عوارض بالا رفتن کراتینین و اوره

کراتینین چیست؟

creatinine چیست؟ کراتینین و اوره دو ماده زائد در خون هستند که باید توسط کلیه ها دفع شوند. چون این دو ماده فقط توسط کلیه ها قادر به دفع می باشند، می توان گفت که دفع یا عدم دفع این دو ماده توسط کلیه ها از طرفی عملکرد و یا عدم کارائی و سلامت کلیه ها را نشان می دهد.

معمولا بعد از 50 سالگی مقدار این دو ماده هر 10 سال مقداری از مقدار طبیعی بالاتر می رود، که نشان دهنده کاهش عمل کلیه ها می باشد که با افزایش سن بطور طبیعی به علت کاهش عمل کلیه ها می باشد و لذا اهمیت خاصی نباید به آن داده شود. کراتینین و اوره با آزمایش خون قابل اندازه گیری می باشد.

اوره و کراتنین دو ماده سمی در خون هستند که بدنبال سوخت و ساز مواد غذائی در بدن به وجود می آید. این دو ماده سمی فقط از طرق کلیه ها دفع می شوند.

کراتینین نرمال

مقدار طبیعی کراتینین و اوره

مقدار طبیعی کراتینین خون در مردان ۰٫۸-۱٫۲ mg/dl (در برخی موارد تا ۱٫۵ mg/dl ) و در زنان ۰٫۶-۰٫۹ mg/dl می باشد. مقدار طبیعی اوره خون در بالغین 15-45 mg/dl و در کودکان 10-40 mg/dl می باشد. اگر کراتینین و اوره از این مقدار بالا رود نشان دهنده بیماری کلیه می باشد.

دکتر هوشنگ قوامی : ” کراتینین بالا نشانه بیماری کلیه می باشد.”

مقدار کراتینین خون و اوره وقتی که عملکرد و کارائی دو کلیه از 30 درصد پایین بیاید، در خون بالا می رود و بنابراین می توان نتیجه گرفت مقدار کراتینین و اوره تا زمانیکه کلیه ها تا 30 درصد کار کنند، طبیعی است، در حالیکه عملا” اختلال در عملکرد کلیه ها” وجود دارد.

بنابراین باید برای بررسی عملکرد دقیق کلیه ها در صورت ضرورت، از اسکن ایزوتوپ کلیه ها استفاده کرد که آزمایش بسیار دقیقی است و کار کلیه ها را جداگانه بررسی می کند. افراد مسنی هستند که کراتینین آنها بیشتر از حد طبیعی است که جای نگرانی نخواهد بود و پدیده طبیعی است.

ولی این افراد محدودیت در خوردن گوشت، نمک وجود دارد و اگر دیابت  و یا فشارخون دارند باید کنترل شود. اگرچه بسیاری از مردان در این سن مبتلا به هیچگونه بیماری نیستند. بسیاری از مردانی که کراتینین بین 2-3 دارند، بدون هیچگونه بیماری و با کنترل مصرف گوشت و نمک، زندگی و فعالیت روزانه خود را انجام می دهند.

اوره چیست

اوره نخست به صورت آمونیاک بوده که از تجزیه آمینواسید ها ساخته شده، آمونیاک به دلیل سمیت زیاد برای بدن مضر است؛ آمونیاک ها در کبد با دی اکسید کربن (توسط یاخته های کبد ایجاد شده) واکنش نشان می دهند و به اوره تبدیل میشود. این عمل باعث کم شدن سمیت آن می شود تا بدن آن را بتواند در خود نگه دارد و در کلیه توسط نفرون ها دفع می شود. اوره، در متابولیسم ترکیبات حاوی نیتروژن در بدن حیوانات نقش مهمی ایفا می‌کند.

عدم دفع کراتینین و اوره

 در مواقعی که کلیه ها بعلت بیماری دچار کم کاری شوند، دیگر قادر نخواهند بود که اوره و کراتنین را کاملاً از خون دفع کنند و در نتیجه مقدار این دو ماده در خون بالا میروند.

كراتينین بالا در كليه

بیماری های کلیوی متعددی هستند که اگر کلیه ها به آنها مبتلا شوند، قادر نیستند که اوره و کراتنین را دفع کنند و میزان آنها در خون بالا میرود، و از طرفی بعضی بیماری ها هستند که باعث می شود کلیه ها کاملاً کار خود را از دست بدهند.

علائم کراتینین بالا

علائم کراتینین خون بالا می تواند سرگیجه، حالت تهوع، خستگی، خشکی پوست، تنگی نفس و ورم باشد.

کراتینین خون بالا چه خطراتی دارد؟

در بالا رفتن کراتینین خون کلیه ها قادر به دفع این دو ماده سمی (کراتینین و اوره) نخواهند بود و در نتیجه مقدار آنها در خون بالا میرود و بیمار نیاز به دیالیز و نهایتاً پیوند کلیه پیدا می کند.

درمان کیست کلیه

کراتینین چند نیاز به دیالیز دارد؟

بیماران به‌طور معمول زمانی که مواد زائد بدنشان زیاد می‌شود، نیاز به انجام دیالیز پیدا می‌کنند؛ سطح مواد زائد معمولاً کم کم در بدن افزایش می‌یابد، پزشکان مواد شیمیایی مختلفی را در خون اندازه گیری می‌کنند تا ببینند چه زمان دیالیز برای بیمار لازم می‌شود.

۲ مورد از مهمترین مواد شیمیایی موجود در خون که برای این مورد اندازه گیری می‌شوند، کراتینین و نیتروژن اوره خون است؛ وقتی مقدار این ۲  ماده در خون بالا می‌رود، نشاندهنده این است که توانایی کلیه‌ها برای تصفیه بدن از مواد زائد پایین آمده است.

علت بررسی میزان کراتینین خون

کلیه ها میزان کراتینین خون را در سطح نرمال نگه می دارند. از این‌ رو میزان کراتینین نمایانگر عملکرد کلیه ها است. بالا بودن میزان کراتینین دلیلی از اختلال در عملکرد کلیه یا بیماری های کلیوی است.

آسیب به کلیه ها باعث افزایش سطح کراتینین در خون می شود. این امر به خاطر عدم دفع کراتینین توسط کلیه اتفاق می افتد. بالا بودن میزان کراتینین که به وسیله آزمایش خون مشخص می ‌شود، علتی از نارسایی های کلیه است.

بالا رفتن سریع کراتینین و اوره

در بررسی عملکرد کلیه، اندازه گیری کراتینین خون ارزش بیشتری نسبت به اوره دارد. افزایش کراتینین و اوره بر حسب ضایعه به کلیه تقسیم بندی می شود.

# دسته اول آسیب به کلیه

آسیب کلیه ها که از طریق خون باعث ضایعه کلیه ها می شود. برای مثال فردی که دچار خونریزی شدید می شود، بدنبال آن دچار کاهش فشارخون شده و چنانچه بمدت 10 دقیقه کاهش فشار خون ادامه دار شود، کلیه ها از کار می افتند.  مصرف بعضی داروها نیز اثر سمی روی کلیه ها دارد و باعث از کار افتادن کلیه ها می شود که ممکن است برگشت ناپذیر باشد.

# دسته دوم آسیب به کلیه

دسته دوم بیماریهای خود کلیه ها می باشد که باعث بالا رفتن کراتینین و اوره می شود. این بیماری ها مثل عفونت های کلیه، سنگ های متعدد دو طرفه کلیه ها و یا بیماری کیستیک کلیه ها که می توانند باعث نارسائی کلیه (ESRD) شوند و فرد مجبور به پیوند کلیه شود.

# دسته سوم آسیب به کلیه

دسته سوم بعد از کلیه می باشد. معمولا” اگر حالب ها که لوله های برنده ادرار به مثانه هستند، دچار انسداد شوند و این انسداد طولانی شود، کلیه ها دچار نارسائی خواهند شد. مثلا” سنگ های دو طرفه حالب ها که باعث انسداد شده باشد و گاهی بدون سرو صدا این اتفاق رخ می دهد. یا تنگی های مادرزادی محل کلیه به حالب ها که بیشتر در بچه ها دیده می شود و مورد دیگر برگشت ادرار به کلیه ها است که اگر اصلاح نشود باعث نارسائی کلیه می شود.

یکی دیگر از این موردها، بزرگی پروستات می باشد که 10 درصد موارد باعث نارسائی کلیه و بالا رفتن سریع کراتینین و اوره می شود.

کمبود کراتینین خون

در مواقعی وجود دارد که ممکن است مقدار کراتنین  از میزان طبیعی که در بالا ذکر گردید، پایین بیاید، این حالت بخصوص در خانمهای حامله دیده می شود، چون در حاملگی بخصوص در سه ماهه دوم و سوم کار کلیه ها در خانم های حامله دو برابر می شود و کلیه ها نیز بزرگ می شوند.

وقتی عملکرد و کار کلیه افزایش یابد در نتیجه کراتنین زیادتری از کلیه ها دفع می شود و گاهی کراتنین به میزان 8/0 تا 6/0 می رسد و 6 هفته بعد از زایمان کار کلیه ها به حالت طبیعی بر می گردد. در کودکان هم مقدار کراتنین نسبت به افراد بالغ و بزرگترها پایین تر می باشد.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر لیلا دوشنبه ۸ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 417 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من ۲۲ سالمه کراتین خونم همیشه 1.40.بوو آخرین آزمایشی ک دادم ۱.۶۵بود دکتر نمونه برداری کردن گفتن ۴۰درصد ار کلیه آسیب دیده بعد از نمونه برداری کلیم کراتینم شده ۱:۹۸ بنظرتون من چیکار کنم الان ؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۸ آذر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام رژيم غذايي گرفته شود هفته اي دو بار گوشت مصرف كنيد و نمك روزانه بيشتر از سه گرم ميل نكنيد و به نفرولوژيست مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر ساناز جمعه ۲۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 343 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت شما بخیر، پدر بنده ۷۵ ساله هستند دارای بیماری فشار خون، دیابت، بزرگی پروستات که برای هر بیماری داروهای مربوطه را مصرف میکنند، اسفند ۹۹ در آزمایشی که انجام شد کراتینین ۱/۳ بود ولی آزمایشی که در مرداد ماه انجام شده کراتینین به ۱/۸ رسیده و پزشک براشون قرص نفروتونیک و کلسیتریول تجویز کردند، آقای دکتر میخواستم بدونم مشکل پدرم نارسایی کلیه است و اینکه اگر نارسایی هست در چه مرحله ای است؟ با تشکر از شما.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۸ آبان ۰( 2 سال پیش)

      با سلام أزمايشات ديده شد كراتينين كمي بالا رفته بايد فشارخون و ديابت را كنترول كند و مصرف گوشت و نمك محدود شود

  • تصویر کاربر الهام جمعه ۲۱ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 302 مشاهده پرسش
    سلام ،مادرم ۶۲ سالشونه وزن ۴۹_۵۰ قد ۱۴۷ پوکی استخوان دارن و الان حدود پنج ساله که کلسیم کربنات ۵۰۰ روزی یک عدد میخورن و دو لیوان شیر و یک کاسه ماست.از طرفی چند سال قبل اتفاقی در سونو متوجه توده در یکی از کلیه ها شدن ام ار ای کلیه انجام دادن گفتن این توده مهم نیست دارو هم نمیخواد از اون توده هایی که کفتن برای خانمها در سن بارداری فقط خطر داره.الان برای پوکی استخوان امپول پرولیا هر شش ماه میزنن و باید قبلش ازمایش کراتیتین خون و بی یو ان بدن،چون اگر کلیه مشکل داشته باشه مجازبه تزریق نیستن.
    ازمایش های از اسفند سال پیش تا ابان که الانه نشون میده کراتین داره کم کم میره بالا و به مرز رسیده
    آبان سال گذشته بی یو ان ۱۵ کراتینین ۰.۹۱
    اسفندسال گذشته بی یو ان ۱۷ کراتینین ۰.۸۸
    اردیبهشت امسال بی یو ان ۱۷ کراتنین ۰.۹۹
    شهریور امسال بی یو ان ۱۷ کراتنین ۱.۰ اسید اوریک ۳.۵
    ابان چند روز پیش بی یو ان ۱۷ کراتینین ۱.۱۱ اسید اوریک ۲.۷ ( اوریک اسیدم به حداقل رسیده؟)
    رنج نرمال اوریک اسید در این ازمایشگاه ۷.۳_۲.۷
    رنج نرمال کراتینین در این ازمایشگاه ۱.۴_۰.۴

    الان با افزایش تدریجی کراتین یعنی کلیشون کم کم داره کم کار میشه کم گم داره دچار نارسایی میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    اجازه دارن الان امپول پرولیاشون رو بزنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    نیاز به پیگیری ک ازمایش ادرار هست؟؟؟؟؟؟
    اینکه به برخی فرمودید مصرف نمک و گوشت کم بشه یعنی کلیه هاشون سالم میشه و کراتبن نرمال میشه یا روند نارسایی کلیه کند میشه و گرنه بهبد کامل حاصل نمیشه؟؟؟؟
    اقای دکتر ببخشید من سوالاتم زیاد شد من خیلیییی نگران مادرم هستم اونقدر که از ازمایش سال گذشته تا الان رو باهم مقایسه کردم.لطفا اگر مقدور هست تمام سوالات بالا رو راهنمایی کنید.یک دنیا سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۱ آبان ۰( 2 سال پیش)

      با سلام هفته اي دو بار گوشت خورده شود و نمك روزانه بيشتر از سه گرم مصرف نشود روزانه هم دو ليتر مايعات نوشيده شود

  • تصویر کاربر مریم جمعه ۱۴ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 440 مشاهده پرسش
    باسلام آقای دکترهمسربنده 44سالشه وآزمایش داده که توآزمایش مقدارکراتین1/29بوده عکس آزمایش روارسال میکنم چه کاری بایدانجام بده چون خیلی نگرانم ممنون
    1. تصویر کاربر مریم شنبه ۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      باسلام
      همسربنده 44سالشه وآزمایش داده توآزمایش مقدارکراتین1/29بوده اوره 30البته کم کاری تیرویید هم داره
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۰ آبان ۰( 2 سال پیش)

      با سلام كراتينين و اوره طبيعي نگران نباشيد و براي تيروييد به متخصص غدد مراجعه كنند

    3. تصویر کاربر مریم دوشنبه ۱۰ آبان ۰( 2 سال پیش)
      ممنون
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۴ آبان ۰( 2 سال پیش)

      با سلام خواهش مي كنم

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر فریده شنبه ۱ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 434 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر در آزمایش پسرم که ۵ سالش هست سطح آهن خونش زده ۹.۵ چکار باید کنم آیا مشکل ساز است؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱ آبان ۰( 2 سال پیش)

      با سلام بايد توسط متخصص خون ويزيت شوند

  • تصویر کاربر حمید دوشنبه ۲۶ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 538 مشاهده پرسش
    با سلام. مردی هستم 56 ساله. سونوگرافی جدیدم دو سنگ 3 و 16 میلیمتری در قسمت تحتانی کلیه چپ نشان میده. کراتینم 1.5 است. وزنم 88 کیلو. داروهای قلبی عروقی و چربی و فشار استفاده میکنم. کبدم گرید 2 چربه. نگرانی ام در حال حاضر کراتین بالا و سنگ کلیه است هر چند فعلا سنگ اذیت نمیکند. برای کراتین بالا و برای سنگ 16 م.م چه کار کنم. فقط داروی تجویزی یا سنگ شکنی یا جراحی؟ در هر حال با درمانهای تهاجمی کراتین درست میشه یا خیر؟ ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۶ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام درمان سنگ ،، سنگ شكني مي باشد كراتينين با مصرف كم گوشت و نمك طبيعي مي شود

  • تصویر کاربر ح شنبه ۲۴ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    سلام آقا هستم ۳۲ ساله، بدنسازی کار میکنم، ۳ ماه پیش تستسترون و سوماتروپین مصرف کردم و رژیم غذایی پر پروتئین دارم. مکمل وی و کراتئین مصرف میکنم. در آزمایش ام میزان اوره ۶۲ و کراتینین ۱.۲۰ اعلام شده. AST 99 و کراتین فسفاکیناس ۵۹۳. دچار تکرر ادرار هستم بطوری که اواسط روز ادراک به رنگ شفاف در میاد. آیا خطری سلامت من رو تهدید میکنه؟ میتونم دوباره دوره بدنسازی دارویی بردارم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۲ مهر ۰( 2 سال پیش)

      أزمايشات طبيعي است روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ده روز ميل كنيد سلامتي شما را چيزي تهديد نمي كند

    2. تصویر کاربر ح پنجشنبه ۲۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      باتشکر جناب دکتر. اما بالا بودن اوره و کراتینین از حد معمول، نشانگر آسیب کلیوی نیست؟
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۴ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام مصرف كراتينين را قطع كنيد و اوره و كراتين هم طبيعي است

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر شادمان چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام مرد۶۱ساله مدتی است کراتین خون بنده حدود۱.۵الی۱.۶میباشددر ضمن سونوگرافی نشان داده کیستهای ریز داخل کلیه وجود دارد به گفته دکتر دستور جنابعالی ورفع آن چه بایدکرد ممنون از راهنمایتون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام با توجه سن شما اين مقدار كراتينين طبيعي است كيست ها مهم نيستند

  • تصویر کاربر ماني دوشنبه ۱۹ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    باسلام، پدرم ٨٢ سالشونه و اوره ٨٨ و كراتينين٢/٤ دارند. ميخواستم ببينم خطرناك است و نياز به دياليز دارند؟ يا با كنترل مصرف گوشت و نمك ميتوانند بهبود پيداكنند؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۱ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام رژيم را رعايت كنند فعلا نيازي به دياليز ندارند

    2. تصویر کاربر ماني یکشنبه ۱۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      ممنون. فقط همان رژيم غذايي؟ دارويي نبايد مصرف كنند؟
    3. تصویر کاربر ماني یکشنبه ۱۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      ممنون
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۹ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام دارو لازم ندارند

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر صوفی جمعه ۲۶ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب دکتر
    من یک زن هستم 47 سال سن دارم با وزن 70 کیلو . برای مشکل ورم پاهایم آزمایش دادم و نتیجه آزمایش ، اوره 80 ، کرانیتین 2.5 ال دی ال کلسترول 140 لطفا راهنمایی کنین چه مشکلی دارم ؟ در سونو هر دو کلیه پلی کیستیک نشان داد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۶ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      با سلام به علت كليه هاي پلي كيستيك كراتينين بالا رفته ورم پا به علت كليه نيست ممكن است قلبي يا كبدي باشد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر