ناتوانی جنسی در نارسایی کلیه – اختلال جنسی

نارسایی کلیه ها بیماری نسبتا شایعی می‌باشد، که در سراسر دنیا همه گیر می‌باشد. سالیانه هزینه‌های هنگفتی را برای بیمار و دولت به همراه دارد. علت‌های مختلفی باعث نارسایی کلیه‌ ها می‌باشد، ولی به طور شایع دیابت از علل شایع پیوند کلیه در دنیا می‌باشد. اختلالات جنسی که در نارسایی مزمن کلیه در مردان و زنان دیده می‌شود به فاکتورهای متعددی ارتباط دارد.

در مردان به صورت اختلال نعوظ و کاهش تمایلات جنسی می‌باشد. در زنان ضمن ایجاد اختلال جنسی، که معمولا به صورت کاهش تمایلات جنسی می باشد، اختلال سیکل قاعده‌گی و نازائی به وجود می‌آورد.

علل ایجاد کننده اختلال جنسی 

1- به علت خاموش شدن کلیه‌ ها ، هورمون پرولاکتین که از هیپوفیز ترشح می‌شود و توسط کلیه‌ ها باید دفع شود، در سرم خون افزایش می‌یابد و باعث اختلال جنسی می‌گردد.

2- در 75 درصد افراد مبتلا به نارسایی کلیه‌ ها پرولاکتین سرم خون بالا می‌باشد.

3- پرکاری تیروئید که در نارسایی کلیه‌ ها به وجود می‌آید اختلال جنسی را تشدید می‌کند.

4- علت اختلال قاعده‌گی کاهش و کم شدن اثر هورمون‌های LH و FSH بر روی تخمدان‌ها می‌باشد.

5- هورمون جنسی به نام تستوسترون در مردان کاهش می‌یابد که علت آن کاهش عملکرد سلول‌های تولید کننده تستوسترون در بیضه‌ها می‌باشد، و در این حالت سلول‌های تولید کننده تستوسترون به هورمون LH پاسخ نمی‌دهند.

در افرادی که تحت درمان دیالیز هستند، کاهش سطح تستوسترون سرم بیشتر دیده می‌شود. کاهش عملکرد و ترشح کننده هورمون تستوسترون ممکن است به علت مهار هورمون LH که تحریک کننده تستوسترون است می‌باشد. از طرفی در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه‌ ها ترشح ماده‌ای به نام iNHiBIN-B که از بیضه‌ها ترشح می‌شود و در تولید مثل نقش اساسی دارد کاهش می‌یابد.

70 درصد مبتلایان به نارسایی کلیه دچار اختلالات نعوظ هستند، که عوارضی نظیر فشار خون بالا، دیابت، آترواسکلروز، اضطراب و افسردگی نیز در به وجود آوردن آن دخیل باشند. پیوند کلیه موفقیت‌آمیز، کیفیت خوب زندگی را به وجود می‌آورد، ولی فقط 50 تا 80 درصد بعد از پیوند کلیه اختلال نعوظ به حالت قبل از عمل باز می‌گردد.

افسردگی، اختلال خواب و پوکی استخوان از عوارض نارسایی کلیه می‌باشند. افراد مبتلا به ESRD (نارسایی مزمن کلیه) به علت گرفتاری‌های پیوند کلیه از طرح اختلالات جنسی خودداری می‌نمایند، به طوری که آمار صحیح مبتلایان به اختلال جنسی در دسترس نمی‌باشد.

شایع‌ ترین اختلال جنسی در مردان، اختلال نعوظ بوده که در افراد بالای 40 تا 45 سال بیشتر است. چنانچه بیماری‌های اورگانیک با نارسایی کلیه همراه باشند، برگشت اختلالات جنسی بعد از عمل کمتر خواهد بود. در یک مطالعه انجام شده بر روی تعدادی از مبتلایان به نارسایی کلیه، مشاهده شده که 75 درصد، دلیل اختلال جنسی آنها به علت انسداد عروق کاورنوز بوده است.

نارسایی کلیه

در یک مطالعه دیگر 90 درصد علت لیک وریدی گزارش شده است، بنابراین دیابت، کاهش تستوسترون، پرولاکتین بالا، افسردگی و استرس، مصرف داروهای فراوان از عوامل شایع دیگر اختلال جنسی در این افراد می‌باشد.

مدت زمان دیالیز به طور قطع در بروز اختلال جنسی موثر است. داروهای ضد ایمنی که بعد از پیوند کلیه بیماران استفاده می‌کنند، باعث کاهش ترشح تستوسترون و اختلال جنسی می‌شود.

نیتریک اوکساید هورمونی می‌باشد که در حالت طبیعی باعث شلی شریان آلت و ورود خون به آلت می‌گردد. در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه این هورمون مهار گردیده و در نتیجه گردش خون آلت مختل می‌شود. نوع انتخاب تکنیک جراحی (پیوند کلیه) و استفاده از عروق ایلیاک اصلی یا ایلیاک  داخلی، اختلال جنسی را افزایش می‌دهد.

درمان اختلالات نعوظ در نارسایی مزمن کلیه

قطع مصرف سیگار و الکل

کنترل ریسک فاکتورهای آترواسکلروز عروق مثل دیابت

درمان افسردگی

درمان فشارخون با داروهای مناسب

عدم استفاده بیمار از داروهای رانیتیدین، سایمتدین

درمان آنمی

استفاده از داروهای خوراکی سیلدنافیل سیترات (ویاگرا)، تزریق داروهای وازواکتیو (پاپاورین، پروستاگلندین E1) به داخل آلت، شیاف آلپروستادیل به داخل مجرا و جراحی پروتز آلت.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۱۱ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    کراتینین 1.6چه باید کرد
    69سال دارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۱ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      كاري نيست انجام شود براي اين سن طبيعي است
  • تصویر کاربر نیلوفر جمعه ۹ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    با سلام ، سریعا سئوال را می نویسم ، کلیه سمت راست من اخیرا متوجه شدم لوله حالب در قسمتی که به کلیه وصل است باریک شده و بقولی تنبل است شاید 48 درصد داره کار می کنه ولی کاملا مسدود نشده کلیه سمت چپم دارای سنگی به اندازه 11 میلیمتر است . یک بار جراحی جراحی کردم اما متاسفانه نتوانستند سنگ را خارج کنند و داخل هر دو کلیه استنت قرار داده اند قرار است باز بروم برای جراحی اما اعتمادم نسبت به دکتر شکسته و نیاز به یاری و راهنمایی دارم در ضمن خارج از ایران هم ساکن هستم ... سئوالم این است اگر من با همین استنت بیایم ایران امکان داره جراحی را داشته باشم چون می ترسم الان خارجش کنم و سنگ وارد لوله حالب شود قصدم این است به ایران بیایم فقط جهت جراحی اگر خدایی می توانید کمکم کنید بفرمایید چه کنم اینجا دکتر جراح قراره یک بار دیگر مرا جراحی کند اما نمی دونم چرا به من می گه 30 درصد شانس دارم که سنگ را خارج کنند شاید باید از پشتم سوراخ ایجاد کنند و وارد کلیه شوند البته اینجا خود متخصص جراحی نمی کنه بلکه دانشجویان که رجستر شدند و اجازه جراحی دارند باید جراحی کنند و همین مرا می ترساند ایمیل من هم است شماره تلفن نوشته شده اشتباه است [email protected]
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۹ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سوال طولاني جواب داده نمي شود
  • تصویر کاربر Ae دوشنبه ۱۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید من سایز التم خیلی کوچک هست و واقعا نمیدونم چیکار باید بکنم میخواستم بپرسم باید پیش چه متخصصی برم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      اورولوژيست
  • تصویر کاربر شیرکو دوشنبه ۱۸ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    نتایج آزمایش مادر بزرگم که ۹۵سالشه اوره ۷۲/۶و کراتین 1/72همچنین کلسیم ۱۰/۸هستش باتوجه به نبود متخصص در منطقه ما وعدم توانایی بدلیل کهولت سن چه داروی بایستی مصرف کنه ضمنا فشارخون هم داره و چند سالی قرص مصرف میکنه
    متشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۸ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      براي اين سن طبيعي است
  • تصویر کاربر خدیجه دوشنبه ۱۸ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    با سلام وخسته نباشید خدمت شما.من 34 سالمه.دوسال پیش یه سنگ 7 میل داشتم که خوشبختانه طناب زدم دفع شد.سال قبل قبل از ماه رمضون سونو دادم گفتند.سنگ نیست.ولی روز 6 ماه رمضون بازهم نشکیل شد کوچیک بود دفع شد.امسال با اینکه اصلا روزه هم نگرفتم.یه سنگ 7 میل دارم که الان 4 هفته ست ه کاری میکنم دفع نمیشه.سونو گفته 1 سانت به مثانه ست.سنکل میخورم آب زیادو طناب.حالا سوال من اینه.چکار کنم که دوباره سنگ نگیرم.و این سنگم دفع بشه.واینکه وقتی این سنگ من عود کرد رفتم بیمارستان .دکتر به من خیلی جدی گفت چرا روزه نمیگیرم من واقعا عذاب وجذان گرفتم.نظر شما چیه؟
    ممنون از پاسخگوییتون.
    خدا قوت
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۸ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      براي درمان سنگ موجود tul مي باشد
  • تصویر کاربر مهدیه دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 327 مشاهده پرسش
    هنگام نزدیکی سوزش دارم با وجود اینکه آمادگی نزدیکی دارم و واژن کاملا مرطوب میشود. این مشکلو حدود یک ساله ک دارم بعد از سزارین به این مشکل دچار شدم.
    هنگام ادرار کردن هم ناحیه بیرونی واژنم میسوزد و بعد از نزدیکی هم نمیتوانم ادرار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      ممتخصص زنان مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر ابراهیم دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 323 مشاهده پرسش
    سلام علیکم خدمت استاد بزرگوار خیلی ممنون از این که پرسش سوال قبلیمو جواب دادید .

    در مورد زود انزالی فرموده بودید که به مدت سه ماه هر روز یک عدد قرص پاروکستین مصرف کنم ولی یکم در مورد این قرص تحقیق کردم دیدم که درست و مستقیم رو دستگاه عصبی تاثیر میزاره و عوارضش بالاست به نظرتون ارزش اینو داره که به خاطر زود انزالی به دستگاه عصبیم ضربه بزنم البته شما صاحب تشخیص هستید قسط جسارت نیست ولی می خواستم بدونم راه دیگری که عوارض زیادی نداشته باشه زمان درمان هم مهم نیست طول هم بکشه مشکلی نداره مهم اینه که به صورت راحت و بدون عوارض از بین ببرمش خیلی ممنون از وقتی که به صورت رایگان برای بیمار ها میزارید با تشکر از بزرگواریتان .
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      درمان زود انزالي با اين قرص است
  • تصویر کاربر لیلا یکشنبه ۱۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 361 مشاهده پرسش
    دختر من دوسال و یازده ماهه است و میزان دفع اسید اوریک به کراتین در ادرارش حدود 1ِ/6 است آزمایش خون سالم است برگشت ادرار و عفونت ندارد. همیشه هم مقداری دفع اسید اوریک داشته تو آزمایشهاش، می خواستم بدونم آیا خطرناک است و چه کار باید انجام دهم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      خطري ندارد
  • تصویر کاربر فاطمه سه شنبه ۸ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 5926 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید.من 24سالمه مونث هستم
    توی جواب سونوگرافی از شکم درقسمت کلیه ها نوشته کلیه راست و چپ در ابعاد و اکوی کورتیکولامدولاری وسیستم پیلوکالیسیل طبیعی میباشد(.اما درادامه نوشته فولنس خفیف تا متوسط درسیستم پیلوکالیسیل کلیه چپ دیده شده.)
    خواستم بدونم فولنس چی هست ؟
    واینکه مشکل جدی محسوب میشه ؟
    نیاز به مصرف دارو درزمان و دوره طولانی داره آیا؟
    ممنون میشم از راهنمایتون آقای دکتر قوامی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۸ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      فولتس يعني ورم كه چون خفيف است مهم نيست
  • تصویر کاربر رشیدشیدخواه یکشنبه ۱۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر لطفا رژیم غذایی سنگ امونیوم.منیزیوم‌فسفات رو بگین و چیکار کنم دیگه سنگ نیاره کلیه ممنون
    1. تصویر کاربر رشیدشیدخواه یکشنبه ۶ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      جواب نیومده آقای دکتر
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۸ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      مايعات روزي سه ليتر ، نمك روزانه سه گرم و مصرف گوشت محدود شود
    3. تصویر کاربر رشیدشیدخواه پنجشنبه ۱۰ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      ممنون آقای دکتر.منظور از گوشت .گوشت قرمز هست یا گوشت مرغ.؟ و منظور از محدود چقدر در هفته؟
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      همه انواع گوشت
    5. تصویر کاربر رشیدشیدخواه شنبه ۱۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      هفته ای چن بار؟
    6. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      هفته اي دو بار
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر