هیدرونفروز کلیه در زنان باردار

هیدرونفروز وضعیتی است که بر یک یا هر دو کلیه تأثیر می گذارد. هیدرونفروز در هر سنی ممکن است رخ دهد و حتی شاهد هیدرونفروز کلیه در زنان باردار نیز هستیم. اگر باردار هستید، باید بدانید که چگونه این وضعیت می تواند بر روی بارداری شما تأثیر بگذارد و چگونه می توانید با آن مقابله کنید.

هیدرونفروز یک وضعیت است و بیماری نیست. در هیدرونفروز، یک یا هر دو کلیه متورم می شوند، زیرا فشار به کلیه ها وارد می گردد و ادرار نمی تواند از آن ها تخلیه شود. این یک وضعیت ساختاری یا فیزیولوژیکی است که به دلیل نحوه فشار رحم بر مثانه ایجاد می شود. 

برای خواندن مطالب بیشتر می توانید مقاله ی هیدرونفروز چیست را مطالعه کنید.

از آنجا که مثانه قادر به تخلیه محتویات خود به دلیل فشار نباشد، ادرار به عقب باز می گردد و باعث تورم کلیه می شود. این حالت با درد همراه است و می تواند بر یک یا هر دو کلیه تأثیر بگذارد.

هیدرونفروز کلیه در زنان باردار بیشتر در سه ماهه دوم، به ویژه در هفته 26 و 28 بارداری مشاهده می شود. این وضعیت در دوران بارداری اغلب ظرف شش هفته پس از زایمان خود به خود از بین می رود. با این حال، گاهی ممکن مدت طولانی ادامه یابد و نیاز به مراقبت های پزشکی داشته باشد.

هیدرونفروز چیست؟

علت هیدرونفروز کلیه در دوران بارداری

دلایل مختلفی برای بروز هیدرونفروز وجود دارد. برخی از آنها در زیر آمده است:

علت هیدرونفروز کلیه در زنان باردار

علائم و نشانه های هیدرونفروز کلیه در زنان باردار

هیدرونفروز علائم زیادی ندارد، اما در صورت بروز این وضعیت ممکن است متوجه علائم زیر شوید. به یاد داشته باشید اگر باردار هستید، شانس بروز این بیماری بسیار زیاد خواهد بود. اگر در دوران بارداری علائم زیر را مشاهده کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص هیدرونفروز کلیه در زن باردار

روش های مختلفی برای تشخیص هیدرونفروز وجود دارد. این روش ها به پزشک در پیدا کردن مشکل در سیستم ادراری کمک می کنند.

  • سونوگرافی یکی از روش های مطمئن برای تشخیص هیدرونفروز است، به خصوص اگر علت آن فیزیولوژیکی باشد. با استفاده از این روش علل مختلفی از جمله سنگ کلیه و سایر انسدادها قابل تشخیص می باشد.
  • برای تعیین وجود عفونت در سیستم ادراری آزمایش ادرار نیز پیشنهاد می شود.
  • پزشک ممکن است آزمایش خون را برای بررسی کم خونی توصیه کند زیرا یکی از شایع ترین شرایط در زنان باردار می باشد.
  • تجزیه و تحلیل GFR و الکترولیت ها برای بررسی عملکرد مناسب کلیه ها نیز می تواند انجام شود.
درد و فشار به کلیه ها

خطر های هیدرونفروز برای مادر

برخی خطرات مرتبط با هیدرونفروز وجود دارد که باید از آن ها آگاه باشید. اگر فشار غیرمترقبه به کلیه های شما وجود داشته باشد، ممکن است کلیه خود به خود پاره شود. اگر کلیه های شما از قبل آسیب دیده باشند، احتمال پارگی خود به خود کلیه بسیار بیشتر خواهد بود.

اگر این وضعیت درمان نگردد، می تواند کلیه ها را به طور کامل متوقف کند. برای نظارت بر سلامت کلیه ها و دستگاه ادراری، به طور منظم به پزشک مراجعه کنید تا معاینه شوید. پزشک می تواند یک برنامه درمانی برای کاهش فشار بر کلیه ها توصیه کند.

درمان هیدرونفروز در دوران بارداری

مدیریت هیدرونفروز در دوران بارداری با دقت در مراحل مختلف انجام می شود.

  • اولین قدم برای درمان هیدرونفروز، استفاده از سوند برای تخلیه ادرار از مثانه است تا فشار را از کلیه ها کاهش دهد.
  • مرحله بعدی در درمان شامل تشخیص علت انسداد است. علل مختلف، درمان های مختلفی خواهند داشت. به عنوان مثال، درمان سنگ کلیه با درمان زخم بر روی مجرای ادرار متفاوت خواهد بود.
  • هیدرونفروز مربوط به بارداری را می توان با استفاده از مسکن ها و آنتی بیوتیک ها درمان کرد.
پیشگیری از ابتلا به هیدرونفروز

پیشگیری از ابتلا به این بیماری

متأسفانه بیشتر اختلالات کلیوی علامتی ندارند. برای اجتناب از هیدرونفروز شدید در دوران بارداری باید به صورت منظم به پزشک مراجعه کنید. اسکن کلیه به همراه آزمایش ادرار و آزمایش خون برای بررسی کلیه ها از نظر عفونت باید انجام شود.

در مورد نگرانی های خود با پزشک خود صحبت کنید و تاریخچه کاملی از سوابق پزشکی خود به وی ارائه دهید، به خصوص اگر قبلا دچار اختلالات کلیوی بوده اید. پزشک باید به طور مرتب شما را معاینه کنید و شما باید مراقب هشدارهای وی در مورد اختلالات کلیوی بخصوص هیدرونفروز خفیف باشید.

هیدرونفروز به دلیل فشار ناخواسته بر روی کلیه ها می تواند یک تجربه دردناک در دوران بارداری باشد. علائم آن می توانند ناراحتی زیادی ایجاد کنند. به یاد داشته باشید که بیشتر خانم ها در دوران بارداری از این بیماری رنج می برند. اگر تب، خون در ادرار و درد حاد در شکم یا کمر را تجربه کردید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

دکتر هوشنگ قوامی متخصص ارولوژی

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر ناشناس جمعه ۲۸ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    سلام من برای درد سمت چپ به دکتر رفتم وبرای من سونو نوشت درسونوگرافی همه ی ارگان ها از کبد کیسه صفرا طحال مجاری صفراوی پانکراس همه طبیعی نوشته شد فقط درکلیه نوشته "هیدرو یورنفروزخفیف" در کلیه سمت چپ مشهود است واندازه کلیه سمت راست۱۱۵ میلی وسمت چپ۱۰۸ میلی زده وضخامت پارانشیم راست ۱۷ میلی وچپ ۱۱ میلیمتراست وکلیه هااکوی پارانشیم طبیعی داشته وسنگ دیده نشد ومثانه ضخامت طبیعی دارد وسنگ وتوده دیده نشد.می خواستم ببینم آیا این مشکل کلیه چپ جای نگرانی داردیا نه خیلی نگران هستم لطفا راهنمایی کنید با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۸ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      سنگ حالب داري روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد

  • تصویر کاربر افشین شنبه ۲۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 349 مشاهده پرسش
    من نزدیک سه ماه پیش سونوگرافی پروستات انجام دادم حجم پروستات ۳۳ccبود الان انجام دادم بعد نزدیک سه ماه حجم پروستات ۱۳ccبود ولی مدت ۵مهه تحت نظرم و دارو وانتی بیوتیک مصرف کردم الان بالکوفن ..سیلکسیب ۲۰۰شبی یکی و ترازیسین۲شبی یکی مصرف میکنم ولی درد برگشته بعد از مصرف انتی بیوتیک ها تو را خدا کمکم کن چکار کنم دستور شما بفرمایید ممنون میشم خییلی ممنون و متشکرم راسی دکتر مشکل نداره اندازه حجم پروستات کم شده میترسم ازمایش pasهم دادم ۱/۵ بود دستتان را میبوسم از راه دور قربونت برم عزیزم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      مراجعه كنيد شوك وي شويد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر