ناتوانی جنسی در نارسایی کلیه – اختلال جنسی

نارسایی کلیه ها بیماری نسبتا شایعی می‌باشد، که در سراسر دنیا همه گیر می‌باشد. سالیانه هزینه‌های هنگفتی را برای بیمار و دولت به همراه دارد. علت‌های مختلفی باعث نارسایی کلیه‌ ها می‌باشد، ولی به طور شایع دیابت از علل شایع پیوند کلیه در دنیا می‌باشد. اختلالات جنسی که در نارسایی مزمن کلیه در مردان و زنان دیده می‌شود به فاکتورهای متعددی ارتباط دارد.

در مردان به صورت اختلال نعوظ و کاهش تمایلات جنسی می‌باشد. در زنان ضمن ایجاد اختلال جنسی، که معمولا به صورت کاهش تمایلات جنسی می باشد، اختلال سیکل قاعده‌گی و نازائی به وجود می‌آورد.

علل ایجاد کننده اختلال جنسی 

1- به علت خاموش شدن کلیه‌ ها ، هورمون پرولاکتین که از هیپوفیز ترشح می‌شود و توسط کلیه‌ ها باید دفع شود، در سرم خون افزایش می‌یابد و باعث اختلال جنسی می‌گردد.

2- در 75 درصد افراد مبتلا به نارسایی کلیه‌ ها پرولاکتین سرم خون بالا می‌باشد.

3- پرکاری تیروئید که در نارسایی کلیه‌ ها به وجود می‌آید اختلال جنسی را تشدید می‌کند.

4- علت اختلال قاعده‌گی کاهش و کم شدن اثر هورمون‌های LH و FSH بر روی تخمدان‌ها می‌باشد.

5- هورمون جنسی به نام تستوسترون در مردان کاهش می‌یابد که علت آن کاهش عملکرد سلول‌های تولید کننده تستوسترون در بیضه‌ها می‌باشد، و در این حالت سلول‌های تولید کننده تستوسترون به هورمون LH پاسخ نمی‌دهند.

در افرادی که تحت درمان دیالیز هستند، کاهش سطح تستوسترون سرم بیشتر دیده می‌شود. کاهش عملکرد و ترشح کننده هورمون تستوسترون ممکن است به علت مهار هورمون LH که تحریک کننده تستوسترون است می‌باشد. از طرفی در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه‌ ها ترشح ماده‌ای به نام iNHiBIN-B که از بیضه‌ها ترشح می‌شود و در تولید مثل نقش اساسی دارد کاهش می‌یابد.

70 درصد مبتلایان به نارسایی کلیه دچار اختلالات نعوظ هستند، که عوارضی نظیر فشار خون بالا، دیابت، آترواسکلروز، اضطراب و افسردگی نیز در به وجود آوردن آن دخیل باشند. پیوند کلیه موفقیت‌آمیز، کیفیت خوب زندگی را به وجود می‌آورد، ولی فقط 50 تا 80 درصد بعد از پیوند کلیه اختلال نعوظ به حالت قبل از عمل باز می‌گردد.

افسردگی، اختلال خواب و پوکی استخوان از عوارض نارسایی کلیه می‌باشند. افراد مبتلا به ESRD (نارسایی مزمن کلیه) به علت گرفتاری‌های پیوند کلیه از طرح اختلالات جنسی خودداری می‌نمایند، به طوری که آمار صحیح مبتلایان به اختلال جنسی در دسترس نمی‌باشد.

شایع‌ ترین اختلال جنسی در مردان، اختلال نعوظ بوده که در افراد بالای 40 تا 45 سال بیشتر است. چنانچه بیماری‌های اورگانیک با نارسایی کلیه همراه باشند، برگشت اختلالات جنسی بعد از عمل کمتر خواهد بود. در یک مطالعه انجام شده بر روی تعدادی از مبتلایان به نارسایی کلیه، مشاهده شده که 75 درصد، دلیل اختلال جنسی آنها به علت انسداد عروق کاورنوز بوده است.

نارسایی کلیه

در یک مطالعه دیگر 90 درصد علت لیک وریدی گزارش شده است، بنابراین دیابت، کاهش تستوسترون، پرولاکتین بالا، افسردگی و استرس، مصرف داروهای فراوان از عوامل شایع دیگر اختلال جنسی در این افراد می‌باشد.

مدت زمان دیالیز به طور قطع در بروز اختلال جنسی موثر است. داروهای ضد ایمنی که بعد از پیوند کلیه بیماران استفاده می‌کنند، باعث کاهش ترشح تستوسترون و اختلال جنسی می‌شود.

نیتریک اوکساید هورمونی می‌باشد که در حالت طبیعی باعث شلی شریان آلت و ورود خون به آلت می‌گردد. در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه این هورمون مهار گردیده و در نتیجه گردش خون آلت مختل می‌شود. نوع انتخاب تکنیک جراحی (پیوند کلیه) و استفاده از عروق ایلیاک اصلی یا ایلیاک  داخلی، اختلال جنسی را افزایش می‌دهد.

درمان اختلالات نعوظ در نارسایی مزمن کلیه

قطع مصرف سیگار و الکل

کنترل ریسک فاکتورهای آترواسکلروز عروق مثل دیابت

درمان افسردگی

درمان فشارخون با داروهای مناسب

عدم استفاده بیمار از داروهای رانیتیدین، سایمتدین

درمان آنمی

استفاده از داروهای خوراکی سیلدنافیل سیترات (ویاگرا)، تزریق داروهای وازواکتیو (پاپاورین، پروستاگلندین E1) به داخل آلت، شیاف آلپروستادیل به داخل مجرا و جراحی پروتز آلت.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۲۳ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    reza, [12.09.17 09:18]
    با سلام اينجانب ديابت دارم و ازمايش اوره 67 و كراتين 1.82 ميباشد لطفا راهنمائي فرمائيد. با تشكر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۳ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      رژيم غذايي سخت بگيريد واز خوردن گوشت ، نمك ، شيريني ملاحظه كنيد
  • تصویر کاربر م جمعه ۱۷ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    مادرم 63 ساله در آزمایش خون bun 47 و کراتین 1/2 می باشد و خون در ادرار 3 مثبت میباشد میخواستم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۷ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      بايد عمل سيستوسكوپي كه ديدن مثانه است انجام دهد
  • تصویر کاربر زهرا دوشنبه ۱۳ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 309 مشاهده پرسش
    با سلام
    دخترم 16 ساله است و دچار سنگ کلیه است که یکبار هم سنگ شکن کرده است ولی سایز کلیه مرتب در حال بزرگ شدن است البته این بزرگ شدن خیلی زیاد نیست مثلا از 98 به 110 ولی در آخرین سونوگرافی هیدرونفروز گرید 1 در کلیه ثبت شده است که خیلی باعث نگرانی من شده است آیا این مسئله ای ایجاد میکند و راه درمان آن چیست . با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۳ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      براي تشخيص قطعي انجام ct اسكن كليه ها مي باشد واگر سنگ بود درمان خوردن مايعات فراوان، تناب زدن و خوردن كپسول تامسولوزين روزي يك عدد مي باشد .
  • تصویر کاربر مهلامیرزاپور دوشنبه ۶ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید ببخشید توسونوی غربالگری من نوشته دربرسی کلیه های جنین تصویر هیدرونفرووزیک طرفه(قطرقدامی خلفی لگنچه ۴.۳ میلیمتردرکلیه سمت چپ )و فولنس یک طرفه( قطرقدامی خلفی لگنچه ۳.۲میلیمتردرکلیه راست)مشاهده شد.پررنگم نوشته .یعنی چی اینا؟کلیه های جنینم مشکل داره ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۶ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام علت يا بر گشت ادرار به كليه ها مي باشد ويا تنگي upjo .
  • تصویر کاربر حسين پنجشنبه ۲ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 288 مشاهده پرسش
    سلام دكتر من 5 روز پيش روز يكشنبه دچار درد شدي كليه شدم سريع به بيمارستان هاشمي نژاد مراجعه نمودم پس از معاينات پزشكي معلوم شد . سنگ از كليه به داخل لوله حالب رفته و اندازه آن 9 ميليمتر ميباشد با آزمايش و سي تي اسكن ودرد 48 ساعته سنگ حركت كرد والان پشت مثانه ميباشد آيا اين سنگ دفع ميشود يا بايد عمل كرد ضمنا درحال حاضر دارو مصرف ميكنم لطفا راهنمايي فرماييد. باتشكر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام اگر كليه در خطر است بايد درمان سنگ شكني شود .
  • تصویر کاربر فاطمه چهارشنبه ۱ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 280 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر،من خیلی وقته این مشکلو دارم آنتی بیوتیکم میخورم خوب نمیشم به آنتی بیوتیکم حساسیت پیدا کردم دستم باد میکنه و قرمز میشه و میسوزه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      به متخصص پوست مراجعه كنيد .
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام کراتین و اوره من نرمال هست ولی کاشت ادرار 24ساعته دفع پروتین1دارد علت ان چیست .قند خون و فشار هم نرمال هست. ولی هر دو کلیم شن 4و5 میلی دارن و اذیت هم نمیشوم و درد کلیه ندارم.متاهل هستم 41سالمه. ارتبااط و نزدیکی با همسرم کمتر از1دقیقه میباشد دلیل انها چیست.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      دفع پروتين مهم نمي باشد ودرمان زود انزالي قرص پاروكستين روزي يك عدد به مدت دو ماه مي باشد.
  • تصویر کاربر ملیکا یکشنبه ۸ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام و روز بخیر بیمار آقای دیابتی( نوع 2 )و حدود 56 ساله داریم که دفع کراتینشون به 6 رسیده. قبلا سابقه دیالیز نداشتن. چه اقدامی براشون باید انجام بشه؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۸ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام احتمال دياليز وجود دارد ،. بنابراين فيستول بايد بگذارد.
  • تصویر کاربر حمید دوشنبه ۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید ممنون از پاسخ شما.ببخشید من پدر کودک مبتلا به هیدرونفروز هستم فرموده بودید اسکن بفرستم میتوانید محبت کنید از روی سونو که بعد از عمل دوم گرفته شده ما را راهنمایی بفرمایید. کلیه راست ابعاد ۱۰۱ در ۳۷ دارد ضخامت پارانشیمال و کورتکس نازک میباشد.اتساع دیسبلاستیک مدولا و هیدرونفروز با قطر لگنچه ۲۰ میلی و طول ۳۵ میلی متر مطرح کننده تنگی در محل upj است.هیدرونفروز در اثر تنگی دریچه حالب میباشد.لطفا برای اینکه دوباره عود نکند و وضعیت کلیه بهتر شود ما را راهنمایی بفرمائید با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام بايد Dtpa وdmsa شود تا ميزان عمكرد و انسداد كليه مشخص شود .
  • تصویر کاربر Fattah جمعه ۳۰ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    مادر من 81 سال سن دارد ، دو ماه پیش به دلیل حساسیت در مطرف دارو حالت خارش و قرمزی در خارج از بدن و داخل برای وی بوجود آمد که سریعا به مدت 1 هفته بستری شد . پزشک مورد نظر این بیماری را بهبود بخشید اما به دلیلی بالا رفتن گراتین قرصی جوشان به وی داده شد الان 2 روز مصرف نموده اما به دلیلی اینکه قبلا از اسپری استفاده میگرد . امروز صبح جمعه به من اطلاع داد که حالت خلت و خس خس در سینه احساس میکند . جناب دکتر چه باید کرد . گراتین او در زمان بستری 1.6 بود هفته قبل 1.4 بود این هفته 2.20 بود که دکتر این قرص را تجویز کرد. سوال» باید به دارو ادامه دهد با توجه به عارضه خس خس ؟ اگر قطه کند وضعیت کراتین وی چه میشود ؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۳۰ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام بعد از قطع دارو بعد از چند هفته طبيعي ميشود .
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر