نعوظ صبحگاهی چیست و چرا اتفاق می افتد؟

نعوظ صبحگاهی وضعیتی برای آلت تناسلی است که عموم پسران و مردان آن را تجربه می کنند. در این مقاله در رابطه با این وضعیت توضیح داده شده است.

نعوظ صبحگاهی که اسم علمی آن توماسنس آلت تناسلی در هنگام خواب (NPT) است، یک اتفاق معمول برای بسیاری از پسران و آقایان است. گاهی اوقات، مردان ممکن است با حالت نعوظ آلت تناسلی ( بلند شدن آلت تناسلی ) از خواب بیدار شوند.

این مساله بیشتر در مردان جوان شایع است، اگر چه مردان در هر سنی ممکن است نعوظ صبحگاهی را تجربه کنند. بسیاری از افراد تصور می کنند که نعوظ صبحگاهی نشانه ی تحریک جنسی است، اما همیشه هم این طور نیست.

نعوظ صبحگاهی به احتمال زیاد واکنشی است که بدن شما نسبت به یکی از چندین اتفاق طبیعی نشان می دهد.

علت نعوظ صبحگاهی چیست؟

دلیل رخ دادن نعوظ صبحگاهی احتمالا به چند عامل بستگی دارد. طبق نظریه ی برخی از پزشکان، دلائلی وجود دارد که باعث می شود مردان هر از گاهی صبح ها با حالت نعوظ از خواب بیدار شوند. ولی هیچ یک از این نظریه ها به صورت ملموس و با شواهد پزشکی اثبات و پشتیبانی نشده اند.

به این نظریه ها در ادامه ی مطالب اشاره شده است:

تحریک جسمی

اگرچه چشمان شما بسته است و شما در خواب هستید، ولی بدن شما هنوز از آنچه در اطراف شما رخ می دهد آگاه است.

اگر شما به طور تصادفی آلت خود را لمس کنید و یا شریک زندگی شما به طور تصادفی در خواب آلت شما را لمس کند، ممکن است تحریک شوید و دچار نعوظ شوید. بدن شما تحریک را حس می کند و با نعوظ به آن واکنش نشان می دهد.

تحریک جسمی از دلایل نعوظ صبحگاهی

شیفت های هورمونی

در هنگام صبح و در زمانی که از خواب بیدار می شوید، سطح تستوسترون شما در بالاترین حد ممکن است.

و این سطح درست بلافاصله در حین بیدار شدن (که چشم ها سریع حرکت می کنند و به اصلاحا به آن مرحله ی REM در خواب می گویند) است.

افزایش این هورمون به تنهایی می تواند برای رخ دادن حالت نعوظ کافی باشد، حتی در صورت عدم تحریک جسمی. با افزایش سن در مردان و در سنین بین ۴۰ تا ۵۰ سالگی، سطح طبیعی تستوسترون کاهش می یابد.

با کاهش این سطح، ممکن است نعوظ صبحگاهی نیز کاهش یابد.

ریلکس کردن مغز

در طی مدت زمانی که بیدار هستید، بدن شما برای سرکوب کردن نعوظ، هورمون هایی را آزاد می کند و در زمانی که خواب هستید، بدن شما هورمون های کمتری از این مدل را آزاد می کند.

این واقعیت را با دلایل دیگری که ممکن است باعث شود تا نعوظ در خواب را تجربه کنید ترکیب کنید و ببینید که احتمال رخ دادن نعوظ چقدر بیشتر می شود.

می توان گفت که چیزی که کاملا واضح و مشخص است این است که چه چیزی باعث نعوظ صبحگاهی نمی شود. به عنوان مثال، نیاز به دفع ادرار باعث ایجاد نعوظ صبحگاهی نمی شود.

برخی از افراد بر این باورند که نعوظ صبحگاهی باعث می شود که آنها در خواب ادرار نکنند، ولی این یک باور کاملا غلط است. همچنین نعوظ صبحگاهی همیشه نشانه ی تحریک جنسی نیست.

در بسیاری از موارد، نعوظ صبحگاهی به وسیله ی رویا پردازی یا تفکرات جنسی و سکسی ایجاد نمی شود.

نعوظ صبحگاهی

چه افرادی دچار نعوظ صبحگاهی می شوند؟

مردان در هر سنی ممکن است نعوظ صبحگاهی را تجربه کنند. رخ دادن این مساله در هر سنی نشان دهنده ی سلامتی فرد است و نشانه ی عملکرد صحیح خون و سیستم عصبی در آلت تناسلی مرد و اطراف آن است.

پسران در سنین ۶ تا ۸ سالگی نیز ممکن است نعوظ صبحگاهی را تجربه کنند. این مساله همچنین ممکن است در مردان ۶۰ تا ۷۰ ساله نیز رخ دهد. 

با شروع بروز مشکلات ED (اختلال نعوظ)، رخ دادن نعوظ صبحگاهی کمتر خواهد شد و این نوع مشکلات (مشکلات اختلال نعوظ) با افزایش سن بیشتر می شوند.

مردان ممکن است هر شب بین سه تا پنج بار نعوظ را تجربه کنند. نعوظ هیچ ربطی به آنچه که در خواب می بینید ندارند و ممکن است تا ۳۰ دقیقه و یا حتی بیشتر هم طول بکشد.

بعضی از مردان حتی ممکن است نعوظ را تا دو ساعت در طول خواب تجربه کنند. در اغلب اوقات، حالت نعوظ تا چند دقیقه پس از بیدار شدن از بین می رود.

دلایل ایجاد نعوظ صبحگاهی

اگر نعوظ صبحگاهی برای شما اتفاق نیوفتد، نشانه ی چیست؟

هنگامی که با نعوظ صبحگاهی از خواب بیدار می شوید، این نشانه ی سلامت گردش خون و سلامت اعصاب در آلت تناسلی شما است.

رخ دادن نعوظ صبحگاهی همچنین می تواند نشان دهنده ی این باشد که شما از نظر جسمی و در هنگام بیداری قادر به نعوظ و حفظ این شرایط هستید.

اگر نعوظ صبحگاهی دیگر برای شما اتفاق نیوفتاد و متوجه شدید که در هنگام بیدار شدن از خواب حالت نعوظ ندارید، این مساله می تواند نشانه ی اولیه ی یک مشکل پزشکی زمینه ای باشد.

به احتمال زیاد، این مساله می تواند نشانه ای از اختلال نعوظ جسمی (ED) باشد. ممکن است اتفاقی در بدن شما رخ داده باشد که از تامین خون کافی یا عصبی برای عملکرد نعوظ مناسب جلوگیری کرده باشد.

اگر شرایط ذکر شده در زیر را داشته باشید، احتمال اینکه اختلالات نعوظ را تجربه کنید بیشتر است:

برخی از معلولیت های جسمی نیز ممکن است احتمال بروز اختلالات نعوظ را افزایش دهد.

مصرف برخی از داروها نیز ممکن است بر توانایی شما در تجربه ی نعوظ صبحگاهی تاثیر بگذارد.

مصرف مسکن ها و برخی داروهای ضد افسردگی ممکن است از بروز اختلالات نعوظ جلوگیری کنند.

ممکن است با افزایش سن، نعوظ صبحگاهی کمتر رخ دهد.

ولی اگر جوان هستید و نعوظ صبحگاهی را تجربه نمی کنید یا نعوظ شما ناگهان متوقف می شود، ممکن است زمان مراجعه به پزشک باشد!

مراجعه به پزشک برای نعوظ صبحگاهی

چه موقع نیاز به مراجعه به پزشک است؟

تجربه کردن نعوظ صبحگاهی نشانه ی سلامتی است و نیازی نیست که برای آن به پزشک مراجعه کنید. با این حال، در صورتی که دو وضعیت ذکر شده در زیر را داشتید، حتما باید به پزشک خود مراجعه کنید:

دیگر نعوظ صبحگاهی را تجربه نکنید

اگر شما اغلب نعوظ صبحگاهی را تجربه می کنید و اکنون اصلا آن را تجربه نمی کنید و یا نعوظ کمتری دارید، باید با پزشک خود صحبت کنید.

اگر چه کمتر شدن نعوظ صبحگاهی با افزایش سن یک مساله ی کاملا طبیعی است، ولی قطع شدن یک دفعه ی این مساله می تواند نشانه ی وجود یک مشکل پزشکی و اساسی باشد.

اگر نعوظ را همراه با درد تجربه می کنید

بیشتر نعوظ های صبحگاهی ظرف ۳۰ دقیقه بعد از بیدار شدن از خواب برطرف می شوند. اگر نعوظ شما بعد از بیدار شدن بیش از یک ساعت طول کشید و یا اگر دردناک شد، باید برای ملاقات با پزشک خود وقت بگیرید.

 

وقتی صحبت از نعوظ صبحگاهی می شود، مشخص کردن اینکه تجربه کردن این حالت به چه مقدار لازم است، سخت می شود! بعضی از مردان هر روز نعوظ صبحگاهی را تجربه می کنند. 

برخی از مردان فقط کمتر از یک بار در هفته این حالت را تجربه می کنند.  در طول معاینه جسمی سالیانه، با پزشک خود در مورد اینکه چقدر و چند بار نعوظ صبحگاهی را تجربه می کنید صحبت کنید. 

اگر به اندازه کافی آن را تجربه نمی کنید، ممکن است پزشک در صدد تشخیص یک دلیل برای شما تلاش کند.

آیا نعوظ صبحگاهی با اختلال نعوظ ارتباط دارد؟

ما می دانیم که اختلال نعوظ چند عاملی است و موارد زیادی بر روی آن تأثیر می گذارند. عملکرد عصبی کاهش یافته، مسائل عروقی و مسائل آناتومیکی یا ساختاری گاهی باعث اختلال در نعوظ می شوند.

علاوه بر همه این دلایل جسمی، گاهی دلایل روانی نیز وجود دارد. گاهی اوقات تعیین علت ایجاد آن دشواراست.

نکته آخر

نعوظ صبحگاهی یک حالت بسیار شایع است. تجربه ی این حالت نشانه ی خون رسانی طبیعی به آلت تناسلی مرد و سلامت اعصاب این ناحیه است. 

بیشتر مردان جوان هفته ای چند بار نعوظ صبحگاهی را تجربه می کنند.  با افزایش سن، مردان این حالت را کمتر تجربه می کنند.

اگر به یک باره نعوظ صبحگاهی دیگر اتفاق نیوفتاد، بهتر است با پزشک خود ملاقات کنید، چرا که این مساله ممکن است نشانه ی اولیه یک مشکل پزشکی زمینه ای باشد. 

توجه داشته باشید که نعوظ صبحگاهی را چقدر و چند بار در هفته تجربه می کنید و اگر متوقف شد و یا کاهش پیدا کرد حتما با پزشک خود صحبت کنید.

دکتر هوشنگ قوامی متخصص ارولوژی

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر اسماعیل پنجشنبه ۲۰ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    من فروردین امسال یه مریضی جزیی گرفتم که با عفونت چشم و خستگی و درد گلو همراه بود اطرافیان گفتند آلرژی فصلی هست ولی بعد از آن در حین دخول بعد از حدود ۱ دقیقه آلتم نعوظش را بطور اتفاقی از دست می دهد البته اولین بار که این اتفاق افتاد قبلش یک اتفاق ناراحت کننده پیش آمد و اون شب حین رابطه آلتم شل شد قرص وازیرسین یک بار استفاده کردم آنهم خوب جواب نداد برای رفع مشکل چه کار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر ابوالفضل چهارشنبه ۱۹ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر . من سنم 20 هستش و چند وقتی هست دقت کردم که آلت جنسیم کامل به اصطلاح نعوظ نمیکنه و تا ی سطح فقط نعوظ می‌کنه . قبلا اصلا اینطوری نبودم و کاملا نعوظ داشتم . اما دقیق یادم نمیاد که از کی اینطوری شدم . چون خودارضایی نمیکنم و صحنه های جنسی ام نمیدیدم که بخوام بگم آخرین بار کی بوده . ولی تقریبا مطمئنم که حدود شیش هفت ماهی میشه که نعوظ کامل نداشتم . حتی سعی کردم با مالش نعوظ ایجاد کنم ولی نعوظ کامل ایجاد نمیشه و دیگه میفهمم قراره ارضا بشم که دست از کار میکشم. توی خواب ارضا شدم این مدت و کاملا موقع خروج اسپرم نعوظ کامل بوده . ولی توی بیداری که چند بار سعی کردم خودم رو تحریک کنم نعوظ کامل نبوده و همونطور که عرض کردم بدون نعوظ کامل تا مرز ارضا شدن پیش رفتم . ولی مطمئنم که لحظه ارضا هم جهش دارم هم نعوظ کامل چون چند شب پیش توی خواب ارضا شدم و به محض ارضا شدن بیدار شدم و متوجه شدم . متاسفانه بیماری کم کاری تیروئید دارم که مدتی هست قرص هامم نخوردم و ماه رمضان هم کامل روزه گرفتم . خیلی ذهنم درگیره لطفاً راهنماییم کنید چیکار باید بکنم .
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۹ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام نگران نباشيد يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد

  • تصویر کاربر بهرام یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    بنده نعوظ در طی خواب اکثرا دارم به نحوی که شبها که اکثرا بیدار می شم نعوظ دارم، ولی بیشتر از یکساله که حین رابطه یا نعوظ ندارم یا کامل نیست یا که خیلی زود حالتشو از دست می ده
    در ضمن دو ساله که در ناحیه پشت بیضه ها دائم درد مکنه که به قسمت زیر ران هم منتشر می شه، دکتر رفتم معاینه کرد مشکلی نداشت، همچنین استرسمم بالاست
    لطفا راهنمایی بفرمایید
    سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      استرس نداشته باشيديك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميلي ميل كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ده روز استعمال كنيد

  • تصویر کاربر زهره یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید شوهر من 30سالشه و میل جنسیش خیلی کمه قبل تقریباهر دوهفته رابطه میخواست ولی الان کمتر و کمتر شده که الان 3ماهه که رابطه نداشتیم و حتی نعوظ صبحگاهی هم نداره خودشم مشکلشو قبول نداره و میگه مشکلی نیست.خیلی روم فشاره آیا راه حلی هست براش
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنند

  • تصویر کاربر افشار یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشد خدمت آقای دکتر
    ۳۳ سال دارم و مجرد هستم. مدتی هست اصلا تحریک نمیشم یا هنگام تحریک شدن هیچ لذتی به آلتم منتقل نمیشه.هنگام انزال هم از لذت انزال بهره نمی برم.سونوگرافی انجام دادم مشکل فتق نداشتم. جواب آزمایش خونم نرمال بود . به نظر شما بجز دلیل روحی ممکنه دلیل جسمی دیگه ای داشته باشه
    ممنون از پاسخگویی شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      جنبه ذهني ،،،، فكري دارد يكساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد

  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام دکتر دیابت نوع۲دارم ونعوظ صبحگاهی ندارم وآلت سفت نمی شود چه می فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد

  • تصویر کاربر طاها چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    با سلام. مدتی هست حین رابطه جنسی اختلال نعوذ دارم، تقریبا دو ماهی قبل رابطه قرص وارزاسین 50 رو نصف میکردم و 40 دیقه قبلش میخوردم، خوب بود. ولی جدیدا زیاد تاثیری نداره و یا باید دو سه ساعت از زمان خوردن قرص بگذره تا عمل کنه و ضمن اینکه زود انزالم هستم. و ایا این قرصهایی که میفرمایید عوارضی دارد یا خیر. خواستم راهنمایی کنید. با تشکر
    1. تصویر کاربر طاها یکشنبه ۲۹ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      در ضمن گاهی استرسم دارم
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص پاروكستين٢٠ ميلي سه ماه ميل كنيد و يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر هیراد دوشنبه ۹ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 308 مشاهده پرسش
    سلام؛
    من ۳۰ سالم هست و بعضی موقعا مشکل نعوظ داشتم که تا ۲۹ سالگی با مصرف قرص سیلدنافیل (نصف یه قرص ۵۰ میل رو ۱ ساعت از رابطه مصرف می‌کردم) که مشکلم حل میشد و از نظر جنسی کاملا فعال بودم ولی از اوایل پارسال با مصرف این قرص هم موقع رابطه همچنان مشکل نعوظ دارم (حتی با افزایش دوز سیلدنافیل و مصرف ۱ قرص ۵۰ میل کامل) و یا اتفاق نمیفته یا با تاخیر اتفاق میفته. چند تا نکته:
    1. نعوظ صبحگاهی تقریبا هر روز دارم و تا ۲۰ دقیقه هم خیلی مواقع طول می‌کشه.
    ۲. کلا آدم استرسی‌ای هستم.
    3. بعضی مواقع افت قند خون دارم ک چون این موردو میدونم، اصولا قبل از رابطه خرما و شکلات مصرف می‌کنم.
    4. از پارسال بعضی مواقع بعد از انزال، بدنم به لرزش میفته...
    ۵. دکتر قرص تریمیپرامین ۲۵ برای مصرف هر شب، ویتامین E دو بار در هفته و Erecta Vital رو برام من تجویز کرد ولی از پارسال Erecta Vital دیگه گیرم نیومد به جاش Energe-x رو مصرف کردم. شک کردم که شاید چون دیگه اون قرص نیست من دوباره به مشکل خوردم و Enege-x‌ جوابمو نمیده.
    6. با نامزدم که هستم با کوچک‌ترین لمس نعوظ اتفاق میفته و این مشکل تقریبا کامل حل میشه ولی توی بقیه‌ی موارد به صورت رندوم مشکل وجود داره و این خودش برای من استرس میاره ک نکنه این بار...
    با این توضیحات راه حل چیه؟ لازم هست به پزشک مراجعه کنم یا دوز سیلدنافیلو ببرم بالا مشکل حل میشه یا...؟
    پیشنهاد و راهکار شما چیه؟
    پیشاپیش مرسی از پاسختون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۹ فروردین ۰( 2 سال پیش)

      يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد يك ماه

  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    کم عوارض ترین داروی تقویت و درمان نعوظ
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد

  • تصویر کاربر مهران دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام ۵۲ ساله هستم چند سال پیش احتمالا التم ضربه خورد بعد از ان بمدت چند ماه نعوظ نداشتم بعد از چند ماه نعوظم برگشت ولی دیگر سفت نیست در ضمن زود انزالی هم دارم شما چه پیشنهادی دارید کمال تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص پاروكستين ٢٠ سه ماه ميل كنيد و يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا ٢٠ ميل كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر