سوزش و تكرر ادرار به علت التهاب غیر عفونی مثانه

سيستيت يا التهاب غیر عفونی مثانه با علائم ادراری تکرر ادرار و سوزش ادرار همراه است که گاهی بیمار را خانه‌نشین می‌کند.

سیستیت یک اصطلاح کلی است، که اختلالات پزشکی متعددی نظیر، سیستیت بدون عفونی یا میکروب (nonbacterial cystitis) ، با میکروب و همینطور سندرم درد مثانه (PBC/ IC) و سیستیت بینابینی را در بر می‌گیرد.

سندرم درد مثانه به صورت یک سندرم درد و علائم سیستم دستگاه ادراری مثل تکرر ادرار، درد، سوزش ادرار، شب ادراری و سریع ادرار کردن توصیف شده، که هیچ علتی برای آن یافت نشده است.

حالت های التهاب غیر عفونی مثانه

التهاب غیر عفونی مثانه شامل فرم‌هایی از بیماری می‌باشد مثل:

1- ویروس

2- میکوباکتریال

3- کلامیدیا

4- قارچی

5- شیستوزوما

6- رادیوتراپی، اشعه درمانی

7- بیماری سیستم دفاعی بدن

8- حساسیت بیش از حد

علائم التهاب غیر عفونی مثانه

علائم عمومی و جنرال سیستیت شامل موارد ذیل می‌باشد:

  • تکرر ادرار
  • سوزش ادرار
  • به سرعت ادرار کردن
  • ادرار خونی
  • اسپاسم‌های شکم
  • رابطه جنسی توام با درد
  • درد مثانه و اسپاسم آن

آیا دیورتیکول مثانه خطرناک است؟

تشخیص التهاب غیر عفونی مثانه

تشخیص اختصاصی بیماری اغلب نیاز به انجام کشت ادرار متعدد و انجام بعضی عملیات مختلف اورولوژیک مثل دیدن مثانه (سیستوسکپی) همراه با نمونه‌برداری از مثانه و انجام آزمایشات سیستم دفاعی بدن می‌باشد. سنگ مثانه یک نوع سرطان مثانه بنام (in situ) و وجود جسم خارجی در مجرا علائمی شبیه علائم فوق ایجاد می‌کند. 25 درصد خانم‌های مبتلا به عفونت ادراری که درمان شده‌اند دچار عفونت ادراری مجدد می‌شوند. شانس عود عفونت در سال ممکن است تا 7 بار اتفاق افتد. عود عفونت دو هفته بعد از درمان عفونت اولیه یا به علت میکروب جدید است یا ممکن است به علت میکروب‌های مختلف دیگری باشد.

هر خانمی که در ماه دو بار و در سال سه بار دچار عفونت ادراری شود، به آن عفونت عود شونده یا راجعه می‌گویند. این دسته از بیماران باید مورد بررسی کامل رادیولوژی نیز قرار گیرند. هر بیمار بعد از درمان عفونت، دو روز بعد از اتمام درمان باید کشت ادرار بدهد، که مشخص شود با آنتی بیوتیک مورد درمان قرار گرفته یا خیر، و پس از انجام کشت ادرار و مثبت بودن کشت، از افرادی است که شانس عود دارد، و باید به مدت حداقل یکسال روزانه یک عدد قرص آنتی بیوتیک استفاده کند، و هر ماه برای بررسی وجود عود عفونت کشت ادرار انجام شود.

بی‌ اختیاری ادرار در زنان

درمان التهاب غیر عفونی مثانه

در التهاب غیر عفونی مثانه، اولین اقدام برطرف کردن علائم بیمار با دارو می‌باشد، چون مسئول بیماری عفونت میکروبی نیست و احتمال آن ممکن است کلامیدیا و یا مایکوباکتریال باشد، لذا هدف درمان کلامیدیا و یا مایکوباکتریال است.

درمان تکرر ادرار و سوزش ادرار همزمان با دادن دارو برای ریشه‌‌کن کردن کلامیدیا با داروی آنتی کولینرژیک انجام مي شود.

چون ممکن است التهاب غیر عفونی مثانه به علت اشعه درمانی باشد که به آن سیستیت اشعه درمانی گویند و ممکن است به علت مواد شیمیایی باشد به آن سیستیت شیمیایی گویند و ممکن است به علت نقص در سیستم دفاعی بدن باشد، به آن سیستیت اتوایمون گویند.

بهترین دارو برای عفونت ادراری در زنان چیست؟

نکاتی مهم در رابطه با التهاب غیر عفونی مثانه

  • علت این بیماری ناشناخته است.
  • همراه با علائم ادراری تکرر ادرار و سوزش ادرار می‌باشد که گاهی بیمار را خانه‌نشین می‌کند. بیماری در خانم‌های در سن بچه‌دار شدن، استفاده از اشعه درمانی لگن و یا استفاده از بعضی داروها و استفاده از اسپری و ژل ضد میکروب دستگاه تناسلی باعث آن می‌شود.
  • بعضی غذاها نظیر گوجه فرنگی، کافئین، الکل و شکلات باعث علائم مثانه می‌شود که علاوه بر علائم ادراری، علائمی نظیر درد هنگام عمل جنسی، خستگی و درد پهلو در بیمار ممکن است به وجود آید.
  • آزمایشات شامل، آزمایش کامل ادرار و کشت ادرار می‌باشد. وقتی علائم به علت رادیوتراپی یا شیمی درمانی باشد و یا علائمی که به دارو پاسخ درمانی نشان نمی‌دهد و خون در ادرار باشد، باید دیدن مثانه (سیستوسکوپی) انجام شود.

درمان عفونت مثانه

هدف از درمان التهاب غیرعفونی مثانه

1- دارو برای تخلیه مثانه

2- شل کردن عضلات برای جلوگیری از سرعت در ادرار کردن

3- تسکین درد

4- جراحی به ندرت مورد نیاز می‌باشد.

سایر مواردی که کمک کننده هستند شامل نخوردن الکل، خوراکی‌های تند و مایعات اسیدی، تربیت مثانه برای ادرار کردن و تمرین عضلات پرینه که به آن KEGLE excercise می‌گویند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر عباسی جمعه ۱۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 624 مشاهده پرسش
    سلام و عذر زحمات،
    پیرو سوال با کد رهگیری شما: y91xo315 :
    بنده اگر تهران و یا نزدیک تهران بودم ، حتما و حتما جهت درمان خدمت می رسیدم(بنده ساکن مشهدم).
    حال میخواستم ببینم با توجه شرح حالی که قبلا مطرح کرده بودم، جهت شروع درمان اختلال نعوظ و بالاخص انزال زودرسم چه توصیه ای می فرمایید؟
    (متاسفانه برخی پزشکان مشهدی مرا ناامید کرده اند که دست به دامان شما شدم)
    باتشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۴ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      اگر چنانچه با داروهای خوراکی چاسخ درمانی نگرفته اید مرحله دوم درمان تزریق داروهای وازواکتیو به داخل الت می باشد که باید حتما توسط پزشک که در این زمینه اشنایی دارد باید انجام گیرد
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۴ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      در خصوص درمان زودانزالی اگر اضطراب دارید از خوددور کنید و هر زمان که عمل جنسی دارید دو بار موقع انزال مانع ان شوید و بار سوم عمل نزدیکی را انجام دهید و سه ساعت قبل از نزدیکی 1 قرص و نیم پاروکستین از نوع poxil مصرف کنید
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر بی جمعه ۱۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 571 مشاهده پرسش
    سلام من 4 ساله ازدواج کردم و الان نزدیک 3 ماهه دچار مشکل شدم اصلا تحریک نمیشم دوست دارم رابطه داشته باشم ولی نمیدونم از لحاظ روحی مشکل پیدا کردم یا جسمی نعوذم درست انجام نمیشه یا اگه میشه خیلی زود به حالت اولیه برمیگرده اگه ممکنه راهنمایی بفرمایین ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      برای تشحیص کاهش میل جنسی و عدم نعوظ ابتدا باید علت مشخص شود و ازمایش پرولاکتین و تستوسترون ازاد/چربی خون /اندازه قند خون هم بصورت FBS,HA1C اندازه گیری شود و در صورت نرمال بودن ان باید مسئله روحی روانی مورد توجه قرار دادبهترین درمان دادن کلومی پیرامین 25 صبح و شب تا شش ماه به همراه تادالافیل ده میلی یکساعت قبل از نزدیکی در صورت نداشتن بیماری قلبی و فشار خون کمک کننده است ورزش ارامش و کاهش مسائل ذهنی از بهترین توصیه برای درمان است البته علل مانند سن که با افزایش سن کاهش میل جنسی یک امر عادی و طبیعی است و مصرف داروها بخصوص پائین اورنده های فشار خون و مواد مخدر از عوامل مهم در تجدید کننده بیماری است تمرین و افزایش رابطه زناشویی مانند ورزش کمک شایعانی در بهبود می نماید.اگر ازمایشات نرمال باشد باید به روانشناس مراجعه کنید
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر رسائی شنبه ۱۸ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 308 مشاهده پرسش
    باسلام؛
    آقایی 27ساله هستم که چند سال است در ناحیه پرینه، مقعد و اخیرا پوست بیضه ی خود شاهد ترشحاتی با بویی ناخوشایند، خارش زیاد، معمولا قرمزی و گهگاه سوزش می باشم که اکثرا با تعریق یا خیس ماندن آن ناحیه شدت گرفته و عمدتا پس از کوتاه کردن موها یا پس از بلندشدن آن ها رخ میدهد. این علائم از یک مکان مشخص مثلا بالای مقعد نیست و از یک سوراخ یا کانال هم نمی باشد و اکثرا موقع خواب آزارم می دهد.
    دو سال پیش نیز آزمایش قارچ دادم که فکر کنم مالاسزیا بود اما بنظرم این بار عفونت مخمری یا باکتریایی باشد.
    (اکثرا از لباس زیر نخی استفاده میکنم و سعی می کنم بهداشت و نظافتم را رعایت کنم اما باز هم فرقی نمی کند و شاید لااقل بدتر نمی شود!)
    تاکنون نیز با مراجعه به متخصصین پوست و ارولوژی از پمادهای تریامسینولون ساده و ان ان، کلوتریمازول، سرتاکونازول و کپسول فلوکونازول و قرص هیدروکسی زین استفاده کرده ام اما تاثیرشان بسیار کم و موقتی بوده است.
    تشخیص و درمان پیشنهادی شما چیست؟
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۸ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      با سلام و تشکر از اینکه این سایت را انتخاب کرده اید مطلب شما را خواندم . این مورد بسیار نادراست و لذا طبیعی خواهد بود که چون درارتباط با متخصص پوست است توسط اورولوژیست انتظار داشته باشید تشخیص داده شود. به هر حال مشکل شما مزمن شده است لذا توصیه اینجانب به جنابعالی این است که هم از محل قرمزی پوست بیضه توسط متخصص پوست نمونه برداری شود و جهت آزمایش هیستوپاتولوژی به آزمایشگاه فرستاده شود و اگر مقدور است از ترشحاتی که ذکر کردید در لوله آزمایش جمع آوری کنید و به آزمایشگاه برای کشت فرستاده شود شاید در کشت میکروب یا قارچ مشخص شود
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر