درمان بزرگی پروستات با قرص تامسولوسین

وقتی ۱۰ سال قبل قرص تامسولوسین جهت درمان علائم ادراری ناشی از بزرگی پروستات توسط شرکت های دارویی در آمریکا به بازار عرضه شد، انقلابی بزرگ در درمان بزرگی پروستات به وجود آمد. تامسولوسین برای افرادی که به بزرگی پروستات خفیف مبتلا هستند توصیه می شود اما مصرف آن حتما باید تحت نظر پزشک باشد.


تامسولوسین چیست؟

تامسولین به دسته ای از دارو ها به نام آلفا بلاکر تعلق داشته و برای درمان مردان مبتلا به علائم بزرگی پروستات یا هایپرپلازی خوش خیم پروستات به کار گرفته می شود. همچنین، گاهی اوقات تامسولوسین در درمان سنگ های کلیوی نیز استفاده می شود.

این دارو به صورت قرص و کپسول بوده و افراد می توانند با در دست داشتن نسخه پزشک آن را از دارو خانه ها تهیه کنند. در صورت خریداری این دارو از داروخانه باید ظرف 6 هفته پس از شروع مصرف با پزشک خود ملاقات کرده تا از مناسب بودن ادامه مصرف خود اطمینان یافت.

تامسولوسین با عناوین تجاری همچون فلومکس و فلوکسترا نیز شناخته می شود. گاهی اوقات، در درمان مشکلات مثانه و بزرگی پروستات داروی تامسولوسین در ترکیب با مواد دارویی دیگر مصرف می شود. نام تجاری این دارو های ترکیبی شامل وزومنی (ترکیب با سولیفناسین) و کومبودارت (دوتاستراید) است.

علائم بزرگی پروستات

معمولاَ علائم بزرگی پروستات بعد از 40 سالگی در مردان ظاهر می شود. علائم بزرگی پروستات به شرح زیر است:

  • باریک شدن ادرار
  • شب ادراری
  • تکرار ادرار
  • سوزش ادرار
  • عدم تخلیه کامل ادرار

از هر 100 نفر مبتلا به بزرگی پروستات و علائم ادراری، 40 نفر از آن ها با مصرف شبی یک عدد قرص تامسولوسین (مؤثرترین آن نوع اسنیک می باشد) از عمل جراحی نجات پیدا می کنند.

نحوه عملکرد قرص تامسولوسین

تامسولوسین پروستات را کوچک نمی کند ولی با شل کردن عضلات صاف پروستات و کپسول پروستات باعث می شود انسداد ایجاد شده در راه خروج ادرار از مثانه کاهش یابد و علائم از بین برود.

تامسولوسین با شل کردن پروستات، مجرای خلفی را باز می کند و مثانه به راحتی ادرار را خارج می کند. مردانی که دارای علائم پروستات هستند شبی یک عدد کپسول تامسولوسین تا آخر عمر باید میل کنند و گاهی پزشکان این دارو را با قرص فینتراید تجویز می کنند.

کپسول تامسولوسین

عوارض کپسول تامسولوسین

از عوارض استفاده از این دارو گاهی افت فشار خون و برگشت منی به داخل مثانه می باشد. بسیاری از مردان که از این دارو استفاده می کنند، از عدم خروج منی از مجرا به خارج بعد از عمل جنسی شکایت دارند.

1- عوارض جانبی رایج

این عوارض جانبی در بیش از 1 درصد افراد مصرف کننده بروز داده، معمولا خفیف بوده و مدت اثر کوتاهی دارند. در صورتی که این عوارض جانبی ناراحت کننده بوده یا به مدت چند روز ادامه داشته باشند، باید با پزشک یا دارو ساز خود مشورت کرد:

  • احساس گیجی مخصوصا در هنگام نشستن یا برخاستن
  • مشکل در انزال منی همچون فقدان یا اندک بودن مقدار مایع منی

2- عوارض جانبی جدی

  • در صورت مشاهده عوارض زیر باید فورا با پزشک خود تماس گرفت:
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس: این علائم می توانند نشانه مشکلات ریوی باشند.
  • زردی پوست یا زرد شدن سفیدی چشم: این علائم می توانند نشانه مشکلات کبدی باشند.
  • ابتلای آسان به کبودی یا خونریزی: این علائم می توانند نشانه مشکلات خونی باشند.

برای خواندن مطالب کافی در رابطه با قرص تامسولوسین و همچنین عوارض و نحوه ی مصرف آن روی گزینه ی زیر کلیک کنید.

عوارض قرص تامسولوسین

مصرف خودسرانه تامسولوسین

امروزه در دنیا بسیاری از مردان از بهبودی علائم ادراری پروستات با قرص تامسولوسین آشنا هستند و یا از آن استفاده می کنند. نکته مهم قابل توجه این است که این داروی روی مردانی که مبتلا به علائم شدید ادراری پروستات هستند، هیچ اثری ندارد و نباید بدون مراجعه به پزشک و با انتخاب و سلیقه ی خود، بدون نظر پزشک از آن استفاده کنند، چون گاهی علائم شدید ادراری ناشی از پروستات باعث از کار افتادن کلیه ها می شود و فرد مبتلا با سلیقه خود به امید اینکه علائم بهتر می شود و یا شده خود را در معرض آسیب کلیه قرار می دهند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۲ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 29 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    چند روزی هست که احساس میکنم به سختی ادرار میکنم . حجم پروستات هم ۳۳ cc هست . البته داروهای گوارش هم به علت روده تحریک پذیر جدیدا استفاده میکنم . راهنمایی بفرمایید چیکار کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲ بهمن ۲( 2 ماه پیش)

      با سلام روزي يك عدد كپسول امنيك يك ماه ميل كنيد

  • تصویر کاربر هادی شنبه ۹ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 26 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آقای دکتر من 57 سال دارم آزمایش خون دادم psa 6.32 است و صبح ها نیم ساعت بعد از صبحانه یکعدد تامسولوسین میخوردم الان حدود سه ماه است جنابعالی فرمویدی اومنیک جایگزین کنم که انجام دادم و بهتر شدم و مشکل خاصی هم ندارم جز اینکه بعضی شب ها بعلت خوردن نوشابه و یا چای و..دم صبح مجبور م که برای تخلیه ادرا بیدار شوم و بعضی وقتها بیرون بر اثر سرما احتیاج به تخلیه ادرا دارم از طرفی در کلیه چپ سونوگرافی شدم یک سنگ خیلی ریز دیده شده که گفته شده شاید همینطور دفع شود و متوجه هم نشوید میخواستم ببینم که چی دستور میفرمایید چه دارویی مصرف کنم که psa بالاتر نره و پایین بیاد تشکر میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۹ دی ۲( 2 ماه پیش)

      با سلام ممكن است نياز به نمونه برداري از پروستات باشد ابتدا سونوگرافي از راه مقعد انجام دهيد TRANS RECtAL

  • تصویر کاربر ابوالفضل پنجشنبه ۱۸ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 102 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب دکتر قوامی عزیز
    بنده 53سالمه و چندین سال هست شاید 20سال بیشتر که مشکل ادراری دارم و دکتر های زیاد رفتم ولی بی نتیجه
    اخیرا آزمایش رفتم و نتیجه psa 1/86بود ولی سونوی جدید ندارم . بیشتر مواقع تو دفع ادرار مشکل دارم و ادرارم با تاخیر و بعضی مواقع تکه تکه میاد و قبل از ادرار باید پایین شکم زیر ناف رو به داخل چند بار فشار بدم و ماساژ بدم تا ادرار بیاد خیلی اذیت میشم
    ضمنا شب ها هر دو یا سه ساعت از فشار مثانه بیدار میشم و بعد از انجام ادرار بازم تو مثانه احساس ناراحتی دارم و فکر می کنم تخلیه کامل انجام نشده و دو باره میرم و در حالت ایستاده پایین شکم رو فشار میدم و چند قطره ادرار یا بیشتر که خارج میشه بعد احساس راحتی می کنم بطور کلی هم تعداد و هم زمان دفع ادرار زیاده و خیلی اذیت میشم لطفا بفرماییدچی کار کنم .
    البته آخرین بار که پیش متخصص رفتم تشخیصش بزرگی پروستات بود و دارویی که دادعوارضی چون تاری دید و تورم رگ های بیضه ها و درد بیضه ها و عدم خروج منی در زمان نزدیکی و ریزش منی تو مثانه داشتم که دیگه دارو رو مصرف نکردم از لطفتون ممنونم خدا خیرتون بده
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۸ خرداد ۲( 9 ماه پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص ترازوسين ٢ ميلي گرم يك ماه ميل كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز بعد از ناهار ميل كنيد

  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 111 مشاهده پرسش
    سلام
    جناب دکتر
    بنده 38 سالمه و مشکلی که دارم اینه که ادرار بنده به سختی تخلیه میشه و اکثرا باید از آب گرم استفاده کنم تا ادرارم تخلیه بشه و سوزش ادرار هم دارم و همیشه احساس میکنم که باید برم دستشویی.جدیدا هم هنگام ارضاء شدن ، منی به سختی تخلیه میشه.لطفا راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)

      با سلام روزي يك عدد كپسول امنيك ده روز ميل كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl  صد ميلي گرم ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 123 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر.37 سالمه هر شب تکرر ادرار همراه با تعریق دارم در طول روز حداقل سی بار دستشویی میرم و اگر ادرارمو در طول روز نگه دارم بدنم داغ میشه و باید سریع برم دستشویی...ممنون راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ميل كنيد و هر ٨ ساعت يك عدد قرص تولتريدين ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۸ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 116 مشاهده پرسش
    سلام
    جناب دکتر
    ۴۸ساله وسه چهارسالی هست که دچارپروستات به ابعاد۴۲*۴۳*۴۴به حجم تقریبی ۴۱سی سی دارای سایز بزرگتراز نرمال بااکوی هتروژن که مطرح کننده bphخفیف میباشد هستم درحالت عادی وایستاده قادر به کنترل ادرارهستم اما به محض اینکه به فکر ادرار کردن می افتم فشار وحس ادراربسیار زیادی بهم دست میده بطوری که تا لباس رو باز میکنم یکی دوقطره میریزه اماحجم زیادی نداره وچهارپنج ثانیه ادرار قطع میشه
    بعلت پرفشاری خون ۶ساله که قرص والزومیکس -۱۶۰-۱۲.۵-۵ مصرف میکنم در سه ماه گذشته هم پروستا باریچ روزی یکی خوردم دوماه قبلش هم دلوکسی کپ ۲۰ مصرف کردم البته بانظر پزشک که تقریبا هیچ نتیجه ای نداشته ضمنامیل جنسی ام از زمانی که دلوکسی کپ خوردم خیلی کم شده وقدرت نعوظ مثل گذشته نیست به نظر جنابعالی باید چکارکنم؟
    تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۸ فروردین ۲( 1 سال پیش)

      با سلام دلوكسي كپ قطع شود روزي يك عدد قرص ترازوسين ٢ ميلي گرم يك ماه ميل كنيد و اندازه پروستات با توجه به سن طبيعي است و درماني لازم نيست

  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۱ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 115 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و احترام خدمت جناب دکتر ، بنده 56سالمه یکماه پیش رفتم دکتر برای پروستات گفت باید بری سونوگرافی جواب سونوگرافی ام نوشته اکوی پروستات غیر یکنواخت بوده و حجم آن در حدود 53سی سی اندازه گیری شد و برجستگی لوب مدین دیده میشود!
    سه تا دارو تجویز کرده بنام های فیناستراید ۵ شب یکعدد/پروترال ۴/.شب یکعدد و کپسول پروستات باریج یکعدد صبح ویکعدد شب ، از زمان مصرف داروهای ذکر شده با عرض معذرت نمی‌توانم مقاربت کنم اصلأ حس نزدیکی درمن وجود ندارد ،لطفا راهنمایی بفرمایید!
    با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۱ آبان ۱( 1 سال پیش)

      با سلام كپسول پروترال را قطع كنيد

  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۷ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 150 مشاهده پرسش
    سلام ادرار دو شاخه و فشار کم فعلا سوزش ندارد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۷ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد كپسول امنيك يك ماه ميل كنيد و عكس مجرا گرفته شود

  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۲۷ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 141 مشاهده پرسش
    باسلام بنده 48سالم هست.در سونوگرافی من حجم پروستات42سی سی و حجم اولیه مثانه 53سیسی و حجم اولیه مثانه پس از تخلیه 7 سی سی میباشد دکتر پروترال 4درصد تجویز کردند در مسائل نعوظ مشکل دارم داروی دیگری باید بخورم ممنون از پاسخ
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۷ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      با سلام يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا ٢٠ ميلي ميل كنيد

  • تصویر کاربر شایان1350 شنبه ۱۹ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 141 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر من 50 سال سن دارم حدود 2 الی 3 سال است که تکرر ادار پیدا گردم البته به مرور زیاد شده به فوق تخصص در شهر خودم مراجعه کردم و داروی تامسولوسین 0.4 و تدالافیل و نریتریپتین 10 تجویز کرده 2 ماهه میخورم 3 ماه دیگر باید ادامه لدم تا حد زیادی بهبود حاصل شده اما نه کاملا از بابت اطمینان از داروها میخواستم نظر حضرتعالی رو بدونم که ادامه بدم یا خیر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۹ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      با سلام تامسولوزين را ادامه دهيد و روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ده روز ميل كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر