سوزش و تكرر ادرار به علت التهاب غیر عفونی مثانه

سيستيت يا التهاب غیر عفونی مثانه با علائم ادراری تکرر ادرار و سوزش ادرار همراه است که گاهی بیمار را خانه‌نشین می‌کند.

سیستیت یک اصطلاح کلی است، که اختلالات پزشکی متعددی نظیر، سیستیت بدون عفونی یا میکروب (nonbacterial cystitis) ، با میکروب و همینطور سندرم درد مثانه (PBC/ IC) و سیستیت بینابینی را در بر می‌گیرد.

سندرم درد مثانه به صورت یک سندرم درد و علائم سیستم دستگاه ادراری مثل تکرر ادرار، درد، سوزش ادرار، شب ادراری و سریع ادرار کردن توصیف شده، که هیچ علتی برای آن یافت نشده است.

حالت های التهاب غیر عفونی مثانه

التهاب غیر عفونی مثانه شامل فرم‌هایی از بیماری می‌باشد مثل:

1- ویروس

2- میکوباکتریال

3- کلامیدیا

4- قارچی

5- شیستوزوما

6- رادیوتراپی، اشعه درمانی

7- بیماری سیستم دفاعی بدن

8- حساسیت بیش از حد

علائم التهاب غیر عفونی مثانه

علائم عمومی و جنرال سیستیت شامل موارد ذیل می‌باشد:

  • تکرر ادرار
  • سوزش ادرار
  • به سرعت ادرار کردن
  • ادرار خونی
  • اسپاسم‌های شکم
  • رابطه جنسی توام با درد
  • درد مثانه و اسپاسم آن

آیا دیورتیکول مثانه خطرناک است؟

تشخیص التهاب غیر عفونی مثانه

تشخیص اختصاصی بیماری اغلب نیاز به انجام کشت ادرار متعدد و انجام بعضی عملیات مختلف اورولوژیک مثل دیدن مثانه (سیستوسکپی) همراه با نمونه‌برداری از مثانه و انجام آزمایشات سیستم دفاعی بدن می‌باشد. سنگ مثانه یک نوع سرطان مثانه بنام (in situ) و وجود جسم خارجی در مجرا علائمی شبیه علائم فوق ایجاد می‌کند. 25 درصد خانم‌های مبتلا به عفونت ادراری که درمان شده‌اند دچار عفونت ادراری مجدد می‌شوند. شانس عود عفونت در سال ممکن است تا 7 بار اتفاق افتد. عود عفونت دو هفته بعد از درمان عفونت اولیه یا به علت میکروب جدید است یا ممکن است به علت میکروب‌های مختلف دیگری باشد.

هر خانمی که در ماه دو بار و در سال سه بار دچار عفونت ادراری شود، به آن عفونت عود شونده یا راجعه می‌گویند. این دسته از بیماران باید مورد بررسی کامل رادیولوژی نیز قرار گیرند. هر بیمار بعد از درمان عفونت، دو روز بعد از اتمام درمان باید کشت ادرار بدهد، که مشخص شود با آنتی بیوتیک مورد درمان قرار گرفته یا خیر، و پس از انجام کشت ادرار و مثبت بودن کشت، از افرادی است که شانس عود دارد، و باید به مدت حداقل یکسال روزانه یک عدد قرص آنتی بیوتیک استفاده کند، و هر ماه برای بررسی وجود عود عفونت کشت ادرار انجام شود.

بی‌ اختیاری ادرار در زنان

درمان التهاب غیر عفونی مثانه

در التهاب غیر عفونی مثانه، اولین اقدام برطرف کردن علائم بیمار با دارو می‌باشد، چون مسئول بیماری عفونت میکروبی نیست و احتمال آن ممکن است کلامیدیا و یا مایکوباکتریال باشد، لذا هدف درمان کلامیدیا و یا مایکوباکتریال است.

درمان تکرر ادرار و سوزش ادرار همزمان با دادن دارو برای ریشه‌‌کن کردن کلامیدیا با داروی آنتی کولینرژیک انجام مي شود.

چون ممکن است التهاب غیر عفونی مثانه به علت اشعه درمانی باشد که به آن سیستیت اشعه درمانی گویند و ممکن است به علت مواد شیمیایی باشد به آن سیستیت شیمیایی گویند و ممکن است به علت نقص در سیستم دفاعی بدن باشد، به آن سیستیت اتوایمون گویند.

بهترین دارو برای عفونت ادراری در زنان چیست؟

نکاتی مهم در رابطه با التهاب غیر عفونی مثانه

  • علت این بیماری ناشناخته است.
  • همراه با علائم ادراری تکرر ادرار و سوزش ادرار می‌باشد که گاهی بیمار را خانه‌نشین می‌کند. بیماری در خانم‌های در سن بچه‌دار شدن، استفاده از اشعه درمانی لگن و یا استفاده از بعضی داروها و استفاده از اسپری و ژل ضد میکروب دستگاه تناسلی باعث آن می‌شود.
  • بعضی غذاها نظیر گوجه فرنگی، کافئین، الکل و شکلات باعث علائم مثانه می‌شود که علاوه بر علائم ادراری، علائمی نظیر درد هنگام عمل جنسی، خستگی و درد پهلو در بیمار ممکن است به وجود آید.
  • آزمایشات شامل، آزمایش کامل ادرار و کشت ادرار می‌باشد. وقتی علائم به علت رادیوتراپی یا شیمی درمانی باشد و یا علائمی که به دارو پاسخ درمانی نشان نمی‌دهد و خون در ادرار باشد، باید دیدن مثانه (سیستوسکوپی) انجام شود.

درمان عفونت مثانه

هدف از درمان التهاب غیرعفونی مثانه

1- دارو برای تخلیه مثانه

2- شل کردن عضلات برای جلوگیری از سرعت در ادرار کردن

3- تسکین درد

4- جراحی به ندرت مورد نیاز می‌باشد.

سایر مواردی که کمک کننده هستند شامل نخوردن الکل، خوراکی‌های تند و مایعات اسیدی، تربیت مثانه برای ادرار کردن و تمرین عضلات پرینه که به آن KEGLE excercise می‌گویند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲۰ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض خسته نباشید
    روی الت تناسلی یک عدد جوش بموجود امده میخواستم بدونم که چه نوع جوشی هست و روش درمانش چیه و ایا در طول مدت درمان امکان نزدیکی وجود داره و ممکنه از همسرم گرفته باشم یا برای همسرم مشکلی پیش بیاد؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۰ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      به متخصص پوست مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر ویان سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 342 مشاهده پرسش
    با سلام دخترم ۸ سالشه و شب ادراری داره ، از بدو تولد تا الان همین طوری بوده به مدت حدودا دو سال قرص تولترودین و اپری دسموپرسین استفاده می کرد و تا موقعی کا مصرف می کرد خوب بود و به مدت یک ماه قطع کردم باز شرول شد عکس و سونوگرافی هم‌انجام دادم‌مشکل خاصی نداشته دکتر گفت باید نوار مثانه بگیره که انجام ندادم و دارو رو هم قطل کردم ، اگر شبی دو الی سه بار دستشویی ببرم کنترل میشه ، اما واقعا نمی دونم چیکار کنم خوابش هم بسیار سنگینه ، و در روز هم گاها به صورت ناگهانی نیاز به دستشویی پیدا می کنه که کنترلش براش به سختی انجام میشه ، ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۵ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      خواب سنگين بچه را بايد به خواب سبك تبديل كرد و آنهم مدر بايد بداند در چه ساعتي خيس مي كند و را بيدار كند تا خواب سبك شود و شبي يك عدد قرص ايمي پرامين٢٥ ميلي گرم ميل كند
    2. تصویر کاربر ویان سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      ممنون و سپاسگزارم بسیار لطف کردید
    3. تصویر کاربر ویان سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      ممنون و سپاسگزارم بسیار لطف کردید
    4. تصویر کاربر ویان سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      ممنون و سپاسگزارم بسیار لطف کردید
    5. تصویر کاربر ویان سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      بسیارممنون و سپاسگزارم
    6. تصویر کاربر ویان سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      بسیارممنون و سپاسگزارم
    7. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      ،خواهش مي كنم
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر بهراد پنجشنبه ۲۱ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    با سلام خسته نباشید
    من نزدیک 6ماه بیشتر هست که نعوظ کامل ندارم،۲۳سالم هست و مجرد هستم و تا چند وقت دیگه میخوام متاهل بشم،ولی بعضی وقت ها هست که چنان نعوظ کامل میگیرم که خیلی اذیت میشم و کمی طول میکشه تا به حالت عادی برگرده
    مشکلی که دارم کامل نبودن نعوظ و کم شدن میل جنسی میباشد
    لطفا راهنمایی ام کنید
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۱ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      شما جوان هستيد مشكل شما صد در صد فكري - ذهني مي باشد
  • تصویر کاربر ارش چهارشنبه ۲۰ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 1635 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    بیماری بونوئید(ظایعه سرطانی) ناشی از زگیل تناسلی ایا از طریق رابطه جنسی منتقل میشود
    سوال شماره 2
    اگر بونوئید ناشی از زگیل تناسلی زخمی شود و خون ان بر روی دست بریزد و دست بخورد یا مالیده شود به لب و مخاط دهان ایا الوده میشود
    1. تصویر کاربر ارش دوشنبه ۱۸ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      اقای دکتر ممنون میشم اگه جواب بدید
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۰ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      هر دو سوال جواب بله مي باشد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر خلیل چهارشنبه ۲۰ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 7842 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید اقای دکتر پسری هستم 19 ساله که از سن 15 سالگی دائم و همیشگی خودارضایی میکردم الان دقیقا از سن 19 سالگی مثل قبل نعوظ ندارم گرم مزاجم علاقه زیادی به سکس دارم قبلا نعوظ داشتم اما الان با صحنه تحریک امیز اونم فقط با مالش دست به نعوظ میرسه که با رها کردن دست حدود 7 ثانیه بیشتر دوام نمیاره حتما باید در هنگام فیلم تحریک کننده باید مالش باشه تا به نعوظ برسه اقای دکتر خودارضایی دارم حتی نشده دو روز این کارو نکنم با خودم میگم چند وقتی این کارو ترک کنم شاید نعوظم مثل قبل شه اما با ترک یک روز وسوسه میشم به سکس فیلم دیدن التم باز حالت نیمه نعوظ و به سمت پایین است و با مالش زیاد الت در هنگام فیلم سفت میشه در همین حین به انزال میرسم اقای دکتر وقتی حتی فیلم هم نگاه نمیکنم و فکر به چیزی میکنم و با مالش به نعوظ که میرسم در زیر الت که یک لوله مانند که اب منی از اونجا خارج میشه تا میخوام ارضا بشم خودمو کنترل میکنم که ارضا نشم و باز باعث میشه التم نعوظش هم حتی در همون حالت مالش بخوابه یعنی میشه با ترک کامل خود ارضایی مشکل برگرده نمیدونم چرا خودارضایی که میکنم حالت آرامش بهم دست میده اقای دکتر میترسم زن بگیرم دراینده خیلی میترسم به مشکل بخورم خیلی طوری که اصلا به هیچ دختری ابراز علاقه نمیکنم حتی دور ازدواجم خط کشیدم کسایی هستن که به خاطر کوچیکی الت ازدواج نمیکنن اما من که التم 19 سانته و فقط این مشکل برام پیش اومده چیکار کنم اعصابم خورده ب ولا تو هر سایتیم مشکلمو میگم جوابمو نمیدن خواهش میکنم جوابمو بدین مرسی از توجه تون یا علی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۰ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      آلت شما طبيعي است نگران موارد ديگر نباشيد
  • تصویر کاربر سعید پنجشنبه ۷ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 421 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر.. من خیلی سال است ک خودارضایی می کنم و الان دو سال است ک ازدواج کردم و الان مشکل نعوظ دارم و دو سال ازدواج کردم و من و خانومم همش دعوا می کنیم از وقتی ک فشار های عصبی بیشتر شده با این دعواها مشکلم بیشتر شده و از قرص سیندنافیل هم استفاده کرده و جواب داده. من نمیخوام ازین داروها استفاده کنم و میخوام به صورت طبیعی به نعوظ برسم البته خیلی هم تمایل سدسد به ترک خودارضایی گرفتم و از الان میخوام ترک کنم.. تقتی دکتر کمک کنید. من نمیخوام با این مشکل زندگی و ازدواجم به تباهی بره... من ۳۳ سالم است... شمارو بخدا کمکم کنید.. از مشهد هستم.. اگر دکتر خوب در مشهد هست ادرس و تلفن ایشان رو به من بدهید تا مراجعه کنم... با تشکر....
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۷ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      به متخصص روانپزشك مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۷ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 274 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    آقای دکتر میشه لطف کنید یه بیمارستان مرکز شهر که کالر داپلر با تزریق پاپاورینو انجام میده به من ادرسشو بگید میگین تو تهران بیمارستان های خاصی انجام میدن ببخشید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۷ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      بيمارستان پيامبران صادقيه
  • تصویر کاربر بهنازمقدم چهارشنبه ۶ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 337 مشاهده پرسش
    سلام.خسته نباشید.آقای دکتر مادرم پیوند کلیه شدن و امروز به جای اینکه قرص سل سپت رو ساعت 6مصرف کنن قرص ساندیمون رو مصرف کردن حالا لازمه که شب هم قرص سل سپت رو به جای ساندیمون مصرف کنن یا اصلا نیازی نیس اونو مصرف کنن ؟ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۶ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      بايد استفاده كنند
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۲ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    ببخشید بازم سوال پرسیدم
    میشه راهنمایی کنید چه قرص و دارویی مصرف کنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      سوال خود را تكرار كنيد
  • تصویر کاربر سعید پنجشنبه ۳۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    تنتال
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۳۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      منظور شما از اين سوال چيه
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر