برای بهبود عفونت مثانه چی بخوریم؟

در این مقاله در رابطه با مواد غذایی که باعث می شود تا حدودی عفونت مثانه یا همان عفونت ادراری کاهش پیدا کند صحبت شده است.

بیشتر زنان تجربه ابتلا به عفونت مثانه داشته‌اند. البته ممکن است مردان نیز به این نوع عفونت دچار شوند اما این مشکل بیشتر برای زنان پیش می‌آید.

پس از ابتلا به عفونت ادراری می‌توان به راحتی نشانه‌ها و علائم مربوط به آن را تشخیص داد. نشانه‌ها و علائم این بیماری عبارت‌اند از:

اگر این علائم و نشانه‌ها درمان نشوند؛ خیلی سریع تبدیل به نشانه‌هایی آزاردهنده و دردناک می‌شوند.

اگر نشانه‌های مشکوکی از ابتلا به عفونت مثانه مشاهده کردید؛ برای مراجعه با پزشک و مشورت با او صبر نکنید! هر چه سریع‌تر مصرف آنتی‌بیوتیک را شروع کنید، بهتر است. به جز مصرف آنتی‌بیوتیک برای کمک به تسریع بهبود، مواردی که می‌نوشید و می‌خورید هم اهمیت دارند.

علائم عفونت مثانه

چه عواملی سبب ایجاد عفونت ادراری می شود؟​

عوامل دیگری که می‌توانند در ابتلا به عفونت مثانه (عفونت ادراری) دخیل باشند (به جز نگه داشتن ادرار)؛ شامل موارد زیر هستند: 

  • برقراری رابطه جنسی (به خاطر داشته باشید که همیشه قبل و بعد از برقراری رابطه جنسی به دستشویی بروید)، 
  • سنگ کلیه یا کمبود استروژن (استروژن از رشد باکتری‌های مضر در مثانه زنان جلوگیری می‌کند). 

مصرف نوشیدنی برای بهبود عفونت مثانه

حتی اگر تشنه نیستید؛ باز هم مقدار زیادی آب بنوشید. این موضوع به خارج کردن باکتری از بدن کمک می‌کند. تا زمانی که عفونت از بدن خارج نشده‌ است؛ قهوه، الکل یا کافئین مصرف نکنید. مصرف این‌گونه نوشیدنی‌ها باعث تحریک مثانه می‌شود.

مقدار زیادی آب زغال‌اخته بدون شکر بنوشید (اگر به نوشیدن آن علاقه دارید). این نوشیدنی با عفونت بدن مبارزه می‌کند. اگر چه هنوز دانشمندان راجع به تاثیر آن در حال تحقیق و پژوهش هستند.

مصرف آب برای بهبود عفونت مثانه

مصرف خوراکی های مناسب برای بهبود عفونت مثانه

زغال‌اخته بخورید. این خوراکی مانع از چسبیدن باکتری به لایه درونی مجاری ادرار می‌شود.

غذاهای تند نخورید! مصرف این گونه غذاها باعث تحریک مثانه می‌شوند.

مواد غذایی مصرف کنید که حاوی پروبیوتیک باشند؛ ماست یونانی خالص و غذاهای تخمیرشده‌ای مانند کلم ترش و ترشیجات می‌توانند از جمله این خوراکی‌ها باشند. این‌گونه خوراکی‌ها حاوی باکتری‌های «مفیدی» هستند که باعث می‌شوند باکتری از مجاری ادراری فرد دفع شود.

در دوران ابتلا به عفونت؛ مصرف میوه‌های اسیدی مانند پرتقال، لیمو، لیمو ترش و … را کم کنید. این گونه میوه‌ها باعث تحریک مثانه می‌شوند. 

البته پس از بهبود عفونت؛ مصرف میوه‌های اسیدی حاوی ویتامین سی به پیشگیری از ابتلا به عفونت‌ کمک می‌کند. مصرف گریپ‌فروت، توت‌فرنگی، اسفناج و فلفل‌سبز را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

اگر مصرف آنتی‌بیوتیک را شروع کرده‌اید، تا پایان دوره درمان عفونت ادراری به مصرف آن ادامه دهید. حتی اگر حالتان بهتر شد، مصرف آن را قطع نکنید.

در دوره ابتلا به عفونت مثانه (و پس از آن) زیاد آب بنوشید (حداقل 8 تا 12 لیوان در روز). با انجام این کار عفونت را از بدنتان خارج خواهید کرد و از ابتلای دوباره به آن نیز پیش‌گیری خواهید کرد.

اگر فکر می‌کنید باید به دستشویی بروید، حتما این کار را انجام دهید! برای دفع ادرار صبر نکنید چون هر چقدر زودتر نسبت به دفع ادرار اقدام کنید؛ سریع‌تر از شر باکتری‌ها خلاص خواهید شد. نگه داشتن ادرار باعث می‌شود محیط بسیار خوبی برای رشد باکتری‌ها ایجاد شود.

🛑 این مقاله را حتما بخوانید: آیا دیورتیکول مثانه خطرناک است؟

در ادامه به بیان دقیق تر برخی از این مواد غذایی می پردازیم.

مصرف ویتامین c برای بهبود عفونت مثانه

1- آب

نوشیدن آب زیاد یکی از مواردی است که به سیستم دفع و گوارشی بدن کمک می‌کند. اگر به اندازه کافی آب بنوشید، به خروج باکتری از مجاری ادراری کمک می‌کنید. این موضوع نیز به پیشگیری از ابتلا به عفونت و کمک به عملکرد منظم دستگاه گوارشی کمک می‌کند.

می‌توانید آب را با میوه، قطعه‌های خیار یا شاخه‌های نعنای تازه مزه‌دار کنید.

2- توت

مصرف توت‌هایی مانند زغال‌اخته، تمشک و انواع دیگر توت باعث بهبود عملکرد مجاری ادراری می‌شود و با ترکیبات مهمی که دارند، از ابتلای این دستگاه و مجاری به عفونت مثانه پیشگیری می‌کنند. هم‌چنین این میوه‌ها نمی‌گذارند باکتری‌ها به دیواره مجاری ادراری بچسبند. 

یکی از راه‌هایی که می‌توانید با استفاده از آن میزان زیادی توت در رژیم غذایی خود بگنجانید، این است که آن‌ها را تبدیل به اسموتی کنید. مهم نیست که در چه فصلی از سال باشید، توت‌های تازه یا فریزشده همیشه می‌توانند طعم بسیار خوبی داشته باشند.

3- ماست

مصرف منظم ماست و دیگر محصولات لبنی فرآوری‌شده (محصولات مخمری که حاوی باکتری‌های «مفید» هستند) می‌تواند خطر ابتلا به عفونت‌های مجاری ادراری را تا 80 درصد کاهش دهد. 

در هنگام خرید ماست دقت کنید که روی بسته‌بندی آن نوشته شده باشد: «حاوی مخمرهای زنده و فعال». ماست حاوی باکتری‌های مفید است، این مخمرهای فعال از ابتلا به عفونت‌های خاص پیش‌گیری می‌کنند و عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشند. 

مصرف ماست یکی از روش‌های موثری است که باعث می‌شود سیستم گوارشی بدن به خوبی کار کند.

تهیه بستنی ماست راهی سالم و لذیذ است که می‌توانید آن را امتحان کنید. روند منجمد کردن ماست به مخمرهای فعال آسیب زیادی نمی‌زند. 

در واقع در مدت زمان انجماد، مخمرها غیرفعال می‌شوند. پس از خوردن بستنی ماست؛ این مخمرها وارد بدن شده و در دمای بدن گرم می‌شوند، درنتیجه آن‌ها دوباره فعال خواهند شد و نقش مثبتی در بهبود سیستم ایمنی و گوارشی بدن ایفا خواهند کرد.

مصرف ماست برای بهبود عفونت مثانه

4- فیبر

عدم حرکات منظم روده می‌تواند منجر به ایجاد فشار در دستگاه ادراری شده و با ایجاد انسداد در مجاری ادراری، باعث رشد باکتری‌ در این محیط شود. 

اگر به اندازه کافی فیبر و آب مصرف کنید؛ این کار به روند هضم مناسب و حرکات منظم روده کمک می‌کند. اگر به اندازه کافی آب ننوشید، مصرف فیبر به تنهایی تاثیر چندانی نخواهد داشت. 

بهترین منابع فیبر نان‌های سبوس‌دار، سیب، موز و حبوبات (لوبیای خشک، عدس و…) هستند.

5- مصرف موز 

صرف موز و غذاهای دیگری که میزان فیبر بالایی دارند، می‌تواند برای سلامت مجاری ادراری فرد مفید باشد. این گونه غذاها با تحریک منظم حرکات روده و کاهش فشار جریان ادراری به سلامت این دستگاه کمک می‌کنند.

6- ویتامین c

مصرف پرتقال، لیمو، توت‌فرنگی و سبزیجات با برگ سبز که حاوی ویتامین سی هستند؛ باعث اسیدی شدن ادرار می‌شود و از رشد باکتری در مجاری ادراری جلوگیری می‌کند. 

هم‌چنین ویتامین سی به بهبود زخم‌ کمک می‌کند، عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد، باعث سالم ماندن لثه‌ها می‌شود، مانع از ابتلا به عفونت می‌شود و به جذب آهن از منابع غذایی مختلف نیز کمک می‌کند.

یکی از اصول بسیار خوبی که می‌تواند به انتخاب میوه‌ها و سبزیجات غنی از ویتامین سی کمک کند این است که آن مواردی را انتخاب کنید که رنگ روشن‌تری دارند. 

ویتامین سی، محلول در آب است پس میزان اضافی آن با ادرار از بدنتان دفع می‌شود اما اگر این ویتامین را بیش از حد مصرف کنید؛ ممکن است دچار دل‌درد، تهوع و استفراغ شوید.

دکتر هوشنگ قوامی متخصص ارولوژی 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر رجبی سه شنبه ۲۱ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 44 مشاهده پرسش
    موقع ادرارمسنگین تخلیه میشه خوب هم تخلیه نمیشه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۱ آذر ۲( 4 ماه پیش)

      با سلام روزي يك عدد كپسول امنيك ده روز ميل كنيد

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۱ آذر ۲( 4 ماه پیش)

      با سلام روزي يك عدد كپسول امنيك ده روز ميل كنيد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر صفی دوشنبه ۸ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 107 مشاهده پرسش
    دردزردی ادرار
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۸ آبان ۲( 5 ماه پیش)

      با سلام مايعات زياد ميل شود و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود به مدت ده روز

  • تصویر کاربر پری یکشنبه ۹ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 77 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشین وقتتون بخیر بنده عفونت شدید قارچی دارم و تنبلی تخم دان دارم لطفا اگه میشه بنده رو راهنمایی کنین چون خیلی اذیتم درد شدیدی دارم ممنون از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۹ مهر ۲( 6 ماه پیش)

      با سلام بايد به متخصص زنان مراجعه كنيد و سونوگرافي از تخمدان ها انجام شود

  • تصویر کاربر رسول سه شنبه ۸ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من را تند تند ادرار میکنم و سوزش ادرار دارم باید چه کار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۸ فروردین ۲( 1 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ده روز ميل كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود 

  • تصویر کاربر م.ب دوشنبه ۲۹ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام من وقتی کمر درد میشم دچار سوزش ادرار شدید میشم تو این حالت پاهام و لگن هم بی حس میشن ،و چند وقت یک بار این حالت بهم دست میده لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۹ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل شود

  • تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۴ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 98 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید بنده سابقه سنگ کلیه دارم ۳ روز پیش رابطه جنسی داشتم روز بعدش سر التم سوزش داره چیکار کنم بنظرتون ممنون میشم راهنماییم کنین با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۴ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      با سلام هر ٨ ساعت يك عدد قرص فنازومكس ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۲۶ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 135 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    متاسفانه هنگام فوتبال بعد از انجام فعالیت دراواخر دردی در زیر شکم و مثانه ایجاد می شودمانند اسپاسم شدید که نمی تونم ادامه بدم به دکتر مراجعه کردم و تشخیص التهاب مثانه رادادند و قرص ناپروکسن ۵۰۰ را تجویز کردند شدتش کاهش یافته ولی باز وجوداره وضمنا نیاز مکرر به دفع ادرار ندارم ولی هنگام ادارار کمی سوزش دارم متشکرم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۱ آبان ۱( 1 سال پیش)

      با سلام التهاب مثانه بعد از دويدن ديده مي شود روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود قرص ناپروكسن را هم ادامه دهيد

    2. تصویر کاربر امیر دوشنبه ۲۳ آبان ۱( 1 سال پیش)
      آقای دکتر چندروز و چندنوبت از ناپروکسن استفاده کنم
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۶ آبان ۱( 1 سال پیش)

      با سلام ده روز هر ٨ ساعت يك عدد 

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر fatemeh سه شنبه ۱ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر دکتر من چند وقتی میشه دل درد شدیددارم و سوزش خیلی کم آزمایش دادم دکتر عمومی گفت عفونت ادراری دارم همه چیز را هم رعایت میکنم موقع رابطه جنسی و شستن لباس زیر و… ولی تا کلیه هام سرما میخورن و عادت ماهانم تموم میشه دوباره عفونت میگیرم انتی بیو تیک هم مصرف کردم به مدت یک هفته فایده نداشت میشه راهنمایی کنید آیا عفونت ادراری از سرما هم میشه؟؟چون من همه چیز رو رعایت میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      با سلام عفونت ادراري ارتباطي به سرما نداره  سعي كنيد ادرارتان زود تخليه كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم ده روز نشسته شود و روزي يك عدد قرص تاوانكس ٥٠٠ ميلي گرم ٥ روز ميل كنيد

    2. تصویر کاربر fatemeh سه شنبه ۱ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      چون من ماهی یکبار این اتفاق برام میوفتیم با پنج روز مصرف قرص خوب میشم دکتر؟
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      با سلام بله خوب مي شويد

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۳ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 139 مشاهده پرسش
    آقای دکتر سلام علیکم وقت بخیر:من 57سال دارم از بچگی تکرر ادرار داشته و چون خسته میشدم ادارم را نگه میداشتم در جوانی هم دچار وسواس شده به همین دلیل همه جا نمیتوانستم دستشویی بروم شبها هم چون خوابم سنگین است بیدار نمیشوم الآن چندین سال است که وقتی به دستشویی میروم خیلی باید بنشینم و خودم را تحریک کنم تا ادرار کنم آن هم کامل تخلیه نمیشود باید دو سه مرتبه بروم تا تخلیه شود به پزشکان و متخصصان زیادی مراجعه کرده ام و اکثرا بیماری من را پروستات تشخیص داده و دارو تجویز میکردند تا اینکه آقای دکتر مصطفی خلیقی نڑاد گفتند باید عمل بشوی و یک ماه پیش پروستات اینجانب را با لیزر عمل کرد بعد از چند روز که سوند را از خودم جدا نمودم دیدم مشکلم که حل نشده هیچ تازه باید خیلی به خودم فشار بیاورم تا مقدار کمی ادرار خارج شود و دائما نیز لباسهایم نجس است«چکه میکند»بعدازعمل چند مرتبه به ایشان مراجعه کردم و هر دفعه داروی جدید تجویز میکرد تا دیروز که گفتند احتمالا دوباره نیاز به عمل داری و اگر باز هم نتیجه نگرفتیم باید یک تست نوار مثانه عصبی بگیریم به نظر شما چکار کنم خیلی عذاب میکشم بعد از عمل کلیه هام نیز خیلی درد میکنه.راهنمایی کنید. «ممنونم خدا نگهدار»
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۳ تیر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام نوار مثانه گرفته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل كنيد 

  • تصویر کاربر پژمان دوشنبه ۲ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 280 مشاهده پرسش
    سلام خدمت دکتر عزیز.بنده نزدیک به‌۱۰ ۱۲ سال با کوچیکترین نزدیکی دچار عفونت ادراری میشم و اکثر آنتی بیوتیک ( سفتریاکسن.تاوانکس.داکسی سیکلین.مترونیدازول و..) مصرف کردم و موقت اوکی میشدم . حتی آخرین بار پزشک ۳‌ آزمایش ادرار داد (مجرا ٫مثانهو پروستات) باکتری وجود نداشته که قرص مترونیدازول یک عدد به مدت ۳ ماه تجویز کرده. خواهش میکنم راهنمایم کنین که خیلی رنج می برم‌🙏🙏
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      با سلام يك هفته هر ١٢ ساعت دو عدد قرص كوتريموكسازول ميل كنيد و سپس شبي يك عدد براي مدت يك سال ميل شود

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر