کلیه پلی کیستیک در بالغین

عده ای تصور می کنند که کلیه پلی کیستیک فقط در دوران کودک خودشان را نشان می دهد؛ در صورتی که کلیه پلی کیستیک در بالغین بیماری است که عده ای با علائم آن به پزشک مراجعه میکنند. این مقاله را دنبال کنید.

بیماری کلیه پلی کیستیک نوعی بیماری ارثی است که در آن خوشه هایی از کیست ها در درجه اول در کلیه ها ایجاد می گردد و باعث می شود کلیه های شما بزرگ شوند و عملکرد خود را با گذشت زمان از دست دهند. 

کیست ها، کیسه های گرد غیر سرطانی هستند که حاوی مایع می باشند. کیست ها از نظر اندازه متفاوت هستند و می توانند بسیار بزرگ شوند. وجود کیست های زیاد یا کیست بزرگ می تواند به کلیه های شما آسیب برساند.

بیماری کلیه پلی کیستیک می تواند باعث شود کیست در کبد و جاهای دیگر بدن نیز ایجاد شود. این بیماری می تواند عوارض جدی از جمله فشار خون بالا و نارسایی کلیه ایجاد کند.

بیماری کلیه پلی کیستیک در بالغین از نظر شدت، در افراد مختلف بسیار متفاوت است و برخی از عوارض آن قابل پیشگیری می باشند. تغییر در شیوه زندگی و درمان ممکن است به کاهش آسیب به کلیه های ناشی از عوارض کمک کند.

علائم کلیه پلی کیستیک در بالغین

علائم بیماری کلیه پلی کیستیک در بالغین می تواند شامل موارد زیر باشد:

درد کلیه از علائم بیماری کلیه پلی کیستیک

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

ممکن است افراد زیادی سال ها بدون آنکه بدانند، دچار بیماری کلیه پلی کیستیک باشند. اگر برخی از علائم و نشانه های بیماری کلیه پلی کیستیک در بالغین را تجربه کردید، به پزشک مراجعه کنید. 

اگر یک خویشاوند درجه یک مثل والدین، خواهر و برادر یا فرزند مبتلا به بیماری کلیه ی پلی کیستیک دارید؛ برای غربالگری این بیماری به پزشک مراجعه کنید.

علت ابتلا به کلیه پلی کیستیک در بالغین

ژن های غیر طبیعی باعث بیماری کلیه پلی کیستیک می شوند؛ بدین معنی که در بیشتر موارد، این بیماری در خانواده ها رخ می دهد. به ندرت، ممکن است یک جهش ژنتیکی خود به خود اتفاق بیفتد، به طوری که هیچ یک از والدین نسخه ای از ژن جهش یافته را نداشته باشند.

دو نوع اصلی بیماری کلیه پلی کیستیک، ناشی از نقایص ژنتیکی مختلف، عبارتند از:

1- بیماری کلیه پلی کیستیک اتوزومال غالب 

علائم و نشانه های بیماری کلیه پلی کیستیک اتوزومال غالب، اغلب در سنین 30 تا 40 سالگی بروز می کند. در گذشته به این نوع بیماری کلیه پلی کیستیک بزرگسالان گفته می شد، اما ممکن است در کودکان نیز این اختلال ایجاد شود.

برای انتقال آن به فرزندان، وجود فقط یکی از والدین مبتلا به این بیماری کافی است. اگر یکی از والدین مبتلا به بیماری کلیه پلی کیستیک اتوزومال غالب باشد ( بیماری کلیه پلی کیستیک بزرگسالان )، هر کودک 50 درصد احتمال ابتلا به این بیماری را دارد.

این حالت حدود 90 درصد موارد بیماری کلیه پلی کیستیک را تشکیل می دهد.

2- بیماری کلیوی پلی کیستیک اتوزومال مغلوب 

این نوع بسیار کمتر از بیماری کلیه پلی کیستیک اتوزومال غالب است. علائم و نشانه ها ی آن معمولاً اندکی پس از تولد ظاهر می شوند. برخی اوقات علائم تا اواخر کودکی یا در بزرگسالی ظاهر نمی شوند.

برای انتقال آن به فرزندان، هر دو والد باید باید ژن های غیر طبیعی را داشته باشند. اگر هر دو والد ژن این اختلال را داشته باشند، هر کودک 25 درصد احتمال ابتلا به این بیماری را دارد.

علت ابتلا به کلیه پلی کیستیک در بالغین

عوارض کلیه پلی کیستیک چیست؟

عوارض مرتبط با بیماری کلیه پلی کیستیک در بالغین شامل موارد زیر است:

1- فشار خون بالا

فشار خون بالا یک عارضه ی شایع در بیماری کلیه پلی کیستیک بزرگسالان می باشد. فشار خون بالا درمان نشده باعث آسیب بیشتر به کلیه ها می گردد و خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد.

2- از بین رفتن عملکرد کلیه

از بین رفتن تدریجی عملکرد کلیه یکی از جدی ترین عوارض بیماری کلیه پلی کیستیک می باشد. تقریباً نیمی از مبتلایان به این بیماری در سن 60 سالگی دچار نارسایی کلیه می گردند. 

بیماری کلیه پلی کیستیک می تواند در توانایی کلیه ها در جلوگیری از اورمی (جلوگیری از ایجاد ضایعات به مواد سمی) اختلال ایجاد کند. با پیشرفت و بدتر شدن بیماری، نارسایی کلیه در مرحله پایانی ممکن است منجر به دیالیز مداوم کلیه یا پیوند برای طولانی شدن عمر شود.

3- عوارض بارداری

بارداری برای اکثر زنان مبتلا به بیماری کلیه پلی کیستیک موفقیت آمیز می باشد. با این حال، در برخی زنان باردار مبتلا به این بیماری ممکن است یک بیماری تهدید کننده زندگی به نام پره اکلامپسی ایجاد شود. کسانی که قبل از بارداری فشار خون بالا دارند، بیشتر در معرض خطر هستند.

4- رشد کیست در کبد

احتمال ابتلا به کیست کبد برای شخصی که مبتلا به بیماری کلیه پلی کیستیک است با افزایش سن افزایش می یابد. در حالی که هر دو جنس زن و مرد به کیست مبتلا می شوند، زنان اغلب به کیست بزرگتر مبتلا می شوند. هورمون های زنانه ممکن است در ایجاد کیست نقش داشته باشند.

5- ایجاد آنوریسم در مغز

اگر برآمدگی مانند بادکنک در رگ خونی (آنوریسم) در مغز پاره شود، می تواند باعث خونریزی گردد. افراد مبتلا به بیماری کلیه پلی کیستیک خطر آنوریسم بیشتری دارند. به نظر می رسد افرادی که سابقه آنوریسم خانوادگی دارند، بیشتر در معرض خطر هستند.

6- ناهنجاری های دریچه قلب

از هر 4 فرد بالغ مبتلا به بیماری کلیه پلی کیستیک، 1 نفر به پرولاپس دریچه میترال مبتلا می شود. در این بیماری، دریچه به درستی بسته نمی شود و باعث می شود خون به سمت عقب نشت کند.

7- مشکلات روده بزرگ

ضعف و کیسه های موجود در دیواره روده بزرگ روده(دیورتیکولوز) ممکن است در افراد مبتلا به بیماری کلیه پلی کیستیک ایجاد شود.

8- درد مزمن

درد یک علامت شایع برای افراد مبتلا به بیماری کلیه پلی کیستیک می باشد. اغلب در پهلو یا کمر رخ می دهد. این درد می تواند با عفونت ادراری، سنگ کلیه یا بدخیمی نیز همراه باشد.

درد مزمن از عوارض بیماری کلیه

تشخیص بیماری کلیه پلی کیستیک چگونه است؟

در مورد بیماری کلیه پلی کیستیک در بالغین ،با آزمایش های خاصی می توان اندازه و تعداد کیست های کلیه را تشخیص داد و میزان بافت سالم کلیه را ارزیابی کرد، از جمله:

1- سونوگرافی

در حین سونوگرافی، وسیله ای به نام پروب بر روی بدن شما قرار می گیرد تا امواج صوتی را منتشر کند و سپس به پروب باز می گردند. یک رایانه امواج صوتی منعکس شده به کلیه ها را ترجمه می کند.

2- سی تی اسکن

در حالی که روی یک میز متحرک قرار می گیرید، به یک وسیله بزرگ و دایره ای شکل هدایت می شوید که پرتوهای باریکی از اشعه ایکس را به بدن می تاباند. پزشک شما قادر به دیدن تصاویر مقطعی از کلیه ها می شود.

3- اسکن ام آر آی

همانطور که در داخل یک استوانه بزرگ قرار می گیرید، میدان های مغناطیسی و امواج رادیویی باعث ایجاد نماهای مقطعی از کلیه ها می شوند.

mri کلیه

راه های درمان کلیه پلی کیستیک

درمان بیماری کلیه پلی کیستیک شامل مقابله با علائم ، علائم و عوارض زیر در مراحل اولیه آنها است:

کنترل فشار خون بالا

کنترل فشار خون بالا می تواند پیشرفت بیماری را به تاخیر بیاندازد و آسیب های کلیوی را کندتر کند. 

ترکیب رژیم غذایی کم سدیم، کم چربی و حاوی پروتئین و کالری متوسط با ترک سیگار، افزایش ورزش و کاهش استرس ممکن است به کنترل فشار خون بالا کمک کند. 

با این حال، معمولاً داروهایی برای کنترل فشار خون بالا مورد نیاز است. داروهایی به نام مهارکننده های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین یا مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین اغلب برای کنترل فشار خون بالا استفاده می شوند.

مصرف دارو برای تسکین درد

شما می توانید با داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن، درد بیماری کلیه پلی کیستیک را کنترل کنید. با این حال در برخی افراد، درد شدید و مداوم است. 

در موارد نادر که کیست ها بسیار بزرگ هستند و باعث درد شدید می شوند، پزشک ممکن است جراحی را برای از بین بردن کیست ها توصیه کند.

درمان عفونت مثانه یا کلیه

درمان سریع عفونت ها با آنتی بیوتیک ها برای جلوگیری از آسیب به کلیه ها ضروری می باشد.

مصرف مایعات

به محض مشاهده ی خون در ادرار برای رقیق کردن ادرار، باید مایعات زیادی، ترجیحاً آب بنوشید. رقیق سازی ممکن است به جلوگیری از ایجاد لخته های انسدادی در مجاری ادراری کمک کند.

تشخیص مبتلا بودن به نارسایی کلیه

اگر کلیه های شما توانایی حذف مواد زاید و مایعات اضافی از خون را از دست بدهند، در نهایت منجر به دیالیز یا پیوند کلیه می شود.

غربالگری آنوریسم.

اگر مبتلا به بیماری کلیوی پلی کیستیک بالغین هستید و سابقه خانوادگی آنوریسم پاره شده در داخل جمجمه دارید، پزشک ممکن است غربالگری منظم آنوریسم داخل جمجمه ای را توصیه کند.

اگر آنوریسم تشخیص داده شود، بسته به اندازه آن بستن آنوریسم با جراحی برای کاهش خطر خونریزی ممکن است گزینه ی درمانی باشد. درمان غیر جراحی آنوریسم های کوچک شامل کنترل فشار خون بالا و کلسترول خون بالا و همچنین ترک سیگار می باشد.

درمان کلیه پلی کیستیک بزرگسالان

پیشگیری از ابتلا به بیماری

اگر مبتلا به بیماری کلیه پلی کیستیک در بالغین هستید و قصد فرزندآوری دارید، یک مشاور ژنتیک می تواند در ارزیابی خطر انتقال بیماری به فرزندان به شما کمک کند.

سالم نگه داشتن کلیه ها ممکن است به جلوگیری از برخی از عوارض این بیماری کمک کند. یکی از مهم ترین راه هایی که می توانید از کلیه های خود محافظت کنید، کنترل فشار خون می باشد.

در اینجا چند نکته برای کنترل فشار خون شما آورده شده است:

دکتر هوشنگ قوامی متخصص کلیه و مجاری ادراری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر رضا شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    اقای دکتر سلام ۶۷ ساله هستم از ۴۰ سال پیش اولین بار بادرد شدید متوجه شدم کلیه من سنگ سازه اولین بار که دستگاه سنگ شکن رو‌وارد ایران‌کردن من رفتم ولی مسخص بود هنوز نمی توانند با دستگاه به درستی کار کنند بعدها سه بار سنگ های کلسیمی دراندازه های ۸ تا ۱/۵ میلی را لا دستگاه شکستند بکبار یک سنگ‌۸ میلی خاردار را با خوردن ابجو و ماالشعیر و طناب زدن خودم دفع کردم وان سنگ را هنوز نگهداستم . تا سال ها سنگ‌نداستم تا اینکه از چند ماه پیش درد سدید در کلیه سمت چپ ( همواره سمت چپ سنگ بزرگ‌مبسازد سنگ های کلیه سمت راست خودش دفع می شود ) سونو و سیتی نشان داد‌که سنگم ۱۶میلمینتر است به بیمارستان دریانی رفتم‌ سنگ شکن‌کردم سنگم را خرد کردند وبه مروز سنگ ریره از من دفع شد تا اینکه دوباره سیتی کردن وکفتند سنگت پودر شده ودر حالب مانده است هرگز درد نداشتم ازمایش دادم تمام عناصر مربوط به کلیه طبیعیست ونشان از مشکل کلیه ندارد اما دجار وسواس شده ام چون هم ادرارم اولش با کمی سوزش شروع میشود اما بعد به خوبی تخلیه می شود رنگ ادرارم زرد پررنگ است البته هرروز مواتی ویتامین و داروی زالربین برای ضد اتعقاد میخورم‌چون واکسن دوز اول استرازنیکا تزریق کرده ام‌وپزشکم‌گفت برای جلوگیری از لخته شدن خون باید زالربین بخورم زینک هم میخورم یک سری هم انتی بیوتیک azithromycin هم خورده ام و فاموتیدین چون به شدت پاهایم درد می کند البته الان ۵۰ درصد کمترشده است همش فکر می کنم از ان‌خرده شن های خرد شده سر راه ادرارم را گرفته است و‌انچنان که باید در ابتدای ادرار کردن سوزش . هراز گاهی کلیه سمت چپ زوخ زوخ می کند . همش نگرانم‌نکند کلیه ام مشکل پیدا کرده شما بفرنایید جه کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام بايدTUL كنيد

  • تصویر کاربر بهنام دوشنبه ۵ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    با سلام چند عدد سنگ کلیه به قطر 7 میل در قسمت کالیس فوقانی و هم در قسمت کالیس تحتانی در کلیه سمت چپم وجود دارد...آیا با دارو دفع میشود؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۵ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام با دارو دفع نمي شوند ولي خود به خود دفع مي شوند

  • تصویر کاربر صالحی یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 305 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خانم 57 ساله هستم کلیه پولستیک دارم داروی. فشار خون و داروی قند مصرف میکنم .
    ازمایش جدید گرفتم کراتینم 1/80 هموگلوبین 6/2
    ویتامین D3 137/3
    MCH 25/3
    میباشد.
    از آقای دکتر درخواست راهنمایی دارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      با سلام كراتينين  براي كليه پلي كيستيك مقدارش بسيار خوب است

  • تصویر کاربر پژمان دوشنبه ۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 308 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر قوامی
    من 51 سال دارم و از بیست سالگی دفع شن و سنگ کلیه دارم به طوری که سالی چند بار شن و گاهی سنگ از نوع اگزالات کلسیم دفع می کنم و معمولاً مشکل خاصی پیش نمیاد و بجز قطره سنکل در دوره رفع سنگ کلا هیچ دارویی مصرف نمیکنم.
    دو ماه پیش به علت حمله قلبی تحت درمان آنژیوپلاستی و نصب استنت قبلی قرار گرفتم و لذا داروهای مربوط به قلب را طی دوماه گذشته (و من بعد برای همیشه) مصرف می کنم
    لیست داروها :
    ASA 80
    Plavix 75
    Atrovastatin40 روزی 2 عدد
    Bisoprolol (concor) 1.25
    Captopril 25 روزی نصف قرص
    Pantoprazol40
    هفته گذشته سنگ جدیدی دفع کردم که رنگ آن متفاوت بود و آن را آزمایش دادم و برخلاف همیشه که سنگ من از نوع اکسالات کلسیم بود این دفعه ترکیب اکسالات کلسیم و اسید اوریک بود میخواستم بپرسم علت تشکیل سنگ اسید اوریکی مصرف داروهایی مربوط به قلبم است؟ چون تا حالا سنگهایی که دفع کرده بودم صرفاً از نوع اگزالات کلسیم بود تصویر سنگ و نتیجه آزمایش سنگ نیز زمینه است
    با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر پژمان جمعه ۲۷ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      در تکمیل موارد فوق، ضمنا بخاطر سنگ سازی کلیه ام همیشه رژیم کم نمک داشتم که هم اکنون بعلت این مشکل قلبی، رژیم بسیار کم نمک و کم چربی با حداقل مصرف گوشت هم دارم. قبلا موقع دفع سنگ خونریزی ادرار نداشتم یا اگر بود قابل مشاهده نبود اما بعد از مشکل قلبی پیش آمده یکبار که در اسفند اخیرا داشتم حدود ۲۴ ساعت هم خونریزی متوسط در ادرار قابل رویت بود که بعد قطع شد البته در این مورد اخیر بنظر متخصص قلبم، علت افزایش خونریزی داروهای رقیق کننده و ضد انعقادی است که میخورم
      با تشکر مجدد
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      تشكيل سنگ اسيد اوريك ارتباطي به دارو هاي مصرفي ندارد ،،،، رژيم غذايي را كنيد

    3. تصویر کاربر پژمان پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      با تشکر از شما، راجع به رژیم غذایی متوجه پاسخ شما نشدم البته الان مدت هاست که رژیم کم نمک و کم چرب با حداقل مصرف گوشت دارم
      ممنون
    4. تصویر کاربر پژمان پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      با تشکر فراوان از شما، متاسفانه متوجه پاسخ شما در ارتباط با رژیم غذایی نشدم، فقط مجدداً عرض می کنم که من مدت هاست رژیم غذایی کم چرب و کم نمک با حداقل مصرف گوشت را رعایت می‌کند
      ممنون
    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      روزانه سه ليتر مايعات خورده شود دو ليتر أب و يك ليتر مايعات به ميل خودت و مصرف روزانه نمك بيشتر از سه گرم نباشد و گوشت صد گرم در روز بيشتر نباشد

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 296 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید جناب دکتر ببخشید من خواهرم ۳۳ سالشه چن سال کلیش پلیکیستیک میخواستم ببینم درمان قطعی داره یا ن ممنون با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      خير درمان ندارد

  • تصویر کاربر سحر سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 346 مشاهده پرسش
    وقتتون بخیر جناب دکتر ، همسر من ۴۶ سالشون هست چندسال پیش سابقه دفع سنگ کلیه کوچک هم داشتن، الان حدودا یک هفته ست که سمت چپ پهلو گاهی درد دارن مثل گرفتگی کمر چند روزی خیلی بهتر شد و دیروز باز هم داشتند البته مقطعی هست و هنگام جابه جا شدن در خواب یا حرکت بیشترهست، کمی گرم نگه داشتن بهتر شد اما هنوز هست . ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      درد عضلاني مي باشد و سونوگرافي از كليه ها انجام شود

  • تصویر کاربر افسانه چهارشنبه ۱۷ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 355 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نیاشید من 32 سالمه و هفته 8ام بارداری هستم ودر ناحیه کالیس تحتانی کلیه سمت چپ سه سنگ 7و 6 و 4 میلی همراه با هیدروکالیس مشاهده شد با توجه به بارداری چه اقدامی باید انجام شود؟
    ممنون از لطف حضرتعالی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      هيچ اقدامي لازم نيست انجام دهيد

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      هيچ اقدامي لازم نيست انجام دهيد

    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      هيچ اقدامي لازم نيست انجام دهيد

    4. تصویر کاربر افسانه سه شنبه ۱۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      ممنون یعنی مشکلی تا بعد زایمان و بزرگ شدن جنین ایجاد نمیکنه؟ و یا باعث سقط جنین نمی شود؟
    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      مشكلي ايجاد نخواهد شد

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر ایراندوست سه شنبه ۱۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 354 مشاهده پرسش
    با سلام و تشکر از لطف شما خواستم سوال کنم آیا آشامیدن آب مقطر به مدت طولانی و همزمان انجام فعالیت بدنی و ورزش خصوصا در اشخاصی که بصورت طبیعی فشار خونشان پایین است امکان دارد که منجر به آسیب دیدگی کلیه ها شده و تعادل الکترولیتی را مختل کند؟ بنده بطور ندانسته از دستگاه تصفیه ای که تقریبا آب مقطر تولید میکرد نوشیده و همزمان فعالیت بدنی و ورزش می کردم و ذاتا فشار خونم پایین است . تدریجا توانایی بدنیم کاهش یافته و در مراجعه به دکتر قلب و انجام تست ورزش فقط برای افزایش فشار خوردن نمک بیشتر توصیه شد.که باعث شد آب را آزمایش کرده و متوجه شوم نصاب دستگاه را طوری تنظیم کرده که تمام املاح را حذف می کند اما متاسفانه پس از تغییر رویه اوضاع بهتر نشده و در حال حاضر اصلا قادر به فعالیتهای بدنی نیستم و در ساعات اولیه صبح احساس لرزش خفیف در عضلات و گرفتگی عضله در رختخواب دارم.فشار خون پایین و نبض ضعیف.سن 60سال تشکر مجدد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      أب مقطر مشكلات الكتروليتي ايجاد مي كند 

  • تصویر کاربر وحید شنبه ۲۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 377 مشاهده پرسش
    با سلام
    سال 95 عمل سنگ شکن کرده ام
    بهمن ماه سال 98 سنگ کوچکی دفع کرده ام که با آزمایش مشخص شد 55% کلسیم و 45% اگزالات هست
    از اردیبهشت 99 دچار درد در قسمت انتهای کمر و شکم شدم
    در سونو سنگی به ابعاد تقریبی 5 الی 6 میلی متر در قسمت لگنچه ی کلیه چپ دیده شد
    اندازه های کلیه طبیعی اما احتمال کلیه ی نعل اسبی در سونوگرافی داده شد
    دکتر یک قوطی اوراسیترا ( 2 عدد در روز) تجویز کردن که مصرف کردم و دفعه بعد قرص آلیترال 10 (دو عدد در روز) تجویز کردن و مصرف کردم
    هر دوره قرص 90 عدد بودن
    اما سنگ کلیه دفع نشد و درد ها همچنان ادامه دارند
    در آخرین ویزیت دکتر 10 عدد قرص تامسولوسین پیوسه رهش (پروترال 4/0) دادن که مصرف کردم و در زمان مصرف هیچ گونه دردی نداشتم
    بعد از چند روز از تمام شدن قرص ها درد هایم شروع شده و اداردم با فشار و کمی درد همراه هست
    و احساس درد شدید در قسمت انتهای کمر و دور شکم دارم
    چه باید بکنم دکتر جان؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد اگر درد برطرف نشد عكس رنگي كليه بگيريد

  • تصویر کاربر پیمان شنبه ۱۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 354 مشاهده پرسش
    سلام.
    با دریافت نتایج آزمایشگاهی مادرم متوجه شدم که سطح کراتینین خون نرمال بوده (حدود 0.92 میلی گرم بر دستی لیتر) ولی سطح کراتینین ادرار ۲۴ ساعته پایین است (حدود 470 میلی گرم بر ۲۴ ساعت). لازم به ذکر است که مادرم دیابت نوع ۲ هستند با وزن ۶۳ کیلوگرم و اخیرا خیلی کم پیاده روی داشته اند. سپاسگزار میشم راهنمایی بفرمایید در مورد این نتایج.
    با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      يك بار ديگه تكرار شود

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      يك بار ديگه تكرار شود

    3. تصویر کاربر پیمان یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سپاسگزارم از پاسخ ارزشمندتان.
      بسیار سپاسگزار خواهم بود که لطفا نظرتون را درباره تکرار آزمایش بفرمایید؟ آیا عدم قطعیتی در نتایج موجود است؟
      همچنین، لطفا بفرمایید که کدام آزمایش را بایستی تکرار کرد: خون یا ادرار؟
      از توجه ارزشمندتان بسیار سپاسگزارم.
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      أزمايش ادرار

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر