آیا کیست بیضه ( اسپرماتوسل ) خطرناک است؟

اسپرماتوسل یک توده ی کیست مانند است که در اپيديديم رشد می کند. این توده غیرسرطانی است و معمولا موجب بروز درد نمی شود. در این مقاله به بررسی روش های درمانی اسپرماتوسل می پردازیم پس با ما همراه باشید. 

کیست بیضه چیست

اسپرماتوسل ها تحت عنوان کیست اسپرماتیک نیز شناخته می شوند. این موارد توده هایی خوش خیم، پر از مایع و اغلب بدون درد هستند که در نزدیکی بیضه ها پدیدار می شوند. اسپرماتوسل با اینکه در نزدیکی بالا و پشت بیضه تشکیل می شوند اما از آن ها جدا می باشد.

این کیست ها نرم و پر از مایعی سفید رنگ هستند که اغلب حاوی اسپرم است. این کیست ها اندازه های متفاوتی دارند. در صورتی که اسپرماتوسل ها دردناک شده یا بیش از حد بزرگ شوند، روش هایی برای رفع آن ها وجود دارد. اسپرماتوسل ها به طور کلی مشکل پزشکی جدی به شمار نمی روند. مجرای تناسلی در مردان وظیفه رشد، بلوغ و انتقال اسپرم ها را بر عهده دارد.

بروز مشکل در مجرای تناسلی مردانه می تواند سبب رشد یک توده شود. بروز یک توده در کیسه بیضه هم می تواند بدون مشکل بوده و هم نشانه ای از یک مشکل جدی تر باشد. جهت بررسی توده و تعیین بهترین شیوه درمانی به مجموعه ای از اقدامات نیاز است.

برای مثال، سرطانی بودن توده بیضه می تواند منشا نگرانی بوده و به اقدامات درمانی نیاز داشته باشد. دیگر توده ها همانند واریکوسل می توانند دردناک بوده یا به عملکرد جنسی فرد آسیب برسانند. در حالی که توده های اسپرماتوسل سرطانی نبوده و خطر ابتلا به سرطان بیضه را افزایش نمی دهند اما می توانند آزار دهنده باشند.

احساس سنگینی در بیضه - علائم کیست بیضه یا اسپرماتوسل

علائم کیست بیضه

اسپرماتوسل ها معمولا هیچ علامت و نشانه ای نداشته و امکان دارد در همان اندازه باقی بمانند. در صورت رشد کافی اسپرماتوسل فرد مبتلا می تواند موارد زیر را تجربه کند:

  • درد یا ناراحتی در بیضه
  • سنگینی در بیضه
  • احساس پری در ناحیه پشتی و بالای بیضه

شیوع اسپرماتوسل

اسپرماتوسل اغلب نزدیک به 30 درصد از مردان بالغ را مبتلا می کند. این توده ها معمولا حین معاینه های شخصی یا به وسیله آزمایش های تصویر برداری با اهداف دیگر شناسایی می شوند.

تشخیص کیست بیضه

اسپرماتوسل ها اغلب در معاینه های شخصی یا معاینه توسط پزشک شناسایی می شوند. افراد باید حداقل یک بار در ماه معاینه شخصی انجام دهند. پزشک می تواند نحوه صحیح انجام این تکنیک را به فرد آموزش دهد. در صورت شناسایی هر گونه تغییرات مشکوک همانند سفتی غیر عادی یا اندازه بزرگ تر باید با پزشک خود تماس گرفت. این تست همان تست تشخیص کیست اپیدیدیم است

چگونه می توان از ابتلای خود به اسپرماتوسل مطلع شد؟

اسپرماتوسل ها اغلب آسیب رسان نبوده و به همین دلیل علائمی ایجاد نمی کنند. تنها ممکن است در هنگام معاینه بیضه ها وجود یک توده احساس شود. همزمان با بزرگ شدن توده افراد در بیضه خود احساس سنگینی خواهند کرد. همچنین، امکان دارد تورم و وجود یک توده در پشت یا بالای بیضه احساس شود.

پزشک جهت اطمینان از وجود اسپرماتوسل و غیر سرطانی بودن توده انجام تعدادی از آزمایش ها را تجویز خواهد کرد. این آزمایش ها با معاینه فیزیکی شروع شده و پس از آن آزمایش ترانس ایلومیناسیون یا یک سونوگرافی را شامل می شوند.

معاینه بیضه برای تشخیض اسپرماتوسل

مراحل معاینه

اسپرماتوسل به دلیل عدم ایجاد علائم امکان دارد تنها در حین معاینه شخصی یا معاینه فیزیکی توسط پزشک تشخیص داده شود. هر گونه توده در کیسه بیضه باید توسط پزشک معاینه شده تا احتمال وجود یک بیماری جدی (مثلا سرطان بیضه) بررسی شود. همچنین، در صورت احساس درد یا تورم در کیسه بیضه باید با پزشک خود تماس گرفت. تعدادی از بیماری ها قادر به ایجاد درد بیضه بوده و برخی از آن ها نیازمند درمان فوری هستند.

نور توانایی عبور از اسپرماتوسل ها را دارد. با این تکنیک می توان یک کیست خوش خیم را از توده بدخیم تشخیص داد. سونوگرافی با امواج فراصوت روش بهتری جهت بررسی یک کیست است. در این آزمایش با استفاده از امواج صوتی تصاویری از اندام های بدن بدست می آید. سونوگرافی فراصوت نسبتا سریع، غیر تهاجمی و مقرون به صرفه است.

پیشگیری از کیست بیضه

با اینکه اسپرماتوسل ها خوش خیم در نظر گرفته می شوند اما وجود هر گونه ناهنجاری در کیسه بیضه باید معاینه و بررسی شود. هر گونه ناهنجاری یا درد در ناحیه کشاله ران می تواند از پیچش بیضه منشا گرفته باشد. پیچ بیضه بیماری است که نیاز به مراقبت فوری در نزدیک ترین مرکز درمانی دارد. انجام چکاپ مستمر، بهترین راه پیشگیری از کیست بیضه است.

عوامل خطرزا کیست مردان

عوامل خطر شناخته شده ای از نظر ابتلا به کیست در بیضه وجود ندارند. به نظر می رسد مردانی که مادران آن ها در حین دوره بارداری با هدف پیشگیری از سقط یا دیگر عوارض بارداری از داروی دی ‌اتیل ‌استیل بسترول (DES) استفاده کرده اند از نظر ابتلا به این بیماری در معرض خطر بالا تری قرار دارند. مصرف این دارو به دلیل نگرانی در ارتباط با افزایش خطر نوع نادری از سرطان واژن در سال 1971 متوقف شد.

دی ‌اتیل ‌استیل بسترول - عامل خطرزا اسپرماتوسل

درمان اسپرماتوسل

از آنجایی که این کیست ها معمولا شناسایی نشده و اغلب دردی ایجاد نمی کنند، به ندرت نیازمند درمان هستند. مراقبت پایه برای اسپرماتوسل های بدون درد، مشاهده است. با این وجود، برخی مردان علائم دیگری از جمله بزرگی آزار دهنده کیست یا درد را تجربه می کنند. در هنگام نیاز به درمان، گزینه های متعددی وجود دارند.

درمان پزشکی

دارو های خوراکی ضد درد یا تورم می توانند جهت تسکین درد ناشی از اسپرماتوسل ها مصرف شوند. غیر از این موارد به هیچ درمان پزشکی دیگری نیاز نیست. هیچ دارویی جهت درمان یا پیشگیری از اسپرماتوسل وجود ندارد.

درمان های کم تهاجم

تخلیه و اسکلروتراپی دو روش درمانی هستند که اغلب مورد استفاده قرار نمی گیرند. تخلیه شامل سوراخ کردن اسپرماتوسل با یک سوزن و خارج کردن محتویات آن می شود.

اسکلروتراپی شامل تزریق یک ماده تحریک کننده به درون کیسه اسپرماتوسل می شود. این فرایند سبب بهبود یا بسته شدن کیسه شده و احتمال تجمع مجدد مایع را کاهش می دهد. با اینکه چنین گزینه های درمانی موثر هستند اما به طور معمول توصیه و استفاده نمی شوند. در این فرایند ها خطر آسیب به اپی دیدیم (لوله ذخیره کننده اسپرم ها) وجود دارد که می تواند به نازایی منجر شود. از دیگر مشکلات رایج در این روش های درمانی امکان بازگشت مجدد اسپرماتوسل ها می باشد.

درمان جراحی

اسپرماتوسلکتومی یک درمان استاندارد برای اسپرماتوسل هایی است که علائم ایجاد می کنند. هدف جراحی برداشتن اسپرماتوسل از بافت اپی دیدیم و حفظ مجرای تناسلی است. این فرایند سرپایی اغلب با استفاده از بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام شده و تقریبا یک ساعت طول می کشد. گاهی اوقات باید تمام یا بخشی از اپی دیدیم را نیز به همراه کیست برداشت.

درمان اسپرماتوسل با جراحی

مراقبت پس از درمان اسپرماتوسل

پس از انجام فرایند درمانی فرد به همراه یک پانسمان فشاری پر از گاز های نرم (همانند بیضه بند های ورزشی) از مرکز درمانی مرخص می شود. این بیضه بند به مدت 1 تا 2 هفته پس از جراحی پوشیده می شود. جهت کمک به کاهش تورم می توان به مدت 2 تا 3 روز از بسته های یخ استفاده کرد.

دارو های مسکن نیز به مدت 1 تا 2 روز پس از جراحی مصرف می شوند. بیمار می تواند 48 ساعت پس از جراحی دوش بگیرد.

جلسه ملاقات مجدد با جراح 1 تا 3 هفته پس از جراحی برنامه ریزی می شود. بروز تورم در ناحیه کیسه بیضه طبیعی بوده و معمولا 2 تا 21 روز به طول می انجامد. بروز عوارض جانبی جراحی شایع نبوده اما این موارد می توانند شامل تب، عفونت، خونریزی (هماتوم کیسه بیضه) و تداوم درد شوند.

اسپرماتوسل در 40 درصد بیماران امکان بازگشت دارد. در درمان جراحی احتمال انسداد اپی دیدیم نیز وجود دارد که در صورت بروز به مشکلات مرتبط با باروری منجر می شود. به دلیل موارد ذکر شده، در مردانی که تمایل به بچه دار شدن هستند باید از درمان جراحی صرف نظر کرد.

 برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر hadi سه شنبه ۳ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.من ۱۸ سالمه و فوتسال بازی میکنم.یه چند وقتی هستش که بعد از دویدن اطراف بیضه هام(شایدم خود بیضم)درد میگیره بطوریکه من نمیفهمم آیا واقعا بیضمه یا ران پام هست.وقتی میرسم خونه تا یک روز الی دوروز هنگام راه رفتن یا انجام فعالیت بدنی درد خفیف دارم ولی هنگام نشستن با خوابیدن دردی ندارم.بعد از دوروز کاملا خوب میشه و وقتی دوباره میرم باشگاه روز از نو و روزی از نو.در ضمن در بیضه چپم هم وقتی دست میزنم احساس یک چیز نخود مانند میکنم.لطفا راهنمائیم کنید لازمه که برم سونو گرافی بیضه؟؟؟
    این درد بعد از ورزش میتونه بخاطر همون نخوده باشه؟؟؟،
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۳ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      درد از بيضه است سونوگرافي از بيضه ها انجام شود و مدتي استراحت داشته باشيد

  • تصویر کاربر محمد شنبه ۳۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 307 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشيد. امروز موقع حمام كردن به صورت اتفاقي متوجه يك غده روي بيضه سمت چپ خودم شدم كه نه علائمي داشت و نه درد و احساسي. وقتي لمسش كردم هم دردي حس نكردم. ممكنه خطرناك باشه؟ و نيازمند چه اقداماتي براي تشخيص و رفعش هست. ممنون ميشم راهنمايي كنيد.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۳۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      اهمیتی ندارد

  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۲۲ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر محترم
    ان شالله که حالتون خوب باشه
    چند سوال داشتم دکتر
    من یک هفته ای میشه متوجه شدم بیضه سمت راستم کناره هاش یعنی به سمت رانو مقعد یه دو سه تا دونه نخود مانند زیر پوست ولی اصلا به بیضه وصل نیست یعنی دو سه سانت از بیضه فاصله داره به سمت ران و مقعد در واقع میره به سمت کنار و زیر بیضه ولی از خود بیضه دور
    ولی بیضه سمت چپم اصلا اینجور چیزی نداره فقط بیضه سمت راستم اونم قسمت سمت راستش به سمت کشاله ران و مقعد
    با چشم مستقیم اصلا معلوم نیست اما وقتی با انگشت دقیق لمسشون کنی مشخصه
    رفتم پیش دکتر عمومی فامیلمون بود گفت این اصلا ربطی به بیضه نداره و دور از بیضه هست و اصطلاحا بهش میگن اسپرماتوسل و گفت هیچ خطری نداره و اصلا مهم نیست و توفکرش نرو
    از لحاظ واریکوسل و مشکل بیضه هم نگاه کرد گفت هیچ مشکلی نداری
    اصلا هم درد بیضه ندارم و بیضه هامم خیلی امتحان کردم به هیچ عنوان برآمدگی یا بزرگی یا دردی ندارن
    فقط اون دو سه تا حالت نخود مانند زیر بیضه و به سمت کشاله ران و مقعد هست
    اصلا هم هیچ دردی ندارن اما از وقتی متوجه شدم این دو سه تا نخود مانند هست دچار وسواس شدید شدم و هی دستکاریشون میکنم و همین باعث شده رگ زیر اون قسمت که تو عکس دوم مشخص کردم دایره پایینی مشکی دوم منظورمه به سمت مقعد میره یه درد خاصی گرفته و مقصرشم خودم بودم زیاد دستکاری کردم اون نخود مانندهارو که رگ زیرش درد گرفته با یکی از اون نخود مانندها که نزدیکشه اما دردش اول زیاد بود الان خیلی بهترم خداروشکر
    از لحاظ انداره بیضه و توده خود بیضه و واریکوسل و اینا مشکلی ندارم
    فقط اون چندتا دونه نخود که چند سانت از بیضه دور فکرم مشغول کرده
    1) دکتر این اسپرماتوسل چیه و چرا بوجود اومده؟
    2)آیا دارویی داره برای درمانش یا کوچیک بشه نمون؟
    3)خودش برطرف میشه یا همونجور میمونه یا بزرگتر میشه؟
    4)آیا بعدها عوارضی داره یا سرطانی بشه یا درد بگیرن؟
    5)اصلا واقعا این اسپرماتوسل یا یه چیز طبیعیه؟
    6)آیا دستکاری کردنش عوارضی داره؟
    7)تو اینترنت خوندم زده اسپرماتوسل بالای بیضه ظاهر میشه اما این دو سه تا نخود مانندها زیر بیضه و سمت راست بیضه به سمت کشاله ران و مقعد هست یعنی واقعا اسپرماتوسل یا دکتر عمومی فامیلمون اشتباه کرده؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید
    چون واقعا وسواس شدید گرفتم بخاطر این مسئله
    خدا خیرتون بده یه چیزی بگید از این حال و روز در بیام چون خیلی نگرانم
    ممنون میشم منو راهنمایی کنید و از این نگرانی در بیام
    من پسرم 31 سالم مجردم تا حالا هم ارتباط جنسی اصلا نداشتم اما خودارضایی کردم
    با تشکر از دکتر محترم
    امیدوارم غلط املایی نداشته باشم
    ان شالله خدا همیشه نگهدارتون باشه و تنتون سلامت باش
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۲ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      1. ١- مادرزادي است ٢-دارو ندارد ٣- همون جور ميمونه ٤- عارضه اي ندارد ٥- طبيعي است ٦- عوارضي ندارد. نگران نباشيد
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۲۲ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 317 مشاهده پرسش
    سلام من ۴۴ سال دارم وبعلت شغل خاصم مجبور به خودارضایی هستم ماه گذشته چندین بار این کار را کردم و دو سه بار در حین ارضا شدن و آمدن منی جلوی خودم را گرفتم بار آخر ناگهان دردشدیدی در کمر و پا راست م شروع شد بطوری که راه رفتنم مشکل شده بود،پس از مراجعه به مشهد و ویزیت دکتر اخوان متخصص اورولوژی و سونوگرافی ایشان داروهای زیر را دادند دوتا آمپول جنتامایسین،دیکلوفناک،اریترومایسین،سیپروفلوکساسین،وقرص قرمز کننده ادرار،الان بیست روز گذشته و من داروها را تمام کرده ام ولی درد با شدت کمتر همچنان شروع شده است،لطفا کمک کنید آقای دکتر چکار کنم و چه دارویی مصرف کنم،عکسها ارسال میشود ضمنا امکان دارد پروستات بنده مشکل پیدا کرده باشد؟
    1. تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۲۲ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      جناب دکتر میشه زودتر جواب سوالها در سایت گذاشته بشه،ضمنا امکان داره من دچار التهاب پروستات شده باشم
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۲ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين ١٠٠ ميلي گرم استعمال كنيد ده روز

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر ابوطالب پنجشنبه ۲۲ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 403 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من کنار بیضه ام یک دیگه همون اندازه رشد کرده و استخون ران پا هم درد میکنه آیا علت اش همون هست. و این کیست هست؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۲ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      بله كيست است

  • تصویر کاربر سامان یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    باسلام آقای دکتر قوامی
    حدود یه ماهی احساس درد وسوزش در ناحیه مجاری اداری داشتم تا این که هفته پیش یه دفعه یک توده اندازه بیضه راست کنارش بوجود اومده لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سونوگرافي از بيضه ها انجام شود

  • تصویر کاربر Ali جمعه ۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    اقایی مجرد و 23 ساله هستم از دوران راهنمایی متوجه مشکلی شدم که علت دقیقش رو نمیدونم و به دکتر هم مراجعه نکردم . من بعد از مدتی که اقدام به خروج منی نمیکنم درد زیادی رو در همان ناحیه احساس میکنم (بیضه ها)و بعد از خارج شدن منی این احساس درد از بین میره و در یک طرف هم یه گلوله گرد حس میکنم که موقع درد این گلوله بزرگ میشه در حالت عادی دیده نمیشه اما با لمس متوجه بودنش میشم .
    چون امکان رفتن به دکتر برام وجود نداره میخواستم خواهش کنم شما راهنمایی کنید و حدس تون رو نسبت به این مشکل بنده بفرمایید .خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      چيزي كه لمس مي كنيد كيست بيضه است كه مهم نيست

  • تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۱۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام من چندهفته است بیضه هام درد میکنه و دکتر هم مراجعه نکردم وامروز متوجه شدم دیگه آلتم حالت نعوذ وسفت شدن پیدا نمیکنه فکر کنم دیگه هیچوقت آلتم سفت نشه ومشکل بزرگی باشه این موضوع لطفا کمکم کنید به کل خودم را باختم وقتی این موضوع را فهمیدم بیضه هام هنوزم درد میکنه اما دردشون نسبت به چند وقت قبل کمتر شده اما آلتم به هیچ عنوان سفت نمیشه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

       يك ساعت قبل از نزديكي يك عدد قرص تادالافيل ميل كنيذ

    2. تصویر کاربر رضا جمعه ۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      آقای دکتر مجرد هستم متاهل نیستم
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥دقيقه در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين استعمال كنيد ده روز

    4. تصویر کاربر رضا دوشنبه ۱۲ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام دارویی که شماالان گفتید بادارویی که رفتم دکتر وتجویز کرده خیلی متفاوته دکتر برام داروی ازیپم، پرانول وملاتونین رازک 3 تجویز کرده
    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      دارو هاي دكتر را هم ميل كنيد

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    با سلام وسپاس پیشاپیش از محبتتون
    من 14 سال پیش عمل واریکوسل انجام دادم وتا کنون مشکلی نداشتم اکنون متوجه شدم که بالای بیضه سمت چپ یک توده نرم وجود دارد که از نظر ظاهر مشخص نیست فقط موقع که تو حمام بیضه‌ها را بالا آوردم یک توده نرم مشاهده کردم موقع لمس هم هیچ احساس دردی نداشتم بعضی وقتها که در اثر ورزش بیضه به بدنم برخورد میکند درد میگیرید در آیینه هم که نگاه کردم ظاهری متفاوت را احساس نکردم هیچ اثری هم در دفع ادرار ندارد فقط در رابطه با موضوع جنسی احساس میکنم که نعوظ دیرتر انجام میشه واگر مدت طولانی ارتباط نداشته باشم دفع منی با سوزش همراه است
    البته در موضوع دفع ادرار اگر مدتی نتوان به دستشویی بروم ابتدای دفع کمی آرام ادرار بیرون میآید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      بايد معاينه شويد

  • تصویر کاربر Alireza شنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام
    وقتتون بخیر
    من ۲ روزی هست که تو ناحیه پایین بیضه چپ احساس درد میکنم خفیف میکنم
    اما اگه بهش دست بزنم خیلی درد میگیره
    ورم نداره
    کشاله ران هم درد نداره
    لطفا راهنمایی کنید که چکار باید انجام بدم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي  يك عدد شياف  ايندومتاسين استعمال كنيد ،، روزي دو  بار  در  أب  گرم  هر بار ١٥ دقيقه نشسته شود ده روز

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر