کرونا ویروس چه بر سر کلیه می آورد؟

تب ، سرفه ی خشک و تنگی نفس علائم شایع COVID-19 یا همان کرونا ویروس می باشند. پیش از بروز علائم تنفسی گزارش هایی از علائم گوارشی (تهوع، استفراغ یا اسهال) نیز وجود دارد، اما این ویروس تا حد زیادی روی دستگاه تنفس تاثیر می گذارد.

علائم کرونا

علائم شایع عفونت شامل علائم تنفسی، تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات تنفسی می باشد. در موارد شدیدتر، عفونت می تواند باعث ذات الریه، سندرم حاد شدید تنفسی، نارسایی کلیوی و حتی مرگ شود.

تاثیر کرونا ویروس بر کلیه ها

بله! کلیه های شما نیز در این آشفتگی گرفتار می شوند. شش درصد از بیماران SARS و یک چهارم کامل از بیماران MERS دچار آسیب حاد کلیوی شدند.

مطالعات نشان داده اند كه كروناویروس نیز می تواند همین كار را انجام دهد. این حالت ممکن است ویژگی نسبتاً نادری از بیماری باشد، اما بسیار کشنده است. براساس یک مطالعه در سال 2005 در سازمان بین المللی کلیه، در نهایت 91.7 درصد از بیماران SARS با نقص حاد کلیوی درگذشتند.

ساختار نفرون کلیه

مانند کبد، کلیه ها نیز به عنوان فیلتر خون عمل می کنند. هر کلیه از حدود هشتصد هزار واحد تقطیر میکروسکوپی به نام نفرون تشکیل می شود. این نفرون ها دارای دو جزء اصلی تشکیل دهنده هستند: یک فیلتر برای پاکسازی خون و لوله های کوچکی که مواد مفید را به بدن شما باز می گردانند یا مواد مضر را به عنوان ادرار به مثانه می فرستند.

نفرون کلیه

توبول های کلیه چیست؟

این توبول های کلیوی هستند که به نظر می رسد بیشتر تحت تأثیر کرونا ویروس قرار می گیرند. پس از شیوع سارس، WHO ( سازمان بهداشت جهانی ) گزارش داد كه ویروس در توبول های کلیوی یافت شده است كه توانسته اند باعث التهاب شوند.

کار ننگ لای، استاد برجسته دانشگاه هونگ کنگ و نفرولوژیست مشاور در آسایشگاه و بیمارستان هنگ کنگ می گوید: اگرویروس در گردش خون باشد، تشخیص آن در توبول ها غیرممکن نیست. از آنجایی که کلیه ها به طور مداوم در حال تصفیه خون هستند، بعضی اوقات سلول های توبولی می توانند ویروس را به دام بیندازند و باعث ایجاد آسیب گذرا یا خفیف تر شوند.

ویروس کرونا عمدتا از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. به نظر می رسد افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری کلیوی یا سایر بیماری های مزمن وخیم، در معرض خطر جدی تر بیماری کروناویروس قرار دارند.

به دلیل وجود این خطر در بیماران کلیوی، انجام اقدامات لازم برای کاهش خطر بسیار مهم است. اگر شیوع ویروس کرونا در جامعه اتفاق بیفتد، می تواند برای مدت طولانی ادامه یابد. بسته به شدت شیوع، مراکز کنترل بیماری این اقدامات را برای کاهش در معرض بودن توصیه می کنند. این اقدامات می تواند گسترش را کاهش داده و تأثیر بیماری را کم کند.

در زمان شیوع کرونا چه کنیم؟

اگر در معرض خطر شدید بیماری کرونا ویروس هستید، باید اقدامات زیر را انجام دهید :

جلوگیری از ویروس کرونا

مهم است که همه ی افراد  این اقدامات پیشگیرانه که توسط مراکز کنترل بیماری  توصیه می شوند را دنبال کنند:

چرا باید برای شیوع کرونا ویروس آماده شوم؟

اگر شیوع ویروس در منطقه شما وجود دارد و باید خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهید، مهم است که در خانه خود غذا داشته باشید. بهتر است غذاهایی که مدت زیادی خراب نمی شوند، مانند غذاهای کنسرو شده را در خانه داشته باشید.

تهیه انبار غذاهای سالم  و داروها حائز اهمیت است. این امر به شما امکان می دهد تا حضور در فضاهای شلوغ مانند فروشگاه های مواد غذایی و داروخانه ها، و در نتیجه خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهید.

درمان بیماران دیالیزی در منزل

بیماران دیالیزی چه کنند؟

اگر بیمار دیالیزی هستید، نباید درمان های خود را از دست دهید. اگر بیمار هستید، حتماً به یکی از اعضای تیم مراقبت های بهداشتی خود اطلاع دهید. بعید نیست که درمانگاه به دلیل شیوع بیماری بسته باشد، پس باید در یک مرکز نزدیک دیگر دیالیز خود را انجام دهید.

بیماران کلیوی در مراحل اولیه یا گیرندگان پیوند، برای هرگونه سؤال یا نگرانی می توانند با متخصص کلیه یا نفرولوژیست خود تماس بگیرید.

توصیه های غذایی

در صورت وقوع شیوع بیماری در منطقه شما مهم است که غذاهایی که فاسد نمی شوند در خانه به اندازه کافی داشته تا از بیمار شدن خودداری کنید.

یادتان باشد:

  • قوطی هایی که باز شده و یا تاریخ انقضا آنها گذشته است را دور بریزید تا از مسمومیت غذایی جلوگیری کنید.
  • از مصرف نمک (و جایگزین های نمک) خودداری کنید
  • آب مقطر (بطری یا لیوان) دم دست داشته باشید.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر وحید شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 310 مشاهده پرسش
    با سلام 37سال دارم مجردم ومبتلا به کرونا هستم مدت 20روزه از نوع خفیف در حدود سه روز هست که در سمت راست وکشاله ران درد دارم و بیضه سمت راستم درد می‌کنه بعضی اوقات از صبح تا ساعت 6بعد از ظهر حدود 10بار برای تخلیه ادرار به دستشویی رفتم نمی‌دونم این حالتم بابت چی هستش آیا مورد خاصی دارم در ضمن من داروی دایکسی سایکلین و زینک سولفات مصرف میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      ورم پروستات است روزي يك عدد قرص وزيكر ميل كنيدده ميلي گرم ده روز و روزي يك شياف ديكلوفناك صد ميلي استعمال كنيد ده روز و روزي دو بار در أب گرم نشسته شود ده روز

  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۱۹ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید من چندسالی هست تا یکم هوا سرد میشه باد سرد که میخوره بهم کلیه هام دو طرف درد میگیره که دردش پشت پهلوهامه ولی عجیب بودن دردش اینه که وقتی میخابم درد دارم وقتی که ایستادم یا نشسته دردش خیلی خیلی کمتره یا اصلا درد ندارم در ضمن سابق سنگ کلیه هم دارم الان چند روزیه گرم نگه داشتم کلیه هامو ولی شبا نمیتونم بخابم دردش زیاده ممنون میشم راهنمایی کنین
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۹ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      درد عضلاني است و درد كليه نيست به اورتوپد مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر ma سه شنبه ۱۳ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 309 مشاهده پرسش
    با سلام
    اوایل بهار بنده عفونت شدید تنفسی گرفتم (مشکوک به کرونا) که بیش از یک ماه طول کوشید تا خوب بشم، همزمان با شروع بیماری درد کلیه راست من شروع شد (به مدت چند ماه) گاهی خیلی شدید و اذیت کننده میشد همرا با حس سنگینی و فشار، پس از مراجعه به دکتر و ازمایش ادرار و تشخیص عفونت خفیف قرص سیپروفلوکساسین استفاده کردم که از روز 4 کلیه چپ هم شروع به درد کرد پس از اتمام دارو به متخصص کلیه مراجعه کردم و پس از سونوگرافی ازمایش خون و ادرار و باز هم تشخیص عفونت خفیف، قرصهای مترونیدازول، سلکوسیب، سفکسیم و چند امپول تجویز کردند که با دوره اول کمی بهتر شدم و دوره دوم دارو هم تجویز شد که کاملا درد و سنگینی کلیه هایم قطع شد (در حال حاضر داروهای دوره دوم تمام نشده است و اواخر ان است)
    اما از 3 روز پیش باز دچار علایم تنفسی و درد قفسه سینه و .. که به پزشک مراجعه کردم (مشکوک به کرونا) و از دیروز درد کلیه های من باز شروع شد
    خیلی نگران هستم درد کلیه هایم بخاطر کرونا باشد لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۳ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      كورونا نيست و عفونت كليه هم نداريد 

  • تصویر کاربر داریوش جمعه ۲۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    با عرض سلام وخسته نباشید اقای دکتر پدر اینجانب دیابت دارن وانسولین مصرف میکنن والان مدتیه دچار تکرر وبی اختیاری ادرار وادرار لب ریز شدن برای درمانشون چکار وچی مصرف کنن
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي ميل كنند و سونوگرافي كليه ها و مثانه پر و خالي اتجام دهند

  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    با سلام
    مادرم یک هفته هست دچار بیماری کرونا شدن
    بدن درد و گلودرد و گوش درد داشتن
    کپسول Foradil 12 mcg
    قرص Acetaminophen 500
    شربت Sinopret
    کپسول Azithromycin 500
    مصرف میکنن گلو درد و گوش دردشون بهتر شده
    ولی کلیه درد همچنان ادامه دارد ضمنا قطره sankol مصرف میکنن. قبلا کلیه شان شن تولید میکرد ولی چند سالی بود که بهبود پیدا کرده بودن
    آیا نیاز به پیگیری بیشتر هست ؟
    ممنون از پاسخگوییتون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سونوگرافي از كليه ها انجام شود

  • تصویر کاربر ناهید یکشنبه ۲۹ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    با سلام دکتر محترم،
    سه چهار روزی است که مشکوک به کرونا هستم و علائمی همچون خستگی و کوفتگی بدن سردرد و حال تهوع دارم در آزمایش اولیه تعداد گلبول های سفید ام کم بود، در خانه خود را قرنطینه کرده ام اما مسئله ای که وجود دارد کم شدن شدید ادرار ام است بنده تکرر ادرار داشتم اما در این چند روز بشدت کم شده ممکن از کلیه من به کرونا ویروس آلوده شده باشد؟ درد و سوزشی هنگام ادرار ندارم و کلیه هایم هم درد نمیکند
    ممنون میشم پاسخ بدید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۹ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      أزمايشات كليه را انجام دهيد

  • تصویر کاربر صدیقه چهارشنبه ۱۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    سلام من ۲۷سالمه پنج ساله مشکل دفع پروتیین کلیه دارم دارویی سلی سپت ۵۰۰استفاده میکردم الان پنج ماه دارونمیخورم البته دکترم قرص b12و آزارام۵۰ وزاویترول ۲۵%بهم داد قصد بارداری داشتم گفتن اینا رو بخورم میخواستم یه راهنمایی کنید چیکارکنم دفع پروتیینم الان ۱۱۱۹ هست یک ماه پیش سقط جنین داشتم بخاطر ویروس کرونا نتونستم برم دکتر دلایلش رو بدونم ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      بايد نمونه برداري از كليه انجام شود

  • تصویر کاربر زهرا جمعه ۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده حدود سی سال پیش پیلو نفریت حاد داشتم که درمان شد بعد هم عفونت ادراری مکرر داشتم ولیی حدود ده سال است از این بابت مشکلی ندارم و یکی دو سالی است که صبح ها اکثراا با سوزش کلیه راست که دچار عفونت شده بود بیدار میشو که با مصرف مایعات خوب میشود با اینکه تا صبح هم یک تا دو بار مایعات میخورم و دستشویی میروم .امروز صبح برای اولین بار کلیه چپ سوزش داشت. 55ساله هستم ممنون میشوم از پاسخ شما ...
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سوزش كليه درماني ندارد خودتان را گرم نگه داريد

  • تصویر کاربر داود یکشنبه ۱۰ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 1649 مشاهده پرسش
    سلام عرض وقت بخیر خدمت جناب آقای دکتر ،
    من ۲۹ ساله پارسال اولین بار دو ساعت درد کلیه احساس کردم و بلافاصله سنگ دفع شد،
    یک ماه پیش دقیقا بعد یک سال متوجه شدم باز همان درد سراغم اومده. رفتم پیش متخصص. هیوتکس ، سنکل، ناپروکسن رو تجویز کردن و بعد دو روز مصرف و یک مرتبه دیگر درد دو سنگ دو الی سه میلی متری دفع شدند.،
    نرفتم سراغ سونوگرافی. چون گفتم بازم تموم شد. ولی ده روز پیش مجددا یک مرحله درد شدیدتر سراغ کلیه ی سمت راستم آمد ولی نشانی از دفع سنگ نبود، بخاطر مسئله کرونا پیش دگتر نرفتم و شروع به مصرف مجدد داروها کردم ولی اثری از درمان دیده نشد، همه جا هم تقریبا تعطیل. به پیشنهاد یک نفر قرص سیستون رو مصرف میکنم همراه سنکل و هیوتکس. چون سیستون سنگ رو در خودش حل میکنه. الان نشانی از درد کلیه نیست ولی در ناحیه مثانه و آلت احساس سوزش دارم و هر چند دقیقه یکبار مجبور به دفع ادرار میشوم، مصرف مایعات را زیاد کرده ام ولی ناحیه مثانه اذیتم میکنه. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۰ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      Ct اسكن بدون تزربق انجام دهيد.   Ctشكم

  • تصویر کاربر حسن شنبه ۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام 42سال دارم 2سال پیش عمل فتق داشتم چپ از اونجا آزمایش دادم پرستاتم 2.5بود دکتر گفت با دارو درست میشه بعد از عمل قرص فینوپرس کپسول تامسولوسین داد استفاده کردم خوب نشد الان هم سوزش ندارم ولی شب از فشار ادرار بیدار میشوم ادرارم کم و طولانی است نزدیکی هم که دارم اسپرم کمی دارم بعضی اوقات اصلا نمیاد چکار کنم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر