علائم و درمان عفونت بیضه با آنتی بیوتیک | عفونت اپیدیدمیت

عفونت اپی دیدیم  یا اپیدیدیمیت، موجب التهاب و درد در ناحیه اپیدیدیم شده و عموما منشا ویروسی دارد. اپی دیدیم، معمولا به علت عفونت و به طور شایع  از ادرار عفونی یا عفونت مقاربتی پدید می آید.

اپی دیدیم چیست؟

اپی دیدیم زائده ای بالای بیضه است که محل ذخیره نطفه بوده و عفونت آن با یک دوره درمان با داروی ضد میکروب معمولا عفونت از بین خواهد رفت، درمان و بهبودی بطور معمول و کامل صورت خواهد گرفت.

 زائده  اپی دیدیمیس می باشد، که بالای بیضه قرار گرفته و نقش مهمی  در تبدیل نطفه های نارس به نطفه های طبیعی دارد.

بنابراین باید توجه داشت که چنانچه اگر این دو زائده مهم دچار عفونت شود و به موقع درمان  صورت نگیرد، باعث ناباروری مردان خواهد شد.

ناباروری

تشخیص عفونت اپی دیدیم

اپی دیدیمیت به معنی التهاب اپیدیدیم است که معمولا علت عفونی دارد.عفونت در بیضه ها اورکیت نام دارد و ممکن است است با عفونت اپیدیدیم توسط بیمار و همچنین پزشک اشتباه گرفته شود.

چون بیضه و اپیدیدیم در کنار هم قرار دارند، گاهی اوقات برای پزشک مشکل است که تشخیص دهد کدامیک دچار التهاب یا عفونت شده است،

به همین علت اصطلاح اپیدیدیمو-اورکیت بکار می رود. شایع ترین علامت این بیماری عفونی( بیضه و اپیدیدیم )،درد می باشد.

عفونت اپی دیدیم - عفونت بیضه

علائم عفونت بیضه و اپی دیدیم

علائم سریعا بوجود می آیند، ظرف یک یا چند روز. بیضه و اپی دیدیم سریعا ورم می کندو اسکروتوم بزرگ، حساس و قرمز و بسیار دردناک می شود. اگر علت این بیماری بعلت عفونت در جای دیگر باشد، علائم عفونت در بیضه و اپی دیدیم دیده می شود.

اگر چنانچه عفونت ادراری هم داشته باشد، علائم سوزش، تکرر ادرار  و ترشح مجرا نیز ممکن است در فرد وجود داشته باشد. برای تشخیص آزمایش کامل ادرار و کشت و همچنین کشت ترشح مجرا ضروری می باشد.

همیان طور که گفته شد شایع ترین علامت عفونی شدن اپی دیدیم درد در ناحیه بیضه هاست ولی بیمار ممکن است نشانه های زیر را هم تجربه کند :

  • تب خفیف همراه با لرز
  • فشار به بیضه ها
  • درد در ناحیه لگن
  • قرمزی و حرارت در کیسه بیضه (اسکروتوم)
  • غده لنفاوی بزرگ شده در کشاله ران
  • درد در هنگام سکس و انزال
  • درد در هنگام ادرار یا حرکت شکم
  • زود ادراری و ادرار مکرر
  • ترشحات غیر عادی از آلت
  • خون در منی

علل عفونت بیضه و اپی دیدیم و درد بیضه

علت بیماری عفونت است که شامل:

عارضه عفونت ادراری ادرار

عفونی بعلت میکروب ECOLI می تواند از طریق واز(VAS) یا لوله برنده منی وارد اپی دیدیم و بیضه شود و باعث عفونت این دو عضو گردد. این عفونت در هر سنی اتفاق می افتد ولی بطور شایع و فراوان در مردان بالای 35 اتفاق می افتد. بزرگی پروستات که باعث انسداد مجاری ادرار برای خروج ادرار از مثانه می شود، می تواند باعث این عفونت شود. کودکانی که مبتلا به عفونت ادراری هستند، ممکن است به اپیدیدیمیت یا عفونت  اپی دیدیم گرفتار شوند.

عفونت مقاربتی (جنسی)

شایع ترین علت عفونت  اپی دیدیم، عفونت مقاربتی است که در جوانان بیشتر دیده می شود، اگرچه در هر مردی که از نظر جنسی فعال می باشد،اتفاق می افتد.

عفونت ویروسی بیضه (اورکیت ویروسی)

یکی از علل شایع عفونت در اپیدیدیم مخصوصا در سنین پایین بیماری اوریون است. اوریون هر دو غده بزاقی را دچار التهاب کرده و و موجب ایجاد تورم در آن ناحیه می گردد. اوریون در کودکان می توامد موجب ابتلا به عفونت اپی دیدیم نوع ویروسی شود. ویروس از طریق خون در بدن حرکت کرده و عونت را به  بیضه و اپی دیدیم منتقل می کند.

عمل جراحی پروستات و مجرا

عمل پروستات باعث می شود، میکروب های موجود در مجرا وارد اپی دیدیم و بیضه شوند. امروز با بهتر شدن روش های جراحی و تجویز داروهای ضد میکروب قبل از عمل، این عفونت نادر است. عفونت اپی دیدیم می تواند به علت مصرف بیش از حد داروی AMIODARONE باشد.

ضربه به اسکروتوم می تواند باعث التهاب و بزرگی بیضه و درد بیضه شود. سل یکی دیگر از عوامل عفونت در بیضه می باشد و از راهگردش خون بیضه را مبتلا می کند. در بعضی بیماری ها ، التهاب بیضه و اپی دیدیم ممکن است به وجود آید که علت آن عفونی یا میکروبی نمی باشد.

درمان اورکیت یا عفونت بیضه را در این مقاله بخوانید: 

عفونت بیضه

چه کسانی مبتلا به عفونت اپی دیدیم می شوند؟

1 نفر از 1000 نفر از مردان به عفونت اپی دیدیم  مبتلا می شوند. در سنین 15 تا 30 سالگی شایع و فراوان دیده می شود و در بالای 60 سالگی هم شایع است. قبل از بلوغ بطور شایع اتفاق نمی افتد. 3 نفر از 10 کودکی که به اوریون مبتلا هستند، مبتلا به عفونت ویروسی بیضه و اپی دیدیم می شوند. شانس ابتلا در افرادی که سوند در مجرا دارند، بیشتر است.

تشخیص عفونت اپی دیدیم

پزشک ابتدا باید معاینه فیزیکی شما را تکمیل کند. در معاینه لمسی دکتر موارد زیر را معاینه می کند :

  • التهاب در بیضه ها
  • التهاب در لنف های کشاله ران
  • ترشحات غیر عادی از آلت

در صورتی که ترشح داشته باشید پزشک با نمونه گیر پنبه ای مقداری از این ترشحات را برای آزمایش ” عفونت های منتقل شده از رابطه جنسی STI ” جمع آوری کند

عکس ورم بیضه

عکس ورم بیضه

معاینات دیگر

در صورت لزوم پزشک ممکن است آزمایش ها و معاینات زیر را برای تشخیص قطعی پیشنهاد دهد :

  • معاینه مقعدی : برای بررسی تورم پروستات که ممکن است عامل ایجاد نشانه ها باشد.
  • آزمایش خون مثل CBC : برای بررسی وجود عفونت در سیستم گردش خون بیمار
  • نمونه ادرار : برای بررسی عونت های ادراری و STI

در صورت لزوم ممکن است پزشک درخواست تصویربرداری از ناحیه بیضه ها و یا تصویربرداری اولترا سوند از ناحیه کیسه بیضه ها بدهد.

توضیح دکتر قوامی در مورد عفونت اپیدیدم

درمان عفونت اپی دیدیم

پس ازتشخیص سریعا درمان با داروی ضد میکروب( آنتی بیوتیک) باید شروع شود و در نتیجه جواب درمان خوب خواهد بود. درد معمولا پس از چند روز از بین می رود ولی تورم ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد تا برطرف شود. انتخاب درمان داروئی بر حسب علت بیماری می باشد.

اگر درمان سریع و صحیح انجام نگیرد، ممکن است چرک در کیسه بیضه  جمع شود، که باید با جراحی تخلیه شود. ممکن است بیماری مزمن و پیشرونده شود، که معمولا بیمار همیشه از درد بیضه شکایت خواهد داشت و ناباروری نیز درآینده دیده می شود.

آنتی بیوتیک برای درمان اپیدیدیمیت

اگر عفونت اپی دیدیمیت به طور حاد به وجود آمده شود، به طوری که بیضه بزرگتر از حد طبیعی شده باشد و پوست بیضه قرمز و مهم­تر از همه بیضه بسیار دردناک باشد، بیمار باید حداقل 5 روز در بیمارستان بستری و آنتی بیوتیک سیپروفلوکسین از راه رگ خونی به بیمار باید داده شود،

درمان عفونت بیضه و اپی دیدیم با آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک برای عفونت بیضه

چنانچه گاه گاهی بیمار از درد بیضه شکایت داشته باشد، باید به مدت 4 هفته از داروهای خوراکی ­آنتی بیوتیک طبق دستور عمل پایین استفاده کرد.

قرص برای درد بیضه

  • سیپروفلوکسین 250 میلی گرم هر 12 ساعت یک عدد به مدت 4 هفته
  • قرص تاوانکس 500 میلی گرم روزی یک عدد به مدت دو هفته
  • قرص افلوکسین 200 میلی گرم هر 12 ساعت یک عدد به مدت 4 هفته

عواقب عدم درمان اپیدیمیت

گاهی اوقات که درمان به موقع یا صحیح انجام نمی شود، ممکن است بیماری عفونی بیضه و اپی دیدیم ، مزمن و طولانی شود و بیمار از درد بیضه یا اپی دیدیم برای مدت طولانی رنج ببرد.

اگر  اپی دیدیم دچار عفونت شود و به موقع درمان  صورت نگیرد، باعث ناباروری مردان خواهد شد.

نکته مهم دیگری که در خصوص بیضه لازم است متذکر شویم این است که بعضی افراد از درد بیضه همیشگی و طولانی مدت رنج می برند، در حالی که هیچگونه سابقه بیماری عفونی در بیضه یا اپی دیدیم در ایشان دیده نشده و علت درد بیضه در این افراد نا مشخص است  بطوریکه اگر بیضه را هم خارج کنیم ، درد از بین نمی رود.

در این حالت پزشک باید  درمان های تهاجمی تر اتخاذ کند و با منشا عفونت در بدن بیمار مقابله کند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر علي شنبه ۲۵ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام جناب دكتر ١٧ سال دارم من حدود 4.5 ماهه كه لوله ايپيديمم تورم كرده و هيچ دردي نداره و هيچ درد و مشكلي هم ندارم دليلش چيه چيكار بايد بكنم؟(ضمنا من ٢ هست كه خودارضايي ميكنم )
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۵ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      بايد معاينه شويد

  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۲۷ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    با عرض سلام
    حدودا چند وقته که وقتی ادرار دارم در پاهای سمت راستم احساس ورم میکنم یه حالتی که انگار پاهام دارن منفجر میشن که بعد از تخلیه رفع میشه و همینطور در پشت بدن در نواحی کلیه سمت راست یه حالتی که انگار یه نفر داره چنگ میزنه میگره رها میکنه ولی درد نداره و در نهایت الان چند روزه در بیضه سمت راستم گاهی اوقات درد خفیف و حالت گزگز به اون مشکلات اضافه شد به بنظرتون مشکل چی میتونه باشه ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۷ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      به پزشك مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۳۰ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    درود برشما
    من ۲ سال پیش واریکوسل سمت چپ عمل کردم
    امسال بر اثر بزرگ شدن بیضه متاسفانه بعد از ۸_۹ ماه به پزشک مراجعه کردم
    تشخیص این شد خونریزی دارم و عفونت در بیضه چپ
    عمل شدم و بعد از ۱ روز دوباره تورم کرد و وقتی بعد از چند روز به پزشکم گفتم دوباره سونو گرافی کردم و تشخیص این شد که عود کرده و باید عمل کنم
    ۱۴ روز بعد از عمل اولم مجدد عمل کردم
    که خود پزشک گفت نبایدلملی میشدی اشتباه کردم دوباره باز کردم
    ۴۰ روز از عملام میگزره ورم کیسه بیضم خوابیده ولی خوده بیضه نه ، ورمم استپ کرده نه زیاد میشه نه کم
    امپول زدم دارو خوردم
    و همچنان دکتر دارو تجویز کرده ولی متاسفانه هییچ فرقی نکرده چون مزشکم گفت بیضه ها ت اندازه هم میشن ولی نشدن ، هنوز ۲ تا از بخیه هاهم تو بدنم هستن جذب نشدن
    راه درمان چیه واقعن دیگه دادم عذاب میکشم و هیچ کسی راهنماییم نمیکنه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۳۰ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      طول مي كشد تا كوچك شود

  • تصویر کاربر نیما پنجشنبه ۳۰ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    با عرض سلام ۲۷ سالمه، مجرد...
    قسمت فوقانی سمت چپ بیضه ام برجستگی هست که توده نیست سونوکرافی سالم بود دکترم رفتم توده تایید نکرد فرمودند سر اپیدیدم هست، سوالم این هست آیا امکان داره سَر اپیدیدم یک بیضه نسبت به سَر اپیدیدیم بیضه دیگری برجسته تر باشه؟
    برای بنده وضع اینگونه هست!
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۳۰ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      بله امكان دارد

  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۳۱ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید خدمت شما
    دکتر عزیز من چند روزی هست که کمر درد دارم البته زیر بیضه سمت چپم هم درد داشتم و تیر میکشید به کمرم امروز متوجه شدم بعد از نزدیکی تشدید میشه احتمال داره از عفونت بیضه هام باشه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۳۱ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      بايد معاينه شويد

  • تصویر کاربر امیر جمعه ۳۱ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    سلام پسر ده ساله ای دارم که بیضه راست متورم همراه با قرمزی و درد گهگاه که با انجام سونو عفونت بیضه تشخیص داده شد و برای درمان قرص سفیکسیم ۲۰۰ به مدت ۱۲ روز تجویز شد نظر شما نسبت به تجویز دارو چیست ایا این دارو کافی است
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۳۱ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      كافي است

  • تصویر کاربر امیرسرخوش جمعه ۳۱ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    من دو روز پیش از شروع درد شدید برای بزرگ شدن آلتم از گیاه کرک استفاده کردم و روی آلتم شیره ی آن را مالیدم.پس از مالیدن شروع به سوزش کرد وکم کم بیش تر شد.و حالا بیضه دانم جلویش ورم کرده و درد شدید می کند.از بیضه دانم دو روز است که به طورمداوم چرک زرد رنگی خارج می شود وخیلی درد می کند.و هنگامی که می خواهم آن را از روی بیضه دانم پاک کنم درد می کند و پوست آن هم همراه چرک جدا می شود،حتی جایی از بیضه دانم طوری سرخ شده که انگار دیگر پوستی ندارد و به داخل آن رسیده است.حالا آقای دکتر راه حل درمان چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۳۱ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      در اين زمينه اطلاعي ندارم

  • تصویر کاربر ص پنجشنبه ۳۰ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید من در قسمت اپیدیدیمت سمت راست بیضم وقتیقسمت ویرگول شکل و تناب شکا اپیدیدم را لمس میکنم درد و تیر میکشه ولی در بیضه سمت چپ به این شکل نیست و این که من قبلا به ارولوژیست مراجعه کردم و ایشون گفت که وقتی دست بزنی درد میگیره نظر شما چیه نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۳۰ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      به پزشك اورولوژي مراجعه كنيد تا دارو تجويز كنند

  • تصویر کاربر رضا شنبه ۱۸ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 1219 مشاهده پرسش
    با سلام
    حدود 2 هفته ای میشه که رنگ اسپرمم زرد رنگ شده.علائم یا دردی هم ندارم.گفتم شاید بخاطر وجودعفونت ادرار باشه قرص فنازومکس مصرف کردم که رنگ ادرار رو نارنجی کرد ولی تو همین حالت بازم رنگ منی زرد بود. بنظرتون وجود ادرار منتفیه؟مشکل چی میتونه باشه؟
    ممنون از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۸ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      خود به خود خوب مي شود نگران نباشيد

  • تصویر کاربر پیمان چهارشنبه ۱۵ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 508 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت دکترقوامی عزیز
    من سال 92 بیضه سمت راستم را عمل کردم و بیضه سمت چپ را سال 96
    بعد از عمل سال 92 مشکل خاصی نداشتم تا اینکه از حوالی سال 94 لایه ی میان بیضه و ران پایم خارش شدید پیدا کرد و بوی بسیار بدی از خودش بوجود میاورد
    من آن زمان پی به این که ممکنه از عمل هیدروسلم باشه نبردم
    ولی بعد از عمل سال 96 که سمت چپ هم شروع کرد به بو دادن و خارش متوجه شدم بخاطر عمل هیدروسله
    یکبار هم به دکتر متخصص رفتم و گفتم نگاه کرد گفت همچین چیزی نداریم و من خودم باید زود زود حموم کنم در حالی که هر روز هم حموم میرم ولی باز اون خارش و بو برطرف نمیشه
    لطفا اگه این مشکل بخاطر عمل هیدرسوله یا اصلا اگه به بیضه من مرتبطه راه حلی به من بگین یا اگه از بیضه نیست من باید به دکتر پوست برم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۵ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      راه حلي به نظرم نمي أيد

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۵ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      راه حلي به نظرم نمي أيد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر