سوزش و تكرر ادرار به علت التهاب غیر عفونی مثانه

سيستيت يا التهاب غیر عفونی مثانه با علائم ادراری تکرر ادرار و سوزش ادرار همراه است که گاهی بیمار را خانه‌نشین می‌کند.

سیستیت یک اصطلاح کلی است، که اختلالات پزشکی متعددی نظیر، سیستیت بدون عفونی یا میکروب (nonbacterial cystitis) ، با میکروب و همینطور سندرم درد مثانه (PBC/ IC) و سیستیت بینابینی را در بر می‌گیرد.

سندرم درد مثانه به صورت یک سندرم درد و علائم سیستم دستگاه ادراری مثل تکرر ادرار، درد، سوزش ادرار، شب ادراری و سریع ادرار کردن توصیف شده، که هیچ علتی برای آن یافت نشده است.

حالت های التهاب غیر عفونی مثانه

التهاب غیر عفونی مثانه شامل فرم‌هایی از بیماری می‌باشد مثل:

1- ویروس

2- میکوباکتریال

3- کلامیدیا

4- قارچی

5- شیستوزوما

6- رادیوتراپی، اشعه درمانی

7- بیماری سیستم دفاعی بدن

8- حساسیت بیش از حد

علائم التهاب غیر عفونی مثانه

علائم عمومی و جنرال سیستیت شامل موارد ذیل می‌باشد:

  • تکرر ادرار
  • سوزش ادرار
  • به سرعت ادرار کردن
  • ادرار خونی
  • اسپاسم‌های شکم
  • رابطه جنسی توام با درد
  • درد مثانه و اسپاسم آن

آیا دیورتیکول مثانه خطرناک است؟

تشخیص التهاب غیر عفونی مثانه

تشخیص اختصاصی بیماری اغلب نیاز به انجام کشت ادرار متعدد و انجام بعضی عملیات مختلف اورولوژیک مثل دیدن مثانه (سیستوسکپی) همراه با نمونه‌برداری از مثانه و انجام آزمایشات سیستم دفاعی بدن می‌باشد. سنگ مثانه یک نوع سرطان مثانه بنام (in situ) و وجود جسم خارجی در مجرا علائمی شبیه علائم فوق ایجاد می‌کند. 25 درصد خانم‌های مبتلا به عفونت ادراری که درمان شده‌اند دچار عفونت ادراری مجدد می‌شوند. شانس عود عفونت در سال ممکن است تا 7 بار اتفاق افتد. عود عفونت دو هفته بعد از درمان عفونت اولیه یا به علت میکروب جدید است یا ممکن است به علت میکروب‌های مختلف دیگری باشد.

هر خانمی که در ماه دو بار و در سال سه بار دچار عفونت ادراری شود، به آن عفونت عود شونده یا راجعه می‌گویند. این دسته از بیماران باید مورد بررسی کامل رادیولوژی نیز قرار گیرند. هر بیمار بعد از درمان عفونت، دو روز بعد از اتمام درمان باید کشت ادرار بدهد، که مشخص شود با آنتی بیوتیک مورد درمان قرار گرفته یا خیر، و پس از انجام کشت ادرار و مثبت بودن کشت، از افرادی است که شانس عود دارد، و باید به مدت حداقل یکسال روزانه یک عدد قرص آنتی بیوتیک استفاده کند، و هر ماه برای بررسی وجود عود عفونت کشت ادرار انجام شود.

بی‌ اختیاری ادرار در زنان

درمان التهاب غیر عفونی مثانه

در التهاب غیر عفونی مثانه، اولین اقدام برطرف کردن علائم بیمار با دارو می‌باشد، چون مسئول بیماری عفونت میکروبی نیست و احتمال آن ممکن است کلامیدیا و یا مایکوباکتریال باشد، لذا هدف درمان کلامیدیا و یا مایکوباکتریال است.

درمان تکرر ادرار و سوزش ادرار همزمان با دادن دارو برای ریشه‌‌کن کردن کلامیدیا با داروی آنتی کولینرژیک انجام مي شود.

چون ممکن است التهاب غیر عفونی مثانه به علت اشعه درمانی باشد که به آن سیستیت اشعه درمانی گویند و ممکن است به علت مواد شیمیایی باشد به آن سیستیت شیمیایی گویند و ممکن است به علت نقص در سیستم دفاعی بدن باشد، به آن سیستیت اتوایمون گویند.

بهترین دارو برای عفونت ادراری در زنان چیست؟

نکاتی مهم در رابطه با التهاب غیر عفونی مثانه

  • علت این بیماری ناشناخته است.
  • همراه با علائم ادراری تکرر ادرار و سوزش ادرار می‌باشد که گاهی بیمار را خانه‌نشین می‌کند. بیماری در خانم‌های در سن بچه‌دار شدن، استفاده از اشعه درمانی لگن و یا استفاده از بعضی داروها و استفاده از اسپری و ژل ضد میکروب دستگاه تناسلی باعث آن می‌شود.
  • بعضی غذاها نظیر گوجه فرنگی، کافئین، الکل و شکلات باعث علائم مثانه می‌شود که علاوه بر علائم ادراری، علائمی نظیر درد هنگام عمل جنسی، خستگی و درد پهلو در بیمار ممکن است به وجود آید.
  • آزمایشات شامل، آزمایش کامل ادرار و کشت ادرار می‌باشد. وقتی علائم به علت رادیوتراپی یا شیمی درمانی باشد و یا علائمی که به دارو پاسخ درمانی نشان نمی‌دهد و خون در ادرار باشد، باید دیدن مثانه (سیستوسکوپی) انجام شود.

درمان عفونت مثانه

هدف از درمان التهاب غیرعفونی مثانه

1- دارو برای تخلیه مثانه

2- شل کردن عضلات برای جلوگیری از سرعت در ادرار کردن

3- تسکین درد

4- جراحی به ندرت مورد نیاز می‌باشد.

سایر مواردی که کمک کننده هستند شامل نخوردن الکل، خوراکی‌های تند و مایعات اسیدی، تربیت مثانه برای ادرار کردن و تمرین عضلات پرینه که به آن KEGLE excercise می‌گویند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر. اقا ۳۴ ساله هستم. ۲ ساله تکرر ادرار دارم به این صورت که نیم ساعت بعد از ادرار مجددا نیاز به ادرار پیدا میکنم که شدت بالایی داشته و سریع باید دستشویی برم. شب ادراری ندارم. پروستات و کلیه هم دکتر گفت نرماله. عفونت هم ندارم. مشکل بزرگ هم احساس دایمی ناخوشی یا سوزش خفیف در الت تناسلی دارم که در رابطه و میل جنسی هم تاثیر گذاشته. سیگار مصرف میکنم. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ميل كنيد ده روز

  • تصویر کاربر خانم یکشنبه ۲۰ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام خانم ۳۰ ساله هستم حدود سه هفته اس که به درد مثانه سوزش ادرار و به تازگی درد کلیه مبتلا شدم کست ادرار دادم چیزی نبود سونوگرافی کردند گفتن دیواره کلیه و مثانه صخیم هست سپرو خوردم کامل خوب نشدم بعدش آزیترو خوردم بازم خوب نشدم الان کلوتریمازول و هیدروکورتیزون استفاده میکنم بازم مشکلم برطرف نشده
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۰ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      دارو ها قطع شود و فقطع روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز

  • تصویر کاربر N دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتردوسه ساله كه مرتب عفونت ميگيرم هم واژينال هم ادراري اماعفونت واژينال راحت درمان ميشه ولي سوزش ادراروعفونت ادراري هرچندوقت يكبارميادسراغم نسبت به خيلي آنتي بيوتيكهاهم مقاوم شده عفونتم مثل سيپرو آخرين بارافلوكساسين خوردم تاثيرداشت الان چندروزه دوباره آخرادرارم خيلي سوزش دارم وقبل ازازدواجم هيچ وقت همچين علامتايي نداشتم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز

  • تصویر کاربر Zeinab جمعه ۱۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر
    خانم ۲۲ ساله و متاهل هستم
    من الان به مدت چهار ماهه که سوزش و تکرر ادار دارم و در این ماه ها یک باز از قرص مترونیدازول و دفعه ی بعد به نسخه پزشک ،به مدت یک هفته قرص سیپرو فلاکساسین و فنازوپریدین را برای سوزش استفاده کردم و به اندازه یک ماه بهبود پیدا کرده بودم
    ولی الان باز هم دچار مشکل شدم و هی قطع و دوباره شروع میشه
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید که چیکار باید کنم
    متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شودده روز

  • تصویر کاربر Sara جمعه ۱۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر دکتر،من یک هفتس برای اولین بار رابطه برقرار کرم الان دو روزه احساس سوزش در ادرار دارم مخصوصا آخر ادرار کردن،و همش احساس میکنم هر لحظه مثانم پره ولی وقتی میرم دستشویی خیلی کم در حد چند قطرس،مشکلم چی میتونه باشه امکان دکتر رفتن ندارم چون در زمان پریودی هستم،بنظرتون عفونت قارچی میتونه باشه؟ یا خیر؟از چه دارویی استفاده کنم؟یکسال پیش احساس زیاد خارش و کمی سوزش داشتم بهم پماد هیدروکورتیزون و قرص فلوکونازول دادن خوب شدم ولی احساس میکنم علائم این سری فرق داره لطفا راهنماییم کنید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز

  • تصویر کاربر سحر جمعه ۱۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 337 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر،خانومی ۳۱ ساله هستم چند روزیست به تکرر ادرار مبتلا شدم و مثانه م کمی درد میگیره،سوزش ادرار ندارم،علت چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي در بار در أب گرم نشسته شود هر بار ١٥ دقيقه و روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ميل كنيد ده روز

  • تصویر کاربر mmm دوشنبه ۳۱ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    با سلام 20 سالمه همین 1 هفته پیش تمام ازمایشات رو از قبیل ادرار و مدفوع و خون و سونو رو دادم و همه چیز نرمال بود فقط یکم ویتامین دی کم بود ولی نمیدونم چرا یکم سوزش و تکرر ادرار دارم و ابعضی وقت ها احساس پری مسانه البته مشکوک به سندروم روده تحریک پذیر هستم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۳۱ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ميل كنيد ده روز

  • تصویر کاربر مینا دوشنبه ۳۱ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 430 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر چندین ماه هست دچار سوزش ادرار شدید شده ام فنازوپریدین سیپروفلوکساسین مترونیدازول کرم های واژینال و داروهای پروبیوتیک هم استفاده کردم بعد از نزدیکی سوزش مجاری ادرار میگیرم و خونریزی داخل ادرار و تکرر ادرار از لحاظ سلامت دستگاه تناسلی و واژن هیچ عفونت و مشکلی ندارم و این دردها و سوزش هنگام نزدیکی و سیکل ماهیانه شدت میگیره به ناچار برای کنترل سوزش فنازوپریدین مصرف میکنم ولی فقط تا حد کمی تسکین میده لطفا راهنمایی کنید متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۳۱ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      فعلا نزديكي نداشته باشيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود

  • تصویر کاربر طاها شنبه ۲۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته باشید بنده 18 سال دارم سه هفته پیش احساس درد در مثانه و سپس سوزش ادرار داشتم در هنگام انزال هم یک بار دچار درد شدم که برطرف شد اما بنده کمی استرسی هستم یعنی سابقه هیستریک شدنو دارم یادمه موقع سوزش ادرارم که اولین بار رخ داد ازمایش ادرار دادم همچی اوکی بود و چیزی خاصی مشاهده نشد حتی psa هم دادم اما اکنون دوباره احساس درد در مثانه و سوزش ادرار به سراغم اومده دکتر قبل از اولین بار که دچار سوزش ادرار و درد در مثانه شدم به شدت اب میخوردم حتی مواقعی که لازم نبود گفتم بگم امیدوارم که حالتون خوب باشه و من رو راهنمایی کنین با سپاس خدمت شما دکتر قوامی عزیز
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده هفته

  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 369 مشاهده پرسش
    مشکل گوارشی دازم قرص پنتوپرازول وبیسموت ناشتا مصرف میکنم و قرص مترو نیدازول با تتراسکلین بعداز صبحانه و شام مصرف میکنم بای قرص سبز رنگ ریزبرا عصب معده ولی با مصرفشون خوب ک نشدم مشکل سوزش ادراری هم درست شده دو پهلوم هم درد میکنه بی حال هم میشم ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      سونوگرافي از كليه ها و مثانه گرفته شود

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر