ناتوانی جنسی در نارسایی کلیه – اختلال جنسی

نارسایی کلیه ها بیماری نسبتا شایعی می‌باشد، که در سراسر دنیا همه گیر می‌باشد. سالیانه هزینه‌های هنگفتی را برای بیمار و دولت به همراه دارد. علت‌های مختلفی باعث نارسایی کلیه‌ ها می‌باشد، ولی به طور شایع دیابت از علل شایع پیوند کلیه در دنیا می‌باشد. اختلالات جنسی که در نارسایی مزمن کلیه در مردان و زنان دیده می‌شود به فاکتورهای متعددی ارتباط دارد.

در مردان به صورت اختلال نعوظ و کاهش تمایلات جنسی می‌باشد. در زنان ضمن ایجاد اختلال جنسی، که معمولا به صورت کاهش تمایلات جنسی می باشد، اختلال سیکل قاعده‌گی و نازائی به وجود می‌آورد.

علل ایجاد کننده اختلال جنسی 

1- به علت خاموش شدن کلیه‌ ها ، هورمون پرولاکتین که از هیپوفیز ترشح می‌شود و توسط کلیه‌ ها باید دفع شود، در سرم خون افزایش می‌یابد و باعث اختلال جنسی می‌گردد.

2- در 75 درصد افراد مبتلا به نارسایی کلیه‌ ها پرولاکتین سرم خون بالا می‌باشد.

3- پرکاری تیروئید که در نارسایی کلیه‌ ها به وجود می‌آید اختلال جنسی را تشدید می‌کند.

4- علت اختلال قاعده‌گی کاهش و کم شدن اثر هورمون‌های LH و FSH بر روی تخمدان‌ها می‌باشد.

5- هورمون جنسی به نام تستوسترون در مردان کاهش می‌یابد که علت آن کاهش عملکرد سلول‌های تولید کننده تستوسترون در بیضه‌ها می‌باشد، و در این حالت سلول‌های تولید کننده تستوسترون به هورمون LH پاسخ نمی‌دهند.

در افرادی که تحت درمان دیالیز هستند، کاهش سطح تستوسترون سرم بیشتر دیده می‌شود. کاهش عملکرد و ترشح کننده هورمون تستوسترون ممکن است به علت مهار هورمون LH که تحریک کننده تستوسترون است می‌باشد. از طرفی در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه‌ ها ترشح ماده‌ای به نام iNHiBIN-B که از بیضه‌ها ترشح می‌شود و در تولید مثل نقش اساسی دارد کاهش می‌یابد.

70 درصد مبتلایان به نارسایی کلیه دچار اختلالات نعوظ هستند، که عوارضی نظیر فشار خون بالا، دیابت، آترواسکلروز، اضطراب و افسردگی نیز در به وجود آوردن آن دخیل باشند. پیوند کلیه موفقیت‌آمیز، کیفیت خوب زندگی را به وجود می‌آورد، ولی فقط 50 تا 80 درصد بعد از پیوند کلیه اختلال نعوظ به حالت قبل از عمل باز می‌گردد.

افسردگی، اختلال خواب و پوکی استخوان از عوارض نارسایی کلیه می‌باشند. افراد مبتلا به ESRD (نارسایی مزمن کلیه) به علت گرفتاری‌های پیوند کلیه از طرح اختلالات جنسی خودداری می‌نمایند، به طوری که آمار صحیح مبتلایان به اختلال جنسی در دسترس نمی‌باشد.

شایع‌ ترین اختلال جنسی در مردان، اختلال نعوظ بوده که در افراد بالای 40 تا 45 سال بیشتر است. چنانچه بیماری‌های اورگانیک با نارسایی کلیه همراه باشند، برگشت اختلالات جنسی بعد از عمل کمتر خواهد بود. در یک مطالعه انجام شده بر روی تعدادی از مبتلایان به نارسایی کلیه، مشاهده شده که 75 درصد، دلیل اختلال جنسی آنها به علت انسداد عروق کاورنوز بوده است.

نارسایی کلیه

در یک مطالعه دیگر 90 درصد علت لیک وریدی گزارش شده است، بنابراین دیابت، کاهش تستوسترون، پرولاکتین بالا، افسردگی و استرس، مصرف داروهای فراوان از عوامل شایع دیگر اختلال جنسی در این افراد می‌باشد.

مدت زمان دیالیز به طور قطع در بروز اختلال جنسی موثر است. داروهای ضد ایمنی که بعد از پیوند کلیه بیماران استفاده می‌کنند، باعث کاهش ترشح تستوسترون و اختلال جنسی می‌شود.

نیتریک اوکساید هورمونی می‌باشد که در حالت طبیعی باعث شلی شریان آلت و ورود خون به آلت می‌گردد. در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه این هورمون مهار گردیده و در نتیجه گردش خون آلت مختل می‌شود. نوع انتخاب تکنیک جراحی (پیوند کلیه) و استفاده از عروق ایلیاک اصلی یا ایلیاک  داخلی، اختلال جنسی را افزایش می‌دهد.

درمان اختلالات نعوظ در نارسایی مزمن کلیه

قطع مصرف سیگار و الکل

کنترل ریسک فاکتورهای آترواسکلروز عروق مثل دیابت

درمان افسردگی

درمان فشارخون با داروهای مناسب

عدم استفاده بیمار از داروهای رانیتیدین، سایمتدین

درمان آنمی

استفاده از داروهای خوراکی سیلدنافیل سیترات (ویاگرا)، تزریق داروهای وازواکتیو (پاپاورین، پروستاگلندین E1) به داخل آلت، شیاف آلپروستادیل به داخل مجرا و جراحی پروتز آلت.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر مجید چهارشنبه ۱۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و ارادت
    انجام سونو وجود یک سنگ به ابعاد تقریبی ۶ mm در قسمت تحتانی کلیه سمت چپ اینجانب نشون داده که البته تا کنون هیچ عوارضی نداشته از نظر جنابعالی بهترین راه درمان چیست؟ ممنون او سپاسگزار از شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      يخوردن مايعات فراوان

  • تصویر کاربر مصطفی چهارشنبه ۳ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    باسلام، من 33 سال دارم(آقا)، چندوقت پیش آزامیش خون دادم و متوجه شدم کراتین خونم 1.12 mg/dL می باشد. چقدر باید نگران باشم؟
    درضمن سونوگرافی کلیه هم چیز خاصی نشان نداد و همه چی نرمال بود.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۳ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      كراتنين طبيعي است

  • تصویر کاربر Nil پنجشنبه ۱۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    با سلام
    آقای دکتر من۲۱سالمه و۱۰ای هفته باردارم از۵هفتگی بارداری متوجه سنگ کلیه شدم اکنون با انجام سونو وسیستوسکوپی دکتر لوله ای درحالب بنده گذاشتن تاگشاد بشه و سنگ رو دربیاورند الان مدت۱۰روزه گذشته ومن درد و خونریزی ام همچنان ادامه داره میخواستم بدونم تاکی باید صبر کنم که حالب گشاد بشه؟واینکه بااین روش من از سنگ راحت میشوم؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      تا أخر حاملگي

  • تصویر کاربر مونا چهارشنبه ۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 361 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر مادرم در جواب سي تي اسكن كاهش ضخامت پارانشيم سمت راست داشتند و سنگ به ابعاد ٧/١٢ در حالب لطفا راه درمان را راهنمايي ميفرماييد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سنگ شكن سنگ حالب

  • تصویر کاربر عبدمحمد جمعه ۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    راهنمایی بفرماییدجهت درمان بیماردوقطبی هستم داروهام کلروپرومازین تریفن کاربامازپین گاباپنتین لورازپام سونوکلیه ببینیدونظرتون بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      ارتباطي به رشته من ندارد

  • تصویر کاربر قادر جمعه ۲۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    من بعد از سه روز یه سنگ کلیه دفع کردم
    یعد از ۱۲ ساعت رابطه جنسی داشتم که متوجه شدم منی ازم خارج نمیشه
    ایا مشکلی برام پیش اومده یا طبیعیست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      طبيعي است

  • تصویر کاربر Amir چهارشنبه ۲ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    ببخشین آقای دکتر من سنگ کلیه دارم اما ریزه در مثانه ام کلیه و بیضه هام یکم درد راحس میکنم در رابطه جنسی که قرار میگرفتم حسش رو داشتم اما مایع منی خارج نمیشد اگه هم خارج میشد مقدارش بسیار کم بود از روزی از بیمارستان اومدم این حس رو دارم آیا این امر طبیعیست یا نه خوب میشود
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      طبيعي است

  • تصویر کاربر سیداکبر پنجشنبه ۲۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام
    خسته نباشید من 2روز پیش سنگ حالب 4میل رادفع کردم رنگ آن سیاه میباشد .وآیا احتیاج به آنالیز آن توسط آزمایشگاه میباشد .لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      بله

  • تصویر کاربر محيا پنجشنبه ۲۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام دخترم يك سال ونيم كه مبتلا به سنگ سيستيني و تحت درمان أيا با اينكه دارو مصرف ميكنه تا اخر عمر سنگ توليد ميكنه أيا با پيوند كليه هم اين أفراد باز سنگ توليد ميكنن
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      با پيوند خير

  • تصویر کاربر رها چهارشنبه ۱۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    با سلام جواب سونوگرافی رو براتون نوشتم (مربوط به اقا هست)ممنون میشم تفسیر کنید همچنین میخوام بدونم مشکلی در روده وجود داره یا نه.با سپاس فراوان.
    دیلاتاسیون خفیف در سیستم پیلوکالیسیل کلیه راست و حالب راست مطرح کننده سنگ حالب بوده،نیمه دیستال حالب به علت سوپرپوزیشن لوپهای روده قابل بررسی نمی باشد.حجم مثانه در حین بررسی 129cc و ضخامت جداری آن 2mm میباشد.پروستات دارای ابعاد (mm 32×35×46 )و حجم آن 27cc و در محدوده upper limit of normal میباشد.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      مراجعه كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر