سرطان بیضه در جوانان

سرطان بیضه در جوانان همانطور که از اسمش پیداست باعث نگرانی در افراد جوان بخصوص افراد مجرد می شود. در ان مقاله در رابطه با این بیماری بیشتر صحبت شده است.

معمولا در رابطه با سرطان بیضه هرگز صحبتی نمی شود، مگر اینکه فرد مشهوری به آن مبتلا شود. بازیگران و ورزشکارانی که تازه شهرتی در انظار عمومی برای خود فراهم کرده اند، به طور ناگهانی متوجه می شوند که درست در سن جوانی دچار چنین بیماری ای شده اند!

خوشبختانه در بیشتر موارد، سرطان آنقدر زود تشخیص داده می شود که آنها دوباره می توانند به زندگی پر زرق و برق خود برگردند. خبر خوب این است که سرطان بیضه عارضه ای نسبتا نادر است و شامل کمتر از ۱ درصد از کل سرطان های مردان می شود. 

حتی خبر بهتر این که این بیماری قابل درمان است. در حقیقت، اگر زود تشخیص داده شود شانس بهبودی بسیار بالا است. به طور کلی می توان نتیجه گرفت که کلید بهبودی در تشخیص سریع و به هنگام است.

بیشتر جوانان به بیماری هایی مانند سرطان فکر نمی کنند. پس به احتمال زیاد اگر از آن اطلاعاتی نداشته باشید بعید است که علائم اولیه را هم بتوانید بشناسید و آنها را جدی بگیرید. 

و این مساله می تواند منجر به تاخیر در تشخیص و درمان شود، که ممکن است شانس درمان شما را کاهش دهد. سن شما هر چه که باشد بهتر است در مورد خطر ابتلا به سرطان بیضه، چگونگی تشخیص به موقع آن و نحوه درمان آن اطلاعات کافی را کسب کنید.

سرطان بیضه

چه افرادی بیشتر در معرض سرطان بیضه هستند؟

علت قطعی بروز این نوع سرطان همچنان مشخص نیست، اما عوامل خاصی وجود دارند که ممکن است برخی از مردان را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این عارضه قرار دهد.

مردانی که افتادگی بیضه دارند بیشتر در معرض ابتلا به این نوع سرطان هستند. از دیگر عوامل خطر می توان به سابقه خانوادگی و مشکلات ناباروری اشاره کرد. 

سرطان بیضه بیشتر در مردان جوان بین سنین ۱۸ تا ۳۵ سال دیده می شود، اما این نوع سرطان ممکن است در هر سنی رخ دهد.

تومورهای بیضه تقریبا همیشه از سلول های تولید کننده ی اسپرم در بیضه ها، به نام سلول های زایا، حاصل می شوند. تومورهای این ناحیه تقریبا همیشه بدخیم هستند. 

برخلاف تومورهای خوش خیم، تومورهای بدخیم می توانند به سایر قسمت های بدن منتقل شوند، به بافت های بدن حمله کنند و آنها را از بین ببرند.

در مراحل پیشرفته، سرطان بیضه می تواند به شکم، قفسه سینه یا مغز نیز منتقل شود. تومورهای بیضه به دو دسته ی کلی تقسیم می شوند:

  • تومورهای سمینوما- تومورها در این دسته با سرعت کمتری رشد می کنند.
  • تومورهای سمینوما- تومورها در این دسته تمایل دارند که سریع تر رشد کنند و گسترش پیدا کنند.

علائم این بیماری چیست؟

علائم اولیه سرطان بیضه می تواند کاملا نامحسوس باشد. اگر مرتبا بیضه های خود را چک می کنید پس باید با حالت نرمال و قوام آنها آشنا باشید.

در صورت مشاهده تغییر در بافت بیضه ها حتما باید با پزشک خود مشورت کنید. یک تومور ممکن است گاهی اوقات مانند یک توده ی نخودی شکل باشد، اما مراقب هر گونه تغییر یا سفت شدن در بافت بیضه ها باشید.

تومورهای اولیه ممکن است هم همراه با درد باشند و هم نباشند. برخی از مردان دچار کمردرد یا درد و تورم در سینه می شوند. در موارد پیشرفته تر ممکن است علائم جدی تری وجود داشته باشد که می تواند شامل درد و تورم بیضه ها باشد.

اگر تومورها به اندام های دیگر گسترش یافته باشند، ممکن است علائم گسترده تری مانند کاهش وزن یا سرفه مداوم همراه با خون یا بدون خون داشته باشید. هر گونه تورم، سفت شدن یا توده ی غیرمعمول در بیضه ها حتما باید توسط پزشک بررسی شوند.

اگرچه در بسیاری از موارد این علائم، ناشی از سرطان نیستند، ولی در صورتی که مبتلا به تومور باشید و به موقع این علائم را پیگیری کنید، می توانید به سرعت برای درمان آن اقدام کنید.

علائم بیماری سرطان بیضه

خودآزمایی بیضه

اگرچه مطالعات نشان دهنده کاهش مرگ سرطانی در اثر انجام معاینات خودآزمایی بیضه نیستند، ولی برخی از پزشکان معاینه و خودآزمایی بیضه ها را به مردان توصیه می کنند. با این حال، شکی نیست که در صورت مشاهده توده یا برجستگی در بیضه خود باید پزشک را در جریان بگذارید.

نحوه انجام دادن خودآزمایی بیضه ها

اگر می خواهید معاینات روتین خودآزمایی بیضه ها را انجام دهید، می توانید بیضه های خود را ماهی یک بار و پس از حمام با آب گرم مورد بررسی قرار دهید. در این شرایط پوست شما آرام تر و بیضه ها پایین تر هستند. 

  • شما باید بیضه های خود را ببینید و آنها را لمس کنید.
  • به کیسه بیضه ها نگاه کنید و دنبال هر گونه علائم تورم یا تغییر رنگ باشید.
  • این که یکی از بیضه ها بزرگتر و یا پایین تر باشد طبیعی است.
  • اگر به طور مرتب بیضه های خود را چک کنید متوجه حالت طبیعی بیضه های خود خواهید شد و در صورت بروز هر گونه تغییری که می تواند نشانه ی بروز یک مشکل باشد را تشخیص خواهید داد.
  • هر بیضه را بین انگشتان شست و انگشتان خود بچرخانید. 
  • از هر دو دست خود برای این کار استفاده کنید. 
  • هر گونه سفتی، ورم، برجستگی و یا تغییر در قوام و حالت بیضه ها را بررسی کنید.
  • بالای هر بیضه یک ساختار کاما شکل به نام اپیدیدیم وجود دارد که اسپرم را در خود ذخیره می کند. 
  • بالای اپیدیدیم، اسپرماتیک کورد (بند بیضه) یا وازدفرنس قرار دارد. 
  • اینها را با توده ها اشتباه نگیرید، اما با ساختار طبیعی و قوام آنها آشنا شوید.
  • اگر مطمئن نیستید که چه چیزی را لمس می کنید، حتما با پزشک خود صحبت کنید. 
  • اگر در هر قسمت از بیضه ها تغییر، تورم، توده یا حالت سفتی مشاهده کردید، با پزشک خود تماس بگیرید. 
  • بسیاری از تغییرات طبیعی هستند و نشانه سرطان نیستند، اما بررسی آنها می تواند جان شما را نجات دهد.
آزمایش بیضه در حمام

روش تشخیص و درمان سرطان بیضه

روش های زیادی برای آزمایش سرطان بیضه وجود دارد. این روش ها ممکن است شامل آزمایش خون باشد که در آن به دنبال نشانگرهای سرطانی بالا می گردند.

برای تعیین نوع و مرحله رشد سرطان، ممکن است اسکن دقیق تری از کیسه بیضه یا بدن شما مورد نیاز باشد. این موارد به اسکن CT / PET یا MRI معروف هستند. 

سونوگرافی اسکروتوم نیز ممکن است توسط پزشک شما تجویز شود. تشخیص دقیق هنگامی اتفاق می افتد که تومور از طریق جراحی برداشته شود و در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گیرد.

درمان سرطان بیضه به نوع و مرحله تومور و سن و سلامت شما بستگی دارد. اگر تومور به موقع تشخیص داده شده باشد، فقط ممکن است لازم باشد بیضه آسیب دیده خارج شود. 

در بعضی موارد ممکن است به پرتودرمانی، جراحی های بیشتر و یا شیمی درمانی نیز نیاز باشد. 

حتی پس از درمان موفقیت آمیز، پزشکان روند بهبودی را کنترل کرده و معاینات و آزمایشاتی را انجام می دهند تا از بهبودی و عود نکردن بیماری مطمئن شوند. بهترین سلاح برای مقابله با سرطان، داشتن آگاهی کامل از سلامتی خود است.

اگرچه در صورتی که سرطان بیضه به موقع تشخیص داده شود، شانس زنده ماندن بیمار بسیار بالا خواهد بود ولی باز همچنان یک بیماری بسیار جدی است. اگر مشکوک به هر چیزی هستید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

دکتر هوشنگ قوامی متخصص بیماری های کلیه و مجاری ادراری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر وحیدطهمورثی یکشنبه ۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 311 مشاهده پرسش
    سلام من مشکل کوچکی بیضه دارم ازشمامی خواهم من راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      سونوگرافي از بيضه ها انجام شود 

  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۵ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 294 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقت ب خیر در منطقه محروم مشغول به کار هستم و فعلن دسترسی به متخصص ندارم
    لطفا جواب این ازمایش را به بنده حقیر بدهید و اینکه برای بچه دوم به مشکل میخورم ؟ یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      واريكوسل داري عمل كنيد

  • تصویر کاربر سجاد چهارشنبه ۲۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام
    من ۲۴سالمه و بیضه سمت چپم از سمت راستم حدودا دوبرابره و خیلی سفت هستش برعکس سمت راستم که خیلی نرم هستش اما مدتی هست که خودم آزمایششون میکنم هیچ تغییری در اندازشون رخ نداده آیا سالم هست یا نه ممنون هستم جواب را بدید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      سونوگرافي از بيضه ها گرفته شود

  • تصویر کاربر مرتضی سه شنبه ۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر،من ۳۱ سالمه،چند روزه ک درد بیضه چپ تا زیر شکم دارم،وقتی بیضه ی چپم رو لمس میکنم خیلی کوچک شده و دونه های سفت و ریزی رو رووش حس میکنم،خواستم ببینم مشکل کجاس.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ديكلوفناك صد ميلي گرم استعمال كنيد

  • تصویر کاربر عباس شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 338 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من ی مدتی هست بیضه راستم پایین تر از سمت چپ قرار میگیره خودم ک بررسی کردم ی دونه سفت و ریز بالای بیضم نزدیک رگ و لوله های اتصال حس میکنم ممکنه سرطان بیضه باشه!؟ چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      سرطان در پوست بيضه وجود ندارد و اين دانه ها غدد چربي هستند

  • تصویر کاربر رضا جمعه ۲۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 653 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر

    من 23 سالمه و مدتی احساس مبهمی و ورم در بیضه ام میکردم و رفتم سونوگرافی دادم مشخص شد داریکوسل گرید 1 دارم.

    دردم ادامه داشت تا رفتم پیش متخصص گفت عفونت کرده و دو هفته دارو داد کمی بهتر شدم ولی باز درد کمی موند.
    الان دارو های قوی تری داده تا مصرف کنم.

    آقای دکتر موضوعی که کمی ذهنمو درگیر کرده اینه روی بیضه سمت چپم 4 تا دانه ریز سفت و روی سمت راستم دوتا دانه ریز کوچک تر وجود داره که قابل لمسه زیاد بزرگ نیستن ولی وقتی بیضه ام شل میشه یکی از دانه ها که بزرگتر هست دیده میشه. راستی بیضه سمت چپ بالاتر قرار داره و پوستش گاهی نازک تر میشه.

    دکتر سونوگرافی ممکنه اشتباه کنه برای تشخیص سرطان یا چون گفته بودین از آزمایش خون بهتره تشخیص داده میشه.

    دکترم گفت چیز جدی ای نیست حتی وقتی گفتم نگاهش نکرد. سردرگمم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد ده روز ،،. سرطاني وجود ندارد و دانه هاي ريز اهميتي ندارد

  • تصویر کاربر امیر شنبه ۲۶ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر من حدود چند ماهی هست که سوزش و خارش در زیرتنه الت تناسلیم هستم و این سوزش و خارش گاهی تا بیضه چپم میاد بعضی اوقات خارشش جوری میشه که دوست دارم انقدر بیضه چپم رو بخارونم که سرخ بشه در بالای سر بیضه چپم یک توده کوچک وجود داره که جدا از بیضست که من احتمالم از اینه که به خاطر عفونت باشه حالت تورم داره و مانند رگ میشود جابجاش کرد ممنون میشم در این مورد راهنمایی یا دارویی برای من تجویز کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۶ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص سيتريزين ميل كنيد و هر ١٢ ساعت يك عدد قرص سيپروفلوكساتين ٢٥٠ ميلي گرم ده روز

  • تصویر کاربر محسن جمعه ۱۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ، من شب هنگام خواب زیاد جنب میشدم ، به طوری که بعضی موقع 4-5 روز پشت سر هم جنب میشدم ولی بعضی موقع خیلی کم ، یک هفته جنب نمیشدم ولی اکثر مواقع هر شب یا دو سه روز یک بار جنب میشدم و همین باعث شد بالاخر به پزشک مراجعه کنم و پزشک هم داروی کلومیپرامین رو تجویز کرد ، میخواستم ببینم مصرفش کنم؟ ، دارو عوارض نداره ؟ و نظر شما هم میخواستم بدونم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      دارو لازم نداريد

  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۳۱ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر بنده 30 سال سن دارم چند هفته ای میشه که با شما باهمین پرسش و پاسخ ها در ارتباطم به خاطر درد و تورم روی بیضه که انگار داخل رگ هستش و اینکه سوزش در زیر الت تناسلی که شما به مدت 10 روز سیپروفلوکساسین 250 هر 12 ساعت دستور دادین که مصرف کنم که سوزش کمتر شد بعد 10 روز دوباره از شما پرسیدم به خاطر تورم بیضه که کم نشده بود و بعضی اوقات سوزش که شما تاوانکس 500 هر 24 ساعت یکی مصرف کنم که تورم کوچکتر شده و سوزش در زیر الت تناسلیم هم تقریبا از بین رفته البت بازهم وقتی دست میزنم به زیر الت تناسلیم خارش داره به نظرتون باز تاوانکس رو ادامه بدم تا کلا ازبین بره یا چیز دیگه هم مصرف کنم ممنون میشم از پاسخ شما جناب دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۳۱ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      يك دوره تاوانكس مصرف كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر