نعوظ صبحگاهی چیست و چرا اتفاق می افتد؟

نعوظ صبحگاهی وضعیتی برای آلت تناسلی است که عموم پسران و مردان آن را تجربه می کنند. در این مقاله در رابطه با این وضعیت توضیح داده شده است.

نعوظ صبحگاهی که اسم علمی آن توماسنس آلت تناسلی در هنگام خواب (NPT) است، یک اتفاق معمول برای بسیاری از پسران و آقایان است. گاهی اوقات، مردان ممکن است با حالت نعوظ آلت تناسلی ( بلند شدن آلت تناسلی ) از خواب بیدار شوند.

این مساله بیشتر در مردان جوان شایع است، اگر چه مردان در هر سنی ممکن است نعوظ صبحگاهی را تجربه کنند. بسیاری از افراد تصور می کنند که نعوظ صبحگاهی نشانه ی تحریک جنسی است، اما همیشه هم این طور نیست.

نعوظ صبحگاهی به احتمال زیاد واکنشی است که بدن شما نسبت به یکی از چندین اتفاق طبیعی نشان می دهد.

علت نعوظ صبحگاهی چیست؟

دلیل رخ دادن نعوظ صبحگاهی احتمالا به چند عامل بستگی دارد. طبق نظریه ی برخی از پزشکان، دلائلی وجود دارد که باعث می شود مردان هر از گاهی صبح ها با حالت نعوظ از خواب بیدار شوند. ولی هیچ یک از این نظریه ها به صورت ملموس و با شواهد پزشکی اثبات و پشتیبانی نشده اند.

به این نظریه ها در ادامه ی مطالب اشاره شده است:

تحریک جسمی

اگرچه چشمان شما بسته است و شما در خواب هستید، ولی بدن شما هنوز از آنچه در اطراف شما رخ می دهد آگاه است.

اگر شما به طور تصادفی آلت خود را لمس کنید و یا شریک زندگی شما به طور تصادفی در خواب آلت شما را لمس کند، ممکن است تحریک شوید و دچار نعوظ شوید. بدن شما تحریک را حس می کند و با نعوظ به آن واکنش نشان می دهد.

تحریک جسمی از دلایل نعوظ صبحگاهی

شیفت های هورمونی

در هنگام صبح و در زمانی که از خواب بیدار می شوید، سطح تستوسترون شما در بالاترین حد ممکن است.

و این سطح درست بلافاصله در حین بیدار شدن (که چشم ها سریع حرکت می کنند و به اصلاحا به آن مرحله ی REM در خواب می گویند) است.

افزایش این هورمون به تنهایی می تواند برای رخ دادن حالت نعوظ کافی باشد، حتی در صورت عدم تحریک جسمی. با افزایش سن در مردان و در سنین بین ۴۰ تا ۵۰ سالگی، سطح طبیعی تستوسترون کاهش می یابد.

با کاهش این سطح، ممکن است نعوظ صبحگاهی نیز کاهش یابد.

ریلکس کردن مغز

در طی مدت زمانی که بیدار هستید، بدن شما برای سرکوب کردن نعوظ، هورمون هایی را آزاد می کند و در زمانی که خواب هستید، بدن شما هورمون های کمتری از این مدل را آزاد می کند.

این واقعیت را با دلایل دیگری که ممکن است باعث شود تا نعوظ در خواب را تجربه کنید ترکیب کنید و ببینید که احتمال رخ دادن نعوظ چقدر بیشتر می شود.

می توان گفت که چیزی که کاملا واضح و مشخص است این است که چه چیزی باعث نعوظ صبحگاهی نمی شود. به عنوان مثال، نیاز به دفع ادرار باعث ایجاد نعوظ صبحگاهی نمی شود.

برخی از افراد بر این باورند که نعوظ صبحگاهی باعث می شود که آنها در خواب ادرار نکنند، ولی این یک باور کاملا غلط است. همچنین نعوظ صبحگاهی همیشه نشانه ی تحریک جنسی نیست.

در بسیاری از موارد، نعوظ صبحگاهی به وسیله ی رویا پردازی یا تفکرات جنسی و سکسی ایجاد نمی شود.

نعوظ صبحگاهی

چه افرادی دچار نعوظ صبحگاهی می شوند؟

مردان در هر سنی ممکن است نعوظ صبحگاهی را تجربه کنند. رخ دادن این مساله در هر سنی نشان دهنده ی سلامتی فرد است و نشانه ی عملکرد صحیح خون و سیستم عصبی در آلت تناسلی مرد و اطراف آن است.

پسران در سنین ۶ تا ۸ سالگی نیز ممکن است نعوظ صبحگاهی را تجربه کنند. این مساله همچنین ممکن است در مردان ۶۰ تا ۷۰ ساله نیز رخ دهد. 

با شروع بروز مشکلات ED (اختلال نعوظ)، رخ دادن نعوظ صبحگاهی کمتر خواهد شد و این نوع مشکلات (مشکلات اختلال نعوظ) با افزایش سن بیشتر می شوند.

مردان ممکن است هر شب بین سه تا پنج بار نعوظ را تجربه کنند. نعوظ هیچ ربطی به آنچه که در خواب می بینید ندارند و ممکن است تا ۳۰ دقیقه و یا حتی بیشتر هم طول بکشد.

بعضی از مردان حتی ممکن است نعوظ را تا دو ساعت در طول خواب تجربه کنند. در اغلب اوقات، حالت نعوظ تا چند دقیقه پس از بیدار شدن از بین می رود.

دلایل ایجاد نعوظ صبحگاهی

اگر نعوظ صبحگاهی برای شما اتفاق نیوفتد، نشانه ی چیست؟

هنگامی که با نعوظ صبحگاهی از خواب بیدار می شوید، این نشانه ی سلامت گردش خون و سلامت اعصاب در آلت تناسلی شما است.

رخ دادن نعوظ صبحگاهی همچنین می تواند نشان دهنده ی این باشد که شما از نظر جسمی و در هنگام بیداری قادر به نعوظ و حفظ این شرایط هستید.

اگر نعوظ صبحگاهی دیگر برای شما اتفاق نیوفتاد و متوجه شدید که در هنگام بیدار شدن از خواب حالت نعوظ ندارید، این مساله می تواند نشانه ی اولیه ی یک مشکل پزشکی زمینه ای باشد.

به احتمال زیاد، این مساله می تواند نشانه ای از اختلال نعوظ جسمی (ED) باشد. ممکن است اتفاقی در بدن شما رخ داده باشد که از تامین خون کافی یا عصبی برای عملکرد نعوظ مناسب جلوگیری کرده باشد.

اگر شرایط ذکر شده در زیر را داشته باشید، احتمال اینکه اختلالات نعوظ را تجربه کنید بیشتر است:

برخی از معلولیت های جسمی نیز ممکن است احتمال بروز اختلالات نعوظ را افزایش دهد.

مصرف برخی از داروها نیز ممکن است بر توانایی شما در تجربه ی نعوظ صبحگاهی تاثیر بگذارد.

مصرف مسکن ها و برخی داروهای ضد افسردگی ممکن است از بروز اختلالات نعوظ جلوگیری کنند.

ممکن است با افزایش سن، نعوظ صبحگاهی کمتر رخ دهد.

ولی اگر جوان هستید و نعوظ صبحگاهی را تجربه نمی کنید یا نعوظ شما ناگهان متوقف می شود، ممکن است زمان مراجعه به پزشک باشد!

مراجعه به پزشک برای نعوظ صبحگاهی

چه موقع نیاز به مراجعه به پزشک است؟

تجربه کردن نعوظ صبحگاهی نشانه ی سلامتی است و نیازی نیست که برای آن به پزشک مراجعه کنید. با این حال، در صورتی که دو وضعیت ذکر شده در زیر را داشتید، حتما باید به پزشک خود مراجعه کنید:

دیگر نعوظ صبحگاهی را تجربه نکنید

اگر شما اغلب نعوظ صبحگاهی را تجربه می کنید و اکنون اصلا آن را تجربه نمی کنید و یا نعوظ کمتری دارید، باید با پزشک خود صحبت کنید.

اگر چه کمتر شدن نعوظ صبحگاهی با افزایش سن یک مساله ی کاملا طبیعی است، ولی قطع شدن یک دفعه ی این مساله می تواند نشانه ی وجود یک مشکل پزشکی و اساسی باشد.

اگر نعوظ را همراه با درد تجربه می کنید

بیشتر نعوظ های صبحگاهی ظرف ۳۰ دقیقه بعد از بیدار شدن از خواب برطرف می شوند. اگر نعوظ شما بعد از بیدار شدن بیش از یک ساعت طول کشید و یا اگر دردناک شد، باید برای ملاقات با پزشک خود وقت بگیرید.

 

وقتی صحبت از نعوظ صبحگاهی می شود، مشخص کردن اینکه تجربه کردن این حالت به چه مقدار لازم است، سخت می شود! بعضی از مردان هر روز نعوظ صبحگاهی را تجربه می کنند. 

برخی از مردان فقط کمتر از یک بار در هفته این حالت را تجربه می کنند.  در طول معاینه جسمی سالیانه، با پزشک خود در مورد اینکه چقدر و چند بار نعوظ صبحگاهی را تجربه می کنید صحبت کنید. 

اگر به اندازه کافی آن را تجربه نمی کنید، ممکن است پزشک در صدد تشخیص یک دلیل برای شما تلاش کند.

آیا نعوظ صبحگاهی با اختلال نعوظ ارتباط دارد؟

ما می دانیم که اختلال نعوظ چند عاملی است و موارد زیادی بر روی آن تأثیر می گذارند. عملکرد عصبی کاهش یافته، مسائل عروقی و مسائل آناتومیکی یا ساختاری گاهی باعث اختلال در نعوظ می شوند.

علاوه بر همه این دلایل جسمی، گاهی دلایل روانی نیز وجود دارد. گاهی اوقات تعیین علت ایجاد آن دشواراست.

نکته آخر

نعوظ صبحگاهی یک حالت بسیار شایع است. تجربه ی این حالت نشانه ی خون رسانی طبیعی به آلت تناسلی مرد و سلامت اعصاب این ناحیه است. 

بیشتر مردان جوان هفته ای چند بار نعوظ صبحگاهی را تجربه می کنند.  با افزایش سن، مردان این حالت را کمتر تجربه می کنند.

اگر به یک باره نعوظ صبحگاهی دیگر اتفاق نیوفتاد، بهتر است با پزشک خود ملاقات کنید، چرا که این مساله ممکن است نشانه ی اولیه یک مشکل پزشکی زمینه ای باشد. 

توجه داشته باشید که نعوظ صبحگاهی را چقدر و چند بار در هفته تجربه می کنید و اگر متوقف شد و یا کاهش پیدا کرد حتما با پزشک خود صحبت کنید.

دکتر هوشنگ قوامی متخصص ارولوژی

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر حامد دوشنبه ۲۹ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    استمنا کردم راه درمان زود انزالی چیست متشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص پاروكستين٢٠ ميلي سه ماه ميل كنيد

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۹ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خوب هستین
    من 43ساله هستم میخاستم بدونم ایا امکان این هست که بدون مصرف داروهای نعوذ بخش
    نعوذ درمان بشه
    وبعد من مدت 10ساله که سیلد نافلین مصرف میکنم اما به اندازه یک سوم قرص مصرف دارم وراضی هستم
    ام میخام بدون قرص این کار انجام بشه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      به سيلدنافيل عادت كرده ايد بايد عامل را درمان كرد ،، اگر بيماري ديابت ،،. فشار خون ،،، بيماري قلبي و بيماري عصبي نداشته باشيد ممكن است منشا روحي ،، رواني داشته باشيد كه اگر حل شود نيازي به سيلدنافيل نخواهيد داش

  • تصویر کاربر fsh شنبه ۲۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    آقای 32 ساله با سابقه هایپرتیریگلیسردمی که اخیرا ازدواج کرده ام،تاکنون هیچ گونه اختلال نعوظی نداشته ام و نعوظ صبحگاهی طبیعی داشته ام،از 3 روز گذشته به طور ناگهانی نعوظ صبحگاهی ام کاملا از بین رفته و حین رابطه هم نعوظ ندارم، سابقه ای از مصرف داروی خاصی ندارم،فقط یک نوبت ژل موضعی لیدوکایین چند روز قبل به مقدار کمی برای کاهش درد همسرم استفاده کردم،علت این مشکل چیست و آیا می تواند به علت لیدوکایین باشد؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      به علت ليدوكايين نيست بيشتر جنبه فكري دارد يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد يك ماه

  • تصویر کاربر حامد شنبه ۲۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر ، من ۳۱ ساله هستم و مدتی است که به خاطر شغلم یک ماه از خونه دور میشم و دو هفته به خونه میام، در دو هفته ای که میام خونه روز اول دو بار رابطه جنسی و بقیه روزها تا یک هفته هر روز رابطه جنسی دارم اما بعد از تقریبا پنج بار رابطه در هفته اول دیگه پر هفته دوم آلتم دچار نعوظ نمیشه ، دو بار هم امتحان کردم نعوظ به سختی پیدا کرد اما دوبار شل شد که موجب آزار هر دو نفر شد، صبح ها هم دیر به دیر نعوظ صبحگاهی پیدا میکنم ، هر از گاهی لطفا منو راهنمایی کنید ، چه کار کنم؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد

  • تصویر کاربر وحید شنبه ۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    من مدت پنج سالی هست که از قرص سیلد نافیل برای رابطه جنسی استفاده می کنم . علتش هم‌زود انزالی و استرس و افسردگی بوده .
    حدودا شش ماهی هست که نعوظ صبحگاهی ندارم و بدون سیلد نافیل به نعوظ نمی رسم .
    سیگار زیاد می کشم نزدیک به روزی یک پاکت و نیم .
    لطفا راهنماییم کنید .
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      مشكل شما از سيگار است ،، براي نعوظ از سيلدنافيل استفاده كنيد و روزي يك عدد قرص پاروكستين ٢٠ ميلي سه ماه ميل كنيد

  • تصویر کاربر امین جمعه ۲۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    یکی از دوستان بنده متاسفانه چند سالی است ک دچار خودارضایی شده و امکان این ک خودش بخواد بپرسه رو نداشته و از من خواسته بپرسم ایشون حدود ۷ سالی هست ک دچار خودارضایی شده آیا دیگر امکان پدر شدن براش وجود نداره؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      خود ارضايي كه باعث ناباروري نمي شود

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 479 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر
    ۲۷ ساله هستم متاهل
    یک ماه پیش آزمایش خون(تستوسترون) دادم
    نتیجه آزمایش را براتون فرستادم لطفا با دقت نگاه کنید
    چندماهی هست که اصلا نعوظ صبحگاهی ندارم.موقع نزدیکی با همسرم آلتم راست نمیشه همیشه،گه گاهی راست میشه و سریع هم نعوظ از دست میده .بیماری خاصی هم ندارم لاغر هم هستم
    دوست ندارم قرص ویاگرا یا امسال این مصرف کنم چون فکر میکنم به صورت موقت به درد میخوره و بعد از رابطه جنسی به حالت قبلیم برمیگردم و دیگر به سختی میتونم سکس کنم.آلتم انگار ورم کرده احساس میکنم بخاطر خودارضاییه
    بنطرتون چیکار کنم دیگر نعوظ صبحگاهی داشته باشم و چکار کنم سطح تستوسترونم بالا بره و بتونم خوب رابطه جنسی داشته باشم!؟
    آقای دکتر خواهشا ی راهکار اساسی بگین که دیگ نگران نباشم و سریع تر وضع آلت تناسیلم و سکسم خوب شه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      ماهي يك بار هربار يك أمپول ٢٥٠ ميلي گرم عضلاني تزريق شود

  • تصویر کاربر حسنی دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    سلام دکتر ۵۲ ساله هستم تمایل و انگیزه زیاد به هم بستر شدن ولی حدوداً پنج ماهی هستش که مشکل نعوظ و زود انزالی را دارم بیماری خاصی هم ندارم دارویی هم استفاده نمیکنم گاهاً به خاطر شاید اضطراب کاری مقداری قندم پایین و بالا میشه و لطفاً راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد يك ماه و روزي يك عدد قرص پاروكستين ٢٠ ميلي سه ماه ميل كنيد 

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد يك ماه و روزي يك عدد قرص پاروكستين ٢٠ ميلي سه ماه ميل كنيد 

    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد يك ماه و روزي يك عدد قرص پاروكستين ٢٠ ميلي سه ماه ميل كنيد 

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر احمد دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    سلام جناب آقای دکتر
    من ماهی سه مرتبه نزدیکی دارم ولی به سختی آلتم سفت میشود و موقع دخول شل میشود
    وزنمم 110کیلو هست و هیچ داروی خواصی استفاده نمیکنم وای باعث اعصاب خرد دو طرف شده
    لطفا منو راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد يك ماه

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد يك ماه

    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد يك ماه

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشيد من چند روزي هستش صبحها كه از خواب بيدار ميشم در حالت نعوظ
    درددارم ولي وقتي دستشويي ميرم بهترم ميشم ممنون ميشم راهنماي كنيد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      اين حالت طبيعي مي باشد درماني ندارد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر