علائم و درمان عفونت بیضه با آنتی بیوتیک | عفونت اپیدیدمیت

عفونت اپی دیدیم  یا اپیدیدیمیت، موجب التهاب و درد در ناحیه اپیدیدیم شده و عموما منشا ویروسی دارد. اپی دیدیم، معمولا به علت عفونت و به طور شایع  از ادرار عفونی یا عفونت مقاربتی پدید می آید.

اپی دیدیم چیست؟

اپی دیدیم زائده ای بالای بیضه است که محل ذخیره نطفه بوده و عفونت آن با یک دوره درمان با داروی ضد میکروب معمولا عفونت از بین خواهد رفت، درمان و بهبودی بطور معمول و کامل صورت خواهد گرفت.

 زائده  اپی دیدیمیس می باشد، که بالای بیضه قرار گرفته و نقش مهمی  در تبدیل نطفه های نارس به نطفه های طبیعی دارد.

بنابراین باید توجه داشت که چنانچه اگر این دو زائده مهم دچار عفونت شود و به موقع درمان  صورت نگیرد، باعث ناباروری مردان خواهد شد.

ناباروری

تشخیص عفونت اپی دیدیم

اپی دیدیمیت به معنی التهاب اپیدیدیم است که معمولا علت عفونی دارد.عفونت در بیضه ها اورکیت نام دارد و ممکن است است با عفونت اپیدیدیم توسط بیمار و همچنین پزشک اشتباه گرفته شود.

چون بیضه و اپیدیدیم در کنار هم قرار دارند، گاهی اوقات برای پزشک مشکل است که تشخیص دهد کدامیک دچار التهاب یا عفونت شده است،

به همین علت اصطلاح اپیدیدیمو-اورکیت بکار می رود. شایع ترین علامت این بیماری عفونی( بیضه و اپیدیدیم )،درد می باشد.

عفونت اپی دیدیم - عفونت بیضه

علائم عفونت بیضه و اپی دیدیم

علائم سریعا بوجود می آیند، ظرف یک یا چند روز. بیضه و اپی دیدیم سریعا ورم می کندو اسکروتوم بزرگ، حساس و قرمز و بسیار دردناک می شود. اگر علت این بیماری بعلت عفونت در جای دیگر باشد، علائم عفونت در بیضه و اپی دیدیم دیده می شود.

اگر چنانچه عفونت ادراری هم داشته باشد، علائم سوزش، تکرر ادرار  و ترشح مجرا نیز ممکن است در فرد وجود داشته باشد. برای تشخیص آزمایش کامل ادرار و کشت و همچنین کشت ترشح مجرا ضروری می باشد.

همیان طور که گفته شد شایع ترین علامت عفونی شدن اپی دیدیم درد در ناحیه بیضه هاست ولی بیمار ممکن است نشانه های زیر را هم تجربه کند :

  • تب خفیف همراه با لرز
  • فشار به بیضه ها
  • درد در ناحیه لگن
  • قرمزی و حرارت در کیسه بیضه (اسکروتوم)
  • غده لنفاوی بزرگ شده در کشاله ران
  • درد در هنگام سکس و انزال
  • درد در هنگام ادرار یا حرکت شکم
  • زود ادراری و ادرار مکرر
  • ترشحات غیر عادی از آلت
  • خون در منی

علل عفونت بیضه و اپی دیدیم و درد بیضه

علت بیماری عفونت است که شامل:

عارضه عفونت ادراری ادرار

عفونی بعلت میکروب ECOLI می تواند از طریق واز(VAS) یا لوله برنده منی وارد اپی دیدیم و بیضه شود و باعث عفونت این دو عضو گردد. این عفونت در هر سنی اتفاق می افتد ولی بطور شایع و فراوان در مردان بالای 35 اتفاق می افتد. بزرگی پروستات که باعث انسداد مجاری ادرار برای خروج ادرار از مثانه می شود، می تواند باعث این عفونت شود. کودکانی که مبتلا به عفونت ادراری هستند، ممکن است به اپیدیدیمیت یا عفونت  اپی دیدیم گرفتار شوند.

عفونت مقاربتی (جنسی)

شایع ترین علت عفونت  اپی دیدیم، عفونت مقاربتی است که در جوانان بیشتر دیده می شود، اگرچه در هر مردی که از نظر جنسی فعال می باشد،اتفاق می افتد.

عفونت ویروسی بیضه (اورکیت ویروسی)

یکی از علل شایع عفونت در اپیدیدیم مخصوصا در سنین پایین بیماری اوریون است. اوریون هر دو غده بزاقی را دچار التهاب کرده و و موجب ایجاد تورم در آن ناحیه می گردد. اوریون در کودکان می توامد موجب ابتلا به عفونت اپی دیدیم نوع ویروسی شود. ویروس از طریق خون در بدن حرکت کرده و عونت را به  بیضه و اپی دیدیم منتقل می کند.

عمل جراحی پروستات و مجرا

عمل پروستات باعث می شود، میکروب های موجود در مجرا وارد اپی دیدیم و بیضه شوند. امروز با بهتر شدن روش های جراحی و تجویز داروهای ضد میکروب قبل از عمل، این عفونت نادر است. عفونت اپی دیدیم می تواند به علت مصرف بیش از حد داروی AMIODARONE باشد.

ضربه به اسکروتوم می تواند باعث التهاب و بزرگی بیضه و درد بیضه شود. سل یکی دیگر از عوامل عفونت در بیضه می باشد و از راهگردش خون بیضه را مبتلا می کند. در بعضی بیماری ها ، التهاب بیضه و اپی دیدیم ممکن است به وجود آید که علت آن عفونی یا میکروبی نمی باشد.

درمان اورکیت یا عفونت بیضه را در این مقاله بخوانید: 

عفونت بیضه

چه کسانی مبتلا به عفونت اپی دیدیم می شوند؟

1 نفر از 1000 نفر از مردان به عفونت اپی دیدیم  مبتلا می شوند. در سنین 15 تا 30 سالگی شایع و فراوان دیده می شود و در بالای 60 سالگی هم شایع است. قبل از بلوغ بطور شایع اتفاق نمی افتد. 3 نفر از 10 کودکی که به اوریون مبتلا هستند، مبتلا به عفونت ویروسی بیضه و اپی دیدیم می شوند. شانس ابتلا در افرادی که سوند در مجرا دارند، بیشتر است.

تشخیص عفونت اپی دیدیم

پزشک ابتدا باید معاینه فیزیکی شما را تکمیل کند. در معاینه لمسی دکتر موارد زیر را معاینه می کند :

  • التهاب در بیضه ها
  • التهاب در لنف های کشاله ران
  • ترشحات غیر عادی از آلت

در صورتی که ترشح داشته باشید پزشک با نمونه گیر پنبه ای مقداری از این ترشحات را برای آزمایش ” عفونت های منتقل شده از رابطه جنسی STI ” جمع آوری کند

عکس ورم بیضه

عکس ورم بیضه

معاینات دیگر

در صورت لزوم پزشک ممکن است آزمایش ها و معاینات زیر را برای تشخیص قطعی پیشنهاد دهد :

  • معاینه مقعدی : برای بررسی تورم پروستات که ممکن است عامل ایجاد نشانه ها باشد.
  • آزمایش خون مثل CBC : برای بررسی وجود عفونت در سیستم گردش خون بیمار
  • نمونه ادرار : برای بررسی عونت های ادراری و STI

در صورت لزوم ممکن است پزشک درخواست تصویربرداری از ناحیه بیضه ها و یا تصویربرداری اولترا سوند از ناحیه کیسه بیضه ها بدهد.

توضیح دکتر قوامی در مورد عفونت اپیدیدم

درمان عفونت اپی دیدیم

پس ازتشخیص سریعا درمان با داروی ضد میکروب( آنتی بیوتیک) باید شروع شود و در نتیجه جواب درمان خوب خواهد بود. درد معمولا پس از چند روز از بین می رود ولی تورم ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد تا برطرف شود. انتخاب درمان داروئی بر حسب علت بیماری می باشد.

اگر درمان سریع و صحیح انجام نگیرد، ممکن است چرک در کیسه بیضه  جمع شود، که باید با جراحی تخلیه شود. ممکن است بیماری مزمن و پیشرونده شود، که معمولا بیمار همیشه از درد بیضه شکایت خواهد داشت و ناباروری نیز درآینده دیده می شود.

آنتی بیوتیک برای درمان اپیدیدیمیت

اگر عفونت اپی دیدیمیت به طور حاد به وجود آمده شود، به طوری که بیضه بزرگتر از حد طبیعی شده باشد و پوست بیضه قرمز و مهم­تر از همه بیضه بسیار دردناک باشد، بیمار باید حداقل 5 روز در بیمارستان بستری و آنتی بیوتیک سیپروفلوکسین از راه رگ خونی به بیمار باید داده شود،

درمان عفونت بیضه و اپی دیدیم با آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک برای عفونت بیضه

چنانچه گاه گاهی بیمار از درد بیضه شکایت داشته باشد، باید به مدت 4 هفته از داروهای خوراکی ­آنتی بیوتیک طبق دستور عمل پایین استفاده کرد.

قرص برای درد بیضه

  • سیپروفلوکسین 250 میلی گرم هر 12 ساعت یک عدد به مدت 4 هفته
  • قرص تاوانکس 500 میلی گرم روزی یک عدد به مدت دو هفته
  • قرص افلوکسین 200 میلی گرم هر 12 ساعت یک عدد به مدت 4 هفته

عواقب عدم درمان اپیدیمیت

گاهی اوقات که درمان به موقع یا صحیح انجام نمی شود، ممکن است بیماری عفونی بیضه و اپی دیدیم ، مزمن و طولانی شود و بیمار از درد بیضه یا اپی دیدیم برای مدت طولانی رنج ببرد.

اگر  اپی دیدیم دچار عفونت شود و به موقع درمان  صورت نگیرد، باعث ناباروری مردان خواهد شد.

نکته مهم دیگری که در خصوص بیضه لازم است متذکر شویم این است که بعضی افراد از درد بیضه همیشگی و طولانی مدت رنج می برند، در حالی که هیچگونه سابقه بیماری عفونی در بیضه یا اپی دیدیم در ایشان دیده نشده و علت درد بیضه در این افراد نا مشخص است  بطوریکه اگر بیضه را هم خارج کنیم ، درد از بین نمی رود.

در این حالت پزشک باید  درمان های تهاجمی تر اتخاذ کند و با منشا عفونت در بدن بیمار مقابله کند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۲۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 385 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید .مدتی است که بعد از انزال مایع منی مانند دانه های ژله ای زرد رنگ خارج میشود و همچنین غلظت ان کاهش یافته است و رنگ یکدستی ندارد و بیشتر متمایل به زرد است و بعد از انزال هم در بیضه سمت راست درد خفیفی احساس میکنم
    ۱۷ سال دارم
    1. تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۲۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      مدتی قبل هم لکه های قرمز رنگ در مایع منی دیده شده بود
      لطفا جواب دهید خیلی نگران هستم
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۰ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 324 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید. من مدتی شیره تریاک میخوردم و الان حدود یک ماهه که مصرفم رو قطع کردم. این مدت که مواد مصرف کردم اسپرمم شل شده بود و به رنگ زرد روشن درآمده بود. الان که ترک کردم شل بودن اسپرمم درست شد ولی همچنان رنگش به حالت زرد روشن باقی مونده. میخواستم بدونم مشکلم چیه با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۰ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      جواب دادم

  • تصویر کاربر محسن یکشنبه ۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 305 مشاهده پرسش
    سلام چند روزی میشه که یک درد خفیف در بیضه راستم احساس میکنم گاهی یکم درد میکنه و بعد آروم میشم موقع درد باد گلوم که خارج میشه آروم میشم ۲۰ سالمه
    ورم نداره وشکل ظاهریش طبیعیه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ديكلوفناك صد ميلي استعمال كنيد

  • تصویر کاربر احسان دوشنبه ۲۹ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 428 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخير
    من بیضه راستم یکم درد میکنه و پوست کیسه بیضم سمت راستش (سمت لگنی که عمل شده وقتی دست میکشم روش درد میکنه و میسوزه، روی دور التم یکم درد دارم، ولی هیچ عارضه ای روش نیست هرچی عکس گرفتم و نگاه کردم چیزی نبود چون تصادف كردم نميتونم به پزشك مراجعه كنم راهنماييم ميكنيد كه چه دارويي استفاده كنم درد و سوزش مداشته باشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      هر ٨ ساعت يك عدد قرص ناپروكسن ٢٥٠ ميلي گرم ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر ابوذر چهارشنبه ۱۷ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر داخل اسپرم من تله هایی دیده میشه مثل برنج خیسیده شده زمانی که بنده زود به زود نزدیکی میکنم این دانه ها کمتر هست ولی اگه نزدیکی نکنم بعد از 3هفته بیشتر دیده میشه و بعد از خارج شدن مجاری من موقع ادرار کردن میسوزه در ضمن من قسط بچهدار شدن دارم آیا مشکلی برای خانم من نداره و ما میتونیم اقدام به بچه دار شدن کنیم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      مشكلي براي بچه دار شدن نداريد دانه هاي برنج در مني طبيعي است

    2. تصویر کاربر ابوذر چهارشنبه ۱۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام آقای دکتر بنده اصفهان که دکتر رفتم گفتند این دانه های برنج عفونت است
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      عفونت نيست نگران نباشيد

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱۷ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده 26 ساله هستم یک هفته پیش بیضه سمت چپ م خیلی درد میکرد وقرمز شده بود ولی الان چند روز است که درد ندارد و قرمز نیست اما سفت شده وخارش دارد خواستم ببینم آیا این بیضه پیچ خورده یا عفونت دارد ممنوم آقای دکتر
    1. تصویر کاربر علی سه شنبه ۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      نه عفونت كرده و نه پيچ خورده

    3. تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام آقای دکتر پس مشکلش چیست بیضه سمت چپم ب اندازه یه تخم مرغ بزرگ شده ولی اصلا درد ندارد
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      سونوگرافي از بيضه ها انجام شود

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر سعید شنبه ۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 291 مشاهده پرسش
    سلام بار سنگین بلند کردم کمرم درد گرفت بعد از ۳ روز که بهتر شدم احساس درد در ناحیه مستانم میکردم حالا درد مستانم بهتر شده درد زده به قسمت بیضه هام در طول روز چند دفه ای درد به چپ و راست بیضه هام میزنه دل دل یا زوغ زوغ میکنه چه دارویی شما برای بنده تجویز میکنید ممنون میشم راننده هستم امکان داره برای رانندکی زیادم باشه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد

  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۵ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام من یه کیست چهار میلی متر توی اپیدیدیم بیضه راستم هست.همچنین یه شن ریزه دو میلی متری هم توی کلیه همون سمتم دارم.بیشتر وقتا درد بیضه راست و کشاله ران راست و پایین کمر(سمت لگن) اذیتم میکنه.الان حدود ۱۲ روزه داکسی سایکلین دارم استفاده میکنم ولی تاثیری ندیدم.میشه لطفا بگین من چیکار باید بکنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شودده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد ده روز 

  • تصویر کاربر راستین پنجشنبه ۲۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 349 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر،

    من ۵ هفته پیش عمل وازکتومی انجام دادم. بعد از عمل پزشک تشخیص دادن عفونت دارم و یک دوره ۱۴ تایی سیپروفلوکساسین ۲۵۰ تجویز کردن.
    یک هفته بعد اتمام دارو بیضه چپ به تدریج بسیار دردناک شد که این درد به لگن و پای چپم هم انتقال پیدا کرد. مجدد له پزشک مراجعه کردم و بعد از سونوگرافی تشخیص دادن اپیدیدیمیتیس دارم و یک دوره ۱۰ عددی لووفلوکساسین تجویز کردن.
    الان ۴ روزه که دارو رو مصرف میکنم اما هیچ تغییری نکردم و همچنین بیضه چپ متورم و دردناک است.
    آیا با گذشت زمان با مصرف لووفلوکساسین بهتر میشم یا باید بستری بشم برای تزریق آنتی‌بیوتیک؟

    ممنون میشم پاسخ بدید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      نيازي به داروي تزريقي نيست دارو را ادامه دهيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر مسلم پنجشنبه ۲۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من 6 ماه پیش عمل واریکوسل گرید 3 سمت چپ عمل کردم مشکل من اینه که بیضه سمت چپم خیلی کوچیک شده و مثل بیضه راستم شکل تخم مرغی نداره و نرم شده
    تو سونو اینو نوشته بود تستیس راست:۳۹/۲۲ تستیس چپ :۳۷/۲۱ سوالم این بود که این مسئله میتونه باعث کمبود تستسترون یا نا باروری بشه؟در ضمن ۱۹ سالمه.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      باعث كاهش تستسترون و ناباروري نمي شود

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر