ناتوانی جنسی در نارسایی کلیه – اختلال جنسی

نارسایی کلیه ها بیماری نسبتا شایعی می‌باشد، که در سراسر دنیا همه گیر می‌باشد. سالیانه هزینه‌های هنگفتی را برای بیمار و دولت به همراه دارد. علت‌های مختلفی باعث نارسایی کلیه‌ ها می‌باشد، ولی به طور شایع دیابت از علل شایع پیوند کلیه در دنیا می‌باشد. اختلالات جنسی که در نارسایی مزمن کلیه در مردان و زنان دیده می‌شود به فاکتورهای متعددی ارتباط دارد.

در مردان به صورت اختلال نعوظ و کاهش تمایلات جنسی می‌باشد. در زنان ضمن ایجاد اختلال جنسی، که معمولا به صورت کاهش تمایلات جنسی می باشد، اختلال سیکل قاعده‌گی و نازائی به وجود می‌آورد.

علل ایجاد کننده اختلال جنسی 

1- به علت خاموش شدن کلیه‌ ها ، هورمون پرولاکتین که از هیپوفیز ترشح می‌شود و توسط کلیه‌ ها باید دفع شود، در سرم خون افزایش می‌یابد و باعث اختلال جنسی می‌گردد.

2- در 75 درصد افراد مبتلا به نارسایی کلیه‌ ها پرولاکتین سرم خون بالا می‌باشد.

3- پرکاری تیروئید که در نارسایی کلیه‌ ها به وجود می‌آید اختلال جنسی را تشدید می‌کند.

4- علت اختلال قاعده‌گی کاهش و کم شدن اثر هورمون‌های LH و FSH بر روی تخمدان‌ها می‌باشد.

5- هورمون جنسی به نام تستوسترون در مردان کاهش می‌یابد که علت آن کاهش عملکرد سلول‌های تولید کننده تستوسترون در بیضه‌ها می‌باشد، و در این حالت سلول‌های تولید کننده تستوسترون به هورمون LH پاسخ نمی‌دهند.

در افرادی که تحت درمان دیالیز هستند، کاهش سطح تستوسترون سرم بیشتر دیده می‌شود. کاهش عملکرد و ترشح کننده هورمون تستوسترون ممکن است به علت مهار هورمون LH که تحریک کننده تستوسترون است می‌باشد. از طرفی در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه‌ ها ترشح ماده‌ای به نام iNHiBIN-B که از بیضه‌ها ترشح می‌شود و در تولید مثل نقش اساسی دارد کاهش می‌یابد.

70 درصد مبتلایان به نارسایی کلیه دچار اختلالات نعوظ هستند، که عوارضی نظیر فشار خون بالا، دیابت، آترواسکلروز، اضطراب و افسردگی نیز در به وجود آوردن آن دخیل باشند. پیوند کلیه موفقیت‌آمیز، کیفیت خوب زندگی را به وجود می‌آورد، ولی فقط 50 تا 80 درصد بعد از پیوند کلیه اختلال نعوظ به حالت قبل از عمل باز می‌گردد.

افسردگی، اختلال خواب و پوکی استخوان از عوارض نارسایی کلیه می‌باشند. افراد مبتلا به ESRD (نارسایی مزمن کلیه) به علت گرفتاری‌های پیوند کلیه از طرح اختلالات جنسی خودداری می‌نمایند، به طوری که آمار صحیح مبتلایان به اختلال جنسی در دسترس نمی‌باشد.

شایع‌ ترین اختلال جنسی در مردان، اختلال نعوظ بوده که در افراد بالای 40 تا 45 سال بیشتر است. چنانچه بیماری‌های اورگانیک با نارسایی کلیه همراه باشند، برگشت اختلالات جنسی بعد از عمل کمتر خواهد بود. در یک مطالعه انجام شده بر روی تعدادی از مبتلایان به نارسایی کلیه، مشاهده شده که 75 درصد، دلیل اختلال جنسی آنها به علت انسداد عروق کاورنوز بوده است.

نارسایی کلیه

در یک مطالعه دیگر 90 درصد علت لیک وریدی گزارش شده است، بنابراین دیابت، کاهش تستوسترون، پرولاکتین بالا، افسردگی و استرس، مصرف داروهای فراوان از عوامل شایع دیگر اختلال جنسی در این افراد می‌باشد.

مدت زمان دیالیز به طور قطع در بروز اختلال جنسی موثر است. داروهای ضد ایمنی که بعد از پیوند کلیه بیماران استفاده می‌کنند، باعث کاهش ترشح تستوسترون و اختلال جنسی می‌شود.

نیتریک اوکساید هورمونی می‌باشد که در حالت طبیعی باعث شلی شریان آلت و ورود خون به آلت می‌گردد. در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه این هورمون مهار گردیده و در نتیجه گردش خون آلت مختل می‌شود. نوع انتخاب تکنیک جراحی (پیوند کلیه) و استفاده از عروق ایلیاک اصلی یا ایلیاک  داخلی، اختلال جنسی را افزایش می‌دهد.

درمان اختلالات نعوظ در نارسایی مزمن کلیه

قطع مصرف سیگار و الکل

کنترل ریسک فاکتورهای آترواسکلروز عروق مثل دیابت

درمان افسردگی

درمان فشارخون با داروهای مناسب

عدم استفاده بیمار از داروهای رانیتیدین، سایمتدین

درمان آنمی

استفاده از داروهای خوراکی سیلدنافیل سیترات (ویاگرا)، تزریق داروهای وازواکتیو (پاپاورین، پروستاگلندین E1) به داخل آلت، شیاف آلپروستادیل به داخل مجرا و جراحی پروتز آلت.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر بهمن شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 408 مشاهده پرسش
    من مردی ۴۵ ساله که ۱۲ ساله پیوند کلیه کردم
    اما مدتی هست که در ایجاد رابطه جنسی باهمسرم به مشکل خوردم و ان هم راست نشدن عالت تناسلی ونقوظ سریع است واضافه وزن هم به دلیل قرنطینه کوید پیدا کردم راه حل چیست وچطور میتوانم این مشکل را حل نمایم لطفا مرا راهنمایی و درصورت امکان درمان نمایید
    1. تصویر کاربر بهمن پنجشنبه ۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      من از داروهای فشار خون اتنانول ۵۰ در دو نوبت صبح وشب وداروی لوزارتان ۲۵ وداروی قند خون متفورمین ۱۰۰۰ در یک نوبت وداروهای پیوند سلسبت ۵۰۰ دو عدد در صبح و۲عدد در شب وداروی ساندیمون ۷۵ در صبح و۵۰ در شباستفاده میکنم
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد ده روز

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ضمن عرض خسته نباشید کلیه ام درد گرفته بود بعد از ازمایش و سونو گرافی رابطه نزدیگی جنسییم خیلی پایین رفته و اصلن الت تناسلی بزرگ نمیشود خواهش می کنم مرا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد ده روز

  • تصویر کاربر فرید جمعه ۲ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    سلام به تازگی پیوند کلیه انجام دادم دقیقا ۲ماهه و مشکل نعوظ آلت دارم آیا ازقرصهای ویاگرا میتوانم استفاده کنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۶ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      بله مي توانيد

    2. تصویر کاربر فرید یکشنبه ۲۷ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      پس جواب من کجاست پیامک هم برام اومده که سوالتون پاسخ داده شد ولی هیچ جوابی پیدا نمیکنم
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۷ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      كد رهگيري 

    4. تصویر کاربر فرید یکشنبه ۲۷ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      چه قرص ویاگرایی برای من مناسبتره ونحوه مصرفش درضمن من زود انزالی هم دارم برای این مشکل چه دارویی استفاده کنم
    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      قرص ويزارسين يك ساعت قبل از نزديكي

    6. تصویر کاربر فرید سه شنبه ۲۹ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      ممنونم برای زود انزالیم نیاز هست دارویی مصرف کنم اگر نیاز هست چه دارویی؟
    7. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      براي زود انزالي دارو لازم نيست

    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر Saiad شنبه ۲۶ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 336 مشاهده پرسش
    درود دکتر من چند وقت سنگ کلیه داشتم که رفع شد ولی اکثرا بعد از ارضا شدن دوباره کلیم درد میاد ممنون میشم کمکم کنید.۲۸ ساله.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۶ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      نگران نباشيد طبيعي است

  • تصویر کاربر میترا جمعه ۲۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    سلام دتر من دو سال پیش خون3+د. ادرارم بود که همه ی مراحل رو رفتم در نهایت با قرص آلو پرینول 100مشکلم حل شد ولی چن روز پیش بخاطر درد ناف برام سونوی شکم ولگن نوشت که در کلیه راستم سنگ نوزده ونیم میل دیده شد مساله من اینه تو برگه سونو نوشته شده بر طبق سابقه بیمار ucc احتمالش هست خیلی نگرانم و اینکه برای دکترم عجیب بود تو مدت یک سالو نیم چطور سنگ به این بزرگی تشکیل شده و برام سی تی با ماده حاجب نوشتن ولی من تا جوابش بیاد از استرس یه درد دیگه میگیرم تو رو خدا کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      بايد سنگ شكن شود

  • تصویر کاربر سعید شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام من پسر ۲۵ ساله مجرد هستم که دچار سوزش درموقع حس ادرار داشتن بهم دست می دهد واز کلیه تا مجاری ادرار سوزش حس می کنم علاوه برآن تکرر ادرارم زیاده اگر ادرار نگهدارم چشمام خسته وخواب الود مشه وبه درد می آدوکلیه مثانه ام تحمل نگه داری ادرار نداردوهم چنین دچار میل جنسی بالا ولی از لحاظ جسمی بسیار ضعیف هستم وگه گاهی درد دربیضه حس می کنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص وزيكر ميل كنيد ده روز

  • تصویر کاربر احسان دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب ، من مادرم ۶۳ سالشه دیابت داره ، به خاطر بیحالی و سستی و حالت تهوع تو بیمارستان بستری شده بعد از آزمایش مشخص شده کراتین خونش بالاست ، میشه راهنماییم کنین ، خیلی نگرانشم دستتون درد نکنه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      ممكن است نياز به دياليز داشته باشه

  • تصویر کاربر محمد شنبه ۸ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    جناب آقای دکتر، آقایی هستم 38 ساله - متاهل - از اسفند 98 درگیر هیدرونفروز شدید راست و چپ شدم به شکلی که در اولین عمل سنگ 2 سانت و نیمی از حالب راست با عمل لاپراسکوپی و 1 سانت و نیم با تی یو ای از حالب چپ خارج شد - فروردین PCNL برای کلیه چپ انجام شد و تعداد زیادی سنگ ریز و درشت خارج شد - از اون به بعد تا خرداد ماه هر ماه یک عمل داشتم و یک هیدرنفروز دیگر رو پشت سر می زاشتم - دارو سیپرو و تامسولوسین مصرف می کردم - پس از این عمل ها و مصرف این دارو ها بشدت میل جنسی و نعوظ دچار مشکل و افت شدید شده - بنده مشکل بیضه های نهان هم داشتم و الان یک بیضه به اندازه بسیار کوچک در بالای کیسه راست دارم و در چپ فاقد بیضه هستم - به همین دلیل بشدت دارای کمبود تستسترون و هورمن های مشابه هستم - به تجویز پزشک پیشین خودم تستوکپس روزانه مصرف می کردم - الان با توجه به این بیماری سنگ کلیه و کراتین لب مرز 1.4 و دفع بالای کلسیم در اداری 24 ساعته اگر تستسترون مصرف کنم مشکلی برای کلیه هام پیش خواهد آماد ؟ پیشنهاد شما برای حل مشکل جنسی بنده چیست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۸ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      تستوسترون مشكلي براي كليه ها ايجاد نمي كند و دزمان مصرف سه ليتر مايعات در روز و مصرف كم گوشت و نمك در روز مي باشد

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۸ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      تستوسترون مشكلي براي كليه ها ايجاد نمي كند و دزمان مصرف سه ليتر مايعات در روز و مصرف كم گوشت و نمك در روز مي باشد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر شریفی چهارشنبه ۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر
    کلیه هام همیشه سنگ میسازه و هر ساله عملtul را انجام میدهم حالا بعد از عملم هم درد دارم نتایج سنگهام به پیوست می باشد دکتر کمکم کنین خسته شدم از درد کلیه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      نوع سنگ كلسيمي است ،،.  مايعات روزانه سه ليتر خورده شود و مصرف گوشت روزانه بيشتر از صد گرم نباشد

  • تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    با سلام،
    اقای دکتر مردی ۳۹ ساله هستم که یکسال پیش سنگ کلیه رو از کلیه چپ با سنگ شکنی خارج کردم البته در حالب گیر کرده بود بعد شکسته و خارج شد
    در حال حاضر نیز باز سوزش ادرار داشته و دردی در انتهای کمر سمت چپ دارم و خود مثانه هم درد خفیفی دارد، ازمایش ادرار میزان اندکی از کریستال کلسیم اگزالات نشان میدهد بدون خون
    با توجه به شرایط کرونا نمیخوام سونوگرافی کنم ولی احتمالا سنگ یا سنگ ریزه دارم، البته اقای دکتر درد انتهای کمر بصورت پیوسته است و بعد از ادرار، خود مثانه ام درد داشته و بعد ۵ دقیقه ارام میشود
    از شما درخواست دارو و پرهیز غذایی دارم؟
    با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۵ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول تامسولوزين براي دفع سنگ و رژيم مصرف كم گوشت و نمك و مايعات زياد

    2. تصویر کاربر رضا شنبه ۲۵ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      با تشکر،

      آیا مصرف تامسولوزین با پرودایجست مشکلی ایجاد نمی کند؟
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      خير مشكلي ايجاد نمي كند

    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      خير مشكلي ايجاد نمي كند

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر