رژیم غذایی مناسب برای محافظت از سلامت پروستات

“برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات، چه چیزی بخورم؟” این، یکی از رایج ترین سوالاتی است که پزشکان از مردانی که نگران سلامت پروستات خود هستند، می شنوند. بدون شک، افراد زیادی امیدوارند که پزشک بتواند لیستی از غذا را به آنها بدهد که در برابر ابتلا به این بیماری بطور تضمینی از آنها محافظت نماید.

اگرچه برخی از غذاها با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط بوده اند، اما اثباتی برای اینکه آنها واقعاً موثر هستند یا نه، حداقل در حال حاضر وجود ندارد.

به جای تمرکز روی غذاهای خاص، متخصصان تغذیه، پزشکان و محققان الگوی کلی تغذیه سالم را ارائه می دهند و داشتن تغذیه سالم آسان تر از آن است که فکر می کنید.

به طور خلاصه، آنچه کارشناسان توصیه می کنند بدین شرح است:

  • هر روز حداقل پنج وعده میوه و سبزی بخورید. از میوه ها و سبزیجاتی که رنگ تیره و براقی دارند، استفاده کنید.
  • نان غلات کامل را به جای نان سفید انتخاب کنید و ماکارونی و غلات سبوس دار را در وعده های غذایی خود جای دهید.
  • مصرف گوشت قرمز از جمله گوشت گاو، خوک، بره و بز و گوشت های فرآوری شده مانند بولونیا و هات داگ را محدود کنید. ماهی، مرغ بدون پوست، لوبیا و تخم مرغ از منابع سالم پروتئین هستند.
  • از چربی های مفید مانند روغن زیتون، مغزها (بادام، گردو، پیکن) و آووکادو استفاده نمایید. مصرف چربی های اشباع شده موجود در لبنیات و سایر محصولات حیوانی را محدود کنید. از مصرف چربی های نیمه هیدروژنه (چربی های ترانس) که در بسیاری از فست فودها و غذاهای بسته بندی شده وجود دارد، خودداری کنید.
  • از مصرف نوشیدنی های شیرین شده با شکر مانند نوشابه های گازدار و بسیاری از آب میوه ها اجتناب نمایید. بصورت گاه به گاه شیرینی بخورید.
  • استفاده از نمک را کم کنید. با خواندن و مقایسه برچسب های غذایی، غذاهای کم سدیم را انتخاب نمایید. استفاده از غذاهای کنسرو شده، فرآوری شده و منجمد را محدود کنید.
  • به مقدار هر وعده غذایی دقت کنید. به آرامی غذا بخورید و وقتی سیر شدید دست از غذا خوردن بکشید.

تاثیر فعالیت ورزشی مناسب در سلامت پروستات

علاوه بر داشتن رژیم غذایی سالم، باید تحرک داشته باشید. ورزش منظم خطر ابتلا به برخی از مشکلات مهلک، از جمله بیماری های قلبی، سکته مغزی و انواع خاصی از سرطان را کاهش می دهد. و اگرچه مطالعات نسبتاً کمی تأثیر ورزش بر سلامت پروستات را ارزیابی کرده اند، اما در مواردی که تحقیقات انجام شده است، مفید بودن ورزش برای سلامت پروستات گزارش شده است. مثلا:

براساس پرسشنامه هایی که توسط بیش از 30000 مرد در مطالعه پیگیری متخصصان بهداشت تکمیل شده است، محققان رابطه معکوسی بین فعالیت بدنی و علائم BPH پیدا کردند. به بیان ساده تر، مردانی که از نظر جسمی تحرک بیشتری دارند کمتر دچار BPH (هایپرپلازی پروستات) می گردند. حتی فعالیت بدنی با شدت کم تا متوسط، مانند پیاده روی منظم با سرعت متوسط، فوایدی در این زمینه به همراه دارد.

تاثیر ورزش در سلامت پروستات

با استفاده از داده های حاصل از مطالعه پیگیری متخصصان بهداشت، محققان همچنین رابطه بین اختلال نعوظ (ED) و ورزش را بررسی نمودند. آنها دریافتند مردانی که به مدت یک ساعت و نیم می دوند یا هفته ای سه ساعت کار سخت در فضای باز انجام می دهند، 20٪ کمتر از افرادی که به هیچ وجه ورزش نمی کنند، دچار ED می شوند. فعالیت بدنی بیشتر، فواید بیشتری به همراه دارد. جالب است بدانید، صرف نظر از میزان ورزش، خطر ابتلا به ED در مردانی که دارای اضافه وزن یا چاقی بودند، در مقایسه با مردانی که شاخص توده بدنی یا BMI مناسبتری دارند، بیشتر بود.

محققان ایتالیایی به طور تصادفی 231 مرد بی تحرک مبتلا به پروستاتیک مزمن را به مدت 18 هفته در یکی از دو برنامه ورزشی زیر قرار دادند:

ورزش هوازی، شامل پیاده روی سریع، یا ورزش غیر هوازی، که شامل بلند کردن پا، نشست و برخاست و حرکات کششی بود. هر گروه هفته ای سه بار ورزش می کرد. در پایان آزمایش، مردان در هر دو گروه احساس بهتری را تجربه نمودند، اما افراد گروهی که ورزش هوازی انجام می دادند، به طور قابل توجهی احساس ناراحتی، اضطراب و افسردگی کمتر و بهبود کیفیت زندگی بیشتری داشتند.

آیا ورزش سبب بهبود پروستات مردان می شود؟

6 توصیه‌ی غذایی برای محافظت از پروستات

غذاهایی که می خورید می توانند تأثیر به سزایی در سلامت شما از جمله سلامت پروستات داشته باشند.

طبق نظر انجمن سرطان آمریكا، سرطان پروستات شایعترین نوع سرطان در میان مردان است كه از هر 9 مرد در ایالات متحده 1 نفر را درگیر می كند.

برخی از متخصصان بر این باورند که رژیم غذایی غربی با چربی و قند بالا ممکن است در افزایش میزان سرطان پروستات نقش داشته باشد.

هنگامی که رژیم غذایی خود را تغییر می دهید، همچنان باید برای معاینات منظم سرطان پروستات به پزشک مراجعه نمایید، اما می توانید با مصرف غذاهای زیر، سلامت پروستات خود را تقویت کنید.

  1. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی نوعی آنتی اکسیدان قوی به نام لیکوپن است. که ممکن است به جلوگیری از سرطان پروستات و همچنین کاهش رشد تومور در افراد مبتلا به سرطان پروستات کمک نماید.

برای تأیید یک اثر مفید، تحقیقات بیشتری لازم است، اما در بررسی مطالعات، محققان اظهار داشتند که مردانی که گوجه فرنگی بیشتری می خورند کمتر به سرطان پروستات مبتلا می گردند.

     2. کلم بروکلی

کلم بروکلی حاوی ترکیبات پیچیده بسیار زیادی می باشد که ممکن است به محافظت از برخی افراد در برابر سرطان کمک کند.

برخی مطالعات نشان می دهد بین میزان مصرف سبزیجات چلیپا، گروهی از سبزیجات شامل کلم بروکلی، و خطر کمتر ابتلا به سرطان پروستات، ارتباط وجود دارد.

     3. چای سبز

هزاران سال است که مردم از چای سبز، بخاطر اثرات مفیدی که بر سلامتی دارد، استفاده می کنند. محققان مطالعات زیادی انجام داده اند و تأثیرات آن را بر روی سرطان بررسی نموده اند.

شواهد نشان می دهد که ترکیبات خاص موجود در چای سبز، ممکن است از طریق تأثیر بر رشد تومور، مرگ سلول و سیگنال دهی هورمونی، خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد.

وجود این ترکیبات در چای سبز سبب بروز اثرات مفید آن می گردد:

  • کاتچین
  • مشتقات گزانتین
  • اپی گالوکاتچین گالات (EGCG)
  • اپی کاتچین

غذاهای مفید برای سلامت پروستات

   4. حبوبات و دانه سویا

حبوبات گروه غذایی است که شامل لوبیا، بادام زمینی، و عدس است. حبوبات، حاوی ترکیبات گیاهی فعال بیولوژیکی هستند که به عنوان فیتواستروژن شناخته می شوند.

ایزوفلاون ها یکی از انواع این فیتواستروژن ها هستند. یک مطالعه مروری نشان داد که خطر ابتلا به سرطان پروستات در افرادی که فیتواستروژن بیشتری مصرف می کنند، 20٪ نسبت به گروهی که این ماده را کمتر مصرف می نمایند، کاهش می یابد.

اثرات فیتواستروژن ها در مبارزه با سرطان ممکن است ناشی از تاثیر آنها بر تنظیم هورمون، مرگ سلول و اثرات آنتی اکسیدانی باشد.

    5. آب انار

انارها مانند شراب قرمز یا چای سبز منبع غنی آنتی اکسیدان هستند.

انار به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های زیاد به عنوان “میوه معجزه گر” شهرت دارد. آنتی اکسیدان ها به جلوگیری از بیماری های مزمن مرتبط با استرس اکسیداتیو کمک می کنند.

    6. ماهی

چربی های دراز زنجیر اشباع نشده، از جمله امگا 3 و امگا 6، اسیدهای چرب ضروری هستند که تنها با غذاخوردن دریافت می شوند. این چربی ها توسط بدن سنتز نمی گردند.

خوردن ماهی برای سلامت پروستات

رژیم غذایی سنتی غربی حاوی مقدار زیادی اسید چرب امگا 6 است اما امگا 3 زیادی ندارد. داشتن تعادل اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 نتایج بهتری از نظر سلامتی به همراه دارد.

غذاهای مضر برای بزرگی پروستات

  • گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده: رژیم غذایی سرشار از گوشت، به ویژه اگر کاملاً پخته باشد، ممکن است با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات همراه باشد.
  • لبنیات: مصرف مقادیر زیادی محصولات لبنی ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد.
  • الکل.
  • چربی های اشباع شده.

آیا تخم مرغ برای پروستات مضر است؟

محققان نتیجه گرفتند که: “خوردن تخم مرغ ممکن است خطر ابتلا به یک نوع کشنده سرطان پروستات در مردان سالم را افزایش دهد”، و اینکه اگرچه “به مطالعات آینده نگر بزرگ دیگری برای نتیجه گیری نیاز است، اما احتیاط در مصرف تخم مرغ برای مردان بالغ الزامی است”

تاثیر مکمل ها یا داروهای گیاهی در سلامت پروستات

برخی از افراد دوست دارند از مکمل های غذایی یا داروهای گیاهی استفاده نمایند، اما شواهد کمی بر مفید بودن این مکمل ها برای افراد مبتلا به سرطان پروستات، وجود دارد. برخی از آنها حتی ممکن است مضر باشند.

مکمل های غذایی

شواهد کمی مبنی بر مفید بودن مکمل های غذایی برای مردان مبتلا به سرطان پروستات وجود دارد. برخی از این مکمل ها نیز ممکن است با درمان مخصوص سرطان پروستات شما تداخل ایجاد کنند، بنابراین اگر می خواهید مکمل مصرف کنید در این باره با پزشک، پرستار یا متخصص رژیم غذایی خود مشورت کنید.

اکثر افراد باید بتوانند بدون مصرف هرگونه مکملی، تمام ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی مورد نیاز خود را از طریق خوردن غذای متعادل دریافت کنند. اگر می خواهید مکمل بخورید، ابتدا با پزشک خود در این رابطه صحبت کنید و آن را بیشتر از مقدار توصیه شده روزانه (RDA) مصرف نکنید.

برخی از مردان ممکن است نیاز به مصرف مکمل های خاص داشته باشند. به عنوان مثال، اگر هورمون درمانی می کنید، پزشک ممکن است مکمل های کلسیم و ویتامین D را به شما توصیه نماید.

مکمل دارویی در سلامت پروستات

داروهای گیاهی

برخی از مردان دوست دارند از داروهای گیاهی برای درمان سرطان پروستات یا کاهش عوارض جانبی درمان استفاده کنند. به عنوان مثال، برخی از مردان برای کمک به گرگرفتگی، که از عوارض جانبی رایج هورمون درمانی است، چای مریم گلی می نوشند. اما شواهد بسیار کمی وجود دارد که نشان دهد داروهای گیاهی می توانند به درمان سرطان پروستات یا کاهش عوارض جانبی درمان کمک نمایند.

مهم است که پزشک خود را در جریان مصرف هرگونه مکمل از جمله داروهای گیاهی، قرار دهید. برخی از داروهای گیاهی ممکن است در درمان مختص سرطان تداخل ایجاد کنند همچنین برخی از آنها میتوانند بر سطح آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) گذاشته و آزمایش PSA را غیرقابل اعتماد نماید.

همه داروهای گیاهی مجوز مصرف ندارند و کیفیت آنها می تواند بسیار متفاوت باشد. هنگام خرید داروهای گیاهی از طریق اینترنت بسیار مراقب باشید زیرا تعداد زیادی آنها در خارج از کشور ساخته شده و ممکن است کیفیت بالایی نداشته باشند. ادعای بسیاری از این شرکت ها، مبتنی بر تحقیقات مناسب نیست. ممکن است هیچ مدرک واقعی مبنی بر عملکرد محصولات آنها وجود نداشته و حتی برخی از آنها برای شما مضر هم باشند. به یاد داشته باشید که حتی اگر کالایی “طبیعی” باشد، به این معنی نیست که بی خطر است. 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۴ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 86 مشاهده پرسش
    آقای دکتر گرامی سلام.۵۳سال دارم و دو ساله متوجه شدم مشکل پروستات دارم . ماندگی ادرار در مثانه ۲۵ سی سی است .دترولین ۲ استفاده می کنم ولی همچنان تکرر ادرار دارم مخصوصا بعد از عمل دفع. ۵سال هم میشه که یبوست و هموروئید دارم و با پمادها کنترل می کنم .چی دستور می فرمایید؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۴ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)

      با سلام روزي يك عدد كپسول امنيك يك ماه ميل كنيد و براي درمان هموروييد به جراح عمومي مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر شهرام دوشنبه ۲ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 115 مشاهده پرسش
    سلام پروستات طی گزارش سنوگرافی 58بوده علاوه بر مشکلات تکرر ادرار و اینکه با فشار ادرار تخلیه میشد و همچنین سوزش الان مدت دو ماه هست کپسول تامسولوسین4 مصرف می‌کنم وتمام علایم که ذکر شد با مصرف دارو برطرف شده سوال اینکه باید برای همیشه این دارو مصرف شود؟ آیا صحت دارد مصرف طولانی مدت تامسولوسین4 باعث سرطان مثانه خواهد شد؟ .در ضمن نعوظ هم خوب نیست وقوام قبل را نداردبا قرص تاداالافیل 20هم زیاد تاثیری ندارد 58 سال دیابت نوع دو با مصرف قرص قند ناشتا حدوداً ۱۴۰وقند سه ماه 6/3ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      با سلام دارو براي هميشه بايد مصرف شود سرطان مثانه ايجاد نمي كند و يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص ويزارسين٥٠ ميل كنيد

  • تصویر کاربر نوید شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 128 مشاهده پرسش
    با سلام.احتراما ضمن عرض تشکر و ارادت بابت زحماتی که متقبل می گردید و به بیماران پاسخ می دهید.من 46 ساله هستم و مجرد.اخیرا بخاطر سوزش کمی که هنگام ادرارکردن داشتم و بعد از یکی دو روز نیز ترشح سفید رنگی به رنگ شیر،بعضی اوقات داشتم،آزمایش خون و سونوگرافی کردم.البته کلا قبلا تکرر ادرار هم داشتم و تراوش قطره ای بعد از خروج ادرار که هنوز هم ادامه دارد.نتیجه آزمایش خون کاملا خوب و اندازه پروستات هم نرمال قید گردیده بود.اما بخاطر تورم پروستات،پزشک برای من کپسول امنیک(تامسولوسین) تجویز کردند.میخواستم بدونم آیا این کپسول با قرص ویتامین D تداخل ندارد؟با تشکر و سپاس فراوان.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      با سلام با ويتامينd تداخلي ندارد كپسول امنيك را ادامه دهيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد

  • تصویر کاربر مجتبی شنبه ۲۵ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام دکتر ۵۱سال سن دارم مدت دوماه است که طبق سونوگرافی که انجام دادم دچار بزرگی پروستات هستم
    بطوری که از ناحیه مثانه وآلت تناسلی درد احساس میکنم وهنگام نزدیکی د رد بیضه داشتم یعنی اولین بار این متوجه این مشکل شدم واخیرن پس از نزدیکی آب ازآلت تناسلی خارج نشد شاید در حد یک قطره سه بار به پزشک متخصص مراجعه کردم که هر. بار کپسول تامسوور وقرص گیاهی پروستورول ویک بار یعنی باردوم هم بهمراه داروها کپسول سیپروفلاکسسین ...مصرف کردم وهنوز درد دارم ودر ناحیه مثانه احساس تنگی ودرد دارم در ضمن همزمان یبوست ومشکل همورویبد هم دارم که مشکل یبوست حل شده ولی همورویید برطرف نشده لطفا راهنمایی کنید .
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۵ دی ۰( 2 سال پیش)

      با سلام هيچ دارويي ميل نكنيد و دارو ها را قطع كنيد روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد

  • تصویر کاربر ملهم جمعه ۲۶ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    من چند وقت هست از ناحیه کلیه و مثانه دچار درد و سوزش شدم گفتند سنگ دارید و پروستات با حجم25سی سی با اکوی هموژن و حس مردانگی از دست دادم چه دارویی استفاده کنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۶ آذر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميلي ميل كنيد

  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۵ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 298 مشاهده پرسش
    باسلام
    جناب دکتر بنده ۴۰ سال سن دارم از سه ماهه پیش درد در ناحیه پهلو آغاز و سپس به ناحیه بیضه ها و پروستاتم کشیده شد تمایل به ادرار مکرر دارم
    با تجویز پزشک ۵۰ روز آمنیک و سیپروفلاکسن مصرف کردم دردهام خوب نشد
    مجددا با تجویز پزشک ۱۵ روز تاوانکس مصرف کردم بازم دردهام خوب نشد
    مجددا سنو از کلیه ، مثانه ، حالب ، بیضه ها و پروستات و آزمایش عفونت مجاری ادراری گرفتم همه کاملا طبیعی بودند.
    سپس با تجویز پزشک ۸ عدد آمپول آماکاسین تزریق کردم و برام قرص فینسراید و پرازوسین تجویز کردند الان دوهفته گذشته ولی همچنان بیضه هام دردناک هستن و ناحیه زیر شکمم ضمنا گاهی این درد ها کم و محو ولی مجددا ظاهر میشن
    اجرای دستورات غذایی مناسب و نشستن در آب گرم رو هم مرتب دارم
    بنظر شما جناب دکتر عزیز مشکل من در نهایت چیه و چکار کنم
    با سپاس از حسن توجه شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۵ آبان ۰( 2 سال پیش)

      با سلام مشكل شما التهاب پروستات مي باشد استرس و اضطراب نداشته باشيد دارو ها را قطع كنيد و ميل نكنيد روزي يك عدد كپسول امنيك ده روز ميل كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم ده روز نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد

    2. تصویر کاربر محمد شنبه ۱۵ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام مجدد خدمت دکتر عزیز
      نزدیک به دوماه امنیک استفاده کردم افاقه نکرد و دردم همچنان وجود داشت!
      با این تفاسیر مجددا استفاده کنم؟
    3. تصویر کاربر محمد شنبه ۱۵ آبان ۰( 2 سال پیش)
      با سلام مجدد
      دکتر عزیز نزدیک به دوماه امنیک مصرف کردم دردم رفع نشد با این تفاسیر نظرتون اینه مجددا ۱۰ روز استفاده کنم؟
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۵ آبان ۰( 2 سال پیش)

      با سلام بله استفاده كنيد

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر نادر چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 312 مشاهده پرسش
    سلام مردی ۵۵ساله هستم مدتی است هنگام ادرارسوزش کمی دارم طی روزشاید۱۰ بار ادارر کنم هنگامی که بیرون ازخانه هستم کمتر ادرار میکنم ازمایش سونو دادم ۵۰درصد پروستاتم بزرگ شده روزی ۲ عدد قرص ترازوسین ۲ مصرف میکنم ادرارم دوشاخه شده ممنون از راهنماییتان
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام ترازوسين را قطع كنيد روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد

  • تصویر کاربر علیرضا دوشنبه ۲۲ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 266 مشاهده پرسش
    با سلام
    آقای دکتر من 60سال دارم مشکل من بزرگی پروستات است. حجم آن 64cc است . کپسول پروترال و فینااسترایید میخورم . اخیرا میزان PSA به 8 افزایش پیدا کرده است .FREE PSA برابر 0.95 است . در صورت افزایش PSA به چه مقداری نمونه برداری از پروستات نیاز جدی میباشد .
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      با سلام بايد نمونه برداري از پروستات انجام شود اگر بالاي ٤ باشد

  • تصویر کاربر homan چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب من یه پسر 17ساله هستم من یک مدته که زمانی که به دستشویی میروم از مثانه کامل تخلیه نمیشم و در دفع مدفوع هم درد دارم و زمانی که دستشویی تمام می شود از ناحیه آلت تناسلی و ناحیه معقد تا چندین ساعت درد می گیرد. و چندین بار باید دستشویی بروم تا تخلیه شوم و همش دوست دارم که ادرار کنم تا درد آلت تناسلی و ناحیه معقد کم شود. و در دفعات بعدی که میرم دستشویی ادرار کمی ازم خارج میشه و درد دارم. دکتر خیلی نگران هستم. دکتر میشه بگید که این چه بیماریه؟ دکتر راه درمان این بیماری چی هست؟ دکتر ممنون میشم که منو راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۸ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام شما مبتلا به التهاب پروستات هستيد روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ده روز ميل كنيد و هر ١٢ ساعت يك عدد قرص بكلوفن ميل كنيد روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ده روز استعمال كنيد

    2. تصویر کاربر homan یکشنبه ۱۰ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      دکتر این دارو های که شما گفتین برای سلامتیم ضرر نداره؟ چون میگن اکثر این دارو ها برای افراد زیر 18 سال ممنوع می باشد.
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام ضرر ندارد

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مهرداد دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 282 مشاهده پرسش
    عرض سلام و وقت بخیر
    آقای دکتر تقریبا 40 روز هست به خاطر پوستم دو تا دارو استفاده میکنم. میخواستم ببینم با کپسول امنیک مصرف همزمانشون اشکال داره؟
    در دفترچه راهنمای امنیک گفته مصرف همزمان با اریترومایسن رو به پزشک اطلاع بدید. ولی یکی از داروهایی که براتون میفرستم آزیترومایسن هست.
    باید مصرف کپسول امنیک رو ادامه بدم؟ منعی نداره؟
    ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      امنيك قطع شود روزي يك عدد قرص ترازوسين ٢ ميلي گرم ميل كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر