همه چیز درباره پیچ خوردگی یا تورشن بیضه

پیچ خوردگی بیضه یا تورشن بیضه یکی از عارضه های ساده است که ممکن است در فعالیت های روزانه برای مردان رخ دهد ولی در صورت عدم رسیدگی می تواند خطر زا باشد.

تورشن بیضه چیست؟

پیچ خوردگی یا تورشن بیضه زمانی اتفاق می افتد که اسپرماتیک کورد (بند بیضه) می چرخد و در نتیجه جریان گردش خون بیضه قطع می شود.

در نتیجه اگر زمان طولانی پیچ خوردگی بیشتراز 4 ساعت شود، نسج بیضه دچار آسیب می شود و امکان ناباروری وجود دارد. شایع ترین علامت که پس ازاین پدیده بوجود می آید، درد می باشد. بیضه بزرگتر ازحد نرمال شده و به علت چرخش بند بیضه را به طرف بالا می کشد.

بیشترین علتی که باعث این حالت می شود، مشکلات مادرزادی (CONGENITAL MALFORMATION) است.

وقتی پیچ خوردگی اتفاق بیفتد، به مرور زمان بیضه دچار ورم و التهاب و بزرگی بیضه و شدیدا” دردناک شده و بیضه کمی از کیسه بیضه خارج می شود. تشخیص براساس علائم بیماری و یافته هایی است که توسط پزشک بدست می آید. اگر تشخیص نامشخص باشد باید از سونوگرافی رنگی داپلر از بیضه کمک گرفت که در صورت تورشن، کاهش گردش خون بیضه را نشان می دهد.

این بیماری بیشتر موقع تولد و دردوران بلوغ اتفاق می افتد و در هر زمان از روز ممکن است این بیماری بوجود آید. عارضه پیچ خوردگی بیضه برای 1 نفر از هر 4000 نفر اتفاق می افتد. آمار دیگر نشان می دهد که 1 نفر در 25000 نفر مرد درسال، قبل از 25 سالگی دچار تورشن می شوند.

پیچ خوردگی بیضه

علائم پیچ خوردگی بیضه

  • تهوع و استفراغ
  • درد بیضه
  • قرمزی و التهاب پوست بیضه
  • تب
  • امکان ناباروری اگر دو طرفه اتفاق افتد و قبل از 4 ساعت، درمان صورت نگیرد.

عوامل مساعدکننده تورشن بیضه

  • بزرگی بیضه بطور طبیعی یا سرطان بیضه
  • اختلالات مادرزادی
  • آزادبودن بیضه در کیسه بیضه
  • موارد نادر بیضه

تنگی مجرا

تشخیص تورشن بیضه

  • براساس علائم بیمار
  • یافته هایی که توسط پزشک به دست می آید
  • چون گاهی با التهاب اپی دیدیم علائم آن اشتباه می شود، می توان از سونوگرافی رنگی داپلر استفاده کرد، در این حالت گردش خون در تورشن در سونوگرافی کاهش پیدا می کند. تشخیص با سونوگرافی اسکن 90 درصد می باشد.

اگرچه اسکن ایزوتوپ دقیق ترین وسیله تشخیص است ولی چون این بیماری اورژانس است و احتمال انجام فوق طول می کشد لذا انجام اسکن ایزوتوپ کمتر انجام می شود.

  • پیچ خوردگی بیضه به علت یک پروسه چرخش مکانیکی است. ضمنا عقیده بر این است که تورشن در دوران رشد جنین اتفاق می افتد که منجر به تورشن نوزاد یا VANISHING TESTIS می شود و یکی از علل نوزادانی است که بدون وجود یک بیضه بدنیا می آیند. یک نوع تورشن بیضه وجود دارد که در آن گاه گاهی فرد به آن مبتلا می شود.

به هنگام پیچ خوردگی بیضه علائم تهوع، استفراغ و درد بروز می کند و خود به خود بهبود می یابد و در حقیقت کورد پیچ خورده به حالت طبیعی بر می گردد. این چنین افرادی در شانس و ریسک تورشن کامل و امکان خارج کردن بیضه درآینده خواهد بود، اگر دچار تورشن شوند. بنابراین افراد گاهگاهی دچار تورشن می شوند و سپس بهبودی حاصل می شود. بهترین درمان دراین افراد فیکس کردن دو طرفه بیضه ها می باشد.

پیچ خوردگی آپاندیکس بیضه

در این تورشن بیضه یک زائده وجود دارد به نام RETE TESTIS که دچار تورشن می شود و بین بچه های 7 تا 14 ساله می باشد. تورشن شبیه تورشنی است که در بالا توضیح داده شد و همراه با درد ناگهانی می باشد. در معاینه بیضه یک ندول سفت کوچک در قسمت بالای بیضه نشان می دهد که موقع معاینه ثابت نمی باشد و اختصاصا” BHUE DOT SIGN می گویند. این آپاندیکس بیضه است که تغییر رنگ داده و قرمزی قابل توجه روی پوست بوجود می آید. برگشت پذیری 2 تا 3 روز طول می کشد و مسکن باید تجویز کرد.

تورشن در جوانان 12 تا 18 ساله 65 درصد اتفاق می افتد. ولی در هر سنی اتفاق می افتد حتی در دوره نوزادی.

عوارض تورشن بیضه

پیچ خوردگی می تواند عامل مشکلات دیگری برای مردان بشود که می توان موارد زیر را در این زمینه نام برد:

  • انفارکتوس بیضه
  • آبسه بیضه
  • اپیدیدیمیت بیضه
  • گانگرن

درمان تورشن بیضه

اگر تشخیص سریع داده شود، بیضه حفظ خواهد شد. گاهی بدون دخالت جراحی با چرخاندن بیضه در جهت مخالف پیچ خوردگی برمی گردد. این چرخش باید به طرف پا باشد.

اگر جراحی سریع انجام گیرد و معمولا” زیر 6 ساعت، 90 درصد بیضه حیات خود را بدست می آورد. اگر زمان به 12 ساعت برسد عمل جراحی حفظ بیضه 50 درصد است و اگر به 24 ساعت برسد شانس حیات بیضه 10 درصد می شود. حدود 40 درصد افراد مبتلا به تورشن بیضه ، بیضه خود را از دست می دهند.

هزینه عمل پیچ خوردگی بیضه بسته به شرایط بیمار و وخامت موقعیت متفاوت است ولی از درمان هایی است که معمولا تحت پوشش بیضه قرار می گیرد.

 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر ارش دوشنبه ۲۳ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    با سلام و تشکر از سایت خوبتون. من مدت ۵ سالی هست که از درد بیضه و ۹۰ درصد در ناحیه چپ رنج میبرم. چند سال پیش بیضهای من تورم شدید همراه با درد شدید که راه نمیتونسم برم و تب. تا دو یا سه روز ادامه داشت سپس خود به خود خوب میشد. بالخره بعد از یک ماه به دکتر مراجعه کردم . و تشخیص عفونت دادن با خوردن کپسول های چرک خوب شدم ولی از اون تاریخ به بعد هر ماه واسه چند روزی اون درده که مثل یه خار تو دست هست سراغم میاد و هی تیر میکشه. و بعد خوب میشه . میخواسم بدونم مشکل اصلی چیه و راه حل اینکه کاملا از بین بره چیست . در ضمن چند دوره ازمایش اسپرمم انجام دادم عالی بود. ممنون میشم جواب بدین. تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۳ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      درد شما از التهاب اپيديديم است درمان ١- از انجام كارهاي سنگين خود داري كنيد ٢- عمل جنسي داشته باشيد ٣- ادرار زودتر تخليه كنيد ٤- شياف ايندومتاسين صد ميلي گرم روزي يك عدد ده روز
    2. تصویر کاربر ارش دوشنبه ۲۳ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      ممنون از پاسختون. اقای دکتر میخواستم
      بدونم راه حل اینکه این عفونت مزمن کلا از بین بره چیه ؟ دکتر خودم که ۶ ساله زیر نظرش بودم علت رو عفونت مزمن تشخیص داد و چند سری قرص چرک و حتی سوزن گرم تجویز کردن. ولی بهبودی کامل پیدا نشد و حتی گفتن این مشکل تا اخر عمرتون همراهته. و درمان قطعی نداره و راهنمایی های شما رو نیز گفتن. خواستم نظر شما رو بدونم . ممنون میشم در ضمن سونوگرافی هم که کردم واریکوسل خفیف هم تشخیص داده شد نوع ۱ ولی دکتر گفت این دردت مربوط به واریکوسلت نیست. و میکروب ها جایی نفوذ کردن که از بین نمیروند . در صورتی که بنده به فاصله یک ماه تحت درمان قرار گرفتم ایا این عفونت مزمن به خاطر دور رفتن بوده. ممنون از شما و سایت خوبتون.
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۳ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      مشكل فكري شديدي شده ايد كه بايد توسط متخصص روانپزشك ويزيت شويد . دستورات مرا اجرا كنيد و كمي بي توجهي مشكل را حل خواهد كرد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر شهاب سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام.نزدیک ۴ ماه میشه عمل هیدروسل و واریکوسل انجام دادم خاصتم جواب ازمایشمو بدونم خوبه یا نه.بعد اینکه ازمایش اسپرم دادم التم سمت راستش درد داره چند روزیه تا حالا اینجوری نبودم ایا مشکلی دارم
    Sperm motiility index 98
    Total sperm 161.4
    Total motile sperm 76.8
    Total progressive motile sperm 43.2
    Total functional sperm 5.4
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      أزمايش كاملا طبيعي است
  • تصویر کاربر Azarifar چهارشنبه ۲۰ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    در سمت راست بیضه احساس سر شدن میکنم بعضی وقتا سفت میشه اون قسمت بیضه بعضی وقتا خود به خود ول میشه میخواستم بپورسم مراجعه به دکتر لازم است؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۰ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      مهم نمي باشد
  • تصویر کاربر مهرنوش چهارشنبه ۲۰ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    ببخشيد من پدرم عمل كردن فتق و همين مشكل ورم بيضه پيدا كردن ٦٧ سالشونه خيلي نگرانم چون يه سري چيز هاي ديگه هم تو سونوگرافيشون أؤمده مثل كيست . خوب ميشن
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۰ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      كيست مهم نيست براي ورم بيضه به پزشك مراجعه شود
  • تصویر کاربر بابک دوشنبه ۱۸ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 297 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر سوال بنده این بود که در بیمارانی که عفونت بیضه دارند و به قرص تاوانکس و سیپرو هم حساسیت دارند. چه توصیه ایی میکنید؟ خیلی ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۸ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      قرص co- timoxazole هر ١٢ ساعت دو عدد
  • تصویر کاربر قاسم چهارشنبه ۲۰ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 520 مشاهده پرسش
    Gh Pi:
    Gh Pi:
    پسر من در کودکی سه بار عمل جراحی کرد که به ما گفتن فتق دارد.در دو نوبت اول در بیمارستان مروستی عمل کرد که هر دفع بعداز یک سال بیماری عود کرد لذا برای بار سوم نزد دکتر ناصر صادقیان متخصص مجاری ادرار از انگلستان روبروی بیمارستان کسرا رفتیم ایشان مدتی دارو داد تا آب موجود در کیسه بیضه جذب شود، چون جذب نشد عمل کرد و به اینجانب گفت لوله یا مجاری ترشح آبی که وارد کیسه بیضه میشد را تا جایی که جا داشته و به اسپرم ها آسیب نزند سوزانده است .حالا پس از سالیانی جهت معافیت سربازی طبق قوانین خدمت نظام اقدام کردیم .
    و برابر معاینه:
    اولا گفتن عمل فتق نبوده عمل هیدروسل بوده طبق مدارک دریافتی از بیمارستانها
    دوما معاف از رزم گردیده معافیت کامل نیست.ودر برگ اعزام نوشته آتروفی - اکتوپی یا فقدان بیضه یک طرفه
    سوال من این است سربازی می تواند باعث مشکل بعدی گردد و نیز این عمل و این فقدان یکی از بیضه ها میتواند در زندگی زناشویی او اثر بگذارد و باعث عدم بچه دار شدنشان گردد.
    البته بنده سه ، چهار سال بعد از آخرین عمل سونوگرافی از بیضه گرفتم نوشته بود مشکلی از لحاظ هیدروسل مشاهده نشد هشداری هم ندادند
    1. تصویر کاربر قاسم یکشنبه ۱۷ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      پاسخی وجود ندارد!
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۰ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      هيچ مشكلي به وجود نمي آيد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سعید دوشنبه ۱۸ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 325 مشاهده پرسش
    سلام ممنون میشم بابت جوابگو بودنتون من به تازگی نامزد کردم گاهی اوقات حتی بدون اینکه تحریک بشم یا تحریک بشم درد در قسمت پایین شکمم شروع میشه و بیضه هام هم به طور شدیدی درد میگیرن به شکلی که راه رفتن برام سخت میشه دکتر چیکار باید بکنم من فکر میکردم به خاطر خارج نشدن منی هستش ولی بعد درد هم که به وسیله تحریکات ارضا میشم درسته که دردم نصف میشه اما دارمش ، دکتر ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۸ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      بعد از تحريك جنسي حتما بايد مني خارج شود
  • تصویر کاربر وحید پنجشنبه ۷ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 342 مشاهده پرسش
    با سلام دکتر من بعضی از شبها که میخام سکس کنم به اون حالت نعوظ صددرصد نمیرسم بعدش خیلی استرس بهم وارد میشه و رنج میبرم
    از سیدنافیلم همیشه استفاده میکنم چون بدون سیدنافیل خییلی کم به حتلت نعوظ میرسم
    چیکار کنم دکتر؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۷ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      اگر فشار خون ، ديابت ، و بيماري قلبي نداشته باشيد بايد جنبه فكري داشته باشد به روانپزشك مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر ناشناس شنبه ۲ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    سلام دكتر قوامي وقتتون بخير.
    من ١٨ سالمه و الان حدود ١٠ روزه كه بيضه چپم ورم داره و وقتي لمسش ميكنم يا روي شكم ميخوابم يكم درد ميكنه.در حالت عادي دردي نداره و اذيت نميكنه اما يكم ورم داره و همين نگرانم كرده.وقتي كيسه بيضه رو لمس ميكنم يه سري رگ احساس ميكنم كه همونا درد ميكنن.حدس ميزنم كه اپي ديديم باشه.اين اتفاق بعد اينكه توي يه روز دو بار خودارضايي كردم افتاد و الان حدوداً ٩روزي ميشه كه اينجوريه.وقت انزال و ادرار هم هيچ دردي ندارم.گاهي اوقات ورمش بيشتر ميشه و بعضي وقتا هم ورمش خيلييي كمه. بايد چيكار كنم ايا خطرناكه و نياز به عمل دارم يا خودش برطرف ميشه؟
    ممنون ميشم راهنماييم كنيد دو سه روز قبل سوال پرسيدم اما جوابمو ندادين.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      نگران نباشيد مشكل خاصي نبوده كه مطرح كرده ايد
  • تصویر کاربر میثم شنبه ۲ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 347 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت اقای دکتر.من حدود سه سال پیش دردی در ناحیه بیضه سمت راست وکشاله ران پا احساس کردم.در ضمن بیضه سمت راست سفت تر و کمی بزرگتر از بیضه سمت چپ بود.کشاله ران پا سمت راست هم برجستگی داشت و کمی بزرگتر از پای سمت چپ شد.در ضمن به علت مصرف هورمون در بدنسازی مقداری هم ژنیکوماستی دارم.با مراجعه به متخصص وانجام ازمایش سونوگرافی و ادرار و خون واسپرم هیچ توده و عفونتی دیده نشد.سونوگرافی از کلیه ومثانه هم انجام دادم که موردی وجود نداشت.دکتر اریترومایسن250 و پیروکسیکام10 تجویزکرد مصرف کردم که تاثیری درشدت درد نداشت.بعد از ان چندبارهم به متخصص مراجعه کردم که جوابی حاصل نشد وبعد از چندماه درد خودش کم شد و از بین رفت اما همچنان ورم داخل ران پا بود بدون درد.تا این که از دو سه ماه پیش دوباره دردم شروشد.با خواندن مقالات راجع به سرطان بیضه همه علایم به جز توده بدون درد در من وجود دارد.همان علایمی که گفته شد.خیلی استرس گرفتم و فکرم درگیر شده.لطفا راهنمایی کنید که ایا امکان دارد سرطان بیضه باشد یا این که چکار باید انجام بدم.در ضمن هر دوبار که این علایم ایجاد شده در فصول سرد سال میباشد با سپاس از جوابی که میدهید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      نگران نباشيد اگر سرطان بود سونوگرافي ان را مشخص مي كرد
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر