علائم و درمان عفونت بیضه با آنتی بیوتیک | عفونت اپیدیدمیت

عفونت اپی دیدیم  یا اپیدیدیمیت، موجب التهاب و درد در ناحیه اپیدیدیم شده و عموما منشا ویروسی دارد. اپی دیدیم، معمولا به علت عفونت و به طور شایع  از ادرار عفونی یا عفونت مقاربتی پدید می آید.

اپی دیدیم چیست؟

اپی دیدیم زائده ای بالای بیضه است که محل ذخیره نطفه بوده و عفونت آن با یک دوره درمان با داروی ضد میکروب معمولا عفونت از بین خواهد رفت، درمان و بهبودی بطور معمول و کامل صورت خواهد گرفت.

 زائده  اپی دیدیمیس می باشد، که بالای بیضه قرار گرفته و نقش مهمی  در تبدیل نطفه های نارس به نطفه های طبیعی دارد.

بنابراین باید توجه داشت که چنانچه اگر این دو زائده مهم دچار عفونت شود و به موقع درمان  صورت نگیرد، باعث ناباروری مردان خواهد شد.

ناباروری

تشخیص عفونت اپی دیدیم

اپی دیدیمیت به معنی التهاب اپیدیدیم است که معمولا علت عفونی دارد.عفونت در بیضه ها اورکیت نام دارد و ممکن است است با عفونت اپیدیدیم توسط بیمار و همچنین پزشک اشتباه گرفته شود.

چون بیضه و اپیدیدیم در کنار هم قرار دارند، گاهی اوقات برای پزشک مشکل است که تشخیص دهد کدامیک دچار التهاب یا عفونت شده است،

به همین علت اصطلاح اپیدیدیمو-اورکیت بکار می رود. شایع ترین علامت این بیماری عفونی( بیضه و اپیدیدیم )،درد می باشد.

عفونت اپی دیدیم - عفونت بیضه

علائم عفونت بیضه و اپی دیدیم

علائم سریعا بوجود می آیند، ظرف یک یا چند روز. بیضه و اپی دیدیم سریعا ورم می کندو اسکروتوم بزرگ، حساس و قرمز و بسیار دردناک می شود. اگر علت این بیماری بعلت عفونت در جای دیگر باشد، علائم عفونت در بیضه و اپی دیدیم دیده می شود.

اگر چنانچه عفونت ادراری هم داشته باشد، علائم سوزش، تکرر ادرار  و ترشح مجرا نیز ممکن است در فرد وجود داشته باشد. برای تشخیص آزمایش کامل ادرار و کشت و همچنین کشت ترشح مجرا ضروری می باشد.

همیان طور که گفته شد شایع ترین علامت عفونی شدن اپی دیدیم درد در ناحیه بیضه هاست ولی بیمار ممکن است نشانه های زیر را هم تجربه کند :

  • تب خفیف همراه با لرز
  • فشار به بیضه ها
  • درد در ناحیه لگن
  • قرمزی و حرارت در کیسه بیضه (اسکروتوم)
  • غده لنفاوی بزرگ شده در کشاله ران
  • درد در هنگام سکس و انزال
  • درد در هنگام ادرار یا حرکت شکم
  • زود ادراری و ادرار مکرر
  • ترشحات غیر عادی از آلت
  • خون در منی

علل عفونت بیضه و اپی دیدیم و درد بیضه

علت بیماری عفونت است که شامل:

عارضه عفونت ادراری ادرار

عفونی بعلت میکروب ECOLI می تواند از طریق واز(VAS) یا لوله برنده منی وارد اپی دیدیم و بیضه شود و باعث عفونت این دو عضو گردد. این عفونت در هر سنی اتفاق می افتد ولی بطور شایع و فراوان در مردان بالای 35 اتفاق می افتد. بزرگی پروستات که باعث انسداد مجاری ادرار برای خروج ادرار از مثانه می شود، می تواند باعث این عفونت شود. کودکانی که مبتلا به عفونت ادراری هستند، ممکن است به اپیدیدیمیت یا عفونت  اپی دیدیم گرفتار شوند.

عفونت مقاربتی (جنسی)

شایع ترین علت عفونت  اپی دیدیم، عفونت مقاربتی است که در جوانان بیشتر دیده می شود، اگرچه در هر مردی که از نظر جنسی فعال می باشد،اتفاق می افتد.

عفونت ویروسی بیضه (اورکیت ویروسی)

یکی از علل شایع عفونت در اپیدیدیم مخصوصا در سنین پایین بیماری اوریون است. اوریون هر دو غده بزاقی را دچار التهاب کرده و و موجب ایجاد تورم در آن ناحیه می گردد. اوریون در کودکان می توامد موجب ابتلا به عفونت اپی دیدیم نوع ویروسی شود. ویروس از طریق خون در بدن حرکت کرده و عونت را به  بیضه و اپی دیدیم منتقل می کند.

عمل جراحی پروستات و مجرا

عمل پروستات باعث می شود، میکروب های موجود در مجرا وارد اپی دیدیم و بیضه شوند. امروز با بهتر شدن روش های جراحی و تجویز داروهای ضد میکروب قبل از عمل، این عفونت نادر است. عفونت اپی دیدیم می تواند به علت مصرف بیش از حد داروی AMIODARONE باشد.

ضربه به اسکروتوم می تواند باعث التهاب و بزرگی بیضه و درد بیضه شود. سل یکی دیگر از عوامل عفونت در بیضه می باشد و از راهگردش خون بیضه را مبتلا می کند. در بعضی بیماری ها ، التهاب بیضه و اپی دیدیم ممکن است به وجود آید که علت آن عفونی یا میکروبی نمی باشد.

درمان اورکیت یا عفونت بیضه را در این مقاله بخوانید: 

عفونت بیضه

چه کسانی مبتلا به عفونت اپی دیدیم می شوند؟

1 نفر از 1000 نفر از مردان به عفونت اپی دیدیم  مبتلا می شوند. در سنین 15 تا 30 سالگی شایع و فراوان دیده می شود و در بالای 60 سالگی هم شایع است. قبل از بلوغ بطور شایع اتفاق نمی افتد. 3 نفر از 10 کودکی که به اوریون مبتلا هستند، مبتلا به عفونت ویروسی بیضه و اپی دیدیم می شوند. شانس ابتلا در افرادی که سوند در مجرا دارند، بیشتر است.

تشخیص عفونت اپی دیدیم

پزشک ابتدا باید معاینه فیزیکی شما را تکمیل کند. در معاینه لمسی دکتر موارد زیر را معاینه می کند :

  • التهاب در بیضه ها
  • التهاب در لنف های کشاله ران
  • ترشحات غیر عادی از آلت

در صورتی که ترشح داشته باشید پزشک با نمونه گیر پنبه ای مقداری از این ترشحات را برای آزمایش ” عفونت های منتقل شده از رابطه جنسی STI ” جمع آوری کند

عکس ورم بیضه

عکس ورم بیضه

معاینات دیگر

در صورت لزوم پزشک ممکن است آزمایش ها و معاینات زیر را برای تشخیص قطعی پیشنهاد دهد :

  • معاینه مقعدی : برای بررسی تورم پروستات که ممکن است عامل ایجاد نشانه ها باشد.
  • آزمایش خون مثل CBC : برای بررسی وجود عفونت در سیستم گردش خون بیمار
  • نمونه ادرار : برای بررسی عونت های ادراری و STI

در صورت لزوم ممکن است پزشک درخواست تصویربرداری از ناحیه بیضه ها و یا تصویربرداری اولترا سوند از ناحیه کیسه بیضه ها بدهد.

توضیح دکتر قوامی در مورد عفونت اپیدیدم

درمان عفونت اپی دیدیم

پس ازتشخیص سریعا درمان با داروی ضد میکروب( آنتی بیوتیک) باید شروع شود و در نتیجه جواب درمان خوب خواهد بود. درد معمولا پس از چند روز از بین می رود ولی تورم ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد تا برطرف شود. انتخاب درمان داروئی بر حسب علت بیماری می باشد.

اگر درمان سریع و صحیح انجام نگیرد، ممکن است چرک در کیسه بیضه  جمع شود، که باید با جراحی تخلیه شود. ممکن است بیماری مزمن و پیشرونده شود، که معمولا بیمار همیشه از درد بیضه شکایت خواهد داشت و ناباروری نیز درآینده دیده می شود.

آنتی بیوتیک برای درمان اپیدیدیمیت

اگر عفونت اپی دیدیمیت به طور حاد به وجود آمده شود، به طوری که بیضه بزرگتر از حد طبیعی شده باشد و پوست بیضه قرمز و مهم­تر از همه بیضه بسیار دردناک باشد، بیمار باید حداقل 5 روز در بیمارستان بستری و آنتی بیوتیک سیپروفلوکسین از راه رگ خونی به بیمار باید داده شود،

درمان عفونت بیضه و اپی دیدیم با آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک برای عفونت بیضه

چنانچه گاه گاهی بیمار از درد بیضه شکایت داشته باشد، باید به مدت 4 هفته از داروهای خوراکی ­آنتی بیوتیک طبق دستور عمل پایین استفاده کرد.

قرص برای درد بیضه

  • سیپروفلوکسین 250 میلی گرم هر 12 ساعت یک عدد به مدت 4 هفته
  • قرص تاوانکس 500 میلی گرم روزی یک عدد به مدت دو هفته
  • قرص افلوکسین 200 میلی گرم هر 12 ساعت یک عدد به مدت 4 هفته

عواقب عدم درمان اپیدیمیت

گاهی اوقات که درمان به موقع یا صحیح انجام نمی شود، ممکن است بیماری عفونی بیضه و اپی دیدیم ، مزمن و طولانی شود و بیمار از درد بیضه یا اپی دیدیم برای مدت طولانی رنج ببرد.

اگر  اپی دیدیم دچار عفونت شود و به موقع درمان  صورت نگیرد، باعث ناباروری مردان خواهد شد.

نکته مهم دیگری که در خصوص بیضه لازم است متذکر شویم این است که بعضی افراد از درد بیضه همیشگی و طولانی مدت رنج می برند، در حالی که هیچگونه سابقه بیماری عفونی در بیضه یا اپی دیدیم در ایشان دیده نشده و علت درد بیضه در این افراد نا مشخص است  بطوریکه اگر بیضه را هم خارج کنیم ، درد از بین نمی رود.

در این حالت پزشک باید  درمان های تهاجمی تر اتخاذ کند و با منشا عفونت در بدن بیمار مقابله کند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر سیاوش پنجشنبه ۷ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام

    جناب دکتر
    حدود 4 روز به مرور سمت راست درد ایجاد شده
    لوله چسبیده به بیضه راست به مرور ورم کرده و نسبت به سمت چپ دوبرابر میباشد

    ارادتمند
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۷ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      تا كنون چنين بيماري نداشه ام نظري ندارم
  • تصویر کاربر بهزاد شنبه ۲ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    با سلام یکهفته پیش در بیضه راستم احساس درد کردم بطوری ک حتی نشستن برام سخت بود بعد از چند روز درد کمتر شد ب دکتر مراجعه کردم بعد از معاینه گفت ک مشکلی وجود ندارد و دارو مصرف کردم ولی دردم همچنان ادامه داشت دوباره ب دکتر مراجعه کردم و سونو بیضه و کلیه و مثانه انجام دادم درد در بیضه راستم بود در جواب سونو همه چیز طبیعی است فقط نوشته شده سمت چپ حدود 3 میلیمتر واریکوسل گرید 1 مشاهده شد و الان درد از سمت راست ب سمت چپ امده مشکل از کجاست ایا نیاز جراحی است یا خیر این را هم بگم ک حدود یکهفته ای است ک یبوست دارم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      عمل واريكوسل باعث بهبودي درد بيضه نمي شود وشما التهاب پروستات داريد
  • تصویر کاربر j پنجشنبه ۳۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید .بنده جوانی 29ساله که از حدود دو سال پیش بیضم درد خفیف گرفت ووقتی میخواستم خودم رو تخلیه کنم منی خارج نشد و روز به روز توان جنسیم کم میشد به دکتر رفتم وگفت که واریکسل داری عمل دو طرفه انجام دادم چند روز بعد از عمل توان جنسیم خیلی عالی بود ولی دوباره درد شروع شد و توان جنسیم دوباره بسیار کم شد به طوری که نغوظ کامل ندارم هنوز همون درد رو دارم بالای بیضه راستم یه توده نرم است که دکتر گفت احتمالا اسپرماتوسل داری همان بیضه هیدروسل هم داره بیشتر موقع خواب درد داره و باید بیضه رو از بدنم فاصله بدم تا درد ارام بشه .راه درمانش چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۳۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      بايد معاينه شويد
  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۲۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    با عرض سلام واحترام خدمت دکتر قوامی .بنده یک سال است که مبتلا به درد بیضه راست بالاخص در زمان نشستن بروی صندلی هستم واینکه مبتلا به واریکوسل بوده و در دی ماه پارسال عمل کردم وبا تصور اینکه این درد مربوط به واریکوسل بنده هست منتها بعد از عمل همچنان درد بیضه ادامه پیدا کرد که در تیر ماه به جنابعالی مراجعه وابتدا سیپروفلاک...وتاوانکس تجویز نمودید که پس از یک ماه مصرف هیچ تاثیری نداشت مرتبه دوم سیفیکسیم تجویز نمودید که خوشبختانه درد وعلاعم 50 درصد کاهش پیدا کرد.اکنون همچنان درد افزایش یافته ایا مصرف سیفیکسیم وتشت اب و ایندو متاسین را شروع کنم یا اینکه دستور دارویی جدیدی می فرمایید؟از لطف شما سپاسگذارم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      يك دوره ديگر دارو ها ميل كنيد
  • تصویر کاربر امید سه شنبه ۲۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 2346 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید مرد متاهل ۳۵ سال دارم بلوچستان سراوان منطقه محروم زندگی میکم رفتم دکتر میگه نافت افتاده
    سوال من اینه......دوماه میشه و وقتی وسایل ۲۵ کیلوی بلند میکنم
    زیر ناف سمت چپم درد میکنه تا کشاله ران و بیضه سمت چپم وزیر بیضه واطراف مقعدم درد شدید و تیر میکشه مثل رگش میگیره و فقط شبها خیلی بیشتر اذیت میشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      ماز انجام كارهاي سنگين خود داري كنيد و روزي يك عدد شياف ديكلوفناك استعمال كنيد
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۲۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 300 مشاهده پرسش
    دچار اختلال جنسی و انزال زود رس میباشم مدتی است که از قرصهای تادالافیل و سیلدنافیل نیز استفاده میکنم ولی نعوظ پایداری ندارم از لحاظ جسمی نیز مریضی خاصی ندارم یعنی بدون مصرف قرص نعوظ نیست جالب اینکه سونو گرافی الت نیز سالم بوده است نا گفته نماند که در حال حاضر کیست کلیه و کیست بیضه دارم و واریکوسل نیز دارم داروهایی که متخصصین ارولوژیست برایم تجویز نموده اند تادالافیل فلوکستین زینگ پلاس تسترون پروکستین سیتالوپرام اسنترا افرودیت بوده است که درمان موقتی داشته ام
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      براي درمان نعوظ از دارو هاي تزريقي داخل ألت بايد استفاده شود
  • تصویر کاربر عبدالرضا شنبه ۲ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    سلام
    حدود 48 ساعت قبل عمل فتق کشاله سمت راست با مش انجام داده ام .
    بعد از دو روز هتوز هم در هنگام صاف ایستادن و یا نشستن عمودی غیر از حس درد ناحیه حس دردی مانند کشیدگی بیضه به من دست میدهد که نفسم رو بند میاره.
    به همین دلیل بیش از یک دقیقه نمیتوانم راه بروم.
    آیا نگرانی وجود دارد و یا طبیعی می باشد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      طبيعي مي باشد
  • تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۶ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 395 مشاهده پرسش
    سلام من تازه عقد کردم زمانی که با همسرم میرم بیرون تو ماشین نعوذ میکنم و وقتی میرسم خونه در ناحیه بیضه راست احساس درد میکنم.
    و بعد از چندساعت ارام میشه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۶ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      عمل جنسي داشته بلشيد
  • تصویر کاربر ایمان سه شنبه ۲۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    سلام من هفته پیش چند روز بود ادرارم بو عفونت میداد و دلیشم بخاطر این بود که همسرم عفونت رحم گرفته بود و ماهم بدون کاندوم نزدیکی میکنیم و چهار روز هست که بیضه چپم درد و منی بصورت عفونت خارج میشود و اینکه متورم هستش سن اینجانب 29 سال ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      قرص سيپروفلوكساسين هر ١٢ ساعت ٢٥٠ ميلي گرم يك هفته ميل كنيد
  • تصویر کاربر عارف پنجشنبه ۳۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    در سمت راست بیضه ی من یه غده ی سفید رنگ به اندازه ی نخود وجود دارد و با لمس دست دردناک میشود و داخل بیضه حرکت میکند آیا وجود این غده ی سفید رنگ خطرناک است چیکار باید انجام بدهم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۳۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      در اكثر افراد وجود دارد خطري ندارد
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر