درمان پروستاتیت با آنتی بیوتیک (التهاب پروستات)

پروستاتیت حاد یک بیماری اورژانس اورولوژی از نظر تشخیص و درمان است. این بیماری باید از سایر فرم‌های پروستاتیت، نظیر پروستاتیت میکروبی مزمن و همچنین از سندرم مزمن درد لگنی که CPPS نامیده می‌شود تمایز داده شود.

هنگام عمل جنسی پروستات با انقباض مقدار زیادی در حدود 20 تا 30 درصد به ترشحات انزال، اضافه می‌کند. در حقیقت 20 تا 30 درصد حجم منی مربوط به ترشحات پروستات می‌باشد.

میکروبی که باعث عفونت حاد پروستات می‌شود، شبیه میکروبی است که باعث عفونت سیستم دستگاه ادراری می‌گردد.

درمان پروستاتیت - پروستات ملتهب

علائم ادراری ناشی از پروستاتیت حاد

  •  تب و لرز
  • درد لگن
  • ادرار کردن دردناک
  • خون در ادرار
  • ادرار بدبو
  • کاهش فشار ادرار
  • عدم تخلیه کامل ادرار
  • اشکال در دفع سریع ادرار
  • تکرر ادرار
  • انزال دردناک به هنگام رابطه جنسی
  • خون در انزال
  • درد مثانه و درد در ناحیه ژنیتال، بیضه یا مقعد

هر میکروبی که باعث عفونت ادراری می‌شود می‌تواند باعث پروستاتیت حاد شود.

میکروب‌های شایع در ایجاد این بیماری اشرشیاکلی و پروتئوس می‌باشند. بعضی میکروبهایی که باعث بیماری مقاربتی می‌شوند، نظیر گونوره یا کلامیدیا می‌توانند باعث پروستاتیت حاد نیز بشوند.

انواع پروستاتیت

✅ پروستاتیت حاد (عفونت حاد پروستات)

✅ پروستاتیت عفونی مزمن (عفونت ادراری عود شونده و یاعفونت مزمن پروستات)

✅ پروستاتیت غیر میکروبی مزمن یا سندرم درد لگنی مزمن (درد یا ناراحتی در ناحیه لگن حداقل از سه ماه قبل همراه با علائم ادراری و اختلال جنسی)

✅ سندرم درد مزمن غیر التهابی لگن (سلول‌های سفید خونی در منی یا ترشحات پروستات)

✅ پروستاتیت بدون علامت التهابی (وجود التهاب در نمونه‌برداری پروستات)

آیا التهاب پروستات درمان می شود؟

جواب مستقیم این سوال بله است. در صورت تشخیص به موقع این بیماری به راحتی درمان می شود. درمان پروستاتیت معمولا با مصرف آنتی بیوتیک برای چند هفته شروع می شود.

اگر بهتر شدید، باید دارو را 2 تا 3 ماه مصرف کنید. اگر در هنگام مصرف آنتی بیوتیک بهتر نشدید، آزمایش های بیشتری انجام می شود.

درمان پروستاتیت مزمن

ممکن است لازم باشد بیش از یک درمان را امتحان کنید. درمان استانداردی که برای همه مردان، به خوبی جواب دهد، وجود ندارد.

داروی درمان پروستاتیت چیست؟

قدم اول مصرف آنتی بیوتیک ها است. اگر علائم بهبود نیافت، درمان با این داروها معمولا متوقف می شود. یکی از راهکار های شناخته شده استفاده از سفکسین برای درمان پروستاتیت است.

اگر اسپاسم عضلانی سبب درد و یا مشکلات ادراری شود ممکن است شل کننده های عضلانی و آلفا-بلاکرها تجویز شوند.

داروهای کاهنده ی التهاب، مانند داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، ممکن است درد را کاهش دهند.

ممکن است از داروهایی که باعث کند شدن رشد پروستات می شوند مثل مهارکننده های 5-آلفا ردوکتاز، استفاده شود.

درمان خانگی التهاب پروستات

پس از شروع درمان دارویی، ادامه درمان پروستاتیت به صورت خانگی پیگیری می شود. در این شرایط برای کاهش نشانه ها و درد و تسریع بهبودی موارد زیر به بیمار پیشنهاد می شود:

✅ فیزیوتراپی، ورزش، و یا ماساژ درمانی ممکن است به برخی از مردان کمک کند.

✅ مشاوره، بیوفیدبک، یا تکنیک های آرامسازی ممکن است به کاهش استرس و جلوگیری از درد کمک کنند.

✅ بعضی از عصاره های گیاهی مانند عصاره ی گرده ی زنبور عسل (سرنیلتون) یا کورستین (پروستا-کیو) ممکن است کمک کننده باشند.

درمان پروستاتیت حاد

هدف از درمان پروستاتیت حاد، درمان عفونت و پیشگیری از عوارض آن است. پروستاتیت باکتریال حاد با آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد درد و تب برها، ملین ها، مایعات و استراحت درمان می شود.

اگر شما قادر به ادرار کردن نیستید یا نیاز به دریافت آنتی بیوتیک های داخل وریدی دارید، ممکن است مدت کوتاهی برای درمان در بیمارستان بستری شوید.

مدت درمان التهاب پروستات

اکثر مردان سریع بهبود میابند. درمان (معمولا در خانه) 4 تا 6 هفته طول می کشد. در این دوره مصرف داروها باید ادامه پیدا کند.

پروستاتیت باکتریال مزمن

درمان پروستاتیت باکتریال مزمن با هدف درمان عفونت و پیشگیری از عوارض انجام می شود. آنتی بیوتیک ها برای 6 تا 12 هفته داده می شوند. در صورت بروز عفونت، ممکن است درمان آنتی بیوتیکی طولانی مدت مورد نیاز باشد.

✅ سنگهای پروستات آلوده می توانند عفونت ایجاد کنند و درمان را مشکل تر کنند. ممکن است برای برداشتن سنگ به جراحی نیاز باشد.

✅ اگر مشکلات مجاری ادراری، مانند تنگی گردن مثانه یا پیشابراه، دلیل ایجاد پروستاتیت باشند ممکن است به جراحی نیاز باشد.

✅ جراحی برداشتن پروستات (پروستاتکتومی) برای عفونت های مکرر به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان آخرین درمان مطرح است.

آیا ورزش برای بهبود التهاب پروستات مفید است؟

مطالعات بیشماری نشان داده اند که ورزش می تواند از بزرگ شدن پروستات جلوگیری و به مدیریت علائم بزرگی خوش خیم پروستات یا همان هایپرپلازی خوش خیم کمک کند. یک آزمایش شامل ۴۳٫۰۸۳ مرد، رابطه بین فعالیت بدنی و التهاب خوش خیم پروستات را مورد بررسی قرار داد.

نتایج حاکی از آن است که مردانی که فعالیت بدنی متوسط یا جدی دارند؛ در مقایسه با افراد کم تحرک برای طولانی مدت، احتمال کمتری برای ابتلا به بزرگی خوش خیم پروستات دارند.

برای خواندم مطالب بیشتر در مورد ارتباط پروستات و ورزش می توانید به مقاله ی زیر مراجعه کنید.

ورزش و بهبود پروستات

دکتر هوشنگ قوامی متخصص درمان بیماری های جنسی مردان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر محسن شنبه ۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر بنده ٢٢ سالمه از ١٣ سالگي خودارضايي ميكنم ، تقريبا از ٥ ماه پيش احساس درد توي كشاله ران سمت راست داشتم طوري كه فوتبال نميتونسم بازي كنم وقتي بازي ميكردم تا چن ساعت بعدش درد داشتم اما فرداش خوب ميشد مث سابق ، تا اينكه دو ماه پيش موقع خود ارضايي گهگاهيي بعد از انزال احساس سوزش در ناحيه بيضه داشتم ،و الان تقريبا يك ماهه كه موقع انزال سوزش دارم و هيچ لذتي از انزال نميبرم انگار كه نه انگار انزال رخ داده،و اينكه زياد مجبور ميشم ادرار كنم،حس ميكنم هربار ادرار ميكنم مثانه ام كامل خالي نميشه
    ممنون ميشم كمكم كنيد چي بايد مصرف كنم؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد شياف ديكلوفناك استعمال كنيد

  • تصویر کاربر فراست یکشنبه ۳ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من سنم 50سال است حدود 1سال است که به شلی الت دچار شدم نمیدونم چکارباید بکنم لطفا راهنمای کنید باتشکر ازشما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۳ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      يك ساعت قبل از رابطه جنسي يك عدد قرص تادالافيل ميل كنيد

  • تصویر کاربر حسام شنبه ۲۵ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر تقریبا پارسال همین زمان پس از تماس جنسی مبتلا به عفونت امیزشی شدم طوریکه ترشح زرد و تکرر داشتم که با مصرف سیپرو داکسی و سفتریاکسون خوب شدم بعداز دو هفته مجددا طی ارتباط با همون شخص دوباره مبتلا شدم ولی اصلا ترشح نداشتم و فقط حالت تکرر بود که هر دارویی مصرف کردم خوب نشدم فقط بعد از مصرف ۱۵تا تاوانکس خوب شدم ولی دوباره بدون اینکه ارتباطی داشته باشم علایم پدیدار شدند برج ۱۲اسپکتینوماسین زدم ۵روز خوب بودم ول ی بازهم مثل دفعه قبل بدون ارتباط علایم دار شدم هر دارووی از جمله کلاریترومایسین مترونیدازول ازیترومایسین افاقه نکردند در حال حاضر دارم روزی تاوانکس و شبی یک عدد امنیک مصرف میکنم تماس ازمایشها و سونوگرافی ها نرمال هستند حتی امپول امیکاسین و مروپنم هم تزریق کردم ولی همچنان در کشاله ران ذوی مثانه احساس سوزش یا سرما میکنم و ادرار حجم کم و بوی بد دارد حجم پروستات هم نرمال میباشد لطفا نظر خودتونو بیان کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۵ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      دارو ها را قطع كنيد و روزي يك عدد قرص وزيكر ١٠ ميلي گرم ميل كنيد ده روز

  • تصویر کاربر فرج جمعه ۲۴ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 1349 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر قوامی ، بنده 65 ساله هستم ، حدود یکسال پیش متوجه سوزش بعد از انزال شدم و به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه نمودم و ایشان بعد از معاینه مقعدی پروستات و آزمایش خون گفتند که پروستات بزرگ نشده ولی پروستات شما با توجه به سوزش بعد از انزال ملتهب شده و بعد برایم کپسول امنیک برای رفع سوزش و برگشت منی به مثانه و آتنی بیوتیک اواتکس 500 برای عفونت پروستات تجویز کردند ، بعد مصرف یک دوره نسبتاً خوب بودم ولی مجدداً چند وقتی است که همان حالت قبلی برایم پیش آمده و سو،زش بعد از انزال دارم. ناگفته نماند سونوگرافی از بیضه هم انجام دادم که کیست در بیضه را نشان داد که پزشک متخصص اورولوژی گفت چیز خاصی نیست ، در ضمن مدتهاست که میزان نزدیکی من بسیار کم است شاید چند بار در طول سال.لطفاً در این رابطه و درمان سوزش بعد از انزال راهنمایی بفرمایید. متشکرم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۴ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين استعمال كنيد و روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد

  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    با سلام‌، من سی و‌دوسالمه مجردم ، حدود ۴۵ روزه که سوزش ادرار دارم ، سوزش بعد از اتمام ادرار شروع میشه ، گاهی اوقات تا دو‌سه ساعت هم ادامه داره ، بعضی مواقع هم بدون ادرار هم احساس راحتی در مجاری ادرار ندارم،ازمایش ادرارم نرمال بود پیش دکتر ارورولوژیست که رفتم برای بار اول به مدت ده روز انتی بیوتیک تاوانکس یا همون لووفلوکساسین بهم دادن بعلاوه سه تا امپول امیکاسین روزای اخر انتی بیوتیک سوزشم کمی خفیف تر شد ولی برطرف نشد ، بار دوم که ویزیت کردن برای سی روز سیپروفلوکساسین دادن بهم و‌ده روزم سلکوکسیب که هیچ‌ تاثیری توی سوزشم نداشت ، سونوگرافیم از کلیه و پروستات و‌مثانه نرمال بود و چیزی مشاهده نشد در ضمن جریان ادرارم ضعیف نیس و‌ راحت ادرار می‌‌کنم و دردی هم در ناحیه لگن و کمر و بیضه ندارم، قرص ناپروکسن تا حدودی سوزشمو اروم میکنه ، از شما خواهش دارم که منو راهنمایی کنید ، عکس ها پیوست شد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار١٥دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز ،، و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين ٢٥٠ ميلي گرم استعمال كنيد

  • تصویر کاربر ناصر شنبه ۲۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    چندسالیست که بدلیل مسدودشدن مکرر حالب راست ، کلیه سمت راستم کم کار شده و تا 10درصد هم رسیده ، خواستم بپرسم برای حفظ کلیه سمت چپ چکار باید بکنم!! البته داستان مفصل تراز این حرفهاست ، چندین مرتبه جراحی حالب داشتم ولی فکری برای پیشگیریهای بعدی نشد ، ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      كاري لازم نيست بكنيد

  • تصویر کاربر Saman چهارشنبه ۱۰ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 274 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر.
    من ترشح تناسلی داشتم و ازمایش دادم و تقریبا ۱ ماه انتی بیوتیک مصرف کردم بهترشدم. قبلا درد بیضه داشتم ولی الان اصلا دردی ندارم و فقط مقدار ناچیزی ترشح سفید رنگ دارم. میخواستم برای درمانش راهنمایی کنید و بگید چه دارویی مصرف کنم... تقریبا ۲ ماه میگذره ک این ترشح هستش.. تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۰ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      هر ١٢ساعت يك عدد كپسول داكسي سيكلين ميل كنيد و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر یوسف پنجشنبه ۱۱ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر،وقت بخیر،کلیه چپ من تو سونو گرفتم ،یه کیست به قطر ۱۲ میلیمتر در قسمت میانی پهلو دیده شده،
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۱ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      اهميتي نداره

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر