علل و درمان کاهش میل جنسی در زنان

کاهش میل جنسی به اختلال میل جنسی (HSDD) اطلاق می شود و یکی از شایع ترین اختلال جنسی در تمام گروه سنی زنان می باشد.

مطالعات گسترده اخیر نشان داده که تقریبا”3/1 زنان در سنین 8 تا 60 ساله از کاهش میل جنسی(LOSS OF LIBIDO) شکایت دارند.

چرا زنان تمایل جنسی خود را از دست می دهند؟

با بالا رفتن سن زنان، کاهش هورمون ها، اضطراب و استرس، شغل، مسائل ارتباطی و سایر مشکلات در اتاق خواب، آنها را دچار آسیب و ضایعه می کند. برعکس آقایان که بیشتر از اختلال نعوظ رنج می برند، اکثر مشکلات جنسی خانم ها علت دیگری دارد. در خانم ها مهمترین و بزرگترین مشکل جنسی آنها از مخلوطی مسائل مغزی (فکری) و فاکتورهای فیزیکال سرچشمه می گیرد و با خوردن قرص درمان می شوند. مسئله جنسی زنان چند علتی می باشد و منصفانه پیچیده است.

اگرچه تمایل به این است که درمان به سادگی صورت می گیرد ولی باید درمان توسط متخصص سایکولوژیست و روان شناس حل شود.

علل اختلال نعوظ

کاهش میل جنسی چیست؟

برخلاف باور مورد قبول و باتجربگان، تکرر و انجام عمل جنسی باعث رضایت و تمایل جنسی نمی شود. وقتی خانمی از کاهش قابل توجه در علاقه به عمل جنسی شکایت دارد و روی کیفیت زندگی وی اثر دارد و باعث استرس و اضطراب می شود، در این صورت او به عنوان یک خانم مبتلا به کاهش و علاقه میل جنسیHSDD  مبتلا است.

کاهش میل جنسی از نظر پزشکی نوعی اختلال جنسی است که باعث می‌شود فرد علاقه‌ای به برقراری رابطه جنسی با شریک خود نداشته باشد. این مشکل می‌تواند در هر زمانی از زندگی افراد، چه مرد و چه زن، رخ دهد.

کاهش میل جنسی به مواردی که میل جنسی کم است یا اصلا وجود ندارد، گفته می‌شود. باید در نظر داشته باید که این تعریف با توجه به میزان رضایت بیمار از میل جنسی خود می تواند متفاوت باشد. فعالیت جنسی در بعضی مردان به گونه ایست که ممکن است از نظر بقیه کم به نظر برسد. مشکلات میل جنسی بر درصد کمی از مردان در کل جامعه تأثیر می‌گذارد. میل جنسی عمدتاً یک پدیده هورمونی و مغزی است. میل جنسی به سطح طبیعی تستوسترون (هورمون مردانه) در خون و جذابیت در فرد مقابل مورد نظر نیاز دارد.

علت کم شدن میل جنسی در مردان

فردی که فاقد میل جنسی است، تمایلی به شروع ارتباط جنسی ندارد. گاهی ممکن است کاهش میل جنسی به صورت عدم توانایی در رسیدن به نعوظ نیز نمایان شود یا ممکن است فقط در شرایط خاصی این مشکل برای وی ایجاد گردد. اگر بیمار در مرحله اول اختلال نعوظ، هیچ‌گونه علائم جنسی قبلی و نعوظ کافی در شب نداشته باشد، احتمالاً علت آن یک مشکل روانی است و مشکل نعوظ نیست. باید بررسی شود که مرد اغلب در موارد جنسی همیشه چنین احساسی داشته یا موقتی است؟

برخی از این علل کاهش میل جنسی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر
  • افسردگی
  • اضطراب و استرس
  • اختلاف با همسر
  • خستگی
  • برخی اختلالات هورمونی
  • بیماری سیستمیک
  • کمبود تستوسترون

 

دکتر برای درمان اختلال نعوظ (درمان ناتوانی جنسی مردان)

علت کم شدن رابطه زناشویی

همانطور که می دانید رابطه زناشویی موفق و رضایت بخش یکی از عوامل مهم در رضایت از زندگی مشترک می باشد. انواع مشکلات جنسی در خانمها و اقایان وجود دارد که شیوع انها کم نیست و در هر سنی اتفاق می افتد.

آگاهی و دانش از روابط جنسی، بهترین راه جلوگیری و کنترل مشکلات جنسی می‌باشد. توسط پزشک معالج، درمان اختلال نعوظ یا ناتوانی جنسی، پس از بررسی فرد به صورت گرفتن شرح حال دقیق و امتحان بالینی بیمار باید صورت گیرد تا ضمن تشخیص علت ناتوانی جنسی درمان مناسب را تجویز کند.

درمان کاهش میل جنسی

۴۳ درصد زنان از اختلال جنسی به دلایل مختلف رنج می برند که به علت داروها یا بیماری های موجود در زن و یا کاهش میل جنسی می باشد.

در مردان اختلال در کاهش تمایلات جنسی 95 درصد منشاء روانی دارد و درصدی مربوط به استفاده از مواد مخدر، خشم و غضب در فرد و عدم علاقه وی به همسر می باشد. بندرت ممکن است مسائل عصبی مربوط به نخاع شوکی باشد. این مردان مبتلا به بیماری اختلال نعوظ نمی باشند و مبتلا به اختلالات جنسی نیستند.

برخی از راه های درمان کاهش میل جنسی در مردان عبارت اند از:

✅ انتخاب سبک زندگی سالم‌تر، بهبود رژیم غذایی، انجام ورزش های منظم، خواب کافی، پرهیز از مصرف نوشیدنی های الکلی و کاهش اضطراب.

✅ اگر داروی مصرفی تان، موجب کاهش میل جنسی در شما شده است، با نظرپزشک معالج تان، نوع دارویتان را عوض کنید.

✅ درمان تستوسترون

✅ مشاوره برای درمان مشکلات روحی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر بهزاد چهارشنبه ۲۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    52 سال سن دارم از حدود 8 سال پيش متوجه شدم كه مشكل نعوظ دارم بارها به پزشك هاي متخصص مراجعه كرده ولي نتيجه اي نگرفته ام همچنين قبل از اين مشكل، مشكل دفع ادار داشتم كه همچنان ادامه دارد طي اين سالها بارها سونوگرافي سيستوسكوپي و نوار مثانه انجام داده ام ولي نتيجه اي نگرفته ام كليه مثانه و پرستاتم همه طبيعي هستند ژس از انجام نوار مثانه دكتر به من گفت مثانه ي شما عصبي است و مشكل جسمي نداريد.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      حتما مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۸ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 312 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من حدود ۱۰ ساله که دیابت دارم و حدود یک ماهه که دارم با دارو بشدت کنترلش میکنم . از خیلی وقته که مشکل نعوذ دارم و با کمک دارو حلش میکنم ولی برگشت انزال هم دارم که اصلا منی بیرون نمیاد قبلا قرص ایمی پرامین تا حدودی مشکل منو رفع میکرد ولی ایمی پرامین خودش شل کننده آلته و همیشه نمیتونم بهش اعتماد کنم با این حال دلم میخواد بدونم عیر از قرص برا درمان برگشت انزال چه راه حلی وجود داره عمل یا لیزر یا هر چیز دیگه ای . ممنون میشم کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۸ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      راهي وجود ندارد
  • تصویر کاربر م.ز دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    با سلام
    مردی 37ساله هستم.تقریبا 5 ماه هست که بطور ناگهانی میل جنسی خود را از دست دادم.وتوانایی برقراری رابطه جنسی با همسرم ندارم.خواب کافی دارم.اما همیشه خسته از خواب بیدار میشوم تقریبا روزانه 12 ساعت کار میکنم.واسترس محل کارم زیاده. نگران هستم. اگر ممکنه منو راهنمایی کنید باید چیکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      بعلت خستگي كار مي باشد ، يك ساعت قبل از نزديكي يك عدد قرص وياگرا ميل كنيد
  • تصویر کاربر Navid دوشنبه ۱۸ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    با سلام و تشکر . ۲۵ ساله هستم . سه ساله که خارج از ایران هستم .هیچ تجربه جنسی ندارم و بتازگی نامزد کردم . بخاطر عدم تجربه ترس از رابطه داشتم و کلا بخاطر شرایط جامعه گویا عمل جنسی در ذهنم به شکل یک کار بد و اشتباه نقش بسته بود. و اتفاقا برای تجربه اول ناموفق بودم که خیلی ناامید کننده بود . و بار دوم هم باز موفق امیز نبود . هرچند نامزدم همراهی میکنه و هیچ فشاری روی من نیست ولی خودم خیلی حس بدی دارم . چون در خلوت خودم بنظر میتونم به حالت تحریک و نعوظ کامل برسم و حتی هنگام داشتن پوشش در کنار خانم ولی گویا بعد از کندن تمام پوشش و لباسم آب سردی روی عواطفم ریخته میشه . و با عرض معذرت در مورد خانم حتی از دیدن کامل آلت ایشون شرم دارم . هیچ چیزی تو اون لحظه نمیتونه تحریک کننده باشه و این خیلی برای یک نرد میتونه خجالت اور باشه. مشکل هم طوری هست که شجاعت گفتنش را بصورت حضوری به کسی ندارم . ممنون از بستری که فراهم کردید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۸ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      به روانپزشك مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر احمد جمعه ۱۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب دکتر: من40 ساله هستم حدود یک سال است که هنگام نزدیکی اختلال نعوذ و زود انزالی دارم به طوری که در هنگام نزدیکی تمام بدنم داغ میشه ومی لرزم وحتی دهانم خشک خشک می شود از قرص سیلدنافیل 100 هم البته نصف قرص استفاده میکنم ولی احساس میکنم بی تاثیره و درهنگام تمام شدن به اون اوج لذت نمی رسم و آلتم حالت شلی دارد از این موضوع خیلی ناراحتم خواهشمندم راهنمایی بفرمایید در ضمن در مناطق ما دکتر اورولوژی نیست. باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      يك عدد قرص پاروكستين به مدت سه ماه براي زود انزالي و قرص تادالافيل يك ساعت قبل از نزديكي
  • تصویر کاربر بنیامین سه شنبه ۸ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    با سلام من مشکل زود انزالی دارم
    و نعوظ کامل ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۸ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      روزي يك عدد قرص پاروكستين به مدت سه و قرص وياگرا يك ساعت يك ساعت قبل از نزديكي
  • تصویر کاربر پوریا یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    P....a:
    تابه حال نه هنگام خود ارضایی آبم آمده نه هنگام سکس اما زیاد جنب میشم .تورو خدا جواب بدید P....a:
    اشکال کار چیست
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      جنبه فكري دارد نگران نباشيد
  • تصویر کاربر مهدیه سه شنبه ۲۷ فروردین ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب دکتر
    همسر من چند ماهی است دچار مشکل نگهداری نعوذ شده و به سرعت نعوذ از بین میره.ایشون بیماری خاصی ندارن و یکدفعه این حالت شروع شد.ولی از چند ماه پیش دچار یک استرس زیاد شدن که از همون موقع ما با این اختلال درگیر هستیم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۷ فروردین ۹۸( 4 سال پیش)

      درمان عدم استرس ،. اضطراب و مشكلات فكري ذهني است

  • تصویر کاربر حامد یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    با سلام
    آیا خودارضایی دچار نعوظ یا زود انزالی و شلی و پرتاب خیلی ضعیف در شخص میشه.و با عمل یا قرص بهبود پیدا می کند .لطفا
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      درمان ترك خود ارضايي مي باشد
  • تصویر کاربر ژاله جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    سلام من یکساله عقد بودم که رابطه جنسی بانامزدم داشتم امادخترم و الان یک ماهه ازدواج کردیم شوهرم نمیتونه دخول کنه ودخترم هنوز. توعقد هم بهش شک داشتم که شایدمشکل داشته باشه. نمیتونه نعوذش روکنترل کنه ودخول انجام بده خواستم بفهم مشکلش چی هست
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      مشكل فكري - ذهني است و زود گذر است و فعلا يك ساعت قبل از نزديكي قرص تادالافيل ٢٠ يك عدد ميل كند
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر