علائم و درمان عفونت بیضه با آنتی بیوتیک | عفونت اپیدیدمیت

عفونت اپی دیدیم  یا اپیدیدیمیت، موجب التهاب و درد در ناحیه اپیدیدیم شده و عموما منشا ویروسی دارد. اپی دیدیم، معمولا به علت عفونت و به طور شایع  از ادرار عفونی یا عفونت مقاربتی پدید می آید.

اپی دیدیم چیست؟

اپی دیدیم زائده ای بالای بیضه است که محل ذخیره نطفه بوده و عفونت آن با یک دوره درمان با داروی ضد میکروب معمولا عفونت از بین خواهد رفت، درمان و بهبودی بطور معمول و کامل صورت خواهد گرفت.

 زائده  اپی دیدیمیس می باشد، که بالای بیضه قرار گرفته و نقش مهمی  در تبدیل نطفه های نارس به نطفه های طبیعی دارد.

بنابراین باید توجه داشت که چنانچه اگر این دو زائده مهم دچار عفونت شود و به موقع درمان  صورت نگیرد، باعث ناباروری مردان خواهد شد.

ناباروری

تشخیص عفونت اپی دیدیم

اپی دیدیمیت به معنی التهاب اپیدیدیم است که معمولا علت عفونی دارد.عفونت در بیضه ها اورکیت نام دارد و ممکن است است با عفونت اپیدیدیم توسط بیمار و همچنین پزشک اشتباه گرفته شود.

چون بیضه و اپیدیدیم در کنار هم قرار دارند، گاهی اوقات برای پزشک مشکل است که تشخیص دهد کدامیک دچار التهاب یا عفونت شده است،

به همین علت اصطلاح اپیدیدیمو-اورکیت بکار می رود. شایع ترین علامت این بیماری عفونی( بیضه و اپیدیدیم )،درد می باشد.

عفونت اپی دیدیم - عفونت بیضه

علائم عفونت بیضه و اپی دیدیم

علائم سریعا بوجود می آیند، ظرف یک یا چند روز. بیضه و اپی دیدیم سریعا ورم می کندو اسکروتوم بزرگ، حساس و قرمز و بسیار دردناک می شود. اگر علت این بیماری بعلت عفونت در جای دیگر باشد، علائم عفونت در بیضه و اپی دیدیم دیده می شود.

اگر چنانچه عفونت ادراری هم داشته باشد، علائم سوزش، تکرر ادرار  و ترشح مجرا نیز ممکن است در فرد وجود داشته باشد. برای تشخیص آزمایش کامل ادرار و کشت و همچنین کشت ترشح مجرا ضروری می باشد.

همیان طور که گفته شد شایع ترین علامت عفونی شدن اپی دیدیم درد در ناحیه بیضه هاست ولی بیمار ممکن است نشانه های زیر را هم تجربه کند :

  • تب خفیف همراه با لرز
  • فشار به بیضه ها
  • درد در ناحیه لگن
  • قرمزی و حرارت در کیسه بیضه (اسکروتوم)
  • غده لنفاوی بزرگ شده در کشاله ران
  • درد در هنگام سکس و انزال
  • درد در هنگام ادرار یا حرکت شکم
  • زود ادراری و ادرار مکرر
  • ترشحات غیر عادی از آلت
  • خون در منی

علل عفونت بیضه و اپی دیدیم و درد بیضه

علت بیماری عفونت است که شامل:

عارضه عفونت ادراری ادرار

عفونی بعلت میکروب ECOLI می تواند از طریق واز(VAS) یا لوله برنده منی وارد اپی دیدیم و بیضه شود و باعث عفونت این دو عضو گردد. این عفونت در هر سنی اتفاق می افتد ولی بطور شایع و فراوان در مردان بالای 35 اتفاق می افتد. بزرگی پروستات که باعث انسداد مجاری ادرار برای خروج ادرار از مثانه می شود، می تواند باعث این عفونت شود. کودکانی که مبتلا به عفونت ادراری هستند، ممکن است به اپیدیدیمیت یا عفونت  اپی دیدیم گرفتار شوند.

عفونت مقاربتی (جنسی)

شایع ترین علت عفونت  اپی دیدیم، عفونت مقاربتی است که در جوانان بیشتر دیده می شود، اگرچه در هر مردی که از نظر جنسی فعال می باشد،اتفاق می افتد.

عفونت ویروسی بیضه (اورکیت ویروسی)

یکی از علل شایع عفونت در اپیدیدیم مخصوصا در سنین پایین بیماری اوریون است. اوریون هر دو غده بزاقی را دچار التهاب کرده و و موجب ایجاد تورم در آن ناحیه می گردد. اوریون در کودکان می توامد موجب ابتلا به عفونت اپی دیدیم نوع ویروسی شود. ویروس از طریق خون در بدن حرکت کرده و عونت را به  بیضه و اپی دیدیم منتقل می کند.

عمل جراحی پروستات و مجرا

عمل پروستات باعث می شود، میکروب های موجود در مجرا وارد اپی دیدیم و بیضه شوند. امروز با بهتر شدن روش های جراحی و تجویز داروهای ضد میکروب قبل از عمل، این عفونت نادر است. عفونت اپی دیدیم می تواند به علت مصرف بیش از حد داروی AMIODARONE باشد.

ضربه به اسکروتوم می تواند باعث التهاب و بزرگی بیضه و درد بیضه شود. سل یکی دیگر از عوامل عفونت در بیضه می باشد و از راهگردش خون بیضه را مبتلا می کند. در بعضی بیماری ها ، التهاب بیضه و اپی دیدیم ممکن است به وجود آید که علت آن عفونی یا میکروبی نمی باشد.

درمان اورکیت یا عفونت بیضه را در این مقاله بخوانید: 

عفونت بیضه

چه کسانی مبتلا به عفونت اپی دیدیم می شوند؟

1 نفر از 1000 نفر از مردان به عفونت اپی دیدیم  مبتلا می شوند. در سنین 15 تا 30 سالگی شایع و فراوان دیده می شود و در بالای 60 سالگی هم شایع است. قبل از بلوغ بطور شایع اتفاق نمی افتد. 3 نفر از 10 کودکی که به اوریون مبتلا هستند، مبتلا به عفونت ویروسی بیضه و اپی دیدیم می شوند. شانس ابتلا در افرادی که سوند در مجرا دارند، بیشتر است.

تشخیص عفونت اپی دیدیم

پزشک ابتدا باید معاینه فیزیکی شما را تکمیل کند. در معاینه لمسی دکتر موارد زیر را معاینه می کند :

  • التهاب در بیضه ها
  • التهاب در لنف های کشاله ران
  • ترشحات غیر عادی از آلت

در صورتی که ترشح داشته باشید پزشک با نمونه گیر پنبه ای مقداری از این ترشحات را برای آزمایش ” عفونت های منتقل شده از رابطه جنسی STI ” جمع آوری کند

عکس ورم بیضه

عکس ورم بیضه

معاینات دیگر

در صورت لزوم پزشک ممکن است آزمایش ها و معاینات زیر را برای تشخیص قطعی پیشنهاد دهد :

  • معاینه مقعدی : برای بررسی تورم پروستات که ممکن است عامل ایجاد نشانه ها باشد.
  • آزمایش خون مثل CBC : برای بررسی وجود عفونت در سیستم گردش خون بیمار
  • نمونه ادرار : برای بررسی عونت های ادراری و STI

در صورت لزوم ممکن است پزشک درخواست تصویربرداری از ناحیه بیضه ها و یا تصویربرداری اولترا سوند از ناحیه کیسه بیضه ها بدهد.

توضیح دکتر قوامی در مورد عفونت اپیدیدم

درمان عفونت اپی دیدیم

پس ازتشخیص سریعا درمان با داروی ضد میکروب( آنتی بیوتیک) باید شروع شود و در نتیجه جواب درمان خوب خواهد بود. درد معمولا پس از چند روز از بین می رود ولی تورم ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد تا برطرف شود. انتخاب درمان داروئی بر حسب علت بیماری می باشد.

اگر درمان سریع و صحیح انجام نگیرد، ممکن است چرک در کیسه بیضه  جمع شود، که باید با جراحی تخلیه شود. ممکن است بیماری مزمن و پیشرونده شود، که معمولا بیمار همیشه از درد بیضه شکایت خواهد داشت و ناباروری نیز درآینده دیده می شود.

آنتی بیوتیک برای درمان اپیدیدیمیت

اگر عفونت اپی دیدیمیت به طور حاد به وجود آمده شود، به طوری که بیضه بزرگتر از حد طبیعی شده باشد و پوست بیضه قرمز و مهم­تر از همه بیضه بسیار دردناک باشد، بیمار باید حداقل 5 روز در بیمارستان بستری و آنتی بیوتیک سیپروفلوکسین از راه رگ خونی به بیمار باید داده شود،

درمان عفونت بیضه و اپی دیدیم با آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک برای عفونت بیضه

چنانچه گاه گاهی بیمار از درد بیضه شکایت داشته باشد، باید به مدت 4 هفته از داروهای خوراکی ­آنتی بیوتیک طبق دستور عمل پایین استفاده کرد.

قرص برای درد بیضه

  • سیپروفلوکسین 250 میلی گرم هر 12 ساعت یک عدد به مدت 4 هفته
  • قرص تاوانکس 500 میلی گرم روزی یک عدد به مدت دو هفته
  • قرص افلوکسین 200 میلی گرم هر 12 ساعت یک عدد به مدت 4 هفته

عواقب عدم درمان اپیدیمیت

گاهی اوقات که درمان به موقع یا صحیح انجام نمی شود، ممکن است بیماری عفونی بیضه و اپی دیدیم ، مزمن و طولانی شود و بیمار از درد بیضه یا اپی دیدیم برای مدت طولانی رنج ببرد.

اگر  اپی دیدیم دچار عفونت شود و به موقع درمان  صورت نگیرد، باعث ناباروری مردان خواهد شد.

نکته مهم دیگری که در خصوص بیضه لازم است متذکر شویم این است که بعضی افراد از درد بیضه همیشگی و طولانی مدت رنج می برند، در حالی که هیچگونه سابقه بیماری عفونی در بیضه یا اپی دیدیم در ایشان دیده نشده و علت درد بیضه در این افراد نا مشخص است  بطوریکه اگر بیضه را هم خارج کنیم ، درد از بین نمی رود.

در این حالت پزشک باید  درمان های تهاجمی تر اتخاذ کند و با منشا عفونت در بدن بیمار مقابله کند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر یوسف پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 93 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۲۵روز پیش عمل واریکوسل شدم از هردوطرف ولی سمت چپ یکم بیشتر بود الان بیضه سمت چپ درد داره یکبار هم به دکتر مراجعه کردم قرص تاوانکس و ویتامین ب داد ولی خوب نشدم لطفاراهنمایی بفرمایید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل كنيد و روزي يك عدد قرص تاوانكس ٥٠٠ ميلي گرم ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر م دوشنبه ۴ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 148 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من حدود 14سال پیش تکرر ادرار داشتم همراه با سوزش و به سختی ادرار میکرد وقتی که ادرار میکردم چند قطره بیشتر نمیومد پیش چند دکتر رفتم گفتن ورم پروستات داری دارو مصرف کردم تا حدودی خوب شدم حتی یک بارم سیستسکپی کردم که کلا خوب شدم ولی داروهام کامل مصرف نکردم و بعد چند ماه باز هم مثل قبل تکرر ادرار پیدا کردم.قرص افولوکساسین مصرف میکردم بهتر میشدم الان چند وقتی هست که بازم تکرر ادرار دارم و سوزش ادرار
    بیضهام خیلی درد میگیرن گاهی وقتها بیضهام ورم میکنن و ترشح دارن.لطفا کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۴ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)

      با سلام روزي يك عدد كپسول امنيك يك ماه ميل كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر h.a سه شنبه ۸ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 125 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب دکتر
    ۳۹ سالمه
    حدود دو هفته پیش من رابطه ای جنسی داشتم
    حدود چند روز بعد درد بیضه سمت چپ رو داشتم به همراه درد کشاله ران که فکر کردم عادیه و چند روزی طول کشید به دکتر مراجعه کنم
    با رفتن پیش دکتر داخلی و تعریف داستان
    علت رو عفونت مراقبه ای دونست
    تجویز دکتر
    چرک خشک کن امپول
    و قرص linoQin500
    بود سمت چپ اکی شد
    اما بعد اون سمت راست شروع به درد کرد با همون علائم ممنون میشم راهنمایی و برای درمان کمکم کنین 🙏
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۸ فروردین ۲( 1 سال پیش)

      با سلام از انجام كار سنگين خودداري شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل كنيد و روزي يك عدد قرص تاوانكس ٥٠٠ ميلي گرم ده روز ميل شود

  • تصویر کاربر خداوندلو جمعه ۱۲ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 100 مشاهده پرسش
    سلام ، من گاهی هر چند روز یک بار دردی پایین‌تر از بیضه احساس میکنم ، برای درمان این درد چه دارویی مصرف کنم آیا ، مترونیدازول اثر بخش است؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۲ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      با سلام مترونيدازول اثري ندارد روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر Javaf چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 100 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید
    بیشتر از ۱ماهی هست بیضه ی سمت چپ خیلی خیلی بزرگتر از بیضه ی سمت راست شده است که درابتدا ۱هفته درد کمتری داشتم بعد اصلا دردی و هیچ علائم خاصی در ادرار و ... ندارم آیا نگران کننده هست؟
    1. تصویر کاربر Javaf شنبه ۶ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سنم ۲۰
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      با سلام سونوگرافي از بيضه ها گرفته شود

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر صادی چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 116 مشاهده پرسش
    با سلام. تقریبا ۳هفته پیش بطور ناگهانی در سمت بیضه درد احساس کردم و ب پزشک سنتی مراجعه کردم دو روز بهتر بودم با زالو درمانی و دارو گیاهی ولی بعد دو سه روز بازم ورم داشتم و درد خفیف پزشک بعد سنوگرافی عفونت تشخیص داده ولی داروا اثر نکرده بعد ۵ روز آمپول چرک خشک کنم زدمه ولی بیش از حد معمول بیضه هام شل شدنه و خواب راحت ندارم چکار باید بکنم ممنون میشم
    1. تصویر کاربر صادی شنبه ۲۲ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      32سالم هست اینم خدمتتون عرض کنم شبها موقع خواب شل تر میشن و انگار کیسه آبه
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل كنيد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر فرزاد چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 82 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر ، بنده ابتدا دچار التهاب در لوله بیضه (لوله اسپرم بر) شدم و جدیدا دچار درد کمی در بیضه ها شدم.کشاله ران هم درگیر میشود.اگر میشه در ضمینه دارو راهنماییم کنید .ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      با سلام هر ٨ ساعت يك عدد قرص ناپروكسن ٢٥٠ ميلي گرم ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر حسین شنبه ۱۵ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 96 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید دکتر قوامی
    حدود یک ماه پیش به علت نگه داشتن زیاد همزمان ادرار و ارضا شدن درد شدیدی در زیر شکم و در بیضه ها شروع شد که چندساعتی طول کشید و بعد حمام رفتن و بهتر شدم و دیگه درد نداشت تا دوهفته پیش متاسفانه بعلت دیر ارضا شدن درد باز شروع شد و علاِعم سوزش ادرار و تکرر و قطر قطره امدن همراه با درد در بیضه سمت چپ رخ داد و بعد از ارضا شدن درد کمتر شد ولی ارضا شدنم همراه با ادرار بود.با مصرف تاوانکس و الفن و ویزکر به مدت ده روز اصلا دردی نداشتم..ولی امروز که روز یازدهم هست درد خیلی خفیفی در بیضه سمت چپ دارم و احساس داغ شدن در بیضه دارم امکانش هست بنده رو راهنمایی بفرمایید با تشکر
    1. تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      با عرض پوزش این مطلب رو فراموش کردم خدمت شما عرض کنم در روز 5 از شروع مصرف قرص ها د بیضه سمت راست ی چیز سفتی به اندازه یک لوبیا بود ولی یک روز بعد ناپدید شد
    2. تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      جسارتا پیشاب بنده نیز بعد از ارضا شدن خارج میگردد
    3. تصویر کاربر حسین جمعه ۱۴ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      بشدت احساس خارش در الت تناسلی دارم و تکرر ادرار...الان قرص تاونکس 750 و سیپروفلکسین 500 و ویزکر الفن روزی یک عدد از هرکدام مصرف می کنم
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۵ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل كنيد روزي يك عدد قرص سيتريزين ده روز ميل شود

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر سهیل دوشنبه ۲۸ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 124 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت استاد بزرگ دکتر قوامی عزیز .از لنگرود مزاحم میشم .این رو شما برایه من تجویز کردید .عالی بود و عملی .با سلام شما مبتلا به ًالتهاب پروستات هستيد روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل كنيد و هر ١٢ ساعت يك عدد قرص بكلوفن ده روز ميل كنيد.انجام دادم .ولی الان درد بیضه راست دارم .در آب گرم مینشستم خیلی خوب میشه.و بیضه رو با دست میکشم به سمت پایین از دردش کم میشه .ولی بیضه زیر انگشتام زیاد درد نداره.همیشگی نیست دردش .زیاد سرپا می‌ایستم . دو روزه بیشتر شده بعد سکس هم درد داشتم من داروهای رو که داده بودید رو خوردم الان ده روز هم گذشته.درد بیضه مبهم گاهی هم به صورت تیر کشیدنه.تا نوک انگشت پایه راستم .و کلیه راستم شاید هم کمر باشه .مبهمه.دیگه اون سوزش وحشدناک ادرار رو ندارم . ولی سوزش بازم بعد ادرار هست ولی خیلی کم گاهی وقتها .ولی گاهی مثانه ام پر میشه تحمل نگه داشتن ادرار برام سخته باید سریع تخلیه کنم .دکتر جان کمکم کنید .چون واقعا احتیاج به کمک دارم اول خدا بعد شما. تب هم نکردم .الان که دارم این سوال رو مط
    رح میکنم .دردش رفته دوره ای میاد .ممنونم از شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۸ آذر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ده روز ميل كنيد و درمان قبلي را تكرار كنيد

  • تصویر کاربر داودافسر دوشنبه ۲۸ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 107 مشاهده پرسش
    سلام آقا دکتر عزیز بنده بالای 30 سال است درد بیضه دارم یواش دستم را به بیضه میزنم خیلی درد دارم الان یک سال است سوزش ادرار دارم شدید تکرار ادرار دارم هر دارویی که بگید چند دوره استفاده کردم اصلا هیچ خوب نشدم واقعا خسته شدم از زندگی از بچگی همش مریض بودم بدبختی همه جام درد می‌کنه مخصوصا درد بیضه سمت چپ سوزش شدید دارم راضی به مرگ هستم خیلی دارو مصرف کردم ولی دور از جان شما تشخیص درست نمیدن از سرشان رد میکند مریض ممنون میشم من و راهنمایی کنید بنده راننده تاکسی هستم وضع مالیم هم خوب نیست ولی بیمه اجتماعی دارم ممنون میشم بنده را خوب ‌‌کنید ولی مطمئن هستم با دارو درست نمیشه خیلی دارو هایه خیلی چرک خوش قوی مصرف کردم البته به دستور پزشک اصلا خوب نشدم البته هر دارویی که بگید باور کنید با یک دوره که مریض خوب میشه بنده بالای 30 دوره دارویی قوی چرک خوش کن خوب نشدم التماس میکنم بنده را جراحی یا راهنمایی کنید تا زنده هستم همیشه شما بزرگوار عزیز و خانواده محترمتان دعای میکنم با تشکر فراوان بنده داودافسر شماره موبایل ام 09357940744 یک دنیای ممنون از لطف شما سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۸ آذر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم يك ماه ميل كنيد و هر ١٢ ساعت يك عدد قرص بكلوفن ده روز ميل شود روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر