همه چیز درباره پیچ خوردگی یا تورشن بیضه

پیچ خوردگی بیضه یا تورشن بیضه یکی از عارضه های ساده است که ممکن است در فعالیت های روزانه برای مردان رخ دهد ولی در صورت عدم رسیدگی می تواند خطر زا باشد.

تورشن بیضه چیست؟

پیچ خوردگی یا تورشن بیضه زمانی اتفاق می افتد که اسپرماتیک کورد (بند بیضه) می چرخد و در نتیجه جریان گردش خون بیضه قطع می شود.

در نتیجه اگر زمان طولانی پیچ خوردگی بیشتراز 4 ساعت شود، نسج بیضه دچار آسیب می شود و امکان ناباروری وجود دارد. شایع ترین علامت که پس ازاین پدیده بوجود می آید، درد می باشد. بیضه بزرگتر ازحد نرمال شده و به علت چرخش بند بیضه را به طرف بالا می کشد.

بیشترین علتی که باعث این حالت می شود، مشکلات مادرزادی (CONGENITAL MALFORMATION) است.

وقتی پیچ خوردگی اتفاق بیفتد، به مرور زمان بیضه دچار ورم و التهاب و بزرگی بیضه و شدیدا” دردناک شده و بیضه کمی از کیسه بیضه خارج می شود. تشخیص براساس علائم بیماری و یافته هایی است که توسط پزشک بدست می آید. اگر تشخیص نامشخص باشد باید از سونوگرافی رنگی داپلر از بیضه کمک گرفت که در صورت تورشن، کاهش گردش خون بیضه را نشان می دهد.

این بیماری بیشتر موقع تولد و دردوران بلوغ اتفاق می افتد و در هر زمان از روز ممکن است این بیماری بوجود آید. عارضه پیچ خوردگی بیضه برای 1 نفر از هر 4000 نفر اتفاق می افتد. آمار دیگر نشان می دهد که 1 نفر در 25000 نفر مرد درسال، قبل از 25 سالگی دچار تورشن می شوند.

پیچ خوردگی بیضه

علائم پیچ خوردگی بیضه

  • تهوع و استفراغ
  • درد بیضه
  • قرمزی و التهاب پوست بیضه
  • تب
  • امکان ناباروری اگر دو طرفه اتفاق افتد و قبل از 4 ساعت، درمان صورت نگیرد.

عوامل مساعدکننده تورشن بیضه

  • بزرگی بیضه بطور طبیعی یا سرطان بیضه
  • اختلالات مادرزادی
  • آزادبودن بیضه در کیسه بیضه
  • موارد نادر بیضه

تنگی مجرا

تشخیص تورشن بیضه

  • براساس علائم بیمار
  • یافته هایی که توسط پزشک به دست می آید
  • چون گاهی با التهاب اپی دیدیم علائم آن اشتباه می شود، می توان از سونوگرافی رنگی داپلر استفاده کرد، در این حالت گردش خون در تورشن در سونوگرافی کاهش پیدا می کند. تشخیص با سونوگرافی اسکن 90 درصد می باشد.

اگرچه اسکن ایزوتوپ دقیق ترین وسیله تشخیص است ولی چون این بیماری اورژانس است و احتمال انجام فوق طول می کشد لذا انجام اسکن ایزوتوپ کمتر انجام می شود.

  • پیچ خوردگی بیضه به علت یک پروسه چرخش مکانیکی است. ضمنا عقیده بر این است که تورشن در دوران رشد جنین اتفاق می افتد که منجر به تورشن نوزاد یا VANISHING TESTIS می شود و یکی از علل نوزادانی است که بدون وجود یک بیضه بدنیا می آیند. یک نوع تورشن بیضه وجود دارد که در آن گاه گاهی فرد به آن مبتلا می شود.

به هنگام پیچ خوردگی بیضه علائم تهوع، استفراغ و درد بروز می کند و خود به خود بهبود می یابد و در حقیقت کورد پیچ خورده به حالت طبیعی بر می گردد. این چنین افرادی در شانس و ریسک تورشن کامل و امکان خارج کردن بیضه درآینده خواهد بود، اگر دچار تورشن شوند. بنابراین افراد گاهگاهی دچار تورشن می شوند و سپس بهبودی حاصل می شود. بهترین درمان دراین افراد فیکس کردن دو طرفه بیضه ها می باشد.

پیچ خوردگی آپاندیکس بیضه

در این تورشن بیضه یک زائده وجود دارد به نام RETE TESTIS که دچار تورشن می شود و بین بچه های 7 تا 14 ساله می باشد. تورشن شبیه تورشنی است که در بالا توضیح داده شد و همراه با درد ناگهانی می باشد. در معاینه بیضه یک ندول سفت کوچک در قسمت بالای بیضه نشان می دهد که موقع معاینه ثابت نمی باشد و اختصاصا” BHUE DOT SIGN می گویند. این آپاندیکس بیضه است که تغییر رنگ داده و قرمزی قابل توجه روی پوست بوجود می آید. برگشت پذیری 2 تا 3 روز طول می کشد و مسکن باید تجویز کرد.

تورشن در جوانان 12 تا 18 ساله 65 درصد اتفاق می افتد. ولی در هر سنی اتفاق می افتد حتی در دوره نوزادی.

عوارض تورشن بیضه

پیچ خوردگی می تواند عامل مشکلات دیگری برای مردان بشود که می توان موارد زیر را در این زمینه نام برد:

  • انفارکتوس بیضه
  • آبسه بیضه
  • اپیدیدیمیت بیضه
  • گانگرن

درمان تورشن بیضه

اگر تشخیص سریع داده شود، بیضه حفظ خواهد شد. گاهی بدون دخالت جراحی با چرخاندن بیضه در جهت مخالف پیچ خوردگی برمی گردد. این چرخش باید به طرف پا باشد.

اگر جراحی سریع انجام گیرد و معمولا” زیر 6 ساعت، 90 درصد بیضه حیات خود را بدست می آورد. اگر زمان به 12 ساعت برسد عمل جراحی حفظ بیضه 50 درصد است و اگر به 24 ساعت برسد شانس حیات بیضه 10 درصد می شود. حدود 40 درصد افراد مبتلا به تورشن بیضه ، بیضه خود را از دست می دهند.

هزینه عمل پیچ خوردگی بیضه بسته به شرایط بیمار و وخامت موقعیت متفاوت است ولی از درمان هایی است که معمولا تحت پوشش بیضه قرار می گیرد.

 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر امين جمعه ۱۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    با سلام مجدد دكتر پيرو سوال قبلي وقتي بيضها بالا هستن درد ندارم ولي وقتي اويزان هستن درد دارم در حالت نشستن يا دراز كشيدن اگه ميشه لطف كنيد يه جواب مختصري همينجا بهم بگين
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      عمل نزديكي داشته باسشيد و در آب گرم بنشينيد وروزي يك عدد شياف ديكلوفناك استعمال كنيد
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۱۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سوال من 19 سالمه در این هفته یک بار اول هفته وبار دیگر در اخر هفته کمی خون در مایع منی خود دیدم ؟
    الان چکار کنم؟برم دکتر؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      درماني ندارد خود به خود خوب مي شود
  • تصویر کاربر حامد سه شنبه ۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    بنده ٨ماهه پيش يعني ١١٩6عمل تورشن بيضه انجام دادم. و الان در حال حاضر به شكر خدا در سلامتي كامل به سر ميبرم. و به ورزش بدنسازي خود از برج ٣ادامه داده ام .سوالي كه از حضورتون داشتم ميخواستم بدونم من ميتونم هورمون بدنسازي استفاده كنم؟؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      مي توانيد ولي تستسترون در أن نباشد
  • تصویر کاربر آرش شنبه ۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 320 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر میخاستم لطفاً یک مارک معتبر براي پودرهای موبر بیضه معرفی کنید. خواهشاً معرفی کنید ما از شما دکترها اینو نپرسیم از چه کسی بپرسیم. عاجزانه خواهشمندم نحوه استفاده از آن را هم بطور واضح توضیح بدهید. آنقدر مطالب مختلف در اینترنت خوندیم که سردرگم شدیم. سوال دیگه هم اینکه آیا پودرهای موبر بیضه را میتوان برای موهای روی خود آلت هم استفاده کرد یا نه؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      با اين پودر آشنايي ندارم
  • تصویر کاربر فرید دوشنبه ۱ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 1706 مشاهده پرسش
    علت تورم طناب بیضه راست (اپیدیدیم) چیه؟...اخیرا متوجه شدم هنگام ورزش و بعد از ان طناب بیضه سمت راستم متورم و بزرگ میشه ..البته پیچ خوردگی نداره مثل واریکوسل...و درد هم نداره و بعد از گذشت چند ساعت کاملا خوب میشه...نگران شدم خیلی...البته من واریکوسل بیضه سمت چپ هم دارم و بیضه سمت چپم موقع نشستن درد میکنه...و مشکل دیگه ای که دارم سوزش مجرای ادراری هست و دردناک بودن تخیله ادرار و سرعت و شتاب کمتر دفع ادرار نسبت به گذشته...و اختلال نعوظ دارم و توانایی جنسیم خیلی کم شده و موقع نعوظ و بعد از انزال درد و سوزش مجرا و الت تناسلی دارم...ایا این مسائل میتونه به هم مرتبط باشه؟...ممنون از توجه شما.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      مبتلا به پروستاتيت مزمن احتقاني هستيد چون درمان طولاني است به اورولوژيست مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر مهرداد چهارشنبه ۲۶ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    ضمن سلام و تشکر بابت ایجاد همچین فضای اینترنتی
    مدتی است که کمر من بدلیل جابجایی اجسام درد دارد. از طرفی بعد از سکس هم بیضه هایم درد میگیرند و هم اینکه درد کمر بشدت بیشتر میشه. جهت اینکه درد کمر وبیضه هایم متوقف بشه حدود 2 هفته هیچگونه سکسرسایزی نداشته ام. اما اکنون بشدت از این دو موضوع رنج می برم. چاره کار چیست؟؟؟
    با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۶ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      به علت التهاب پروستات است مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر احسان شنبه ۲۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 348 مشاهده پرسش
    باسلام و عرض ادب
    اینجانب حدود یکسال پیش در سن ۳۰سالگی دچار تومور امبریونال کاسینوما stage1 در بیضه راست شدم که بعداز ارکیدکتومی بیضه راست و دو دوره شیمی درمانی کمکی بعداز ۴دوره پیگیری ۳ ماه بعداز یکسال وارد دوره های شش ماه شده ام بعداز گذشت یکسال آزمایش اسپرم دادم که تعداد آن در هر میلی ۱۶میلیون و جمع کل ۹۷میلیون و سرعت حرکت a=13و b=10وa+b=23آیا بعداز گذشت این یکسال و همچین آزمایشی میتوان اقدام به بارداری طبیعی نمود و طبیعی بارداری صورت بگیرد و طول عمر کسی که به این نوع تومورها دچار شده چقدر میباشد
    باسپاس فراوان از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      حركت اسپرم پايين است شانس باروري كمتر از معمول مي باشدباي از نظر وجود واريكوسل معاينه شويد و طول عمر طبيعي داريد ٍ
    2. تصویر کاربر احسان پنجشنبه ۲۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      آیا میتوانم بعد از یکسال از دوره شیمی درمانی اقدام به روش باروری آی یو آی کنم بخاطر شیمی درمانی میتوانم از این اسپرم ها جهت آی یو آی استفاده کنم
    3. تصویر کاربر احسان پنجشنبه ۲۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      آیا میتوانم بعد از یکسال از دوره شیمی درمانی اقدام به روش باروری آی یو آی کنم بخاطر شیمی درمانی میتوانم از این اسپرم ها جهت آی یو آی استفاده کنم
    4. تصویر کاربر احسان پنجشنبه ۲۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      آیا میتوانم بعد از یکسال از دوره شیمی درمانی اقدام به روش باروری آی یو آی کنم بخاطر شیمی درمانی میتوانم از این اسپرم ها جهت آی یو آی استفاده کنم
    5. تصویر کاربر احسان پنجشنبه ۲۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      آیا میتوانم بعد از یکسال از دوره شیمی درمانی اقدام به روش باروری آی یو آی کنم بخاطر شیمی درمانی میتوانم از این اسپرم ها جهت آی یو آی استفاده کنم
    6. تصویر کاربر احسان پنجشنبه ۲۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      آیا میتوانم بعد از یکسال از دوره شیمی درمانی اقدام به روش باروری آی یو آی کنم بخاطر شیمی درمانی میتوانم از این اسپرم ها جهت آی یو آی استفاده کنم
    7. تصویر کاربر احسان پنجشنبه ۲۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      آیا میتوانم بعد از یکسال از دوره شیمی درمانی اقدام به روش باروری آی یو آی کنم بخاطر شیمی درمانی میتوانم از این اسپرم ها جهت آی یو آی استفاده کنم
      باسپاس از لطف شما که در اسرع وقت بزرگواری فرمودید جوابمون رو دادید
    8. تصویر کاربر احسان پنجشنبه ۲۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      آیا میتوانم بعد از یکسال از دوره شیمی درمانی اقدام به روش باروری آی یو آی کنم بخاطر شیمی درمانی میتوانم از این اسپرم ها جهت آی یو آی استفاده کنم
      باسپاس از لطف شما که در اسرع وقت بزرگواری فرمودید جوابمون رو دادید
    9. تصویر کاربر احسان پنجشنبه ۲۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      آیا میتوانم بعد از یکسال از دوره شیمی درمانی اقدام به روش باروری آی یو آی کنم بخاطر شیمی درمانی میتوانم از این اسپرم ها جهت آی یو آی استفاده کنم
      باسپاس از لطف شما که در اسرع وقت بزرگواری فرمودید جوابمون رو دادید
    10. تصویر کاربر احسان پنجشنبه ۲۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      آیا میتوانم بعد از یکسال از دوره شیمی درمانی اقدام به روش باروری آی یو آی کنم بخاطر شیمی درمانی میتوانم از این اسپرم ها جهت آی یو آی استفاده کنم
      باسپاس از لطف شما که در اسرع وقت بزرگواری فرمودید جوابمون رو دادید
    11. تصویر کاربر احسان پنجشنبه ۲۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      آیا میتوانم بعد از یکسال از دوره شیمی درمانی اقدام به روش باروری آی یو آی کنم بخاطر شیمی درمانی میتوانم از این اسپرم ها جهت آی یو آی استفاده کنم
      باسپاس از لطف شما که در اسرع وقت بزرگواری فرمودید جوابمون رو دادید
    12. تصویر کاربر احسان پنجشنبه ۲۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      آیا میتوانم بعد از یکسال از دوره شیمی درمانی اقدام به روش باروری آی یو آی کنم بخاطر شیمی درمانی میتوانم از این اسپرم ها جهت آی یو آی استفاده کنم
      باسپاس از لطف شما که در اسرع وقت بزرگواری فرمودید جوابمون رو دادید
    13. تصویر کاربر احسان پنجشنبه ۲۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      آیا میتوانم بعد از یکسال از دوره شیمی درمانی اقدام به روش باروری آی یو آی کنم بخاطر شیمی درمانی میتوانم از این اسپرم ها جهت آی یو آی استفاده کنم
      باسپاس از لطف شما که در اسرع وقت بزرگواری فرمودید جوابمون رو دادید
    14. تصویر کاربر احسان پنجشنبه ۲۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      آیا میتوانم بعد از یکسال از دوره شیمی درمانی اقدام به روش باروری آی یو آی کنم بخاطر شیمی درمانی میتوانم از این اسپرم ها جهت آی یو آی استفاده کنم
      باسپاس از لطف شما که در اسرع وقت بزرگواری فرمودید جوابمون رو دادید
    15. تصویر کاربر احسان پنجشنبه ۲۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      آیا میتوانم بعد از یکسال از دوره شیمی درمانی اقدام به روش باروری آی یو آی کنم بخاطر شیمی درمانی میتوانم از این اسپرم ها جهت آی یو آی استفاده کنم
      باسپاس از لطف شما که در اسرع وقت بزرگواری فرمودید جوابمون رو دادید
    16. تصویر کاربر احسان پنجشنبه ۲۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      آیا میتوانم بعد از یکسال از دوره شیمی درمانی اقدام به روش باروری آی یو آی کنم بخاطر شیمی درمانی میتوانم از این اسپرم ها جهت آی یو آی استفاده کنم
      باسپاس از لطف شما که در اسرع وقت بزرگواری فرمودید جوابمون رو دادید
    17. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      بله مي توانيد
    18. نمایش سایر 16 پاسخ
  • تصویر کاربر سعید پنجشنبه ۲۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 307 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید پسرم یک سال دو ماه داره فتق عمل کردیم بعد از ۳ روز دور بیضه و الت ورم و باد کرده مشکل چیه اورژانسیه ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      گاهي بعد از عمل پيش مي أيد به پزشك وي مراجعه شود
  • تصویر کاربر مجتبی پنجشنبه ۲۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 656 مشاهده پرسش
    با سلام بیضه من سه ماه پیش یک ضربه محکمی خورد که درد شدیدی داشت که شب آن روز حالت تهوع و استفراغ شدیدی گرفتم فردای آنروز به اتفاقات بیمارستان اورولوژی شیراز (بیمارستان سعدی دولتی) رفتم که با لمس بیضه گفت که تو هیچ مشکلی نداری و اصلأ نیازی هم نیست به متخصص مراجعه بکنی حالت تهوع تو هم بخاطر مشکل از معدته ولش کن هر دوتاش خودش خوب میشه
    من دو ماه در خانه استراحت کردم اصلا بهتر نشد در پای راستم هم بشدت احساس ضعف میکردم و حالت تهوع هم داشتم و بیضه راستم هم بشدت درد میکرد تا اینکه به یک مطب دکتر متخصص رفتم و بعد با سونوگرافی گفت که بیضه راستت عفونت کرده که برام قرص سیپروفلوکساسین 500 شبی یکی و قطره پروستاتان بیست قطره هر 12 ساعت و قرص های باکلوفن و ناپروکسن موقع درد نوشت و گفت کار هم بکنم مشکلی ندارد ولی من کار زیاد سنگینی روش نکردم که بعد از یکماه خوردن داروها هیچ بهبودی پیدا نکردم و زمانی که دارو ها تمام شد به یک متخصص به همون بیمارستان اولی مراجعه کردم و داستان هارا برایش تعریف کردم و با لمس بیضه ام گفت که تو هیچ مشکلی نداری فقط طناب بیضت ملتهب شده و به جواب سونوگرافی هم اعتنایی نکرد و برام قرص دیکلوفناک 100 روزی دو عدد ( یکی صبح و یکی شب) و یک قرص گاباپنتین 100 شبی یکی برام نوشت که دارو ها تقریباً دارند تموم میشوند باز هم بهبودی پیدا نکردم در این مدت ها به جز دو ماه اول که فکر میکردم مشکلی ندارم بعضی از شبها بر روی بیضه ام یخ می گذاشتم چیزهای کافئین دار اصلا نخوردم و خیلی کم خود ارضایی کردم و شورت تنگ پوشیدم و پیاده روی کم کردم (یعنی نتونستم جلوی خودمو بگیرم مجرد هم هستم) اینها طبق توصیه های سایت های اینترنتی انجام دادم ، ولی بازم فایده ای نداشت ، از شما آقای دکتر خواهشمندم مرا یک راهنمایی بکنید و مرا از این مخمصه نجات بدهید دارم دیوونه میشم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۵ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      اپيديديم دچار اتهاب يا عفونت شده بايد ٤ هفته آنتي بيوتيك مصرف كنيد وشياف ايندومتاسين روزي يك عدد به مدت ده روزو عمل جنسي داشته باشيد كار سنگين انجام ندهيد
    2. تصویر کاربر مجتبی شنبه ۱۵ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      با تشکر فراوان از راهنمایی های شما
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      خواهش مي كنم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۵ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 16سالمه و بیضه سمت راستم خیلی بزرگتر از بیضه سمت چپه و یه چیز سفتی داخل بیضه هست و وقتی به کشاله رانم دست میزنم احساس میکنم یه چیزی شبیه رگ وصل شده به بیضه سمت راستم,درحالی که درسمت چپ اینطور نیست,و خیلی اذیتم میکنه و احساس سنگینی میکنم,ولی بعضی وقتا که دراز کشیدم و یا از خواب بیدار میشم اینطور نیست,و بیضه ها در حالت طبیعی هستند,خیلی نگرانم,لطفا جواب بدید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۵ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      حتما بايد توسط اورولوژيست مورد معاينه قرار بگيريد
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر