درمان فتق کودکان چگونه است؟

فتق در کودکان پدیده دردناکی است که کودک شما را بی تاب می کند، تشخیص و درمان فتق در کودکان امری پیچیده است به همین علت مراجعه به متخصص اورولوژیست توصیه می شود.

جراحی فتق کودکان چون از نظر تشخیصی و درمان مشکل می باشد، بیشتر توسط اورولوژیست ها انجام خواهد شد، اگرچه جراحان عمومی در این زمینه نیز حاذق می باشند.
فتق بزرگسالان در رشته جراحی اورولوژی نیست و بنابراین از نظر تشخیص و درمان جراحی فتق بزرگسالان در رشته جراحی عمومی می باشد.

چگونگی تشکیل فتق کودکان و نوزادان

در هفته 12 تا 14 هفتگی، رشد جنین، بیضه و تخمدانها در شکم نزدیک کلیه ها تشکیل می شوند. به مرور زمان بیضه ها و تخمدان ها برای قرار گرفتن در محل طبیعی خود بطرف پایین حرکت می کنند.

یک قسمت از پرده شکم، که تمام سطح شکم را می پوشاند و به آن پریتون گفته می شود، به بیضه ها و تخمدان ها متصل شده و با بیضه ها به داخل کیسه بیضه (اسکروتوم) وارد می شوند و باعث تشکیل یک حفره (POUCH) یا ساک (SAC) را می دهد.

این روند جنین دختر به شکل دیگری اتفاق می افتد. این ساک اصطلاحا به آن PROCESSUS VAGINALIS گفته می شود و بطور طبیعی بعد از تولد فورا” بسته می شود. در حقیقت ارتباط بین شکم و حفره کیسه بیضه بسته می شود.

زمانیکه بسته شدن آن پروسس واژینالیس به تاخیر افتد یا ناکامل بسته شود، فتق تشکیل می شود. فتق عبارتست از ورود محتویات شکم (بیشترروده کوچک و مایع شکم) بداخل کیسه بیضه یا ناحیه کشاله ران.

بنابراین بچه ای که مبتلا به فتق می باشد، ممکن است دچار هیدروسل (تجمع مایع اطراف بیضه) نیز باشد. گاهی در معاینه کلینیکی بچه یا نوزاد ممکن است، هیدروسل فقط در معاینه یافت شود، در حالیکه فتق هم وجود دارد. در هنگام عمل جراحی چون این دو بیماری با هم همراه می باشند،

عمل جراحی باید از ناحیه کشاله ران انجام شود که فتق ترمیم شود و هیدروسل هم نیز از بین برود. تقریبا” 80 تا 90 درصد فتق های ناحیه کشاله ران در بچه ها بوجود می آید و بیشتر در طرف راست دیده می شود و در 10 درصد از بچه ها دو طرفه می باشد.

درد فتق

علائم فتق کودک

  1. تورم یا برآمدگی در ناحیه کشاله ران که ممکن است موقع گریه کردن یا زور زدن دیده شود و وقتی نوزاد یا بچه آرام می باشد، این تورم دیده نمی شود.
  2. یک توده نرم که معمولا در لمس توسط پزشک دردناک نیست.
  3. درد در ناحیه فتق

درمان فتق کودکان

فتق ناحیه اینگوینال نیاز به جراحی دارد، برای اینکه گاهی اوقات روده به داخل اسکروتوم یا ناحیه کشاله ران پیچ می خورد و موجب سیاه شدن روده می شود. در نوزادان نارس ممکن است، عمل جراحی به تاخیر افتد تا عمل ریه ها طبیعی شود.

عمل جراحی فتق کودکان تا یک سالگی به تعویق می افتد، چون در بسیاری از آنها رابطه بین شکم و کیسه بیضه بسته می شود و فتق خوب می شود و نیازی به عمل نخواهد داشت.

بیشتر بچه هایی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند، روز عمل مرخص می شوند. بچه های نارس بهتر است یک شب در بیمارستان بمانند. بچه ها چند روز بعد ازعمل می توانند فعالیتهای روزانه خود، حتی ورزش را شروع کنند.

زمانی که فتق  ناحیه کشاله ران بداخل کیسه بیضه کشیده شود، ممکن است بعد از عمل، کیسه بیضه متورم شود و چنان تصور شود که فتق دوباره عود کرده است. این تورم طبیعی است و بعد از مدت کوتاهی (چند هفته) کاملا از بین می رود. فتق کشاله ران بچه ها، در هر سنی اتفاق می افتد، اما 3/1 فتق کودکان در 6 ماه بعد از تولد ظاهر می شوند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۵ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 1182 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید خاستم از یک دکتر ارولوژی در رابطه با سونوگرافی مشاوره بگیرم اقای ۱۸ ساله مجرد با تشکر و قدردانی فروان از شما

    سونوگرافی بیضه ها :

    بیضه راست :
    با اکوی هموژن به ابعاد تقریبی 27.5mm×30mm×43mm وحجم تقریبی 18.5cc رویت شد .

    بیضه چپ :
    با اکوی هموژن و به ابعاد تقریبی 25.5mm×27mm×39mm و حجم تقریبی 14cc رویت شد .

    هر دو بیضه ابعاد و اکوی طبیعی دارند.

    تونیکا آلبوژینه در هر دوبیضه Intact به نظر میرسند .

    واسکولاریته و فلوی عروقی در هر دو Testis نرمال میباشد.

    اپیدیدیم دو طرف ابعاد و اکوی طبیعی دارد‌.

    هیدروسل در دوطرف رویت نشد .

    در مجاورت سر اپیدیدیم راست (در پل فوقانی اسکروتوم راست) تصویر دو ناحیه هایپواکو حاوی مایع متحرک به ابعاد تقریبی 29.5mm×36.5mm و 18.5mm×20.5mm مطرح کننده scrotal cyst مشهود است.

    واریکوسل در دوطرف رویت نشد .

    در حالت ایستاده ، حداکثر دیامتر ورید پامپینیفرم در سمت چپ 1.9mm میباشد .

    در حالت ایستاده ، حداکثر دیامتر ورید پامپینیفرم در سمت راست 2.4mm می باشد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۵ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      واريكوسل دو طرفه داريد
  • تصویر کاربر نحمد دوشنبه ۲۸ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    آلت بنده به جای بزرگ شدن هی کوچک تر میشود.آیا با وجود همبستر بزرگتر میشود یا خود ارضایی باعث این موضوع میشود
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۸ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      در هيچ شرايطي ألت كوچك و بزرگ نمي شود
  • تصویر کاربر عباس چهارشنبه ۲۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    من ی سوال برام پیش اومده،من جوان 18 ساله ام که حدود 6تا7ماهه که منی من به طور طبیعی خارج نشده و در آینده برای بچه دار شدن میترسم.میخام بدونم مشکلی نداره؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      زود گذر است
  • تصویر کاربر امیرمقدم جمعه ۱۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    درمان عفونت بیضه ورم بیضه سمت راست
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      براي عفونت بيضه بايد بستري شويد
  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۱۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    اقای دکتر من قصد ازدواج دارم اما واریکوسل گرید 3 با قطر وریدی 3.2 دارم و میخوام بدونم واریکوسل در تورم پروستات تاثیر میزاره ؟ و اگر تورم پروستات خفیف دارم ازدواج نکنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      خير اثري ندارد و التهاب پروستات درمان دارد و ازدواج كنيد
    2. تصویر کاربر رضا شنبه ۱۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      اقای دکتر بسیار بزرگواری کردید برای پاسخ سوال قبل متشکرن ،متاسفانه بعد از جنوب شدن بر شدت سوزش من افزوده میشه و اخرین باربرای یکبار ادرار من قطعو وصل شد و دوباره عادی شد از قرص سیپرو فلوکساسین استفاده کردم کمی کاهش داد و دوباره سوزش من به صورت کم ولی مداوم بازگشت که موقع رفتن به سرویس مجاری ادراری من تا سر الت میسوزه حتی بعد ادرار هم تا 15 ادامه دارهطوری شده که من از ازدواج کردن نا اومید شدم چون این سوزش من قطع نمیشه....و جرات رابطه داشتنو ندارم.
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      نگران نباشيد
      به مرور خوب مي شويد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۱۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 284 مشاهده پرسش
    با سلام.من ۲۸سالمه حدود ۱۰روز قبل عمل تورشن انجام دادم.الان بیضه چپم ک مشکل داشت بعد از عمل بالاتر از بیضه راستم هستش.میخواستم بدونم این مشکل هست یانه؟سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      خير مشكلي نيست
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۱۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام و عرض خسته نباشید خدمت دکتر ببخشید من بیضمو ک معاینه کردم ی چیزی شبیه نقطه یا کوجیکتر در بیضه چپم داخل کیسه بود میشه راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      كيست بيضه است مهم نيست
  • تصویر کاربر شیرزاد جمعه ۱۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    با عرض سلام بنده 30سال سن دارم از حدود 2سال پیش بیضم حساس شده وعصبیه گاهن درد میگیره روزانه با این درد مواجهم به دکترای زیادی مراجعه کردم همگی میگن عصبیه دارو یی که بهم دادن جواب نمیده خواستم بدونم شما برا بیضه عصبی چه قرصای قویتری پیشنهاد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      قرص voltaren روزي يك عدد
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۷ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 319 مشاهده پرسش
    با سلام. بنده پسری 18 ساله ام. از چهار تا پنج سال پیش خودارضایی میکردم تا اینکه یک شب متوجه شدم که شهوتم بسیار زیاد شده است. به طوری که در این چهار سال شلوار تنگ نمیپوشم و اوایل صبح که به مدرسه میرفتم و روی صندلی مینشستم به آنی و با یک حرکت کوچک ارضا میشدم.درحالی که ایستاده اینطور نیستم.من هنوزم که هنوز است این مشکل را دارا هستم و درمواقع نشستن بر روی صندلی و تکان خوردن همینطور میشوم.پیش چند دکتر و متخصص هم رفتم ولی سردر نیاوردن. از چند سال پیش تا حالا یک حالت افسردگی و ناامیدی به من دست داده که مثل دیگر بچه ها نمیتوانم لباس تنگ بپوشم یا راحت از روی صندلی بلند شوم زیرا در هر صورت انزال میشوم.خواهش میکنم راهنمایی بفرمایید. ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۷ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      اراده بايد داشته باشيد

  • تصویر کاربر سحر جمعه ۱۰ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 6265 مشاهده پرسش
    باسلام. همسر من 28 سالشه. از 5 ماه پیش از قسمت مقعد احساس داغی داشت. ب متخصص گوارش مراجعه کرد کولونوسکوپی انجام دادن گفتن جز شقاق مشکلی دیگه ای نیست. 1 ماه بعد بیضه هاشم گرم شدن در حدی ک پشت فرمون قسمت جلو شلوار خیس میشه. رفت ام ار آی هم دادن مشکلی نداشت. آزمایش تب مالتم دادن باز موردی نبود.به دکتر جراح عمومی هم مراجعه کردن دارو دادن باز تاثیر نداشت. تو این 5 ماه کلی دارو مصرف کردن اما نتیجه نداده. الان حدودا دوهفته اس که احساس درد لگنم اضافه شده. جز داغ شدن بیضه ها و مقعد و درد لگن هیچ علائم دیگه ای نداره. میخواستم بپرسم این علائم ممکنه به پروستات یا هر هرچیزی ک مربوط ب تخصص شماست؛ باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۰ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      مربوط به پروستات نيست

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر