درمان فتق کودکان چگونه است؟

فتق در کودکان پدیده دردناکی است که کودک شما را بی تاب می کند، تشخیص و درمان فتق در کودکان امری پیچیده است به همین علت مراجعه به متخصص اورولوژیست توصیه می شود.

جراحی فتق کودکان چون از نظر تشخیصی و درمان مشکل می باشد، بیشتر توسط اورولوژیست ها انجام خواهد شد، اگرچه جراحان عمومی در این زمینه نیز حاذق می باشند.
فتق بزرگسالان در رشته جراحی اورولوژی نیست و بنابراین از نظر تشخیص و درمان جراحی فتق بزرگسالان در رشته جراحی عمومی می باشد.

چگونگی تشکیل فتق کودکان و نوزادان

در هفته 12 تا 14 هفتگی، رشد جنین، بیضه و تخمدانها در شکم نزدیک کلیه ها تشکیل می شوند. به مرور زمان بیضه ها و تخمدان ها برای قرار گرفتن در محل طبیعی خود بطرف پایین حرکت می کنند.

یک قسمت از پرده شکم، که تمام سطح شکم را می پوشاند و به آن پریتون گفته می شود، به بیضه ها و تخمدان ها متصل شده و با بیضه ها به داخل کیسه بیضه (اسکروتوم) وارد می شوند و باعث تشکیل یک حفره (POUCH) یا ساک (SAC) را می دهد.

این روند جنین دختر به شکل دیگری اتفاق می افتد. این ساک اصطلاحا به آن PROCESSUS VAGINALIS گفته می شود و بطور طبیعی بعد از تولد فورا” بسته می شود. در حقیقت ارتباط بین شکم و حفره کیسه بیضه بسته می شود.

زمانیکه بسته شدن آن پروسس واژینالیس به تاخیر افتد یا ناکامل بسته شود، فتق تشکیل می شود. فتق عبارتست از ورود محتویات شکم (بیشترروده کوچک و مایع شکم) بداخل کیسه بیضه یا ناحیه کشاله ران.

بنابراین بچه ای که مبتلا به فتق می باشد، ممکن است دچار هیدروسل (تجمع مایع اطراف بیضه) نیز باشد. گاهی در معاینه کلینیکی بچه یا نوزاد ممکن است، هیدروسل فقط در معاینه یافت شود، در حالیکه فتق هم وجود دارد. در هنگام عمل جراحی چون این دو بیماری با هم همراه می باشند،

عمل جراحی باید از ناحیه کشاله ران انجام شود که فتق ترمیم شود و هیدروسل هم نیز از بین برود. تقریبا” 80 تا 90 درصد فتق های ناحیه کشاله ران در بچه ها بوجود می آید و بیشتر در طرف راست دیده می شود و در 10 درصد از بچه ها دو طرفه می باشد.

درد فتق

علائم فتق کودک

  1. تورم یا برآمدگی در ناحیه کشاله ران که ممکن است موقع گریه کردن یا زور زدن دیده شود و وقتی نوزاد یا بچه آرام می باشد، این تورم دیده نمی شود.
  2. یک توده نرم که معمولا در لمس توسط پزشک دردناک نیست.
  3. درد در ناحیه فتق

درمان فتق کودکان

فتق ناحیه اینگوینال نیاز به جراحی دارد، برای اینکه گاهی اوقات روده به داخل اسکروتوم یا ناحیه کشاله ران پیچ می خورد و موجب سیاه شدن روده می شود. در نوزادان نارس ممکن است، عمل جراحی به تاخیر افتد تا عمل ریه ها طبیعی شود.

عمل جراحی فتق کودکان تا یک سالگی به تعویق می افتد، چون در بسیاری از آنها رابطه بین شکم و کیسه بیضه بسته می شود و فتق خوب می شود و نیازی به عمل نخواهد داشت.

بیشتر بچه هایی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند، روز عمل مرخص می شوند. بچه های نارس بهتر است یک شب در بیمارستان بمانند. بچه ها چند روز بعد ازعمل می توانند فعالیتهای روزانه خود، حتی ورزش را شروع کنند.

زمانی که فتق  ناحیه کشاله ران بداخل کیسه بیضه کشیده شود، ممکن است بعد از عمل، کیسه بیضه متورم شود و چنان تصور شود که فتق دوباره عود کرده است. این تورم طبیعی است و بعد از مدت کوتاهی (چند هفته) کاملا از بین می رود. فتق کشاله ران بچه ها، در هر سنی اتفاق می افتد، اما 3/1 فتق کودکان در 6 ماه بعد از تولد ظاهر می شوند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر فرشید شنبه ۳۱ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 290 مشاهده پرسش
    با سلام...آقای دکتر ممنون از اینکه جواب سوال رو دادین.اما یه سول دیگه ازتون داشتم من چند روز پیش آزمایش اسپرم دادم گفتن آزمایشت خوبه اما حرکت اسپرمت یکم ضعیفه خواستم بدونم برای درمان این مشکل چیکار باید بکنم آزمایشم هم براتون فرستادن اگه لطف کنید یه نظر هم شما بدید که آیا آزمایشم در کل مشکلی داره یا نه...با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۰ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام حركت اسپرم غير طبيعي مي باشد و از نظر وجود واريكوسل بيضه ها مورد معاينه قرار گيرد
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۳۱ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۶ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    با عرض ادب و سلام
    محترما به عرض میرسانم اینجانب 54 ساله مدت 15 سال به مشکل خیلی عجیب مربوط به جمع شدن منی در بیضه ها مواجه گردیده ام به اینصورت که علی رغم میل باطنی و بدون علاقه جنسی مجبورم بعد از 4 روز نزدیکی کنم تا مواد منی تخلیه گردد چونکه اگر این عمل صورت نگیرد درد شدید پشت چشم :یبوست شدید:سردرد و ناراحتی عصبی شدید:تخیله کم ادرار همراه است ضمنا تمام ازمایشات از قبیل سیستوسکوپی :ازمایشات ادرار:عکس از تمام مجرای ادرار :عکس از کلیه وتمام ازمایشات ادراری از نظر دکتر خوب بوده و اخرین قرصی که دکتر به من پیشنهاد داد تامسولوسین بود ولی متاسفانه نتیجه نگرفتم لذا عاجزانه از شما درخواست دارم راه جدیدی به من پیشنهاد دهید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۶ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      تنها خواهش من این است که تمام ذهنیتت خود را در خصوص تجمع منی در بیضه از مغز خود بیرون اورید و فکر و اضطراب و استرس را از خود دور کنید و مشکل شما حل میشود
  • تصویر کاربر شهرام سه شنبه ۲۷ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    بنده مرد ۴۸ ساله و متاهل هستم که حدود دوسال است که از ناحیه پای راست جای‌ که پا به الت میچسبد درد احساس میکنم که بنظرم درد عصبی است که وقتی پای راست را بطرف بیرون باز میکنم درد ان بیشتر میشود تا اینکه یک ماه پیش در همان قسمت درد خون مردگی به اندازه گردو مشاهده کردم که بدون اینکه به جایی برخورد کند یا ضربه ای ببیند این سیاهی بوجود امده بود که از ان به بعد درد باز کردن پای راستم کمی کمتر شد و ان سیاهی هم کم کم از بین رفت و حالا یک هفته است که درد در ناحیه بیضه شروع شده که قابل تحمل اما کلافه کننده مثل اینکه بیضه ها را فشار دادن باشی یا ضربه ای نسبی دیده باشند درد میکنند واز داخل گرما در ان ناحیه احسای می کنم اما دست که میزنم ان ناحیه خنک و ان گرمایی که حس میکنم دستم ان را نشان نمی هد .
    لطفا در این مورد کمکم کنید
    باتشکر و قدر دانی از شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۲ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      درمان پروستاتیت مزمن ۱-مصرف انتی بیوتیک ciprofloxacin هر ۱۲ ساعت یک عدد به مدت ۴ هفته ۲-انجام عمل جنسی ۳-نشستن در اب گرم روزی ۳ بار هر بار ۱۵ دقیقه ۴-کپسول omnicیک عدد موقع خواب ۵-شیاف ایندومتاسین ۱۰۰ میلی گرم روزی یک عدد به مدت یک هفته
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۷ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمدرضاجمالی سه شنبه ۲۷ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 369 مشاهده پرسش
    من حدود یک ماه است،در قسمت بیضه چپم درد خفیفی احساس میکنم که این درد دو هفته است تا قسمت کلیه سمت چپم ادامه پیدا کرده،سونوگرافی هم انجام دادم دکتر گفت همه چیز نرماله،این درد وقتی دراز میکشم بیشتر احساس میشه،این درد ناشی از چه چیزیه؟و برای درمانش چه کار هایی باید انجام بدم؟با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      ننوشتيد متاهل هستيد يا نه و سن خود را هم ذكر نكرديد و از انجام كارهاى سنگين خوددارى كنيد و عمل جنسى حتما داشته باشيد و روزى دو بار هر بار ربع ساعت در اب گرم بشينيد و شياف ١٠٠ ميلى گرم ايندومتاسين روزى يك عدد استعمال كنيد
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۷ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر حسن سه شنبه ۱۵ فروردین ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 588 مشاهده پرسش
    با سلام . از 27 اسفند 95 تا 14 فروردین 96 دچار سرما خوردگی شدید شدم و سینه ام عفونت شدید داشت و در این مدت با 4 بارمراجعه به پزشک عمومی داروها و آمپولهای مختلفی را تزریق و مصرف کرده ام . احساس می کنم بیضه هایم مقداری ورم کرده است . آیا ممکن است این ورم به خاطر عوارض داروها و آنتی بیوتیک ها بوده باشد یا نه . ضمناً وقتی با دست به بیضه ها فشار کمی وارد می کنم درد خفیفی دارد .
    داروهای مصرف شده شامل : آمپول آمپی سیلین - نفازولین - سفتر یاکسیون - بتا متازون - بتامتازون ال آ - پیروکسیکام - و قرص های آزیترومایسین ، فلوکسامین ، سیتریزین و کلداکس
    لطفاً راهنمایی فرمایید . با تشکر و عرض ارادت
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۵ فروردین ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام خیر هیچ ارتباطی با داروها ندارد و عمل جنسی داشته باشید و شیاف ایندومتاسین ۱۰۰ میلی روزی یک عدد به مدت ۱۰ روز استفاده کنید و استراحت کنید
  • تصویر کاربر بهروز جمعه ۱۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 18405 مشاهده پرسش
    سلام دکتر ، من حدود یک ساله از درد بیضه سمت چپ همراه با کمر درد رنج میبرم البته بصورت ناگهانی شروع میشه و مانع راه رفتن و انجام کار های روزانه من میشه و بعد از استمنا یا رابطه دردش کاهش پیدا میکنه مشکل و منشا اصلی این درد چی میتونه باشه ، با سپاس فراوان از شما.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۰ فروردین ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام مشکل شما به احتمال زیاد پروستاتیت مزمن احتقانی می باشد دستورات زیر را انجام دهید.پنجشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۶ ۰۰:۰۸( 3 ثانیه پیش)
      با سلام اولین قدم درمانی پروساتیت مزمن احتقانی صبر و حوصله بیمار میباشد بنابراین آ رامش داشته باشید و دستورات زیر را انجام دهید .
      1- روزی دو بارهر بار 15 دقیقه در آب گرم به مدت دو هفته بنشنید .
      2- کپسول تامسولوزین روزی یک به مدت دو ماه میل کنید .
      3-عمل جنسی داشته باشید .
      4-غذاهای تند و ادویه جات نخورید.
      5-ادرار خود را زود به زود تخلیه کنید.
      6-بهبودی نزدیک است.
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۶ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 430 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من چهار ماه پیش با تشخیص تومور بیضه با مارکرهای afp=365 bhcg=29 و ldh=650 بیضه را خارج کردم و جواب پاتالوژی 88 درصد سمی نوما 10 درصد یالک سک تومور و 2 درصد تراتوما را نشان داد . تومور کاملا محدود به بیضه بود و حتی لایه های تونیکا هم درگیر نکرده بود . گسترش لنفاوی و واسکولار هم مشاهده نشده بود .بعد از عمل مارکرها نرمال شدند.تا ماه پیش که afp تا 30 افزایش یافت و ldh هم 50 واحد بالاتر از حد نرمال رفت یعنی 450 . با اینکه سی تی اسکن شکمی و قفسه سینه و گردن پاک بود دکتر انکولوژ برای من سه دوره شیمی درمانی BEP را تجویز کردن. بعد از دور اول afp نرمال شد . من الان دور دوم هم تمام کرده ام . آ یا باید دوره سوم هم بگذرانم ؟ ؟؟
    لطفا راهنمایی فرمایید آقای دکتر -با تشکر جمال 27 ساله
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۶ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      با سلام وتشکر اگر تومور بیضه شما بطور خالص سمی نوما بود درمان مناسب و طول عمر صد در صد طبیعی داشتید. این تومور میکس است و دارای سه بافت سرطانی می باشد بنابراین درمان آن خیلی پیچیده می باش . دوره سوم شیمی درمانی را حتما انجام دهید در مورد برداشتن لنف نودها ی شکمی علی رغم منفی بودن سی تی باید تصمیم گرفت که بعدا شما را مطلع می کنم.
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر