علل و درمان کاهش میل جنسی در زنان

کاهش میل جنسی به اختلال میل جنسی (HSDD) اطلاق می شود و یکی از شایع ترین اختلال جنسی در تمام گروه سنی زنان می باشد.

مطالعات گسترده اخیر نشان داده که تقریبا”3/1 زنان در سنین 8 تا 60 ساله از کاهش میل جنسی(LOSS OF LIBIDO) شکایت دارند.

چرا زنان تمایل جنسی خود را از دست می دهند؟

با بالا رفتن سن زنان، کاهش هورمون ها، اضطراب و استرس، شغل، مسائل ارتباطی و سایر مشکلات در اتاق خواب، آنها را دچار آسیب و ضایعه می کند. برعکس آقایان که بیشتر از اختلال نعوظ رنج می برند، اکثر مشکلات جنسی خانم ها علت دیگری دارد. در خانم ها مهمترین و بزرگترین مشکل جنسی آنها از مخلوطی مسائل مغزی (فکری) و فاکتورهای فیزیکال سرچشمه می گیرد و با خوردن قرص درمان می شوند. مسئله جنسی زنان چند علتی می باشد و منصفانه پیچیده است.

اگرچه تمایل به این است که درمان به سادگی صورت می گیرد ولی باید درمان توسط متخصص سایکولوژیست و روان شناس حل شود.

علل اختلال نعوظ

کاهش میل جنسی چیست؟

برخلاف باور مورد قبول و باتجربگان، تکرر و انجام عمل جنسی باعث رضایت و تمایل جنسی نمی شود. وقتی خانمی از کاهش قابل توجه در علاقه به عمل جنسی شکایت دارد و روی کیفیت زندگی وی اثر دارد و باعث استرس و اضطراب می شود، در این صورت او به عنوان یک خانم مبتلا به کاهش و علاقه میل جنسیHSDD  مبتلا است.

کاهش میل جنسی از نظر پزشکی نوعی اختلال جنسی است که باعث می‌شود فرد علاقه‌ای به برقراری رابطه جنسی با شریک خود نداشته باشد. این مشکل می‌تواند در هر زمانی از زندگی افراد، چه مرد و چه زن، رخ دهد.

کاهش میل جنسی به مواردی که میل جنسی کم است یا اصلا وجود ندارد، گفته می‌شود. باید در نظر داشته باید که این تعریف با توجه به میزان رضایت بیمار از میل جنسی خود می تواند متفاوت باشد. فعالیت جنسی در بعضی مردان به گونه ایست که ممکن است از نظر بقیه کم به نظر برسد. مشکلات میل جنسی بر درصد کمی از مردان در کل جامعه تأثیر می‌گذارد. میل جنسی عمدتاً یک پدیده هورمونی و مغزی است. میل جنسی به سطح طبیعی تستوسترون (هورمون مردانه) در خون و جذابیت در فرد مقابل مورد نظر نیاز دارد.

علت کم شدن میل جنسی در مردان

فردی که فاقد میل جنسی است، تمایلی به شروع ارتباط جنسی ندارد. گاهی ممکن است کاهش میل جنسی به صورت عدم توانایی در رسیدن به نعوظ نیز نمایان شود یا ممکن است فقط در شرایط خاصی این مشکل برای وی ایجاد گردد. اگر بیمار در مرحله اول اختلال نعوظ، هیچ‌گونه علائم جنسی قبلی و نعوظ کافی در شب نداشته باشد، احتمالاً علت آن یک مشکل روانی است و مشکل نعوظ نیست. باید بررسی شود که مرد اغلب در موارد جنسی همیشه چنین احساسی داشته یا موقتی است؟

برخی از این علل کاهش میل جنسی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر
  • افسردگی
  • اضطراب و استرس
  • اختلاف با همسر
  • خستگی
  • برخی اختلالات هورمونی
  • بیماری سیستمیک
  • کمبود تستوسترون

 

دکتر برای درمان اختلال نعوظ (درمان ناتوانی جنسی مردان)

علت کم شدن رابطه زناشویی

همانطور که می دانید رابطه زناشویی موفق و رضایت بخش یکی از عوامل مهم در رضایت از زندگی مشترک می باشد. انواع مشکلات جنسی در خانمها و اقایان وجود دارد که شیوع انها کم نیست و در هر سنی اتفاق می افتد.

آگاهی و دانش از روابط جنسی، بهترین راه جلوگیری و کنترل مشکلات جنسی می‌باشد. توسط پزشک معالج، درمان اختلال نعوظ یا ناتوانی جنسی، پس از بررسی فرد به صورت گرفتن شرح حال دقیق و امتحان بالینی بیمار باید صورت گیرد تا ضمن تشخیص علت ناتوانی جنسی درمان مناسب را تجویز کند.

درمان کاهش میل جنسی

۴۳ درصد زنان از اختلال جنسی به دلایل مختلف رنج می برند که به علت داروها یا بیماری های موجود در زن و یا کاهش میل جنسی می باشد.

در مردان اختلال در کاهش تمایلات جنسی 95 درصد منشاء روانی دارد و درصدی مربوط به استفاده از مواد مخدر، خشم و غضب در فرد و عدم علاقه وی به همسر می باشد. بندرت ممکن است مسائل عصبی مربوط به نخاع شوکی باشد. این مردان مبتلا به بیماری اختلال نعوظ نمی باشند و مبتلا به اختلالات جنسی نیستند.

برخی از راه های درمان کاهش میل جنسی در مردان عبارت اند از:

✅ انتخاب سبک زندگی سالم‌تر، بهبود رژیم غذایی، انجام ورزش های منظم، خواب کافی، پرهیز از مصرف نوشیدنی های الکلی و کاهش اضطراب.

✅ اگر داروی مصرفی تان، موجب کاهش میل جنسی در شما شده است، با نظرپزشک معالج تان، نوع دارویتان را عوض کنید.

✅ درمان تستوسترون

✅ مشاوره برای درمان مشکلات روحی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر فاطیما دوشنبه ۲۵ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    ضمن عرض سلام خدمت شما
    همسر بنده 6 ماهه که عمل قلب باز انجام دادن و توی این شش ماه اجازه سکس نداشتن الان بعد شش ماه متوجه شدیم که مشکل نعوذ پیدا کرده یعنی اصلا عمل نعوذ انجام نمیشه. لازم به ذکره که ایشون قبل عمل مشکل زود انزالی داشتند و سابقه بیماری دیابت و فشار خون هم دارند. داروهایی هم که مصرف میکنند رو به صورت یه فایل تصویری خدممتون ارسال میکنم. لطفا راهنمایی بفرمایید که آیا این مشکل با دارو و یا با جراحی بر طرف میشه؟ و ایا داروی تاداگرا 10 برای ایشون که این مشکل رو دارند با توجه به سوابق بیماریشون و داروهای دیگه ای که مصرف میکنند مناسب هست؟
    با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۵ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنند و روزي يك عدد قرص پاروكستين٢٠ سه ماه ميل شود

  • تصویر کاربر آدنا دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    خانمی هستم که بتازگی یائسه شده و تا کنون مجرد بوده ولی جدیدا تصمیم به ازدواج گرفتم ولی متاسفانه در ارتباط جنسی ناموفق بوده و علیرغم تمایل و دوست داشتن همسر و تلاش ایشان برای تحریک و ارضا کردن من متاسفانه هیچ اتفاقی برای من نمی افتد و نگرانم که این مسئله باعث نارضایتی همسرم گردد و خودم نیز احساس ناراحتی میکنم که نمی توانم از رابطه لذت ببرم ضمنا من حدودا ۱۰ساله مبتلا به ام اس هستم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      مشكل شما جنبه فكري دارد ،،. اضطراب استرس نداشته باشيد

  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 303 مشاهده پرسش
    سلام بنده مدت دوسال می‌باشد که دچار عدم نعوظ و سفت شدن آلت تناسلی شده ام از داروی ویاگرا استفاده کردم جواب نداده هیچ نوع بیماری ندارم بعضی مواقع سفت شده ولی قدرت نگهداری سفتی آلت ندارم ضمنا یه خورده زود انزالی دارم 48سال دارم لطفاً مرا راهنمایی کنید یا نسخه بدهید البته ورزش لگنی انجام میدهم ولی بعضی مواقع هیچ حسی از نقطه اول تا بیضه ها حس نمیکنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد

  • تصویر کاربر سهیل جمعه ۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    آقا 29ساله مجرد
    الت در حال نعوض 9سانت میخام که درمان بشم
    مشکل زود انزالی هم دارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      ألت درمان ندارد و روزي يك عدد قرص فلوكستين٢٠ سه ماه ميل كنيد

  • تصویر کاربر حسن یکشنبه ۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام دکتر.. چند وقتی بود که بیماری زود انزالی داشتم به توصیه شما ۳ماه قرص پاروکستین۲۰مصرف کردم از هفته چهارم به بعد تقریبا درمان شدم ولی بعد دو سه هفته دوباره برگشتم به حالت اول تازه انگار تاثیر دارو فقط ۲ هفته بود. یه ذره مشکل نعوذ هم پیدا کردم. آیا باید دوز دارو را افزایش بدم یا داروی جدیدی پیشنهاد می کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص فلوكستين ٢٠ سه ماه ميل كنيد

  • تصویر کاربر کاویار پنجشنبه ۲۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر.سوالم اینه آیا میشه با توجه به مشکلات نعوظ و زودانزالی یک ساعت قبل رابطه قرص ویزارسین ۱۰۰ و تادگرا ۲۰ رو باهم استفاده کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      بايد يك دارو را ميل كنيد. و روزي يك عدد قرص پاروكستين٢٠ ميل كنيد سه ماه

  • تصویر کاربر عاطفه دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 358 مشاهده پرسش
    سلام‌و‌خسته نباشید جناب دکتر، حدود یکسال پیش برای اولین بار تجربه سردرد وحشتناکی رو موقع تحریک جنسی و ارگاسم تجربه کردم طوریکه احساس میکردم پشت مغزم مثل قلب میزنه و با هر ضربان چشمهام هم ضربان داشت طوریکه احساس میکردم با هر ضربان نور سفید میبینم این مساله چندبار تکرار شد خودبخود از بین رفت الان مجدد چندین بار هست که تکرار میشه طوریکه احساس میکنم میخوام سکته کنم البته من میگرن هم دارم ولی سردردهای میگرنیم چندبار تو بچگیم به این شکل بود که به حالت تهوع ختم میشد و خیلی‌وقت بود که تکرار نشده بودن بخاطر کرونا سعی میکنم به مطب دکتر نیام ولی اگر موضوع جدی هست وقت بگیرم ازتون خواستم نظرتون رو اول بپرسم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      جواب داده شد 

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      جواب داده شد 

    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      جواب داده شد 

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر نسترن دوشنبه ۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    سلام من خانمی۲۹ساله ام ۴ساله ازدواج کردم از همون روز اول که ازدواج کردیم بقول شوهرم من میل جنسیم کم بود یا بقول اون مست نمیشدم الان رفته یک زن دیگه گرفته و من بیشتر از قبل برای خوابیدن باهاش بی میل و بی انگیزه شدم ایا راه حلی یا داروی داره؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      راه حل قانوني دارد

  • تصویر کاربر مهدى جمعه ۱۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 320 مشاهده پرسش
    درود بر شما وقتتون بخير دكتر بنده ٤٦ سال سن دارم متاهل هستم و به تازگى مدت نعوظ در رابطه جنسى ام خيلى كم شده بطورى كه دست از رابطه ميكشم و مدت زيادى ترشح الت دارم ممنون ميشم راهنمايى ام كنين
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا ٢٠ ميل كنيد 

  • تصویر کاربر م. جمعه ۱۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    سلام. وقت بخیر. من خانم 29 ساله هستم. میل جنسی همسر من بعد از عقد به گفته ی خودشون بخاطر حاشیه های ازدواج خیلی کم شده. ایشون سرده و من گرم. من بشدت از لحاظ روحی داغون شدم اینقدر که پسم زدن. حالا ازتون میخواستم دارویی بهم معرفی کنید که میل جنسی من هم کم بشه.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      دارويي وجود ندارد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر