سوزش و تكرر ادرار به علت التهاب غیر عفونی مثانه

سيستيت يا التهاب غیر عفونی مثانه با علائم ادراری تکرر ادرار و سوزش ادرار همراه است که گاهی بیمار را خانه‌نشین می‌کند.

سیستیت یک اصطلاح کلی است، که اختلالات پزشکی متعددی نظیر، سیستیت بدون عفونی یا میکروب (nonbacterial cystitis) ، با میکروب و همینطور سندرم درد مثانه (PBC/ IC) و سیستیت بینابینی را در بر می‌گیرد.

سندرم درد مثانه به صورت یک سندرم درد و علائم سیستم دستگاه ادراری مثل تکرر ادرار، درد، سوزش ادرار، شب ادراری و سریع ادرار کردن توصیف شده، که هیچ علتی برای آن یافت نشده است.

حالت های التهاب غیر عفونی مثانه

التهاب غیر عفونی مثانه شامل فرم‌هایی از بیماری می‌باشد مثل:

1- ویروس

2- میکوباکتریال

3- کلامیدیا

4- قارچی

5- شیستوزوما

6- رادیوتراپی، اشعه درمانی

7- بیماری سیستم دفاعی بدن

8- حساسیت بیش از حد

علائم التهاب غیر عفونی مثانه

علائم عمومی و جنرال سیستیت شامل موارد ذیل می‌باشد:

  • تکرر ادرار
  • سوزش ادرار
  • به سرعت ادرار کردن
  • ادرار خونی
  • اسپاسم‌های شکم
  • رابطه جنسی توام با درد
  • درد مثانه و اسپاسم آن

آیا دیورتیکول مثانه خطرناک است؟

تشخیص التهاب غیر عفونی مثانه

تشخیص اختصاصی بیماری اغلب نیاز به انجام کشت ادرار متعدد و انجام بعضی عملیات مختلف اورولوژیک مثل دیدن مثانه (سیستوسکپی) همراه با نمونه‌برداری از مثانه و انجام آزمایشات سیستم دفاعی بدن می‌باشد. سنگ مثانه یک نوع سرطان مثانه بنام (in situ) و وجود جسم خارجی در مجرا علائمی شبیه علائم فوق ایجاد می‌کند. 25 درصد خانم‌های مبتلا به عفونت ادراری که درمان شده‌اند دچار عفونت ادراری مجدد می‌شوند. شانس عود عفونت در سال ممکن است تا 7 بار اتفاق افتد. عود عفونت دو هفته بعد از درمان عفونت اولیه یا به علت میکروب جدید است یا ممکن است به علت میکروب‌های مختلف دیگری باشد.

هر خانمی که در ماه دو بار و در سال سه بار دچار عفونت ادراری شود، به آن عفونت عود شونده یا راجعه می‌گویند. این دسته از بیماران باید مورد بررسی کامل رادیولوژی نیز قرار گیرند. هر بیمار بعد از درمان عفونت، دو روز بعد از اتمام درمان باید کشت ادرار بدهد، که مشخص شود با آنتی بیوتیک مورد درمان قرار گرفته یا خیر، و پس از انجام کشت ادرار و مثبت بودن کشت، از افرادی است که شانس عود دارد، و باید به مدت حداقل یکسال روزانه یک عدد قرص آنتی بیوتیک استفاده کند، و هر ماه برای بررسی وجود عود عفونت کشت ادرار انجام شود.

بی‌ اختیاری ادرار در زنان

درمان التهاب غیر عفونی مثانه

در التهاب غیر عفونی مثانه، اولین اقدام برطرف کردن علائم بیمار با دارو می‌باشد، چون مسئول بیماری عفونت میکروبی نیست و احتمال آن ممکن است کلامیدیا و یا مایکوباکتریال باشد، لذا هدف درمان کلامیدیا و یا مایکوباکتریال است.

درمان تکرر ادرار و سوزش ادرار همزمان با دادن دارو برای ریشه‌‌کن کردن کلامیدیا با داروی آنتی کولینرژیک انجام مي شود.

چون ممکن است التهاب غیر عفونی مثانه به علت اشعه درمانی باشد که به آن سیستیت اشعه درمانی گویند و ممکن است به علت مواد شیمیایی باشد به آن سیستیت شیمیایی گویند و ممکن است به علت نقص در سیستم دفاعی بدن باشد، به آن سیستیت اتوایمون گویند.

بهترین دارو برای عفونت ادراری در زنان چیست؟

نکاتی مهم در رابطه با التهاب غیر عفونی مثانه

  • علت این بیماری ناشناخته است.
  • همراه با علائم ادراری تکرر ادرار و سوزش ادرار می‌باشد که گاهی بیمار را خانه‌نشین می‌کند. بیماری در خانم‌های در سن بچه‌دار شدن، استفاده از اشعه درمانی لگن و یا استفاده از بعضی داروها و استفاده از اسپری و ژل ضد میکروب دستگاه تناسلی باعث آن می‌شود.
  • بعضی غذاها نظیر گوجه فرنگی، کافئین، الکل و شکلات باعث علائم مثانه می‌شود که علاوه بر علائم ادراری، علائمی نظیر درد هنگام عمل جنسی، خستگی و درد پهلو در بیمار ممکن است به وجود آید.
  • آزمایشات شامل، آزمایش کامل ادرار و کشت ادرار می‌باشد. وقتی علائم به علت رادیوتراپی یا شیمی درمانی باشد و یا علائمی که به دارو پاسخ درمانی نشان نمی‌دهد و خون در ادرار باشد، باید دیدن مثانه (سیستوسکوپی) انجام شود.

درمان عفونت مثانه

هدف از درمان التهاب غیرعفونی مثانه

1- دارو برای تخلیه مثانه

2- شل کردن عضلات برای جلوگیری از سرعت در ادرار کردن

3- تسکین درد

4- جراحی به ندرت مورد نیاز می‌باشد.

سایر مواردی که کمک کننده هستند شامل نخوردن الکل، خوراکی‌های تند و مایعات اسیدی، تربیت مثانه برای ادرار کردن و تمرین عضلات پرینه که به آن KEGLE excercise می‌گویند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر سعید چهارشنبه ۶ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 274 مشاهده پرسش
    با درود اقای دکتر عزیزم من در خارج ایران هستم و 56 سال سن دارم 3 هفته پیش یطور سریع درد شدیدی در ناحیه مثانه و میل عجیبی به دفع ادرار پیدا کردم در هنگام خروج ادرار کمی خون در ادرار دیدم و درد وسوزش وحشتناکی لکه های خون بصورت نخ ریز دیده شد و یعد از مراجعه به پزشک و انجام سونوگرافی و ازمایش ادرار گفتند 4 میلیمتر سنگ در داخل لوله میزنای است و بوی ادرار شبیه بوی ماهی گندیده بود ولی با خوردن انتی بیوتیک افلوکساسین و قرص اومنیک بعد از یکهفته همه چیز خوب شد و حتی نفهمیدم سنگ چطور خارج شد ولی الان مشکل من عدم خروج منی در هنگام امیزش یا همسرم است و عجیب این موضوع مرا رنج میدهد که ایا مشکلم جدی است یا خیر به هر ترتیب اکر به ایران بیایم حتما خدمت میرسم ولی در خال خاضر برایم سخت است بیایم ایا توصیه ایی دارید ؟ سپاسگزار میشوم دوستار شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۶ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      علت آن كپسول آمنيك است
  • تصویر کاربر محمدآریایی پنجشنبه ۳۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام
    دکتر من سنگ کلیه و واریکوسل در دو بیضه دارم اما خفیف هست.چند وقته احساس میکنم عضلات بیضم کمی ضعیف دن یعنی نعوظم 90%است و موقع ارضا شدن منی مقدار کم شده نسبت به قبل از این مشکلم و خارج شدن منی بدون فشار و پاشیدن هست و به ارومی خارج میشه میشه بگید باید چیکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۳۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      علت مصرف كپسول آمنيك مي باشد و مني وارد مثانه مي شود
  • تصویر کاربر سجاد چهارشنبه ۲۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 423 مشاهده پرسش
    سلام جناب قوامی من دوهفته پیش سنگ شکن کلیه کردم حالا امروز انزال کردم ولی انزالم خشک بود سلام جناب قوامی من دوهفته پیش سنگ شکن کلیه کردم حالا امروز انزال کردم ولی انزالم خشک بود تروخدا کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      نگران نباشيد زود گذر است
  • تصویر کاربر محمدرضا چهارشنبه ۲۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشيد جواني ٢٢ ساله هستم يك ماه ميشه احساس ميكنم مثل قبل نعوظ ندارم.ايا زودگذرهستش و حل ميشه اين مشكل؟يا بايد دارويي مصرف كنم؟ چه مدت دارو بايد مصرف كنم.در ضمن يك ماه پيش توپ به التم برخورد كرد.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      مشكل فكري و زود گذر است
  • تصویر کاربر سعید شنبه ۲ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    من ۳۵ سال سن دارم و تقریبا ۵ هفته هستش که به دلیل فوبیا پنیکهای عصبی زیر نظر پزشک قرص سرترالین و کلومپرامین ۲۵ مصرف میکنم،دیشب با همسرم نزدیکی داشتم و حتی بعد ۴۵ دقیقه به انزال و خروج مایع منی نرسیدم.با خود ارضایی هم نتیجه ای نگرفتم.در ضمن مشکل نعوض ندارم
    ممنون میشم راهنمایی فرمایید
    با نشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      به علت قرص كلومي پرامين مي باشد
  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۳۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 271 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من میخوام استخدام ارتش بشم یکبار درسن 14 سالگی نزدیکی داشتم بعد از اون دیگه نداشتم ولی دور مقعدم کمی بیرون اومدگی داره میخواستم ببینم در معاینات پزشکی معلوم میشه یا نه د. ضمن من پسرم خیلی خیلی ممنونم لطفا جواب سوالم را سریع تر بفرمایید باتشر ازشما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۳۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      ممكن است معاف كنند
  • تصویر کاربر پیمان پنجشنبه ۳۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    سلام دکتر پسری هستم 19 ساله که 5 ساله به شدت خود ارضایی میکنم اما چه افسوس که از خودمم بدم اومده که این کارو 5 سال تکرار میکردم اونم شدیدا الان با مشکل نعوظ بر خوردم یک دفعه اینجوری شدم دقیقا رفتم تو سن 19 سالگی اینطوری شدم حالا نمیدونم به خاطر استمنای زیادی که انجام میدم هستش یا نه من خیلی اقدام به ترکش کردم اما خب به مدت یک روز که میگذره و التم نعوظ پیدا نمیکنه ناراحت میشم خودم با ماساژ دست به حالت نعوظ در میارم که در حین به نعوظ رسیدن هم یک دفعه به انزال میرسم فقط میخوام بدونم ایا هنوز امیدی برای برگشت هست یعنی اگه جلق نزنم نعوظم بر میگرده میتونم ازدواج کنم و بچه دار شم خواهش میکنم جوابمو بدین
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۳۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      به متخصص روانپزشك مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر شیرین شنبه ۲ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر من درهفته 27بارداری هستم وقند ناشتا عدد 106 شد به خاطر اون وچند کیلو اضافه وزن دکتر برام آزمایش 24 ساعته ادرار جهت دفع پروتیین وکراتنین نوشت که پروتیینم 102شده اما کراتنین 1200 حالا با توجه به این اعداد دفع پروتیین و کراتنینم چطوره چون قند بارداری گرفتم به خاطر اون کراتنینم بالاست یا خطرناکه اگه دارو نیاز دارم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      نيازي به دارو نداريد طبيعي است
  • تصویر کاربر A شنبه ۲ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    برای درمان زود انزالی باید قرص پاروکستین چند میلی رو هر روز به مدت ۳ ماه استقاده کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      ٢٠ ميلي گرم
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    10روزه متوجه تومور داخل مثانه ام شده ام الان ادرارم خونی هستش همراه لختهً تومور به دیواره مثانه نفوذ کرده است سنم 38 سال وسیگاری نیستم آیاجراحی مناسب است؟ وچقدر شانس هستش؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      حححخخخخ
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      بايد با دستگاه تومور خارج شود و پس از آزمايش درمان صورت گيرد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر