التهاب پروستات در جوانان

التهاب پروستات به معنی یک رویداد یا وضعیت پزشکی است که در آن پروستات متورم و بزرگ می شود. التهاب پروستات بیماری نیست و تنها علامت یک بیماری می باشد. در این مقاله به بررسی التهاب پروستات در جوانان میپردازیم.


پروستات چه زمانی اتفاق می افتد؟

تورم یا ورم پروستات که یک غده ی تناسلی ترشحی می باشد، زمانی اتفاق می افتد که مایع فراوان در آن تجمع پیدا کند و نیز می تواند به علت بیماری پروستات به وجود آید. جوانانی که مبتلا به التهاب پروستات می شوند، اولین علامتی که آنها را رنج می دهد و موجب نگرانی آنها می شود، نیاز فوری و سریع به تخلیه ادرار است.

پزشکان اگر التهاب پروستات را در مرحله ی اولیه که حاد می باشد، تشخیص ندهند، به طرف حالت مزمن رفته و در این حالت، فرد جوان به مسائل روحی روانی مبتلا میشود، علاوه بر آن پروستات مزمن درمان طولانی مدت را  طلب میکند. پزشک در همان ویزیت اول در محیط دوستانه و یک ویزیت ده دقیقه ای قادر خواهد بود بیماری را تشخیص دهد.

التهاب پروستات

علل التهاب پروستات

✅ هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH)

✅ عفونت مزمن پروستات

✅ خوردن الکل زیاد

✅ خوردن غذاهای تند

 سرطان پروستات

✅ کیست های سیستم دستگاه ادراری

التهاب پروستات بسیاری از مردان را گرفتار می کند و درمان نوع مزمن آن یکی از معظلات پزشکی اورولوژی می باشد. همانطور که گفته شد، التهاب پروستات بیماری نمی باشد، بلکه زمینه ای برای ایجاد عفونت حاد پروستات است.

عوامل مهم در ایجاد التهاب پروستات، عبارتند از:

 ✔ عمل جنسی زیاد

✔ نشستن طولانی

✔ مصرف غذاهای چرب و الکل که در پروستات تجمع می یابند و باعث احتقان میشوند.

✔ استمناء و خودارضایی، اگر فرد به طور خواسته مانع از انزال شود، میتواند باعث احتقان پروستات شود.

✔ عمل جنسی برای مدت خیلی طولانی باعث احتقان پروستات میشود. بنابراین جوانان حتماً باید عمل جنسی را به طور منظم و طبیعی انجام دهند.

✔ دوچرخه سواری و اسب سواری با ایجاد ضربه به ناحیه پرینه (ناحیه زیر بیضه) و با اختلال در گردش خون در غده پروستات هم باعث التهاب پروستات شده و هم باعث اختلال در نعوظ میشوند.

راه های بسیار مهم که برای تسکین و بهبودی احتقان پروستات به کار می روند، این روش ها معمولا توسط خود بیمار انجام میشوند و عبارتند از:

☑ ساده ترین راه کم کردن مایع داخل پروستات است که با ماساژ پروستات، میتوان مایع داخل آن را کم کرد، این کار توسط پزشک انجام میشود.

☑ نشستن در آب گرم روزی دو بار، هر بار به مدت 15 دقیقه بسیار کمک کننده است.

☑ استفاده از داروهای ضد التهاب که به صورت استعمال خارجی، ماساژ و ورزش می باشد.

 التهاب پروستات مزمن

هوای سرد باعث تحریک اعصاب شده و در نتیجه فشار مجرا بالا می رود. فشار باعث میشود تا دو سوراخ غده پروستات مسدود شوند. در حالت عادی، بعد از لذت جنسی مایع منی توسط این دو سوراخ  وارد مجرا می گردد و خارج میشود. در احتقان پروستات این ترشحات در پروستات میمانند و خارج نمیشوند.

علائم پروستات در جوانان

نشانه ها و علائم پروستاتیت به علت آن بستگی دارند. این علائم می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • درد یا احساس سوزش هنگام ادرار کردن (دیزوری)
  • اشکال در ادرار کردن، مانند ادرار قطره قطره یا با تاخیر
  • تکرر ادرار، به ویژه شب ها
  • نیاز فوری به ادرار کردن
  • ادرار ابر مانند
  • خون در ادرار
  • درد در شکم، کشاله ران یا کمر
  • درد در ناحیه بین اسکروتوم و رکتوم (پرینه)
  • درد یا ناراحتی در آلت تناسلی یا بیضه ها
  • انزال دردناک
  • نشانه ها و علائم آنفولانزا (همراه با پروستاتیت باکتریایی)

اثرات احتقان پروستات

احتقان اگر در جوانان طولانی شود، باعث عفونت پروستات می شود و در نهایت کیفیت زندگی فرد دچار اخلال میشود. از علائم قابل توجه و مهم این بیماری میتوان به تکرر ادرار و نیاز به تخلیه ی فوری اشاره کرد،که حتی ممکن است موجب خانه نشینی فرد شود. تکرر ادراری به معنای نیاز به تخلیه بین 1 تا 3 بار در یک ساعت است.

از علائم دیگر آن میتوان به درد لگن و ناحیه ژنیتال، و همچنین درد و سوزش موقع ادرار کردن اشاره کرد. شب ادراری از بدترین علائم احتقان پروستات است و گاهی دفعات آن در طول شب آنقدر زیاد میشود که باعث میشود فرد در طی روز کسل و خسته به نظر آید.

بنابراین بسیار مهم است که آقایان جوان تغییراتی در زندگی روزانه خود داشته باشند، تا در روند بهبودی، تسریع حاصل شود. در ضمن خوردن آب در روز باعث تمیز کردن سیستم دستگاه ادراری می شود. کم آبی در بدن، باعث میشود ادرار را غلیظ شده و پروستات تحریک شود و نتیجه ی آن احتقان پروستات خواهد بود.

در مردان، پروستات احتقانی شدید باعث عفونت پروستات میشود که باید مورد درمان داروئی قرار گیرد. عفونت پروستات معمولاً به علت میکروب ایجاد نشده، لذا مصرف آنتی بیوتیک لازم نیست.

التهاب پروستات

درمان احتقان پروستات

شایع ترین بیماری اورولوژی در ایران احتقان پروستات است. که بسیاری از درمان آن ناامید شده اند. احتقان پروستات عفونی، احتقانی با تجمع مایع در پروستات تشخیص داده می شود. بهترین و رایج ترین درمان های احتقان پروستات عبارتند از:

 ✔ استفاده از داروهای ضد التهاب پروستات

 ✔ استفاده از داروهای مدرتیک

 ✔ نشستن در آب گرم روزی دو بار هر بار به مدت 15 دقیقه

✔ دوری از اضطراب، نگرانی و استرس از بهبودی

عوارض احتقان پروستات

  • در صورت درمان صحیح و طولانی شدن بیماری، فرد دچار مشکل روانی نظیر دپرسیون می شود.
  • عدم میل جنسی یا کاهش آن
  • عدم خروج منی هنگام عمل جنسی
  • علائم ادراری به صورت تکرر ادرار، بی اختیاری ادرار و شب ادراری
  • عفونت باکتریایی خون (باکتری)
  • تورم لوله پیچ در پیچ متصل به پشت بیضه (التهاب اپیدیدیم)
  • حفره پر از چرک در پروستات (آبسه پروستات)
  • ناهنجاری و ناباروری مایع منی، که می تواند همراه با پروستاتیت مزمن باشد
  • هیچ مدرک مستقیمی مبنی بر این که وجود پروستاتیت منجر به سرطان پروستات شود، وجود ندارد.

چه درمان های طبیعی یا خانگی باعث تسکین درد پروستات می شود؟

علاوه بر معالجه پزشکی، درمان های خانگی پروستاتیت شامل موارد زیر است:

  • استفاده از حمام های آب گرم (وان)
  • از مصرف الکل، کافئین و غذاهای پرادویه خودداری کنید.
  • ماساژ پروستات:در چند مطالعه نشان داده شده است که ماساژ پروستات علائم را در برخی از بیماران مبتلا به پروستاتیت مزمن غیر باکتریایی کاهش می دهد.
  • تغییر سبک زندگی: گر دوچرخه سواری یا اسب سواری می کنید، بهتر است تا زمان بهبودی، این فعالیت را کنار بگذارید.
  • اگرچه بسیاری از داروهای گیاهی در دسترس می باشند، اما هیچ شواهد و مدارکی در مورد تاثیر داروهای گیاهی بر روی پروستاتیت در دست نیست.

 برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر امین پنجشنبه ۲۹ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر 32 سال دارم در طول 9 ماه علائم مشابه ای داشتم علائم زور زدن البته خیلی کم برای دفع ادار،ادرار قطره قطره در پایان ادرار،درد هایه متغیر گاهی نزدیک مقعد درد در کشاله ران درد و سوزش در ناحیه زیر شکم درد در بیضه ها ازمایش ادار هیچ عفونتی رو نشون نداد این دردا دائمی نیستن و در طول روز دو سه ساعتی یک بار میاد و میره قرص عفونت ادراری مصرف کردم ولی بهتر نشدم داییم در 40 سالگی بر اثر سرطان پروستات فوت شدن میخواستم بدونم ایا ممکنه اعلایم سرطان پروستات و داشته باشم یا در اینده دچار بشم.پزشک متخصص احتمال پرستاتیت یا التهاب پروستات رو دادن.انتی بیوتیک سفلوکسار مصرف میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۹ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      فكر سرطان نباش شبس يك عدد كپسول تامسولوزين ميل كنيد
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۷ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من چند ساله که خودارضایی میکنم چند بار هم مانع خارج شدم اب منی شدم و ادامه ندادم الان بعد از ادرار یکم سوزش در قسمت سر الت خود دارم و بعد از ادرار آب منی خارج میشه چند قطره الان چند روزه که ترک کردم خودارضایی رو یعنی الان دیگه به سمت خودارضایی ترم مشکلم حل میشه ؟؟؟؟یا باید کارای دیگه هم بکنم مثلا بدم دکتر و...؟؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۷ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      بله حل مي شود
  • تصویر کاربر M.r دوشنبه ۱۸ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 339 مشاهده پرسش
    3_4سال است سرطان پروستات دارم هورمون درمانی می کنم تزریق ماهانه آمپول دیفرلین وروزی یک قرص بیکالوتامید (کاسودکس) ضمنا ماهانه تزریق کلسیم دارم وامپول زومتا هم می زنم مشکل من بالا رفتن psaاست (19)راهی جهت کاهش psaهست (بجز شیمی‌درمانی) ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۸ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      فقط شيمي درماني
  • تصویر کاربر حامد پنجشنبه ۲۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر.جوانی 26 ساله که سه سال پیش احساس درد در ناحیه پروستات و احساس عدم تخلیه ی مثانه داشتم ازمایش دادم و خبری از عفونت نبود .دکتر برام سونوگرافی نوشته بود که بعد 3ماه همه علائم از بین رفت منم نرفتم سونو بگیرم.الان بعد دو سال باز درد خفیفی دارم با احساس عدم تخلیه ی مثانه واینکه احساس میکنم وقتی هوا سرد میشه علائم بدتر میشه.اگه یه مدت برم جکوزی اب داغ علائم خیلی کم میشه.شما چه توصیه ای به بنده حقیر دارید؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      روزي دو بار هر با ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شويد
  • تصویر کاربر کریم جمعه ۲۵ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 653 مشاهده پرسش
    سلام دکتر قوامی عزیز.من ۴۸ ساله هستم و حدود ۵ ماه پیش یک رابطه واژینال با کاندوم با یه روسپی داشتم دو هفته بعد به درد خفیف پشت بیضه و ورم بیضه و سوزش ادرار خیلی کم مبتلا شدم .رفتم دکتر متخصص اورولوژی تا حالا انواع انتی بیوتیک ها از قبیل افلاکسین و لووفلوکسین که بخاطر اینکه دردم بیشتر شد قطع کردم ولی دو دوره داروهای اریترومایسین و داکسی سایکلین و یک دوره ازیترومایسین و سفیکسیم را کامل مصرف کردم که خوب میشدم ولی بعد از یک تا دو هفته درد با علائم بدتر از قبل برمیگشت. دردهایی که قبلا اصلا نداشتم از قبیل درد داخل مقعد ، اطراف مقعد و درد آلت تناسلی.دکترم تشخیص عفونت مزمن پروستات داده .ضمنا سونوگرافی اندازه پروستات نرمال، آزمایش منی نرمال و آزمایش ادارار همه چیز منفی جز WBC=2-3 شده بود.سوالم اینستکه چرا با مصرف اینهمه انتی بیوتیک دردم بیشتر شده و دردهای جدیدی به من اضافه شده اند؟ آیا من به عفونت مزمن پروستات مبتلا شده ام؟ چه روشی برای بهبودی ارائه میفرمایید ؟ چونکه زندگی شخصی و کاریم را تحت تاثیر قرار داده است.با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۵ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      التهاب پروستات داريد بايد در آب گرم بنشينيد و عمل جنسي داشته باشيد و شياف ديكلوفناك ١٠٠ميلي گرم روزي يك عدد استعمال كنيد
  • تصویر کاربر مسعود چهارشنبه ۹ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    من 2 سال پیش این علایم را داشتم :👇

    1_بعد ادارار مایعی غلیظ خارج می شد و سر آلت من تا نصف روز درد می کرد و بیضه راست من هم شروع به درد می کرد...
    2_لوله ای که زیر بیضه ها از مقعد تا آلت میاد بعضی مواقع درد می کنه.
    4_بعضی مواقع که تحریک می شدم بعد که برای تخلیه ادرار می رفتم بعد ادرار منی خارج می شد که باز آلت و بیضه من شروع به درد می کرد.
    از نظر ادرار هیچ مشکلی ندارم.
    دوسال پیش رفتم متخصص در شهر تربت حیدریه به نام دکتر قنبری زاده... ایشون گفتن من پروستاتیت مزمن دارم و دارو آنتی بیوتیک و کپسول تامسولوسین نسخه کرد و هر چند ماه دوباره می رفتم پیش دکتر و دوباره با توجه به وضعیتم دارو تجویز می کرد... و من روز به روز وضعیتم بهتر می شد و در برج 2 سال 96 اقدام به ازدواج کردم و زود به زود خودم را تخلیه می کنم (ارضا می کنم). دیگه نه اون ماده بعد ادرار ترشح می شد و نه درد سر آلت و درد بیضه داشتم و دکتر قرص ترازوسین 2 را جایگزین کپسول تامسولوسین0.4 کرد ولی این اواخر باز چون بعضی علایم دوباره دیده شد قرص ترازوسین را قطع و کپسول تامسولوسین و قرص انتی بیوتیک نسخه کرد و علایم من بهتر می شد و وضعیتم بهتر شد و من تا الان شبی یک کپسول تامسولوسین 0.4 مصرف می کنم .... ولی الان چند روزی هست دوباره علایم زیر شروع شده و من فکرم درگیر شده...👇👇
    1-بعد تحریک شدن جنسی در موقع تخلیه ادرار در آخر ادرار ترشح منی انجام می شه و سر آلت وبیضه راست من شروع به درد می کنه....
    2-بعضی مواقع لوله داخل آلت و مجاری تناسلی من خارش داره....
    3- نیم ساعتی بعد از انزال و ارضاع سر آلت من شروع به درد می کنه.
    4-سه الی چهار روز که قسمت پایین کمر و قسمت لگن من به صورت متناوب درد داره....
    5-قسمت زیر بیضه ها که لوله مجاری از مقعد شروع می شه این لوله درد می کنه بعضی اوقات.
    6-بعد ادرار آلت و بیضه راست من شروع به درد می کنه.
    ....................
    قابل به ذکر است که از نظر فشار تخلیه ادرار و از نظر انزال هنگام سکس هیچ مشکلی ندارم فقط علایم بالا من را اذیت می کنه....
    با تشکر از محبت شما 🙏
    لطفا درباره مریضی و شیوه درمان که دوباره عود نکنه و خوب بشم من را راهنمایی کنید....
    چه دارویی مصرف کنم که خوب خوب بشم تو را خدا راهنمایی کنید.
    ........................
    آیا اسم مریضیمن پروستاتیت عفونی م است ... یا پروستاتیت مزمن ( سندروم لگنی )....
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۹ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      شما مبتلا پروستاتيت مزمن و يا سندروم مزمن درد لگني هستيد ، دستورات براي ٤ هفته انجام دهيد ١- عمل جنسي داشته باشيد ٢- روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم بنشيد به مدت ده روز ٣- قرص سيپروفلوكساسين هر ١٢ ساعت يك عدد به مدت ٤ هفته ٤- شياف ايندومتاسين ١٠٠ ميلي گرم روزي يك عدد ده روز
  • تصویر کاربر کریم دوشنبه ۲۵ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 271 مشاهده پرسش
    سلام دکتر قوامی،بنده مدتی است گرفتار این بیماری شده ام و هر پزشکی یه نظری میگوید.حدود سه ماه پیش من با یک روسپی با کاندوم رابطه داشتم و هنگام رابطه کاندوم پاره نشد فقط وقتی میخواستم کاندوم را بیرون بیاورم از دستمال کاغذی استفاده کردم و با همان دستمال کاغذی سر التم را پاک کردم حدود دو هفته بعد نصف شب احساس ادار زیاد کردم و دستشویی رفتم.از روز بعد سر التم درد گرفت چند روز بعد سوزش ادار ، درد و ورم بیضه گرفتار شدم.نتیجه کشت ادرار فقط WBC =2-3 شد.بقیه هم منفی شد با مراجعه به دکتر اورولوژی و معاینه تشخیص عفونت بیضه داده شد .اول داروهای ترازوسین و افلوکسین به مدت یک هفته خوردم چون دهانم زخم شد دکتر آنرا به سفیکسیم ۴۰۰ تغییر داد که ۱۶ روز خوردم کاملا خوب شدم .بعد از ۵ روز دوباره درد برگشت با مراجعه به دکتر گفت : عفونت حاد پروستات مبتلا شدم که داروی جمی فلوکسین و ترازوسین دوباره تجویز کرد با خوردن داروها به مدت شش روز بد تر شدم .به دکتر اورولوژی دیگری مراجعه کردم که با انگشت پروستاتم را چک کردند گفتند مشکلی نیست و ازمایش psa و منی هم نرمال بود فقط WBC=2-4 که گفتند هیچ مشکلی ندارم و نیازی به دارو هم ندارم.نا گفته نماند من قبل از اولین مراجعه ام به اولین دکتر اینهمه درد نداشتم بعد از
    تمام شدن داروها دردم بیشتر شده .رفتم یه دکتر دیگر داروی داکسی سایکلین ۱۰۰و اریترومایسین ۴۰۰ روزی ۲ بار به مدت ۱۵ روز مصرف کردم خوب شدم دوباره بعد از ۳ روز دردم برگشت.الان کوچکترین استرس دردم را بیشتر میکند .ضمنا دکتر اولی آنقدر من را از لحاظ اچ ای وی ترساند ‌و گفت :احتمال دارد آلوده شده باشم که خودم دو بار تست در هفته ششم و دوازدهم دادم منفی شد.لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۵ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      سوال خود را خلاصه كنيد تا جواب دهم
  • تصویر کاربر سیف پنجشنبه ۳۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 322 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    7 ماه پیش به دلیل تورم بیضه و وجود خون در ادرار به پزشک شهرخودم مراجعه کردم انتی بیوتیک و ناپروکسن مصرف شد و علایم طی مدت 3الی چهار روز بر طرف شد psa 15
    چند دوره مصرف انتی بیوتیک تکرار شد psa به 8 رسید
    خدمت شما مراجعه کردم معاینه رکتال منفی و پس از سیستوسکپی و سونو رکتال در بیمارستان نظر شما نسبت به بد خیمی منفی بود
    بعد از سیستوسکپی psa به 12 افزایش یافت یک دوره سیپرو مصرف کردم به10 کاهش یافت و پس از قطع مصرف دوباره 11 شد اندازه پروستات 40cc نظرتون لطفا
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۳۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      به مدت ٤ هفته در آب گرم بنشينيد وعمل جنسي داشته باشيد و قرص ناپروكسن به مدت ده روز هر ٨ ساعت يك عدد ميل كنيد
  • تصویر کاربر شافعی سه شنبه ۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 428 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر خسته نباشید .بنده ده روز است کپسول امنیک استفاده کردم قبل ااز این قرص ترازوسین استفاده میکردم ازروزی که امنیک مصرف میکنم مشکلی برایم ایجاد شده که انزالم خوارج نمیشه ایا ادامه بدم مشکلی نیست .متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      ادامه آن مشكلي ندارد
  • تصویر کاربر سعید دوشنبه ۱ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من مشکل تکرر ادراردارم ..ازمایش کشت ادرار دادم مشکلی نبود ..سنوگرافی دادم گفت یه مقدار ادرار داخل مثانه میمونه و کلیه و حالبها و پروستات مشکلی نداره..وقتی سیپروفلوکساسین 500 میخورم از شدت تکرر ادرار خیلی کم میشه اما به طور کامل خوب نمیشم...به احتمال زیاد عفونت مزمن پروستات دارم چون موقع انزال شدت تکرر ادرارم بیشتر میشه..اگه میشه یه انتی بیوتیک قوی بهم معرفی کنید مصرف کنم....با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      سيپروفلوكساسين داروي قوي مي باشد
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر