دلیل بروز بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات

بزرگترین نگرانی و ترس بیماران مبتلا به بزرگی پروستات که به علت علائم ادراری شدید حتما باید مورد عمل جراحی قرار گیرند، دو عارضه اختلال جنسی (ناتوانی جنسی) و بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات است.

بر خلاف تبلیغات موجود در سراسر دنیا به خصوص در اینترنت دو عارضه بعد از عمل به ندرت بعد از عمل اتفاق می افتد. طبیعی است اگر عمل جراحی توسط جراحان کم تجربه ای انجام شود، این دو عارضه بیشتر اتفاق می افتد. عمل جراحی پروستات چه به صورت عمل باز و یا بسته انجام شود، نیاز به تجربه زیاد پزشک دارد. چون هر دو بسیار سخت بوده و تجربه کافی پزشک شرط اصلی می باشد.

این دو عارضه بعد از عمل در حدود 6 درصد ممکن است، اتفاق افتد و در دست جراحان با تجربه هرگز اختلال نعوظ و بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات دیده نمی شود، طبق آمار 1000 بیمار عمل شده توسط اینجانب یک مورد بی اختیاری ادرار نداشته ام.

بی اختیاری ادرار بعد از جراحی باز پروستات

وقتی بیمار تحت عمل جراحی باز قرار می گیرد، چنانچه جراح پروستات را با تجربه و دقت کافی پروستات را از مجرا جدا نکند و باعث آسیب مجرا شود، فرد بعد از عمل دچار بی اختیاری ادرار می شود.

اگر آسیب و صدمه به مجرا شدید نباشد بی اختیاری ادرار بعد از عمل با سرفه کردن، خندیدن و کار سنگین اتفاق می افتد و معمولاَ بعد از چند ماه بهبودی حاصل می شود. ولی اگر صدمه به مجرا و عضله کنترل ادرار در مجرا شدید باشد. در این صورت بی اختیاری کامل و نیاز به گذاشتن پوشک تا آخر عمر است که این فاجعه ای بزرگ و قابل گذشت نیست. پس پزشک خود را درست انتخاب کنید.

بی اختیاری ادرار بعد از جراحی بسته پروستات

در عمل بسته که رزکسیون پروستات یا TUR-P می باشد و پروستات به صورت قطعات متعدد خارج می گردد حتما باید برای جلوگیری از بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات ، پزشک جراح تجربه کافی را داشته باشد. بی اختیاری ادرار در این عمل جراحی به علت صدمه به عضله کنترل ادرار در مجرا می باشد، که بر حسب اینکه آسیب خفیف یا شدید باشد، بی اختیاری موقت و بهبودی حاصل می شود و یا دائمی که باید از پوشک استفاده شود.

 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    با سلام پسری 28 ساله با سابقه خودارضایی متاسفانه طولانی مدت حدود یک ماه قبل بعد از صرف نهار جهت اجابت مزاج مراجعه کردم احساس کردم مثانه به طور کامل خالی نمیشود بعد از ان دچار تکرر ادرار سوزش سر الت شدم.در خانه قرص سیپروفلاکسیسن موجود بود بعد این که خوردم احساس کردم زیر شکمم احساس درد خاص که شکل درد هم نبودپیدا کردم بنابراین به دگتر عمومی مراجعه کردم ازمایش ادرار تجویز نموده و قرص سیپروفلاکسیسین و قرص دیگری که رنگ ادرار را نارنجی میکرد تجویز نمود که تصویرش در ضمیمه پیام موجود است.به مدت یکهفته این دارو را مصرف کردم .سوزش کمی بهتر و درد زیر شکم هم کمتر شد.ولی کامل از بین نرفت.میخاستم لطف بفرمایید شما به عنوان یک پزشک متخصص نظرتون را اعلام وداروی قویتر جهت بهبودی کامل رو پیشنهاد دهید. ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۲ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي گرم استعمال كنيد

    2. تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۲ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      مدت زمان رو اعلام نکردید دکتر، علاوه بر این من خودم با سرچ تو اینترنت داروی پروستاویتال از داروخانه خریداری کردم و مصرف میگنم روزی یک عدد و تاثیر خیلی خوبی داشته. این دارویی که شما تجویز کردین برطرف میکنه یا فقس مسکن هست؟
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      مسكن نيست درماني است

    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      مسكن نيست درماني است.         يك هفته
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر آرمین سه شنبه ۳ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 13635 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.من مجردم و مدت کمی بود ک احساس درد در ناحیه زیر شکم سمت چپ و بیضه سمت چپ داشتم و ادرار هم به صورت دوشاخه بود ولی در حالت ایستاده این مشکل خیلی کم خودشو نشون میده و هنگام ادرار هیچ سوزش و دردی ندارم به دکتر عمومی مراجعه کردم.آزمایش عفونت ادرار و سونوگرافی از مثانه و کلیه دادم و مشکلی نبود ولی مشکل دو شاخه شدن ادرار هنوزم هم هست ولی ادرارم کم فشار نیست بعضی مواقع یکم کم فشار و قطع و وصل میشه.قرص تاوانکس مصرف کردم ی مدت کوتاه .به نظرتون تنگی مجرای ادرار دارم و نیاز به سیستوسکپی هست؟! دکتر بهم گفت ممکن در آینده برای بچه دار شدن به مشکل بر بخورم.ممکنه پروستات دچار عفونت یا بزرگی شده باشه.تو عکسی ک فرستادم بیضه مشکلی نداره مثه واریکوسل یا مشکلی مثه باد فتق؟!!ببخشید در هنگام نشتن در wc بالای بیضه چپ ی حالت تورم مانندی ک دست میزنم چیزی نیست و دردی نداره ایجاد میشه و هنگام ک بلند میشم از بین میره این طبیعی؟!
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      عكس از مجرا گرفته شود

    2. تصویر کاربر آرمین جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      چند روز پیش رفتم دکتر ارولوژی و سنوگرافی برام نوشت و قرص سیپروفلوکساسین۵۰۰ تجویز کرد و تو معاینه ای ک انجام داد بیضه چپ تحت فشار درد نگرفت ولی پشت بیضه تحت فشار درد میگرفت
      و دکتر تشخیص داد علت عفونت پشت بیضه باشه!!
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۳۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      روزی یک عدد کپسول امنیک میل کنید

    4. تصویر کاربر آرمین شنبه ۳۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام.جواب سنوگرافی رو براتون فرستادم و دوباره آزمایش خون و ادرار دادم.عفونت در ادرار دیده نشد فقط چربی خون دارم و تالاسمی مینور ک مادر زادیه دکتر تشخیص عفونت پروستات داد و قرص سیپروفلوکساسین۵۰۰.پرازوسین ۱میلی گرم،قرص پروستاتان و فنازومکس۱۰۰تجویز کرد.مشکل دوشاخه شدن ادرار برطرف نشده و ادرار قطع و وصل میشه
      به نظر شما مشکل از پروستاته یا مجرا؟! من هیچ درد و سوزشی هنگام ادرار ندارم
    5. تصویر کاربر آرمین شنبه ۳۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      ممکنه در آینده برای بچه دار شدن به مشکل بر بخورم؟!
    6. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۳ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      به ناباروري ارتباطي ندارد مشكل شما التهاب پروسنات است ،. روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود و عمل جنسي داشته باشيد ده روز اگر مشكل حل نشد مراجعه كنيد

    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر ابو جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    اين جانب دربهمن ماه سال ٩٣ تحت عمل جراحى مثانه قرار گرفتم كه تومور ١/٥در٢ سانتيمتر از مثانه ام خارج كردند وشش آمپول bcژ تزريق كردند تااينكه يك ماه پيش دوباره درادرارم خون ديدم به دكتر مراجعه كردم عمل سيستوسكپى انجام داد كه چيزى درمثانه مشاهده نشد ولى ازادرار مثانه نمونه بردارى كرد كه وجودسلولهاى سرطانى در ادرار ديده شد دوباره دكتر مى خواهد سيستوسكپى انجام دهد لطفا نظر خودرادراين مورد بيان نماييد اندازه پروستات ٣٢مى باشد سن ٦٢ سال
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      اشكالي نداره سيستوسكوپي كنند

  • تصویر کاربر المیرا یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 1536 مشاهده پرسش
    شلام جناب دکتر - من 32 سالم شده و 4 سال هنگام ادرار کردن طعم عذاب جهنم رو حس می کنم - دو سال ازدواج کردم بدلیل درد شدید نتوانستم رابطه جنسی برقرار کنم با همسرم - خیلی به پزشکان مراجعه کردم ولی میگن درمان خاصی نداره - تحمل کن - سونوگرافی هم کردم کلیه و رحم هیچی نشون نداد -سنگ نداش- گفتن احتمالا عفونت ادراری که اونم نبود - راه حلی داره ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سيستوسكوپي كنيد

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سيستوسكوپي كنيد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر حامد یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    بنده مدت زیادی است که از تکرر ادرار رنج میبرم و به تجویز شما دارم از قرص امنیک و وزیکر استفاده میکنم و با اینکه فعلا هیچ گونه آزمایشی ندادم که ببینم علت این مشکل چیه ولی کم کم داره از اون تکرر کمتر میشه.
    اینبار سوال من از شما اینکه میتونم از قرص داریفناسین که بطور خاص برای افرادی تجویز میشه که مشکل شب ادراری بیش از دوبار دارند استفاده کنم؟؟
    چون من هم بعضی شبها سه الی چهار بار شب ادراری دارم.
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      استفاده كنيد

  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    سلام .پدرم ۷۵ سال دارند سه سال قبل توده مثانه تراشیدن و اخیرا دوباره عود کرد که علاوه به تراش توده واکسن ب ث ژ زدن . دکتر آیا احتمال برگشت و حاد شدن حال پدر چقدر است؟ آیا بازگشت توده احتمال بالایی دارد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      شانس عود بالاست

  • تصویر کاربر لشگری چهارشنبه ۷ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر من مدتی است که سوزش ادار دارم و چندین بار هم ازمایش ادرار و کشت ادرار دادم ولی چیزی مشاهده نشد لطفا در صورت امکان درمان
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۷ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      هر ٨ ساعت يك عدد قرص فنازوپيريدين ميل كنيد

  • تصویر کاربر Sso یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    بابت اینکه زود انزالی دارم و مشکل نعوظ دارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سه ساعت قبل  از نزديكي يك عدد قرص داپوكستين ميل كنيد

  • تصویر کاربر حمید دوشنبه ۵ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    با سلام بالای ده سال درگیر تکرر ادار هستم تقریبا هر دو ساعت یکبار ...تمام ازمایشات رو انجام دادم مورد خواصی نبود لطفا راهنمایی بفرمائید ...
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۵ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم يك ماه ميل كنيد

  • تصویر کاربر Armin دوشنبه ۵ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    آقای دکتر یکی از بستگان ب دلیل کنسر پروستات رزکشن کامل پروستات و غدد لنفاوی انجام دادن ... پس از عمل بیمار دچار احتباس ادراری شدید شدن ب طوری که هر بار با گرم کردن ب زحمت ادرار خارج میشد و گاها نیاز به سونداژ بود ... اخیرا یکبار ب شدت احتباس پیدا کردن و در بیمارستان قصد به سونداژ داشتن ک سوند عبور نکرده به همین دلیل جراح اورولوژیست اقدام به تراش داخل مجرا جهت باز کردن مسیر کردن اما بیمار ما الان ۲ هفته پس از جراحی الان هنوزم بی اختیاری کامل ادرار داره ... اول اینک آیا امکان بهبود هست و دوم اینک اگه بله تا چ زمانی این حالت ادامه خواهد داشت؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۵ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      بهبودي بعيد است 

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر