درمان پروستاتیت با آنتی بیوتیک (التهاب پروستات)

پروستاتیت حاد یک بیماری اورژانس اورولوژی از نظر تشخیص و درمان است. این بیماری باید از سایر فرم‌های پروستاتیت، نظیر پروستاتیت میکروبی مزمن و همچنین از سندرم مزمن درد لگنی که CPPS نامیده می‌شود تمایز داده شود.

هنگام عمل جنسی پروستات با انقباض مقدار زیادی در حدود 20 تا 30 درصد به ترشحات انزال، اضافه می‌کند. در حقیقت 20 تا 30 درصد حجم منی مربوط به ترشحات پروستات می‌باشد.

میکروبی که باعث عفونت حاد پروستات می‌شود، شبیه میکروبی است که باعث عفونت سیستم دستگاه ادراری می‌گردد.

درمان پروستاتیت - پروستات ملتهب

علائم ادراری ناشی از پروستاتیت حاد

  •  تب و لرز
  • درد لگن
  • ادرار کردن دردناک
  • خون در ادرار
  • ادرار بدبو
  • کاهش فشار ادرار
  • عدم تخلیه کامل ادرار
  • اشکال در دفع سریع ادرار
  • تکرر ادرار
  • انزال دردناک به هنگام رابطه جنسی
  • خون در انزال
  • درد مثانه و درد در ناحیه ژنیتال، بیضه یا مقعد

هر میکروبی که باعث عفونت ادراری می‌شود می‌تواند باعث پروستاتیت حاد شود.

میکروب‌های شایع در ایجاد این بیماری اشرشیاکلی و پروتئوس می‌باشند. بعضی میکروبهایی که باعث بیماری مقاربتی می‌شوند، نظیر گونوره یا کلامیدیا می‌توانند باعث پروستاتیت حاد نیز بشوند.

انواع پروستاتیت

✅ پروستاتیت حاد (عفونت حاد پروستات)

✅ پروستاتیت عفونی مزمن (عفونت ادراری عود شونده و یاعفونت مزمن پروستات)

✅ پروستاتیت غیر میکروبی مزمن یا سندرم درد لگنی مزمن (درد یا ناراحتی در ناحیه لگن حداقل از سه ماه قبل همراه با علائم ادراری و اختلال جنسی)

✅ سندرم درد مزمن غیر التهابی لگن (سلول‌های سفید خونی در منی یا ترشحات پروستات)

✅ پروستاتیت بدون علامت التهابی (وجود التهاب در نمونه‌برداری پروستات)

آیا التهاب پروستات درمان می شود؟

جواب مستقیم این سوال بله است. در صورت تشخیص به موقع این بیماری به راحتی درمان می شود. درمان پروستاتیت معمولا با مصرف آنتی بیوتیک برای چند هفته شروع می شود.

اگر بهتر شدید، باید دارو را 2 تا 3 ماه مصرف کنید. اگر در هنگام مصرف آنتی بیوتیک بهتر نشدید، آزمایش های بیشتری انجام می شود.

درمان پروستاتیت مزمن

ممکن است لازم باشد بیش از یک درمان را امتحان کنید. درمان استانداردی که برای همه مردان، به خوبی جواب دهد، وجود ندارد.

داروی درمان پروستاتیت چیست؟

قدم اول مصرف آنتی بیوتیک ها است. اگر علائم بهبود نیافت، درمان با این داروها معمولا متوقف می شود. یکی از راهکار های شناخته شده استفاده از سفکسین برای درمان پروستاتیت است.

اگر اسپاسم عضلانی سبب درد و یا مشکلات ادراری شود ممکن است شل کننده های عضلانی و آلفا-بلاکرها تجویز شوند.

داروهای کاهنده ی التهاب، مانند داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، ممکن است درد را کاهش دهند.

ممکن است از داروهایی که باعث کند شدن رشد پروستات می شوند مثل مهارکننده های 5-آلفا ردوکتاز، استفاده شود.

درمان خانگی التهاب پروستات

پس از شروع درمان دارویی، ادامه درمان پروستاتیت به صورت خانگی پیگیری می شود. در این شرایط برای کاهش نشانه ها و درد و تسریع بهبودی موارد زیر به بیمار پیشنهاد می شود:

✅ فیزیوتراپی، ورزش، و یا ماساژ درمانی ممکن است به برخی از مردان کمک کند.

✅ مشاوره، بیوفیدبک، یا تکنیک های آرامسازی ممکن است به کاهش استرس و جلوگیری از درد کمک کنند.

✅ بعضی از عصاره های گیاهی مانند عصاره ی گرده ی زنبور عسل (سرنیلتون) یا کورستین (پروستا-کیو) ممکن است کمک کننده باشند.

درمان پروستاتیت حاد

هدف از درمان پروستاتیت حاد، درمان عفونت و پیشگیری از عوارض آن است. پروستاتیت باکتریال حاد با آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد درد و تب برها، ملین ها، مایعات و استراحت درمان می شود.

اگر شما قادر به ادرار کردن نیستید یا نیاز به دریافت آنتی بیوتیک های داخل وریدی دارید، ممکن است مدت کوتاهی برای درمان در بیمارستان بستری شوید.

مدت درمان التهاب پروستات

اکثر مردان سریع بهبود میابند. درمان (معمولا در خانه) 4 تا 6 هفته طول می کشد. در این دوره مصرف داروها باید ادامه پیدا کند.

پروستاتیت باکتریال مزمن

درمان پروستاتیت باکتریال مزمن با هدف درمان عفونت و پیشگیری از عوارض انجام می شود. آنتی بیوتیک ها برای 6 تا 12 هفته داده می شوند. در صورت بروز عفونت، ممکن است درمان آنتی بیوتیکی طولانی مدت مورد نیاز باشد.

✅ سنگهای پروستات آلوده می توانند عفونت ایجاد کنند و درمان را مشکل تر کنند. ممکن است برای برداشتن سنگ به جراحی نیاز باشد.

✅ اگر مشکلات مجاری ادراری، مانند تنگی گردن مثانه یا پیشابراه، دلیل ایجاد پروستاتیت باشند ممکن است به جراحی نیاز باشد.

✅ جراحی برداشتن پروستات (پروستاتکتومی) برای عفونت های مکرر به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان آخرین درمان مطرح است.

آیا ورزش برای بهبود التهاب پروستات مفید است؟

مطالعات بیشماری نشان داده اند که ورزش می تواند از بزرگ شدن پروستات جلوگیری و به مدیریت علائم بزرگی خوش خیم پروستات یا همان هایپرپلازی خوش خیم کمک کند. یک آزمایش شامل ۴۳٫۰۸۳ مرد، رابطه بین فعالیت بدنی و التهاب خوش خیم پروستات را مورد بررسی قرار داد.

نتایج حاکی از آن است که مردانی که فعالیت بدنی متوسط یا جدی دارند؛ در مقایسه با افراد کم تحرک برای طولانی مدت، احتمال کمتری برای ابتلا به بزرگی خوش خیم پروستات دارند.

برای خواندم مطالب بیشتر در مورد ارتباط پروستات و ورزش می توانید به مقاله ی زیر مراجعه کنید.

ورزش و بهبود پروستات

دکتر هوشنگ قوامی متخصص درمان بیماری های جنسی مردان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر ارش پنجشنبه ۹ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 35 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من عفونت ادراری مثانه عفونت داشتم خوب شدم سوزش بین بیضه تا مقعدم ول نمیشه. هر از گاهی مایع بی رنگ با مدفوع خارج میشه همراه با خارش سوزش هس آنتی بیوتیک مصرف کردم جواب نمی‌گیرم باید چکار کنم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۹ آذر ۲( 4 ماه پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر سیاوش پنجشنبه ۹ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 36 مشاهده پرسش
    آقای دکتر سلام و ارادت
    بنده یکبار قبلاً به شما پیام دادم و شرح حال خودم رو خدمتتون عرض کردم که من حدود یکسال پیش از سر آلتم یه قطره خون اومد که دکتر رفتم و تشخیص پروستاتیت داد و کلی دارو توی این زمینه مصرف کردم انواع آنتی بیوتیک و داروهای شل کننده (یکماه سفکسین، سه روز پشت سر هم سرم و داخل سرم آمپول جنتاماکسین و سفتریاکسون و سه ماه قرص ضد عفونت یرومکس ) حتی شش جلسه شاک ویو تراپی هم کردم که کامل خوب نشدم که بعدش به شما پیام دادم در سایت و شما تجویز مصرف آلفن و باکلوفن به مدت ده روز دادید که مصرف کردم و فرقی نکرد تا اینکه دوباره چند روز پیش سر آلتم می سوخت و وقتی که رفتم دستشویی دیدم یک قطره خون خارج شد
    دکتر این رو هم بگم که هر وقت دفع مدفوع میکنم درد مقعد و سوزش آلتم تشدید میشه

    لطفاً بگید من چکار کنم کامل خوب بشم
    آقای دکتر به خدا دیگه دارم دیوونه میشم از دست این بیماری، شما بگید چکار کنم من؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۹ آذر ۲( 4 ماه پیش)

      با سلام روزي دو بار در أب گرم هر بار ١٥ دقيقه نشسته شود بايد عمل جنسي داشته باشيد ادويه جات تندي خورده نشود و هر ٨ ساعت يك عدد قرص ناپروكسن ٢٥٠ ميلي گرم ده روز ميل كنيد التهاب پروستات مزمن شده درمان طول ميكشه صبر و طاقت داشته باشيد

  • تصویر کاربر علیرضا یکشنبه ۵ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 35 مشاهده پرسش
    با سلام 39 سالمه و مرد هستم.چندین ماه قبل دچار عفونت ادرار شدم و بار اول دکتر برام آمپول سفتی زوکسیم نوشت و یه مدت خوب شده بودم تا اینکه دوباره درد پهلو راست آمد سراغم .درد به سمت ستون مهره ها و دنده ها میزنه .و کشاله ران .دکتر رفتم گفت عفونت پروستات هست.برام سه تا آمپول سفتریاکسون نوشت سیپرو نوشت و مترونیدازول500 .دوسه روز اول کمی درد کمتر شد اما الان با مصرف دارو همچنان درد دارم.سوزش ادرار هم دارم شبی چهارپنج بار برای ادراربیدار میشم .بنظرم عفونت مزمن پروستات هست.آقای دکتر چه داروهایی مصرف کنم آزمایش و سی تی هم دادم چیزی نبود لطفآ کمکم کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۵ آذر ۲( 4 ماه پیش)

      با سلام شما مبتلا به التهاب مزمن پروستات هستيد روزي دو بار هر بار ١٥ دقيق ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم بعد از نهار ميل كنيد ،، روزي يك عدد قرص بكلوفن ده روز ميل شود

  • تصویر کاربر جمشیدی شنبه ۴ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 32 مشاهده پرسش
    سلام
    45سالمه نمونه برداری در بیمارستان امام خمینی کردم طبیعی بود.وقتی افلوکساسین میخورم خوبم
    ادرار شدید و راحت وقتی قطع میکنم درد بیضه دارم و ادرار ضعیف کمک کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۴ آذر ۲( 4 ماه پیش)

      با سلام روزي يك عدد كپسول امنيك يك ماه ميل كنيد و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل شود و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود

  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۴ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 33 مشاهده پرسش
    سلام
    دکتر بیوپسی کردم و پروستاتم خوش خیمه ..یک ماه افلوکساسین خوردم و تامسولوسین و ادرار با شتاب فراوان می‌آمد تا آنتی بیوتیک را قطع کردم درد پشت بیضه و کاهش سرعت ادرار دارم کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۴ آذر ۲( 4 ماه پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز بعد از نهار ميل شود و روزي يك عدد كپسول امنيك يك ماه ميل شود

  • تصویر کاربر اسماعیل شنبه ۴ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 67 مشاهده پرسش
    سلام.دکتر من ۲۴سالمه مجرد.حجم پروستات ۲۱سی سی مدت یکساله که این علایم رو دارم :سوزش ادرار(بعضی مواقع)،تکرر ادرار ، عدم تخلیه کامل ادرار، درد پروستات هنگام نشستن، قطره قطره آمدن ادرار و باریک شدن جریان ادرار و بریده بریده آمدن ادرار.
    دکتر یه مدت فینایید5 در شب مصرف میکردم حدودا تا ساعت ۵صبح خوب بودم ولی بعدش درد می‌گرفتم و دردش میزد به کلیه هام . الان که کپسول آمنیک والفن ایکس ال و آب گرم استفاده میکنم شب تا ساعت ۵صبح حدودا خوبم ولی بعدش درد شروع میشه ولی نمیزنه به کلیه هام و تا ساعت ۸سه چهار بار میرم دستشویی و دفع کمی دارم و نمیتونم خوب بخوابم.از ساعت ۶عصر حدودا تا ۹شب هم تکرر دارم .وقتی درد شروع میشه کم کم آلتم کوچک میشه و حالت فنری میشه و وقتی ادرارم رو دفع میکنم برمیگرده حالت اول .خودارضایی هم میکنم و خیلی فکر وخیال در مورد سکس میکنم گاهی اوقات دوبار در روز خودارضایی میکنم و گاهی اوقات تا ده روز خودارضایی ندارم
    ضمنا تو این یه سال آنتی بیوتیک هم مصرف کردم
    آمنیک و الفن و آب گرمم استفاده کردم ولی اثر کمی داره و خوب نمیشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۴ آذر ۲( 4 ماه پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ده دقيقه دو هفته در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد كپسول امنيك يك ماه ميل كنيد روزي يك عدد قرص بكلوفن ده روز ميل كنيد از نشستن زياد خود داري شود روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل شود 

  • تصویر کاربر محسن دوشنبه ۸ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 61 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من دچار التهاب پروستات شدم دوماه دارم دارو مصرف میکنم ولی همچنان سوزش مقعد دارم باید چیکار کنم حجم پروستات ۲۹سی سی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۸ آبان ۲( 5 ماه پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز بعد از ناهار ميل كنيد

  • تصویر کاربر میلاد دوشنبه ۸ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 70 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    من نزدیک به دو سال هستش سوزش ادرار دارم
    و خروج منی با درد همراه هستش
    بعضی اوقات سوزش ادرار هم خوب میشه ولی دوباره میاد
    دکتر رفتم همون اوایل گفتن التهاب پروستات هستش یک ماه خوردم جواب نداد دیگه نخوردم یه قرصی بود مایه منی دیگه نمیومد نمیدونم اسمش چی بود.
    الان همینطوری ادامه داره سوزش ادرارم.
    ممنون میشم کمکم کنید
    1. تصویر کاربر میلاد پنجشنبه ۴ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      سلام آقای دکتر
      من 33 سالمه حدودا 5 ماه پیش سوزش ادرار من شروع به دکتر مراجعه کردم بعد از آزمایش کشت ادرار التهاب پروستات تشخیص دادن و به مدت 2 ماه قرص سلکسیب 200 و پروترال اپاس تحویز کردن و به مدت 2 ماه خوردم ولی هیچ تاثیری رو من نذاشت و دیگه قرص نخوردم الان همچنان سوزش ادار رو دارم و هیچ بهبودی پیدا نکردم.
      سیگار هم میکشم.
      ممنون میشم کمکم کنید.
      دکتر اینم سال پیش پرسیدم
      قرص فنازومکس با یه شیاف گفتید بهم ولی انجام ندادم.
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۸ آبان ۲( 5 ماه پیش)

      با سلام بايد سه روز پشت سرهم ادرار صبگاهي جهت سيتولوژي به أزمايشگاه داده شود

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر عباس دوشنبه ۲۴ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 71 مشاهده پرسش
    سلام و احترام
    42 سالمه و مجرد هستم. میل جنسی زیادی دارم و استمنا میکنم. حدود دو سه ماهی میشه که در بیضۀ چپم احساس درد خفیفی دارم که گاهی به کمر، شکم، لمبر چپ و کشالۀ رانم سرایت میکنه. بعضی وقتا که درد طولانی میشه پروفن میخورم که از بین میبرتش اما با از بین رفتن اثر دارو، باز درد برمیگرده و پایداره.
    به هنگام ادرار و انزال درد یا سوزش یا احتباس ندارم و خون هم تو ادرار یا منیم نیست اما اخیراً نوک آلتم کمی میسوزه.
    تا به حال به پزشک مراجعه نداشتم.
    لطفاً راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۴ مهر ۲( 6 ماه پیش)

      با سلام التهاب پروستات داريد روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز بعد از ناهار ميل كنيد

  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۱۶ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 147 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    سن؛ ۴۰
    درد در ناحیه آلت، سوزش مجرای ادراری دارم و همراه با درد، خصوصا شب ها سوزش و درد بیشتر احساس میشه. تکرر ادرار و احساس عدم تخلیه کامل ادرار.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۶ مهر ۲( 6 ماه پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl u صد ميلي گرم ده روز ميل كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر