ناتوانی جنسی در نارسایی کلیه – اختلال جنسی

نارسایی کلیه ها بیماری نسبتا شایعی می‌باشد، که در سراسر دنیا همه گیر می‌باشد. سالیانه هزینه‌های هنگفتی را برای بیمار و دولت به همراه دارد. علت‌های مختلفی باعث نارسایی کلیه‌ ها می‌باشد، ولی به طور شایع دیابت از علل شایع پیوند کلیه در دنیا می‌باشد. اختلالات جنسی که در نارسایی مزمن کلیه در مردان و زنان دیده می‌شود به فاکتورهای متعددی ارتباط دارد.

در مردان به صورت اختلال نعوظ و کاهش تمایلات جنسی می‌باشد. در زنان ضمن ایجاد اختلال جنسی، که معمولا به صورت کاهش تمایلات جنسی می باشد، اختلال سیکل قاعده‌گی و نازائی به وجود می‌آورد.

علل ایجاد کننده اختلال جنسی 

1- به علت خاموش شدن کلیه‌ ها ، هورمون پرولاکتین که از هیپوفیز ترشح می‌شود و توسط کلیه‌ ها باید دفع شود، در سرم خون افزایش می‌یابد و باعث اختلال جنسی می‌گردد.

2- در 75 درصد افراد مبتلا به نارسایی کلیه‌ ها پرولاکتین سرم خون بالا می‌باشد.

3- پرکاری تیروئید که در نارسایی کلیه‌ ها به وجود می‌آید اختلال جنسی را تشدید می‌کند.

4- علت اختلال قاعده‌گی کاهش و کم شدن اثر هورمون‌های LH و FSH بر روی تخمدان‌ها می‌باشد.

5- هورمون جنسی به نام تستوسترون در مردان کاهش می‌یابد که علت آن کاهش عملکرد سلول‌های تولید کننده تستوسترون در بیضه‌ها می‌باشد، و در این حالت سلول‌های تولید کننده تستوسترون به هورمون LH پاسخ نمی‌دهند.

در افرادی که تحت درمان دیالیز هستند، کاهش سطح تستوسترون سرم بیشتر دیده می‌شود. کاهش عملکرد و ترشح کننده هورمون تستوسترون ممکن است به علت مهار هورمون LH که تحریک کننده تستوسترون است می‌باشد. از طرفی در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه‌ ها ترشح ماده‌ای به نام iNHiBIN-B که از بیضه‌ها ترشح می‌شود و در تولید مثل نقش اساسی دارد کاهش می‌یابد.

70 درصد مبتلایان به نارسایی کلیه دچار اختلالات نعوظ هستند، که عوارضی نظیر فشار خون بالا، دیابت، آترواسکلروز، اضطراب و افسردگی نیز در به وجود آوردن آن دخیل باشند. پیوند کلیه موفقیت‌آمیز، کیفیت خوب زندگی را به وجود می‌آورد، ولی فقط 50 تا 80 درصد بعد از پیوند کلیه اختلال نعوظ به حالت قبل از عمل باز می‌گردد.

افسردگی، اختلال خواب و پوکی استخوان از عوارض نارسایی کلیه می‌باشند. افراد مبتلا به ESRD (نارسایی مزمن کلیه) به علت گرفتاری‌های پیوند کلیه از طرح اختلالات جنسی خودداری می‌نمایند، به طوری که آمار صحیح مبتلایان به اختلال جنسی در دسترس نمی‌باشد.

شایع‌ ترین اختلال جنسی در مردان، اختلال نعوظ بوده که در افراد بالای 40 تا 45 سال بیشتر است. چنانچه بیماری‌های اورگانیک با نارسایی کلیه همراه باشند، برگشت اختلالات جنسی بعد از عمل کمتر خواهد بود. در یک مطالعه انجام شده بر روی تعدادی از مبتلایان به نارسایی کلیه، مشاهده شده که 75 درصد، دلیل اختلال جنسی آنها به علت انسداد عروق کاورنوز بوده است.

نارسایی کلیه

در یک مطالعه دیگر 90 درصد علت لیک وریدی گزارش شده است، بنابراین دیابت، کاهش تستوسترون، پرولاکتین بالا، افسردگی و استرس، مصرف داروهای فراوان از عوامل شایع دیگر اختلال جنسی در این افراد می‌باشد.

مدت زمان دیالیز به طور قطع در بروز اختلال جنسی موثر است. داروهای ضد ایمنی که بعد از پیوند کلیه بیماران استفاده می‌کنند، باعث کاهش ترشح تستوسترون و اختلال جنسی می‌شود.

نیتریک اوکساید هورمونی می‌باشد که در حالت طبیعی باعث شلی شریان آلت و ورود خون به آلت می‌گردد. در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه این هورمون مهار گردیده و در نتیجه گردش خون آلت مختل می‌شود. نوع انتخاب تکنیک جراحی (پیوند کلیه) و استفاده از عروق ایلیاک اصلی یا ایلیاک  داخلی، اختلال جنسی را افزایش می‌دهد.

درمان اختلالات نعوظ در نارسایی مزمن کلیه

قطع مصرف سیگار و الکل

کنترل ریسک فاکتورهای آترواسکلروز عروق مثل دیابت

درمان افسردگی

درمان فشارخون با داروهای مناسب

عدم استفاده بیمار از داروهای رانیتیدین، سایمتدین

درمان آنمی

استفاده از داروهای خوراکی سیلدنافیل سیترات (ویاگرا)، تزریق داروهای وازواکتیو (پاپاورین، پروستاگلندین E1) به داخل آلت، شیاف آلپروستادیل به داخل مجرا و جراحی پروتز آلت.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر صابر یکشنبه ۱۸ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 282 مشاهده پرسش
    باسلام. پسری 31 ساله هستم. کلیه سمت راستم سنگ 3.5 mm داره که در فاصله 1cm مثانه در دیستال حالب قرار گرفته که خیلی درد داره. کلیه سمت چپم نوشته سیستم پیلوکالیسیل آن سنگ 3mm در زون تحتانی بدون هیدرونفروز مشهود است. خواستم بدونم یه تیکه بزرگتر از سرسوزن دفع شده همونی که نزدیک مثانه بوده اما کلیه سمت چپم خبری نیست و هیچ دردیم نداره ایا امکان داره خارج شده باشه من دردو متوجه نشده باشم. باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۸ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      ممكن است دفع شده باشد

  • تصویر کاربر یعقوی جمعه ۱۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید
    من ۱۱فروردین بادرد شدید کلیه به اوزانس بیمارستان مراجعه کردم که بعد از ازمایش و سونوگرافی مشخص گردید که سنگی به اندازه۴میلی در دهانه حالب دارم به علت نبود متخصص تا الان که ۱۶فروردین هست بادرد شدید تحمل میکنم وهر روز امپول کترولاک تزریق میکنم تا بعد تعطیلات به متخصص مراجعه کنم ودرمان بشم
    من اقا هستم ۳۹سالمه اولین بارم هست سنگ کلیه دارم حالا یه مشکلی هم برام ایجاد کرده در مسائل زناشویی هست تو رابطمون انزال میشم ولی متاسفانه مایع منی از من دفع نمیشود لطفا راهنمایی فرمایید باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      بايد مراجعه كنيد 

  • تصویر کاربر جواد چهارشنبه ۲۱ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام و عرض خسته نباشین سوالی درباره کراتین داشتم بنده ۳۲ سالمه ۱۳۲ ک وزن و ۱۹۰ ق‌دمه در اخرین چکاب مقدار کراتین ۱.۵۱ بوده میخواستم بدونم نیاز به مراجعه به پزشک دارم یا این مقدار طبیعیه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      بله لازم است

    2. تصویر کاربر جواد شنبه ۱۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      ممنون از پاسخگویی
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۱ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      خواهش مي كنم

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امین سه شنبه ۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر بنده کلیه ی چپم هرزگاه معمولا سه ماه یکبار سنگ به اندازه 7الی 9 میل تولید می کند که هر سری با انجام سنگ شکن کمی از دردش خلاصی پیدا میکنم ولی بعد از مدتی دوباره ایجاد می شود تا الان 5 بار سنگ شکن کرده ام ضمنا 36 سال سن دارم مرد هستم و کارمند تحرک کافی ندارم داروی خاصی هم مصرف نمی کنم لطفا راهنمایی بفرمایید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      مايعات روزي سه ليتر خورده شود

  • تصویر کاربر توحید دوشنبه ۵ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت اقای دکتر اقایی هستم 33 ساله که درد پهلو و مثانه دارم سونو انجام دادم نوشته هیدرونفروز خفیف دو طرفه با ارجحیت سمت چپ ازمایش خون هم تازه دادم کراتین 1.25 اوره 35ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۵ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      اهميتي ندارد

  • تصویر کاربر امین دوشنبه ۵ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 320 مشاهده پرسش
    باسلام و خسته نباشید
    در آزمایش سی تی اسکن مادر بنده یک توده آدنوم خوش خیم به اندازه 18میلی متر در غده فوق کلیوی چپ تشخیص داده شد که پس از مراجعه به پزشک آزمایشهای هورمون کورتیزول24 ساعته،vma ،متانفرین،نورمتانفرین،کراتیین،آلدسترون و رنین انجام شد(پیوست) و تمامی جوابها به جز رنین که کاهش یافته بود طبیعی بودند.از جنابعالی تقاضا دارم در این خصوص ارائه طریق بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۵ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      طبيعي است

  • تصویر کاربر نسترن جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر ببخشيد من 50 سالمه ازمايش creatinine كليه دادم ميزان طبيعي بين 0.6 تا 1.1 محاصبه شده و ميزان ازمايش من 0.85 هست ميخواستم بدونم مشكل كليه دارم؟
    ممنون ميشم راهنماييم كنيد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      مشكلي نداريد

  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام
    به علت درد شکم پهلو و پشت با حالت تهوع اسهال و تب به اورژانس مراجعه کردم
    این حالات تو ماه گذشته هفته ای یک بار برام بوجود اومده بود ولی چون زخم اثنی عشر و عفونت معده هم دارم و تحت درمانم خودم فکر می کردم این حالات به خاطر مشکلات معدم هست
    بعد از سونوگرافی در اورژانس مشخص شد سنگ و کیست دارم که گفتن چیز مهمی نیست سنگ خودش دفع میشه و کیست هم شایع هست و اکثرا دارن
    لطف کنید سونو را تفسیر کنیدو آیا کیست خطرناکه؟و باید چکار کنم
    بعضی وقت ها سوزش ادرار دارم و در طول روز اکثرا حالت خواب آلودگی و بی حالی دارم
    29 سال دارم
    عمه و پدرم هم سابقه سنگ کلیه داشتن
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      وجود كيست اهميتي ندارد

  • تصویر کاربر علی شنبه ۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 533 مشاهده پرسش
    سلام.خسته نباشد اقای دکتر.بنده جوانی ۲۲ ساله هستم.حدودا دو سال و نیم هست که ازدواج کردم.دوسال نامزد بودیم.در نامزدی میل جنسی و همچنین نعوظ من بسیار خوب بود.بعد از اینکه عروسی گرفتیم برای رابطه اقدام کردیم و موفق نشدیم.چندین بار ب همین صورت بود و موفق به پارگی بکارت نشدم.به دلیل درد خانمم.بعد از آن دچار اختلال نعوظ شدم.طوری که اگر قصد پارگی پرده بکارت داشتم استرس میگرفتم و هیچ نعوظی هم نداشتم.کم کم به همین دلیل دچار بی میلی جنسی نیز شدم.فکر میکنم مقدار اسپرمم هم کم شده.به دکتر مراجه کردم و سه عدد قرص که دوتاش برای میل جنسی و یکیش تادالافیل بود تجویز کرد.در حین مصرف دارو ها میل جنسی خوبی داشتم ولی باز هم مثل گذشته نبود.ولی بعد از تمام شدن قرص هادوباره میل جنسی ام کاهش پیدا کرد.لطفا؛مرا راهنمایی کنید.ایا میتوانم مثل گذشته میل جنسی داشته باشم؟درمان دائمی وجود دارد؟و یک سوال دیگر.ایا میتوان بامراجعه به دکتر زنان پرده بکارت را برداشت؟چون خودم توانایی این کار را ندارم.
    پیشاپیش از پاسخگویی و وقت گذاشتنتان ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      دارو ها را تكرار كنيد درمان داييمي مي باشد به متخصص زنان هم مراجعه كنيد 

  • تصویر کاربر عادل شنبه ۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلا آقای دکتر
    وقتتون بخیر
    نزدیک به یک سال درگیر خونریزی در ادرار و درد در ناحیه مثانه و بیضه بودم اما دکتر ها تشخیص نمیدادن تا اینکه اخیرا یکی از دکترها تشخیص عفونت اوره پلاسما داد اما تا به حال هر چی آنتی بیوتیک مصرف کردم درمان نشدم. لطف میکنید راهنماییم کنید برای درمان از چه آنتی بیوتیکی استفاده کنم؟
    Ureaplasma urealicum I&G 1/20
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      به علت خون در ادرار بايد سيستوسكوپي شويد

    2. تصویر کاربر عادل چهارشنبه ۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام مجدد ممنون از پاسختون. سیستوسکپی سونوگرافی و سیتولوژی انجام شد و توده ای مشاهده نشد.
      تشخیص عفونت اوره پلاسما هست اما داروهای تجویزی تاثیر نداشت ایا قابل درمان با آنتی بیوتیک هست این بیماری؟ لطف میکنید راهنمایی کنید از چه دارویی برای درمان استفاده کنم؟ ضمنا همسرم اخیرا بار دار شدن ممکنه روی جنین تاثیر منفی داشته باشه؟ ممنون از لطفتون.
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      كپسول داكسيسيكلين هر ١٢ ساعت يك عدد 

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر