سوزش و تكرر ادرار به علت التهاب غیر عفونی مثانه

سيستيت يا التهاب غیر عفونی مثانه با علائم ادراری تکرر ادرار و سوزش ادرار همراه است که گاهی بیمار را خانه‌نشین می‌کند.

سیستیت یک اصطلاح کلی است، که اختلالات پزشکی متعددی نظیر، سیستیت بدون عفونی یا میکروب (nonbacterial cystitis) ، با میکروب و همینطور سندرم درد مثانه (PBC/ IC) و سیستیت بینابینی را در بر می‌گیرد.

سندرم درد مثانه به صورت یک سندرم درد و علائم سیستم دستگاه ادراری مثل تکرر ادرار، درد، سوزش ادرار، شب ادراری و سریع ادرار کردن توصیف شده، که هیچ علتی برای آن یافت نشده است.

حالت های التهاب غیر عفونی مثانه

التهاب غیر عفونی مثانه شامل فرم‌هایی از بیماری می‌باشد مثل:

1- ویروس

2- میکوباکتریال

3- کلامیدیا

4- قارچی

5- شیستوزوما

6- رادیوتراپی، اشعه درمانی

7- بیماری سیستم دفاعی بدن

8- حساسیت بیش از حد

علائم التهاب غیر عفونی مثانه

علائم عمومی و جنرال سیستیت شامل موارد ذیل می‌باشد:

  • تکرر ادرار
  • سوزش ادرار
  • به سرعت ادرار کردن
  • ادرار خونی
  • اسپاسم‌های شکم
  • رابطه جنسی توام با درد
  • درد مثانه و اسپاسم آن

آیا دیورتیکول مثانه خطرناک است؟

تشخیص التهاب غیر عفونی مثانه

تشخیص اختصاصی بیماری اغلب نیاز به انجام کشت ادرار متعدد و انجام بعضی عملیات مختلف اورولوژیک مثل دیدن مثانه (سیستوسکپی) همراه با نمونه‌برداری از مثانه و انجام آزمایشات سیستم دفاعی بدن می‌باشد. سنگ مثانه یک نوع سرطان مثانه بنام (in situ) و وجود جسم خارجی در مجرا علائمی شبیه علائم فوق ایجاد می‌کند. 25 درصد خانم‌های مبتلا به عفونت ادراری که درمان شده‌اند دچار عفونت ادراری مجدد می‌شوند. شانس عود عفونت در سال ممکن است تا 7 بار اتفاق افتد. عود عفونت دو هفته بعد از درمان عفونت اولیه یا به علت میکروب جدید است یا ممکن است به علت میکروب‌های مختلف دیگری باشد.

هر خانمی که در ماه دو بار و در سال سه بار دچار عفونت ادراری شود، به آن عفونت عود شونده یا راجعه می‌گویند. این دسته از بیماران باید مورد بررسی کامل رادیولوژی نیز قرار گیرند. هر بیمار بعد از درمان عفونت، دو روز بعد از اتمام درمان باید کشت ادرار بدهد، که مشخص شود با آنتی بیوتیک مورد درمان قرار گرفته یا خیر، و پس از انجام کشت ادرار و مثبت بودن کشت، از افرادی است که شانس عود دارد، و باید به مدت حداقل یکسال روزانه یک عدد قرص آنتی بیوتیک استفاده کند، و هر ماه برای بررسی وجود عود عفونت کشت ادرار انجام شود.

بی‌ اختیاری ادرار در زنان

درمان التهاب غیر عفونی مثانه

در التهاب غیر عفونی مثانه، اولین اقدام برطرف کردن علائم بیمار با دارو می‌باشد، چون مسئول بیماری عفونت میکروبی نیست و احتمال آن ممکن است کلامیدیا و یا مایکوباکتریال باشد، لذا هدف درمان کلامیدیا و یا مایکوباکتریال است.

درمان تکرر ادرار و سوزش ادرار همزمان با دادن دارو برای ریشه‌‌کن کردن کلامیدیا با داروی آنتی کولینرژیک انجام مي شود.

چون ممکن است التهاب غیر عفونی مثانه به علت اشعه درمانی باشد که به آن سیستیت اشعه درمانی گویند و ممکن است به علت مواد شیمیایی باشد به آن سیستیت شیمیایی گویند و ممکن است به علت نقص در سیستم دفاعی بدن باشد، به آن سیستیت اتوایمون گویند.

بهترین دارو برای عفونت ادراری در زنان چیست؟

نکاتی مهم در رابطه با التهاب غیر عفونی مثانه

  • علت این بیماری ناشناخته است.
  • همراه با علائم ادراری تکرر ادرار و سوزش ادرار می‌باشد که گاهی بیمار را خانه‌نشین می‌کند. بیماری در خانم‌های در سن بچه‌دار شدن، استفاده از اشعه درمانی لگن و یا استفاده از بعضی داروها و استفاده از اسپری و ژل ضد میکروب دستگاه تناسلی باعث آن می‌شود.
  • بعضی غذاها نظیر گوجه فرنگی، کافئین، الکل و شکلات باعث علائم مثانه می‌شود که علاوه بر علائم ادراری، علائمی نظیر درد هنگام عمل جنسی، خستگی و درد پهلو در بیمار ممکن است به وجود آید.
  • آزمایشات شامل، آزمایش کامل ادرار و کشت ادرار می‌باشد. وقتی علائم به علت رادیوتراپی یا شیمی درمانی باشد و یا علائمی که به دارو پاسخ درمانی نشان نمی‌دهد و خون در ادرار باشد، باید دیدن مثانه (سیستوسکوپی) انجام شود.

درمان عفونت مثانه

هدف از درمان التهاب غیرعفونی مثانه

1- دارو برای تخلیه مثانه

2- شل کردن عضلات برای جلوگیری از سرعت در ادرار کردن

3- تسکین درد

4- جراحی به ندرت مورد نیاز می‌باشد.

سایر مواردی که کمک کننده هستند شامل نخوردن الکل، خوراکی‌های تند و مایعات اسیدی، تربیت مثانه برای ادرار کردن و تمرین عضلات پرینه که به آن KEGLE excercise می‌گویند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر ع چهارشنبه ۱۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 291 مشاهده پرسش
    اینجانب از داروی تادالافیل(تیافیل) استفاده می کنم که درد سر زیادی دارد و همچنین اینجاب عکس رنگی از آلت دارو و من تنگی کانال نخاع نیز دارم که دکترها می گویند ربطی به آن ندارد ئ در زیر جواب آزمایش می آید به دلیل نداشتن دستگاه اسکن متن جواب آزمایشگاه مرکز تصویربرداری پزشگی تایپ می شود
    26/12/1388
    همکار گرامی : جناب آقای دکتر صالحی
    در بررسی GRAY SCALE و داپلر رنگی و منحنی های مربوطه از شرائین کاورنوزال :
    اجسام کاورنوس در بررسی اولیه با دیامتر طبیعی مشاهده شد. تصویری به نفع کلسیفیکاسیون و یا پلاک در آنها مشهود نیست .
    حدود (60 mg )پاپاورین بصورت اینتراکاونوزال در دو نوبت تزریق شد و پاسخ شرائین کاورنوزال در مدت (45 min) پس از تزریق بررسی شد. ERECTION کامل هیچگاه حاصل نشده ولی ERECTION نسبی (5-10min) پس از هر تزریق پیدا شده و برای (10min) باقی بود. PSV در شریان کاورنوزال چپ در حدود (10min-6) پس از هر تزریق به بیش از (70 cm/s) رسیده که مطرح کننده نرمال بودن فاز شریانی در کاورنوزال چپ می باشد. ولی PSV شریان کاورنوزال راست هیچگاه بیش از ( cm/s28) نشد. یافته فوق مطرح کننده نارسائی شریانی کاورنوزال راست می باشد.
    بیمار با توصیه های لازم در صورت بروز پریاپیسم مرخص شد.
    با احترام دکتر خیرخواهان
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۵ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      خون رساني به ألت كم شده دارو را بايد ميل كنيد 

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      تشخصی این بیماری یا رفلاکس توسط سونوگرافی در دوران حاملگی است. درمان پس از تولد به صورت پیگیری و انتظار در سال اول است. چون 80 درصد برگست اداری به کلیه یا کلیه ها در سال اول خود به خود بهبود می یابند.

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۲۵ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 322 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر عزیز من باید مثانه ببندم دیگر ودیگر به طورصددرصدارضاع نشوم ایا ایا کار شماست انسداد مسدود سازی مجاری ادراری مثانه دیگر ودیگر ارضاع نشوم. ای کار شماست هزینه این نوع عمل چقدره باید چه نوع عملی انجام دهم باتشکر اقای دکتر عزیزعزیز.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۵ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      كار من نيست

  • تصویر کاربر سینا شنبه ۲۲ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر .....خسته نباشید...آقای دکتر شاید بیش از یکسال یا میشه که این لکه ها زیر نوارحشفه بوجود اومدن درد خارش خونریزی و پوسته موسته شدن ندارن نامتقارن هستن و من خیلی مدت است که وین لکه ها یا خال هارو دارم اما از تابستون فکرم رو درگیر کردن ....از تابستون که این لکه ها یا خال هارو زیر نظر دارم ...هیچ پیشرفتی یا تغییر نداشتن و یا اگر هم داشتن من متوجه نشدم ....نگرانم که نکنه ملانوما یا سرطان بدخیم دیگه ای باشه...رابطه جنسی که بصورت دخول باشه فقط یکبار اونهم چهار یا پنج ساله پیش داشتم ...۱۷ سالمه ....آیا نیازمند نمونه برداری یا آزمایش خون است؟اگه فرض کنیم این خال ها سرطانی باشن و جواب نمونه برداری هم چیز بدی باشه امکان درمان وجود داره ؟باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۲ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      به متخصص پوست مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۲ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت دوکتور من در دوران جاهلیت خود ارضایی می کردم الان دچار زود انزالی شدم راه چاره چیست با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۲ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      جواب دادم

  • تصویر کاربر رضا شنبه ۲۲ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر عزیز دوست پزشک الورولوژی بهم گفت با برداشتن پروستات بازهم ارضاع منی می شوی درسته با برداشتن پروستات قطع ارضاع نمی شوی درسته یا نه/پزشک بهم گفت باید مکانیسم پیشده اجزای بدن باید قطع کنید گفت این کار من نیست//اقای دکتر ایا با برداشتن پروستات بطور صددرصد دیگر ودیگر ارضاع شهوت ندارم وارضاع نمی شوم اره یانه///اقای دکتر شما می توانید قطع مجاری منی به طور صددرصد انجام دهی ایا این کار شماست واقعا هزینه 9میلیون درسته اقای دکتر عزیز وقعا مطمعن شوم که ارضاع نمی شوم هیچ وقت وهیچ وقت ایا کار شماست باتشکر اقای دکتر عزیز عزیز
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۲ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      ارضا مي شويد ولي مني خارج نمي شود راهي هم وجود ندارد

  • تصویر کاربر راحله شنبه ۲۲ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من دختر 32 ساله مبتلا به ام اس هستم،از 2 هفته قبل دچار احتباس ادرا ری شدم ،روزانه سونداژ متناوب میشم و قرص بتانکول میخورم ولی تاثیری نداره ،خیلی این قضیه آزارم میده لطفا منو راهنمایی کنید،ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۲ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      تنها راه درمان است 

  • تصویر کاربر احسان جمعه ۱۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب خدمت دكتر قوامي🍃

    ٣٠ سال سن دارم و مجرد هستم مدت ٧ ماه است كه نعوظ مناسبي ندارم البته هيچ رابطه جنسي نداشته ام فقط همچون قبل هنگام تحريك نعوظ ندارم به متخصص اورولوژي مراجعه كردم گفتند احتمال دارد مسائل روحي رواني يا نشت وريدي باشد...

    به متخصص مغز و اعصاب مراجعه كردم و براي ٦٠ روز قرص بوپروپیون ١٥٠ نوشتند ولي تاثيري نديدم

    متخصص ارولوژي هم براي من قرص تادالافيل تجويز كردند زماني كه اين قرص رو ميخورم تا ٤ روز نعوظ بسيار بسيار خوبي دارم و بعد از ٤ روز رفته رفته مثل قبل ميشود...

    با توجه به اينكه من با قرص تادالافيل به نعوظ خوبي ميرسم و نعوظمم دوام دارد بنظرتون اختلال نعوظ من نشت وريدي است؟و اگر نشت وريدي نيست لطفا راهنمايي بفرماييد باتشكر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۳ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      نشت وريدي نم باشد

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      نشت وريدي نيست

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مجتبی یکشنبه ۱۶ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام من فردی سی و پنچ ساله هستم که حدود هفت سال است که دیابت درام و در بندر عباس زندگی میکنم و دو سال قبل تا دو ماه پیش قندم کنترل نمیشد از همان اول انسولین میزنم و الان حدود شش ماه که نعوظ خود را از دست داده ام و هم کبد چرب دارم و هم چربی خون و دفع پروتئین از کلیه هایم در بیست و چهارساعت 2103 بود است در آزمایش اخیر که دکتر های شیراز به من قرض لوزارتان 25 در روز 21 عدد و روپکسون 40 روزی 1 عدد و قرص سیم لیور روزی 1عدد و ویتامین E8 هفته ای3 عدد دیابت هم تحت کنترل است از زمانی که رفتم شیراز برای معالجه، هیچ یک از قرص های جنسی هم بر روی من جواب نمیدهد ایا این مشکل نغوظ من حل میشود ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۳ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      قرص تادالافيل يك ساعت قبل از نزديكي يك عدد ميل كنيد

    2. تصویر کاربر مجتبی پنجشنبه ۱۳ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام دکتر هیچ قرص جنسی بر روی من تاثیر ندارد
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۴ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      أمپول در ألت بايد زده شود 

    4. تصویر کاربر مجتبی شنبه ۱۵ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام ببخشید دکتر با کنترل دیابت و کم شدن دفع پروتئین و پاک شدن کبد چرب و کم کردن وزن، احتمال بازگشت راست شدن الاتم هست
    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۶ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      بله هست

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر احمدر دوشنبه ۱۰ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 390 مشاهده پرسش
    آقای دکتر 30 ساله هستم از 13 سالگی حداقل هر هفته 10 بار اسمنا کردم و الان حجم منی در آزمایش اسپرمو گرام .5 نشون میده هر 3 بار با فاصله ی 4 روز از هم دیگه-امدازه اسپرم 10 میلیونه-و بدن حرکته که اسکن آزمایشات به پیوست میباشد آخرین بار 14 روز جلوگیری کردم از اسمنا ولی باز شکست خوردم- آقای دکتر امیدی هست؟ داروی بدید که زود آدم ارضا نشه من میخام 2 سال بدون انزللال زندگی کنم موهام سفید شده کمرم درد میکنه .... لطفا راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۹ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      به روانپزشك مراجعه كنيد 

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۰ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      به روانپزشك مراجعه كنيد 

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محسن جمعه ۷ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    دکتر من متاسفانه به مدت 8 سال خودارضایی کردم و دچار مشکلات ادراری اعم از فشار کم ادرار و عدم تخلیه آن و ترشح چند چکه پس از اتمام ادرار یا هنگام خم شدن روی لباس و یا حتی سوزش اطراف ناف و یا زیر قفسه سینه (بالای شکم) شدم
    آیا اینها همان عوارض خودارضایی هستند؟
    قطعی ترین و مطمن ترین روش برای تشخیص بیماری من چیست؟ (نوار مثانه یا سیستوسکوپی)
    ممکنه هزینه هر کدام را بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۷ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      درمان دارو مي باشد روزي يك عدد كپسول تامسولوزين ميل كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر