درمان فتق کودکان چگونه است؟

فتق در کودکان پدیده دردناکی است که کودک شما را بی تاب می کند، تشخیص و درمان فتق در کودکان امری پیچیده است به همین علت مراجعه به متخصص اورولوژیست توصیه می شود.

جراحی فتق کودکان چون از نظر تشخیصی و درمان مشکل می باشد، بیشتر توسط اورولوژیست ها انجام خواهد شد، اگرچه جراحان عمومی در این زمینه نیز حاذق می باشند.
فتق بزرگسالان در رشته جراحی اورولوژی نیست و بنابراین از نظر تشخیص و درمان جراحی فتق بزرگسالان در رشته جراحی عمومی می باشد.

چگونگی تشکیل فتق کودکان و نوزادان

در هفته 12 تا 14 هفتگی، رشد جنین، بیضه و تخمدانها در شکم نزدیک کلیه ها تشکیل می شوند. به مرور زمان بیضه ها و تخمدان ها برای قرار گرفتن در محل طبیعی خود بطرف پایین حرکت می کنند.

یک قسمت از پرده شکم، که تمام سطح شکم را می پوشاند و به آن پریتون گفته می شود، به بیضه ها و تخمدان ها متصل شده و با بیضه ها به داخل کیسه بیضه (اسکروتوم) وارد می شوند و باعث تشکیل یک حفره (POUCH) یا ساک (SAC) را می دهد.

این روند جنین دختر به شکل دیگری اتفاق می افتد. این ساک اصطلاحا به آن PROCESSUS VAGINALIS گفته می شود و بطور طبیعی بعد از تولد فورا” بسته می شود. در حقیقت ارتباط بین شکم و حفره کیسه بیضه بسته می شود.

زمانیکه بسته شدن آن پروسس واژینالیس به تاخیر افتد یا ناکامل بسته شود، فتق تشکیل می شود. فتق عبارتست از ورود محتویات شکم (بیشترروده کوچک و مایع شکم) بداخل کیسه بیضه یا ناحیه کشاله ران.

بنابراین بچه ای که مبتلا به فتق می باشد، ممکن است دچار هیدروسل (تجمع مایع اطراف بیضه) نیز باشد. گاهی در معاینه کلینیکی بچه یا نوزاد ممکن است، هیدروسل فقط در معاینه یافت شود، در حالیکه فتق هم وجود دارد. در هنگام عمل جراحی چون این دو بیماری با هم همراه می باشند،

عمل جراحی باید از ناحیه کشاله ران انجام شود که فتق ترمیم شود و هیدروسل هم نیز از بین برود. تقریبا” 80 تا 90 درصد فتق های ناحیه کشاله ران در بچه ها بوجود می آید و بیشتر در طرف راست دیده می شود و در 10 درصد از بچه ها دو طرفه می باشد.

درد فتق

علائم فتق کودک

  1. تورم یا برآمدگی در ناحیه کشاله ران که ممکن است موقع گریه کردن یا زور زدن دیده شود و وقتی نوزاد یا بچه آرام می باشد، این تورم دیده نمی شود.
  2. یک توده نرم که معمولا در لمس توسط پزشک دردناک نیست.
  3. درد در ناحیه فتق

درمان فتق کودکان

فتق ناحیه اینگوینال نیاز به جراحی دارد، برای اینکه گاهی اوقات روده به داخل اسکروتوم یا ناحیه کشاله ران پیچ می خورد و موجب سیاه شدن روده می شود. در نوزادان نارس ممکن است، عمل جراحی به تاخیر افتد تا عمل ریه ها طبیعی شود.

عمل جراحی فتق کودکان تا یک سالگی به تعویق می افتد، چون در بسیاری از آنها رابطه بین شکم و کیسه بیضه بسته می شود و فتق خوب می شود و نیازی به عمل نخواهد داشت.

بیشتر بچه هایی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند، روز عمل مرخص می شوند. بچه های نارس بهتر است یک شب در بیمارستان بمانند. بچه ها چند روز بعد ازعمل می توانند فعالیتهای روزانه خود، حتی ورزش را شروع کنند.

زمانی که فتق  ناحیه کشاله ران بداخل کیسه بیضه کشیده شود، ممکن است بعد از عمل، کیسه بیضه متورم شود و چنان تصور شود که فتق دوباره عود کرده است. این تورم طبیعی است و بعد از مدت کوتاهی (چند هفته) کاملا از بین می رود. فتق کشاله ران بچه ها، در هر سنی اتفاق می افتد، اما 3/1 فتق کودکان در 6 ماه بعد از تولد ظاهر می شوند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر اسمعلی جمعه ۲۰ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید اقای دکتر بنده بعداز ادرار درد شدیدی تو بیضه هام وشکمم احساس میکنم وشب هم درد شکمم باعث میشه که از خواب بیدار شده وبه دشتشویی برم ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۰ مهر ۹۷( 5 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول تامسولوزين ميل كنيد 

  • تصویر کاربر بهزاد شنبه ۱۹ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 389 مشاهده پرسش
    ایا مردان خواجه بارور میتوانند ازدواج کنند ودر اینده بچه دار بشن؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش)

      بچه دار نمي شوند 

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۹ آبان ۹۷( 5 سال پیش)

      ازدواج مي تواند به كنند ولي بچه دار نمي شونند 

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر یک ماه قبل یکباره درد بیضه گرفتم مراجعه پزشک و سونوگرافی مشخص شد که کیست به دیامتر چهار میلی متر سمت راست دارم دکتر آنتی‌بیوتیک نوشتن و حساسیت دارم به آنتی‌بیوتیک و موضوع دیگر اینکه دو طرف درد دارم نه فقط طرفی ک مشخص شده کیست دارم میخواستم بدون چکار کنم برای درد یا جراحی 24 ساله و ازدواج نکردم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      جراحي نيازي نيست أنتي بيوتيك را ٤ هفته ادامه دهيد
  • تصویر کاربر مصطفی یکشنبه ۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکترباعرض خسته نباشد بنده ۲۸ سال سن دچارعفونت اداری شدم ازنوع ویروسی که نوع ویروسشم اشریشیاکلی هست ۲دوره انتی بیوتیک مصرف کردم که علائم عفونت اداری برطرف شده ولی درد بیضه دارم همراه باتورم خفیف..علت این درد چه میباشت باید دوباره به دکترمراجعه کنم؟یاخودبه خود برطرف میشود؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      حتما به پزشك مراجعه كنيد و درد به علت التهاب پروستات مي باشد
  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۲۹ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 482 مشاهده پرسش
    بیضه بیضه سلام خسته نباشید سنگی به قطر چهارمیلیمتر درسمت راست بیضه ام هست آ یا نیازبه جراحی دارم یا عرقیات گیاهی میتوانم دفع کنم باتشکر بعضی موقعه هم هردوبیضه ام درد میکند
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۹ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      نياز به جراحي نيست
  • تصویر کاربر محسن جمعه ۹ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    با سلام. اینجانب مجرد ۲۳ساله از چهار سال پیش بدلیل نگهداشت منی هنگام خود ارضایی دچار درد در بیضه شدم با مراجعه به پزشک متخصص تشخیص واریکوسل گرید یک ودو از طریق سونو داده شد تا اینکه بعد از پنج سال از این موضوع درد شدید بود چیه ماه پیش عمل واریکوسل کردم اما درد بهتر نشد با مراجعه پزشک پیگیر وشرح علاعم بیشتر از خود همچون درد درکشاله ران ، زیر بیضه ها و انزال درد ناک موقع خود ارضایی پزشک تشخیص التهاب پروستاتیت لگنی دادن با مصرف افلوکساسین سلوکسیب و قطره پروستاتان کمی بهتر شدم ولی درد کاملا برطرف نشد تا اینکه با مراجعه به متخصص دیگر تجویز آمپول ضد التهاب و کتارولاک که خیلی کوثر بود در کاهش درد ولی الان اونم فایده ندارد وسلوکسیب درد به مراتب بهتر شد الان سه ماه آنتی بیوتیک مصرف میکنم خب نمیشم درد هم دقیق نمیدونم زیر بیضه هاست خود بیضه چیه نمی‌دونم الانم درشرف ازدواجم ولی تا کامل کامل خب نشم مثل تن به ازدواج نمیدم چون ممکن به مشکل بخورم با این وضع سونو هم دادم پروستات نرمال و آزمایش psaنرمال ادرار نرمال کراتین نرمال دردم چیه دکتر.تورو خدا درمانم کنید.
    (لازم به ذکر است حدود یه سال فیلم پورن میدیدم ولی مایع پروستات به تعداد چند بار ازم خارج میشد ولی نمیزاشتم منی به همین زودی خارج شود بعد از چند دقیقه زیاد ) بعد از اون دچار انزال درد ناک یعنی همون درد بیضه و زیر بیضه شدم عاجزانه درخواست کمک دارم
    1. تصویر کاربر محسن جمعه ۹ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      خب دردمو شرح دادم آقای دکتر خواهش میکنم ازتون
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۹ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      درمان درست توصيه شده ولي طول درمان ٦ هفته مي باشد و نگران نباشيد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا جمعه ۹ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    با عرض سلام وخسته نباشید،20سال سن دارم، من عمل جنسی داشتم وبه بیضه راستم از زیر موقع خروج منی فشار امدفرداش درد داشتم وروز بعد ورم کرد یک ماه این طوریه ودرد نداشتم الان پنج روزه درد دارم ایا درمان داره به دلایلی نمیتونم برم پزشک،ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۹ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      هحتما به پزشك مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر شهراد شنبه ۲۰ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    شش روز پیش عمل فتق کردم گاهی کیسه ی بیضه ها متورم میشه گاهی خالی میشود دو روزه که بیضه ها به شدت حساس شده و دست که بهش میزنم درد میکنه در ضمن بیضه سمت چپ که عمل شد سنگین تر است و دو بیضه در یک حالت مساوی قرار ندارد لطفا کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۰ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      بايد معاينه شويد
  • تصویر کاربر آرش جمعه ۹ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    با سلام 2 ماه هست که در مایه منی خون دیده میشه میزانش کم و زیاد میشه 1 مدت رفع شد مجددا خون دیده میشه.موقع انزال زمانی که به کنار بخوابم خون دیده نمیشه
    1. تصویر کاربر آرش یکشنبه ۷ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      میشه لطفا جواب بدید
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۹ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      خون در مني خود به خود بعد از مدتي خوب مي شود
    3. تصویر کاربر آرش شنبه ۲۰ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      آقای دکتر الان خیلی وقته که هست 3 4 ماه میشه که خون هست؟مشکلی نداره یعنی؟
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۹ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      خير مشكلي نيست
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر کمال دوشنبه ۱۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 570 مشاهده پرسش
    سلام
    من در تاریخ 3/10 دچار درد بسیار خفیف در ناحیه کیسه بیضه شدم و همچینین حس عدم تخلیه ادرار ویک حس مانند گرفتگی عضله ها در پشت کم در ناحیه کلیه ها شدم پزشک عمومی برای من امپول جینتو مایسین همراه با قرص سیفیکسیم 400 را برای هر 24 ساعت تجویز کردند
    من این دارو را برای 10 روز مصرف کردم اما درد درناحیه بیضه راستم تا هفت روز پس از مصرف دارو ادامه داشت تا پس از مصرف کامل دارو درد برطرف شد اما از روز دوازدهم برگشت و من سفکسیم را برای پنج روز دیگر ادامه داد و بعد از اتمام دارو بعد از یک هفته بیضه راستم ورم کرد پیش متتخصص اورولوژِی رفتم سونوگرافی بیضه و ازمایش نوطفه را برسی کردنند ازمایش نوطفه طبیعی بود در سونو گرافی واریسکول خفیف در سمت چپ و کیست اپدیم3*2 در راست مشاهده شده دکتر برایم قرص تاوانکس ۵۰۰ همراه با ناپروکسن تجویز کردند اما پس از مصرف 15 روزه این دو دارو اگر ناپروکسن را مصرف نکنم بیضه راستم کمی ورم می کند و حس مانند التهاب کلیه درام لطف من را راهنمایی بکنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      دارو ها را ٤ هفته ادامه دهيد
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر