نقش درد بیضه در ناباروری مردان

درد بیضه بحث مفصلی است و مردانی که از آن شکایت دارند کم نیستند. اما ممکن است درد ناحیه بیضه ها به علت التهاب اپیدیدیم باشد. برای آشنایی با علت درد در بیضه چپ، درد بیضه راست و درمان های آن با ما همراه باشید.

علت درد در بیضه سمت چپ

 افرادی هستند که فکر می کنند که درد آنها از بیضه می باشد و به علت  این درد برای درمان درد بیضه به پزشک مراجعه می کنند و ماه ها سرگردان و بدون گرفتن نتیجه درمانی از این مطب به مطب دیگر در جستجوی درمان هستند و بسیاری از آنها از درمان ناامید و دچار مشکلات فکری-روانی می شوند.

در قسمت بالا و عقب هر دو بیضه دو زائده نسجی مستطیل شکل که داراری لوله های فراوان بوده، محل ذخیره نطفه(اسپرم) می باشند. پس از ساخته شدن نطفه در بیضه ها توسط لوله های باریکی، نطفه ها وارد این دو زائده نسجی که اپی دیدیم نامیده میشود، شده و سپس نطفه ها به مدت 12 روز در این قسمت متوقف می شوند و پس از تغذیه و فعل و انفعالات شیمیایی روی نطفه ها، بالغ شده و دارای حرکت می شوند و سپس از طریق دو لوله برنده نطفه ها که وازVAS نامیده می شود، نطفه ها به ترشحات منی اضافه می شوند.

التهاب اپی دیدیم

التهاب یا عفونت این دو زائده(اپی دیدیم) اگر به روش صحیح علمی درمان نشود، بیماری طولانی مدت و مزمن می شود و یکی از علل نسبتا” شایع ناباروری مردان التهاب این دو زائده می باشد. موقع معاینه کلینیکی توسط پزشک اپیدیدیم بیمار بزرگ تر از حد نرمال وکاملا” دردناک است. گاهی درد اپی دیدیم فعالیت وکیفیت روزانه آنها را مختل می کند.

التهاب اپی دیدیم به طور معمول در زمان بلوغ و تقریبا در سنین 18 تا 30 سالگی و همین طور بیشتر بعد از 40 سالگی بدنبال التهاب پروستات بوجود می آید، بطوریکه وقتی اساس درمان را براساس التهاب پروستات قرار می دهیم، درد اپیدیدیم هم از بین خواهد رفت. در عفونت اپی دیدیم که می تواند بدنبال عفونت پروستات باشد یا نباشد، درمان باید اصولی و علمی صورت گیرد.

درمان عفونت اپی دیدیم با آنتی بیوتیک

تنگی مجرا

بزرگی بیضه و درد آن

به طور معمول درد بیضه سمت چپ و راست همراه با بزرگ شدن آنها است و هنگام معاینه بیضه توسط پزشک بخصوص در عفونت بیضه و یا پیچ خوردگی بیضه ، بیمار درد شدیدی را حس می کند. بیضه ها دو عضو کاملا”حساس می باشند، بطوریکه با کوچکترین ضربه بیضه درد می گیرد و حتی ممگن است التهاب بیضه ،که بسیار دردناک است، بوجود می آید.

درد ناحیه بیضه یا به دنبال بیماری های خود بیضه بوجود می آید و یا از ارگانهای مجاور مثل اپی دیدیم یا پروستات بوجود می آید. صرف نظر از اینکه علت درد چه عاملی باشد، درد در ناحیه کشاله ران و شکم است. سنگ کلیه و فتق اینگوینال نیز باعث این عارضه می شوند.

علل درد به همراه بزرگی بیضه

  • نروپاتی دیابتیک
  • عوارض بعضی داروها
  • اگر التهاب اپی دیدیم به بیضه منتقل شود ، باعث بزرگی و دردناک شدن بیضه می شود.
  • فتق اینگوینال
  • اوریون که 3 درصد در بچه های زیر 10 سال مبتلا به اوریون، بیضه یا بیضه ها دچار عفونت ویروسی می شوند که دردناک می باشد و پس از بهبودی بیضه ها ممکن است کوچک شوند و در آینده ناباروری ایجاد کنند.
  • سنگ های کلیه
  • سرطان بیضه گاهی باعث درد می شود.
  • پروستاتیت که عفونت حاد پروستات است، ممکن است بیضه را مبتلا کند.
  • بیضه های نزول نکرده
  • ضربه به بیضه ها در بازیهای دسته جمعی که در صورت ضربه، بیضه ملتهب و بزرگ و دردناک می شود.
  • هیدروسل ممکن است باعث درد بیضه شود
  • واریکوسل که وریدهای پرخون بالای بیضه می باشد که ممکن است باعث درد شود.
  • عفونت ادراری می تواند پروستات، اپی دیدیم یا بیضه را مبتلا کند.
  • پیچ خوردگی بیضه (تورشن) در این حالت بیضه مبتلا بزرگ و دردناک می باشد و بطرف بالا کشیده می شود.
  • دردهای ناشناخته بیضه بطوریکه را هم خارج کنیم درد از بین نمی رود.
  • وازکتومی بستن لوله های اسپرم که برای ناباروری انجام می گیرد.
  • یک بیماری خونی به نام HENOCH-SCHONLEIN PURPURA که دراین بیماری عروق خونی دچار التهاب و در نتیجه درد می شود.

علت درد بیضه راست چیست؟

یک از شایع­ترین مردان جوان درد یک طرفه یا دو طرفه بیضه می­باشد و اکثراً طولانی مدت بوده و کیفیت زندگی روزانه آن­ها را مختل کرده است. اگر درد دو طرفه باشد، شایع­ترین علت آن التهاب پروستات حاد یا مزمن می­باشد ولی درد در بیضه راست هم ممکن است به علت التهاب پروستات باشد ولی بیشتر اوقات به دنبال انجام یک کار سنگین می­باشد.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر اکرم پنجشنبه ۲۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    سلام. آقای دکتر همسر من چند سال پیش عمل هیدروکسل کرد. الان یه زائده ای روی آلتش مثل عدس زیر پوست داره که حالا سوراخ شده و درد داره و ازش چرک بیرون میاد. همسرم 34 سالشه.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      به متخصص پوست مراجعه شود
  • تصویر کاربر میلاد دوشنبه ۱۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 1842 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.خسته نباشید.من 28 سال سن دارم.از دو روز پیش صبح زمانی ک حمام بودم بعد استحمام لباس زیر نو ک تازه گرفته بودم پوشیدم ک شورت خیلی تنگ بود گفتم بپوشم تا جا وا کنه.بعد شب همان روز احساس درد در ناحیه ی بیضه سمت راست کردم و دیدم درد داره خیلی زیاد مییشه..اخر شب درد ب حدی رسیده بود ک نمیشد به بیضه دست زد.برام خیلی عجیب بودم گفتم شاید بخاطر شورت تنگی بوده باشه ک پوشیدم..بعد شورت رو دراوردم واز شلوارک گشاد استفاده کردم دیروز صبح ک بیدار شدم درد تقریبا از بین رفته بود و مشکلی نداشتم و ظهر کاملا دردم از بین رفته بود ووقتی ب بیضم دست میزدم درد از صد درصد به 5 درصد رسیده بود..باز دیشب رفتم حمام ودوش گرفتم و اینبار بعد دوششورت گشادتر پوشیدم و دیشب حس کردم تو خواب به حالت شکم و روی بیضه خوابیدم وباز صبح ک بیدار شدم درد در بیضه ی راست داشتم..راستش خیلی تریدم و ب پزشک عمومی مراجعه کردم..چون امروز صبح پزشک متخصص در دسترس نبود..پزشک عمومی بیضه ام رو معالجه کرد بیضه سمت راست رو به بالا داد گفت دردت بیشتر میشه گفتم نه..بعد برام دارو نوشت گفت امکان داره بخاطر عفونت باشه ضمن اینکه گفت بخاظر پوشیدن شورت تنگ احتمالا تحریک شده..دکتر خیلی ترسیدم..نه حالت تهوع دارم...نه سوزش ادرار دارم...نه مشکل جنسی هیچچی ندارم..ولی درد بیضه سمت راست برام عجیب شده..دقیقا عین این درد زمانیه ک در موقع رابطه جنسی نیمه کاره بوده و منی خارج نمیشود اون موقع هم چنین دردی احساس میکنم ولی با زدن آب سرد درد کامل برطرف میشه..دیروز هم با زدن آب سرد ب بیضه ام احسا کردم ک دردم خیلی کمتر شد..دکتر خواهش میکنم راهنمهاییم کنید..من از شهرستانم اینجا خیلی سخت دکتر متخصص پیدا میشه...الان این آنتی بیوتیک ها رو استفاده کنم مشکلم حل میشه؟؟در ضمن اینو هم بگم بیضه راستم از بیضه ی چپم بزرگتر..چ زمان عادی..چ زمان درد..ممنون میشم راهنماییم کنید..خدا خیرتون بده
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      جواب سوال طولاني است مراجعه كنيد
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      جواب سوال طولاني است مراجعه كنيد
    3. تصویر کاربر میلاد پنجشنبه ۲۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام دکتر عذر میخوام دوباره پیام میدم ولی من شرایط کاریم طوریه ک خیلی سخت بهم رمخصی میدن ک بیام تهران..اگر میشه خواهش میکنم اینجا ازتون بهم ی جواب بدید تا من خیالم ی کوچولو راحت بشه..دکتر بعد از اون دو روز اول ک درد داشتم الان دیگه هیچ دردی تو بیضه راستم ندارم..چ موقع دست زدن ب بیضه چ موقع راه رفتن..دردم کاملا برطرف شده..بیضه راستم هیچ ورمی هم نداره..میخواستم بدونم چی بود داستان اون درد؟؟ امکان داره بازم بیاد سراغم؟؟ چیز خطرناکیه؟؟دکتر خواهش میکنم ی جواب بهم بدید..ی دنیا ازتون ممنونم..خدا خیرتون بده
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      نگران نباشيد مشكل خطرناكي نبوده
    5. تصویر کاربر میلاد پنجشنبه ۲۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      اقای دکتر نیازی هست برم سونوگرافی؟؟
    6. تصویر کاربر میلاد پنجشنبه ۲۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      آقای دکتر بازم عذر میخوام ک میپرسم نیازی به سونوگرافی هست؟؟
    7. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      خير
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۸ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من مدتی هست عقد کردم و نزدیک همسرم که میشم نعوظ میکنم واین بدون رابطه هست نهایتا عشق بازی داریم و بیضه من تخلیه نمیشه و شروع به درد گرفتم بیضه و کمر میکنه.درمانش چه ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۸ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      نمي دانم
  • تصویر کاربر حامد دوشنبه ۱۸ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من ۱۷سالمه از ی ماه پیش دردو تورم بیضه داشتم به نظر خودم اما وقتی به دکتر ارولوژیست مراجعه کردم بعد ازمعاینه و سنوگرافی کفتن که این درد حاصل تحریک شدن بدون ارضا شدن است وفقط یک بسته قرص ایبوپروفن۴۰۰برای من تجویز کردن .اقای دکتر ایا این بیماری درمان خاصی داره .دکتر بعد از سنو گفتن که من تورمی ندارم .ممنونم از جوابتون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۸ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      درمان خاصي ندارد
  • تصویر کاربر حسام شنبه ۱۶ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام یکی از افراد خانواده ما واریکسل دارد که یکی از پزشکان فوق تخصص به او توصیه استفاده از زالو را کرده است کی طی سه ماه بهبودی کامل بیابد آیا از زالو استفاده کند یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۶ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      خير
  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۱۸ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من ۴ سالی میشه عمل واریکوسل انجام دادم ولی رگ هام هنوز شکل قبل رو دارن و تغییری نکردن آیا مشکلی هست و بازم واریکوسل دارم؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۸ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سونوگرافي بيضه انجام شود
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید
    من ۲۰ سالمه و توی ۸ سالگی کلیه راستمو بخاطر افلاکی ادرار از دست دادم تازگیا متوجه شدیم که کلیه چپ هم در معرض خطر شدیده و هنوز دکتر ها تشخیص درشتی از دلیل بالا رفتن کراتینین ندادند در حدی که کراتینین خونم الان ۴ است
    و این کراتینین طی دو هفته از ۲ به ۴ رسید
    از طرفی از وقتی که کوچک بودم یادم میاد یکی از بیضه هام بزرگتر از اون یکی بود من نمیدونستم این یه ایراده تا اینکه دیشب از یکی از دوستانم شنیدم این یه مشکل حساب میشه
    حالا میخوام بدونم دلیل اینکه یکی از بیضه هام از اون یکی بزرگه چیه؟؟
    و اینکه آیا این بزرگی بیضه ربطی به نارسایی کلیه ام و این کلیه ای‌که در حال خراب شدنه داره یا نه؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      ربطي به نارسايي كليه ندارد
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 349 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من داخل سنوگرافی گفتن واریکوسل در دوتا بیضه دارم و دکتر گفت ازمایش اسپرم بدم برای اینکه بفهمیم نیاز به عمل داره یا نه؟ازمایش دادم ولی گفت نیاز به عمل نداره...دکتر عمومی بود‌.
    گفت باید مراقبت کنی چیزای سنگین بلند نکنی...حالا تاکی باید باید مراقبت کرد؟نظر شما چیه اقای دکتر؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      هيچ مراقبتي نياز نم باشد
  • تصویر کاربر شیرین دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 581 مشاهده پرسش
    سلام خدمت آقای دکتر
    همسر بنده ۳۴ سالشون هست و از نظر جنسی مشکلی ندارن؛ نعوظ کامل و راحت و انزال به موقع.اما بعد از انزال، بیضه هاشون سفت میشه و بسمت بالا میره. این اتفاق بصورت اینتروال میفته چندین بار و ایشون همزمان از درد بیضه و کشاله ران هم شکایت دارن. ضمن اینکه بعد از نزدیکی، همزمان با این درد ادرارشون اول بصورت قطره ای میاد و سوزش دارن.
    مشکل از چی هست آقای دکتر؟
    ممنون میشم از پاسخگوییتون.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      مشكل خاصي نيست زود گذر است
  • تصویر کاربر .. دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 307 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید لطف کنید جواب بدید خواهش میکنم، من ۲۳ سالمه و مجردم از مادر زادی بیضه سمت چپم بزرگتر از سمت راستمه به خاطر همین رفتم سونوگرافی و بعدش آزمایش اسپرم دادم و جواب اینه،
    جواب سونوگرافی"
    بیضه راستم به ابعاد mm45×18 و اکوی پارانشیمال در حد طبیعی است ضایعه فضاگیر در آن مشاهده نمیشود.
    بیضه چپم هم به ابعاد mm49×21 و اکوی پارنشیمال در حد طبیعی است و ضایعه فضاگیر در آن مشاهده نمیشود.
    اپیدیدیم سمت چپم سایز و نمای طبیعی دارد.
    تصویر یک کیست به ابعاد mm9×5 در head اپیدیدیم سمت راست دیده میشود.
    هیدروسیل مشاهده نمیشود.
    در بررسی فضای اسکروتال و شبکه pampinform سمت راست با انجام مانور و السالوا و در حالت ایستاده شواهدی ازوجود وریدهای دیلاته و واریکوسل مشاهده نگردید.
    در بررسی شبکه pampinform سمت چپ با انجام مانور و السالوا و در حالت ایستاده تصویر وریدهای دیلاته متعدد در مجاورت با بیضه چپ با حداکثر دیامتر mm3.2 مشاهده میشود که مطرح کننده واریکوسل با گرید حدود ii میباشد."
    جواب آزمایش اسپرم"
    Wolume( ml ), 1.5
    Color, Milky
    Viscosity, Normal
    Liquifaction( min ), 30
    PH, 7.5
    WBC, 0-1
    RBC, 2-3
    Round Cells, 3-4
    Agllutination, None
    Aggrigation, None
    Quantity, 456
    Concentration (M/ml), 51.66
    Progressive, 50 _11.0 _ 32%
    Non-progressive,282 _ 61.8_ -
    lmmotile, 124_ 27.2 _ 60%
    Progressive +
    Non progresslve, 332_72.8_40%
    Round
    Quantity, 19
    Concentration(M/ml), 2.92
    Reference value (M/ml), 1 M/ml
    Prograessice - 11.0%
    Non-progressive - 61.8%
    Total Sperm Number 77(39 Mill)
    Quantity, 55
    Norm, 3 % 5.5 4%
    Pathology, 52 % 94.5 -
    Head, 49 % 62.0 -
    Neck, 24 % 30.4 -
    ERC detectc, 0 0.0 -
    Tail, 6 %7.6 -
    Epithelial celks, 0 0.00 (M/ml)
    Immatures, 18 0.49
    Leukocytes, 0 0.00
    Isolated tails, 0 0.00
    Isolated heads, 0 0.00
    MAI (multiple anomalies index) 1.52
    TZI (teratozoospermia index)
    1.33
    SDI (sperm deformity index)
    1.44
    Immotile, 27.2%
    Head, 62.0%
    Neck, 30.4%
    Tail - 7.6%
    موقع خود تحریکی رنگ آب منی هم زرد رنگ میشه..آقای دکتر لطف کنید جوابمو زود بگین آیا برای بچه دار شدن مشکلی دارم یا نه؟؟ خیلی ممنونم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      خير براي بچه دار شدن مشكلي نداريد
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر