درست قبل از برقراری رابطه ی جنسی مصرف کنید.

همچنین در صورت بروز علائم و نتایج مثبت نمونه ی کشت ادرار، می توانید آنتی بیوتیک مصرف کنید.

عوارض قرص های عفونت ادراری

عوارض جانبی مصرف آنتی بیوتیک ها

مصرف آنتی بیوتیک ها مانند هر داروی دیگری ممکن است باعث بروز برخی عوارض جانبی شود. برخی از این موارد عبارت است از:

به موقع با دکتر خود تماس بگیرید

علائم عفونت ادراری  شما باید طی چند روز بهبود یابد. اگر موارد ذکر شده در زیر را تجربه کردید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید:

دکتر هوشنگ قوامی متخصص کلیه و مجاری ادراری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر مجی پنجشنبه ۱۸ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 76 مشاهده پرسش
    بعد از انداختن سنگ کلیه.داخل مجرای ادرایم میسوخت و بعضی وقتها خون دفع میکردم.والان عفونت از ادرارم خارج میشه.وه خیلی میسوزه موقع ادرار.یه داروی خوب خواستم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۸ خرداد ۲( 9 ماه پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص تاوانكس ٥٠٠ ميلي گرم ده روز ميل كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز بعد از ناهار ميل شود

  • تصویر کاربر ابوالفضل چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 93 مشاهده پرسش
    سلام و درود ممنون از این همه پاسخگویی شما دکتر گرامی پدرم 71 سال دارند یه کلیه تقریبا ندارن و تو سونوگرافی شبیه کیسه آبه و دو سه تا سنگ ریز داره مخصوصا وقتی گوشت قرمز مصرف میکنند درد و ناراحتی دارند به خاطر شرایط خاص ایشون بیهوشی براشون ضرر داره هر بار رفتیم دکتر میگن سنگاش قابل شکستن نیست و باید با دردش کنار بیاد اداراشون بوی اوره میده دکتر من خیلی جاها رفتم ولی این مشکلمون حل نشد حتی دو سه باری ام استنت و نفروستومی شدن باز درست نشد تو ادارشون باکتری داره نیتروفورانتوئین قبلا میخوردن دکتر ممنون میشم راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)

      با سلام ايشان بايد عمل كنند روزي يك عدد قرص تاوانكس ٥٠٠ ميلي گرم ده روز ميل كنند 

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۹ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام.آقای دکتر 35 سالمه و مجرد.الان حدود 12 ساله بعد ادار معمولا مقدرای ادرار داخل مجاری ادارم میمونه که با دست اونو تخلیه میکنم.با این حال بعد از بیرون آمدن از دستشویی بعد از چند قدم راه رفتن یکی دو قطره ادار دوباره ازم خارج میشه.و این مورد خیلی اذیتم میکنه.در ادرارم نه خونی هست و نه سوزشی.
    بجز این شب ها هنگام خواب چند بار بخاطر احساس فشار ادرار در مجاری ادراری و احساس فشار در مثانه از خواب بیدار میشم (یعنی جوری هست که انگار مثانم پر از ادراره ولی اینطوری نیست)بعد از دستشویی رفتن ادرار کمی ازم خارج میشه.معمولا 3 بار در شب این اتفاق برام میوفته.و باعث اختلال خوابم شده.و اصلا خواب عمیق ندارم.به محض اینکه خوابم میخاد عمیق بشه با احساس پرشدگی مثانه و  فشار مثانه و مجاری ادراری از خواب بیدار میشم.
    در روز هم این مشکلو دارم ولی روز قابل تحمل تره ولی شب ها واقعا اذیت میشم.معمولا هر 2 ساعت یکبار نیاز به دستشویی رفتن دارم.و گفتم حدود 12 ساله اینجوری هستم.ولی قبلش یادمه اصلا چنین مشکلاتی نداشتم و همه چیز نرمال و طبیعی بود.یعنی اگر تا 2 روز هم دستشویی نمی رفتم بازم مشکلی نداشتم و اصلا نیازی نبود با دست ادرام خارج کنم.حالا الان مشکل چی هست واقعا نمی دونم.
    تا حالا چندین بار آزمایش خون و کشت ادرار و سونوگرافی کامل کلیه و مثانه و پروستات و ..
    انجام دادم.و همه چیز نرمال بوده.خبری از سنگ و عفونت اداری نیست و پروستات هم اندازه نرمال خودش هست.
    ولی تا الان پیش دکتر اورولوژی نرفتم.حالا شما لطف کنید یک راهنمایی بهم بدید.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۹ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      با سلام عمل سيستوسكوپي بايد انجام شود و روزي يك عدد كپسول امنيك يك ماه ميل كنيد و روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر فففف چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    چند وقته که پریودم عقب افتاده ولی دوبار بیبی چک دادم جواب منفی بود حالا به سوزش ادرار شدید اومده سراغم کع موقه ادرار کردن امانم رو بریده
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      با سلام هر ٨ ساعت يك عدد قرص فنازومكس صد ميلي گرم ده روز ميل كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود ،، روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل شود

  • تصویر کاربر یونس چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام دکتر روز بخیر ببخشید من بعد از دستشویی احساس سوزش میکنم بعد نیم ساعت خوب میشم چند روزه اینجوری هستم چی باید مصرف کنم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل شود و هر ٨ ساعت يك عدد قرص فنازومكس ده روز ميل شود

  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    سلام پسری هستم ۳۸ ساله متاهل.مدتیه سمت راست مثانه و بیضه سمت راستم درد میکنه و حجم ادرارم کم شده موقع خروج و به اصطلاح باریک شده و آلتم مثل فنر جمع میشه بعضی وقتا.ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد كپسول امنيك ده روز ميل كنيد روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم ده روز نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل شود 

  • تصویر کاربر نیما دوشنبه ۲ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 297 مشاهده پرسش
    سلام خدمت آقای دکتر
    من ۳۹ سال سن دارم و آقا و متاهل هستم، حدود ۲ روز پیش با همسرم رابطه داشتم که در حالت انزال احساس سوزش درناحیه کلاهک آلت داشتم،پس از حدود ۲، ۳ ساعت درهمان روز حین دستشویی و خروج ادرار متوجه شدم که ادرارم همراه با خونریزی هست(خونریزی فقط در ابتدای خروج ادرار بود ولی بدون سوزش یا درد)، و در همان روز تعدد ادرار و مشاهده لخته خون و گاهی اوقات کمی خون از نوک کلاهک آلت بیرون میامد بدون سوزش و درد،ولی دیروز هیچ خون و لخته و تعدد ادرار و سوزش نداشتم ولی امروز مجددا فقط در ابتدای ادرار در هر بار ادرار کمی لخته خون در حد جزئی بدون سوزش و درد
    ضمنا من ۲ روز جلوتر از نزدیکیم یک رابطه نزدیکی دیگر هم داشتم که یک نصفه قرص سیدنافیلد هم خورده بودم که بعد از ۲ ساعت سر درد شدید شدم و دیدم که از دماغم کمی لخته خون اومده ولی در رابطه ۲ روز پیشم از قرص سیدنافیلد استفاده نکردم.
    لطفا راهنمائی بفرمائید،ممنون
    1. تصویر کاربر نیما یکشنبه ۱ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      سلام مجدد
      لطفا راهنمایی بفرمائید
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين ١٠٠ ميلي استعمال كنيد ده روز و توسط متخصص اورولوژي سيستوسكپي شويد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر ایوب دوشنبه ۲۵ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من حدود یه ماهی هست دفعات تکرار ادرارم زیاد شده دکتر رفتم گفت هیچ دارویی نمیخواد ولی دوباره یکه دکتر دیگه رفتم چند تا انتی بیوتیک بهم داد به یکیشون به اسم افلوکیوم 300حساسیت داشتم احساس سنگینی در سینه و دارو ها رو قطع کردم الان دو روز یکم سوزش ادرار دارم واحساس میکنم ادرار دارم داخل التم ولی دو سه قطرست سونو هم براتون میفرستم ممنون میشم راهنمایی کنیذکد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۶ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد كپسول امنيك ده روز ميل كنيد و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد و روزي دو بار هر بار١٥ دقيقه در أب گرم ده روز نشسته شود 

    2. تصویر کاربر ایوب شنبه ۱۶ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سونو رو نگاه کردید اقای دکتر
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۶ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      با سلام كيست اپي ديديم اهميتي ندارد

    4. تصویر کاربر ایوب شنبه ۱۶ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      میشه طرز استفاده داروها رو بگید واینکه عوارضی ندارن ممنون میشم
    5. تصویر کاربر ایوب شنبه ۱۶ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      خواهشا جواب بدید واینکه من 33سالمه
    6. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۵ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      با سلام كپسول امنيك را شب ميل كنيد و شياف ايندومتاسين را هر موقع از روز مي توانيد استعمال كنيد

    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر ایمان دوشنبه ۱۰ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    سلام.آقای دکتربنده ۲۰سالمع وچندین سال است ک خودارضایی میکنم.الان دچارسوزش درادراروتکرارادرارهستم .شمابرای رفع این مشکلات غیرازشیاف چه دارویاقرصی روتجویزمیتونیدتجویزکنید؟ممنون میشم پاسخ بدین
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۰ آبان ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ده روز ميل كنيد و هر ٨ ساعت يك عدد قرص فنازومكس ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر یحیی دوشنبه ۱۰ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پدر بنده 78 ساله هستن و دچار سیروز کبدی هستن الان حدودا 1.5 ماه هست ک دچار خونریزی ادرار هستن دوبار بیمارستان بستری کردیم گفتند عفونت ادراری داره ودفعه دوم گفتن باید سیستوسکوپی بشه ولی دکتر کلیه گفتند خطر داره بیهوش کنیم در ضمن چندتا دکتر هم گفتند شاید سوند رو میکشه تو خواب ک باعث زخم شدن مجاری میشه ممنون میشم اگه راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۷ آبان ۰( 2 سال پیش)

      با سلام بايد سيستوسكوپي با بيحسي انجام شود

    2. تصویر کاربر یحیی جمعه ۷ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام وادب شما انجام میدید واینکه فعلا دارویی چیزی نمی‌تونید تجویز کنید
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۰ آبان ۰( 2 سال پیش)

      با سلام من انجام نمي دهم روزي يك عدد قرص تاوانكس ٥٠٠ ميلي يك هفته ميل كنند

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر